Is een mineralen/zoutsteen nu echt nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Is een mineralen/zoutsteen nu echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:58

Mijn paard lust geen KNZ steen, geen lick-it, geen rockies liksteen etc. etc. Heeft ze dit nu gewoon niet nodig? Komt ze nu niets te kort?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:05

Meestal hebben ze er dan gewoon geen behoefte aan.
Maar mijn paard wilde ook nooit aan een liksteen likken. Toen hij een keer naar de tandarts ging bleek dat hij heel erg jodiumtekort had. Hij had een hele droge mond en doordat de speekselklier heel hard moest werken om dat kleine beetje jodium uit z'n bloed te halen (Voor speekselaanmaak is jodium nodig) was de speekselklier helemaal dik geworden en kon hij z'n hoofd nog maar moeilijk bewegen (de speekselklier zit achter de kaak, ongeveer 10 cm onder de oren)
Hij had wel een liksteen, maar daar likte hij niet aan omdat dat niet fijn is met zo'n droge mond.
Nu krijgt hij elke dag een schepje zeezout door z'n voer en heeft hij nergens meer last van.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:09

Dus gewoon in de gaten houden of de speekselklieren niet dik worden?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:11

Je kan beter voelen of z'n mond niet heel droog is. De mond moet echt nat zijn en de tong moet je niet makkelijk kunnen pakken, die moet glibberig zijn (pas op voor z'n tanden )
Volgens de DA hebben heel veel paarden hier last van.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:12

Ok ga ik vanavond even uittesten. Moet er toch ook een wormenkuurtje instoppen vandaag

grid

Re: Is een mineralen/zoutsteen nu echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:25

Je zou nog zo'n witte voor koeien of schapen kunnen proberen heb gemerkt dat menig paard deze lekkerder vindt dan die rode of smaakjes...

Ook nog een indicatie als zie iets aan vitaminen/ mineralen mist: dan gaan ze vaak kuilen graven in zand/ zand lebberen/ of aan hout knabbelen is een indicatie dat ze iets mist

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:35

Die lust ze ook niet zo'n witte vierkante. Zal eens opletten of ze knaagt aan hout. Kuilen graven doet ze wel in de paddock maar volgens mij doet ze dat alleen om de pensionhouder te zieken. Heb haar nooit zand zien likken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:02

Als je twijfelt kun je bij de enting vragen aan de veearts of hij ook steeds een bloedproef wil doen op tekorten

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:23

Ze moet morgen toevallig geent zal eens navraag doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:39

Heb je anders al eens een mineralenlikemmer geprobeerd? Die van mij worden er helemaal krankjorum van als ik die niet snel genoeg aan ze geef als ze 'm ruiken

Meestal betekent niet likken geen behoefte.
Mocht je toch het idee hebben dat hij zout tekort komt dan kun je ook zout door het voer geven. Wordt vaak braaf gegeten.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:40

Himalaya mineralen steen kopen, dat vinden de meesten wel lekker.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:12

Zo'n likemmer en himalayasteen heb ik nog niet geprobeerd. Durfde het niet zo omdat ze vrij prijzig zijn en bang dat ze dan weer in het archief komen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:14

Ik had een steen met wortelsmaak. Alle paard zijn dol op dat ding, maar Anouar lust hem niet.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:31

Mijn paard zet ook geen tong op een liksteen.

Maar ik krijg niet de indruk dat ze geen speeksel aan kan maken daar ze altijd lekker schuimt met 't rijden en geen dikke speekselklieren heeft, líjkt me een te kort aan jodium niet 't geval.

Om dezelfde reden als Gouda heb ik dus ook nog nooit zo'n Himalayasteen en likemmer geprobeert.

Wel zie ik haar soms aan aarde likken, er staat me iets van bij dat paarden dat 'in het wild' ook doen. Heb even geGoogle'd en dit vond ik op de site van de paardendrogist erover:
Citaat:
Paarden in een kudde in de vrije natuur verplaatsen zich voortdurend en voeden zich met honderden verschillende kruiden, planten, struiken, grassoorten, fruit en wortels. Door deze rijke, natuurlijke bronnen van vitaminen, mineralen, aminozuren en sporenelementen, wordt in alle behoeften van het paard voorzien.
Bovendien likken paarden aan rotsen en eten aarde en klei, waarmee het rantsoen nog eens extra aangevuld wordt met belangrijke mineralen en sporenelementen.

Naar mijn idee heeft mijn paard geen behoefte aan zo'n liksteen omdat ze via haar voeding ook een hoop mineralen, vitamines en sportenelementen binnen krijgt. Ze oogt verder heel erg gezond. Wel likt ze aan die stangen waar ik haar aan vastzet als ik op de manege aan 't opzadelen ben voor les maar dat komt naar mijn idee omdat ze iets zoetig zijn door de roest.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:45

ik denk niet dat je paard tekort krijgt maar het ligt er wel aan hoe intensief je hem/haar gebruikt mijn pony loopt ook marathons dus ik doe altijd een schepje minaralen door de brokken en voor extra energie doe ik er ook energiemix door heen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:48

je kan ook zo'n baksteenvorm liksteen in je voerbak leggen, bij elke voerbeurt gaat er dan automatisch wel een beetje zout mee naar binnen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:58

Ik denk dat je paard er geen behoefte aan heeft. Die van mij heeft ook jaren zonder gedaan.
Voor de zekerheid wel laten hangen ofzo.. Je weet maar nooit.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:03

Mijn paarden hebben het ook jaren lang zonder liksteen gedaan.
Ik heb wel eens wat geprobeerd, maar ze werden nooit gebruikt, ze vonden ze niet lekker of ze hadden het niet nodig.
Ik heb nu eens zo'n himalaya-steen geprobeerd en die vinden ze wel lekker.
Een liksteen in de voerbak leggen is niet handig is mij verteld. Ze krijgen dan constant zout binnen.
Te veel zout is ook niet goed lijkt me

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:05

Heb ik ook eens gedaan zo'n steen in haar voerbak vond madam maar niets. Gooide hem er keer op keer uit. Wel knap want het is zo'n bak met morsstang erin

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:09

Anouar15 schreef:
Meestal hebben ze er dan gewoon geen behoefte aan.
Maar mijn paard wilde ook nooit aan een liksteen likken. Toen hij een keer naar de tandarts ging bleek dat hij heel erg jodiumtekort had. Hij had een hele droge mond en doordat de speekselklier heel hard moest werken om dat kleine beetje jodium uit z'n bloed te halen (Voor speekselaanmaak is jodium nodig) was de speekselklier helemaal dik geworden en kon hij z'n hoofd nog maar moeilijk bewegen (de speekselklier zit achter de kaak, ongeveer 10 cm onder de oren)
Hij had wel een liksteen, maar daar likte hij niet aan omdat dat niet fijn is met zo'n droge mond.
Nu krijgt hij elke dag een schepje zeezout door z'n voer en heeft hij nergens meer last van.

Hm mijn pony heeft vaak een dikke keel, zou dat daar door komen? Na een tijdje rijden is het vaak weer wat minder geworden, omdat ze met rijden iets meer speeksel aanmaakt natuurlijk. (Maar ook dat doet ze bijna niet). Haar liksteen is nog nooit gebruikt. Zo'n lick it dingetje eet ze op alsof het haar biks is.. Maar die krijgt ze dan ook nooit meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:42

Je kan evt. tekorten ook aanvullen met supplementen, een liksteen is geen verplichting. Stenen als bijv. Rockies zijn echt voor de mineralen en mijn paard likt er heel af en toe wel eens aan, Lick It is meer om verveling te voorkomen en gewoon lekker. Heeft jouw paard eigenlijk wel door hoe een liksteen werkt? Of je paard heeft gewoon geen tekort en likt dus niet?
Als je toch een liksteen wilt is misschien zo'n grote witte van KNZ een alternatief, deze is wel voor koeien en niet de mineralen speciaal voor paarden zitten erin, maar op stal hebben wij ze ook en ze zijn bij alle 8 paarden (en de 20 geiten ) een groot succes!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:11

ik heb zelf altijd gewoon zo'n vierkante liksteen in de stal hangen, de ene keer een witte als die op is een rode. nu had ik een tijdje geleden weer 2 witte gekocht een voor de shet een voor veulen, shet vind het heerlijk haha maar veulen likt er heel weinig aan of hij snapt het niet of hij heeft het echt niet nodig, maar hij zit wel als een gek kuilen te graven en grond en wortels van bomen te eten, dus tja. ik heb nu zo'n rockie (mineralen) liksteen gekocht en in zijn voerbak gelegd en nu maar hopen dat ze er een beetje aan gaat likken en dat het grond eten over gaat, lijkt me namelijk niet al te best!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:20

Heb eergister een Himalayasteen gekocht en opgehangen. Het leek gister of hij vochtig was aan 1 kant

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:14

Haha zit je die steen ook altijd helemaal te bestuderen als je een nieuwe liksteen opgehangen hebt

Ik dacht verder niet dat Dusty een mineralen te kort had ofzo.. het schijnt dan toch ook dat ze dan minder zweten? (Heeft Dusty geen last van )

Zo'm himalayasteen, die ga ik denk ik ook eens proberen, eerst maar eens kijken hoe die jou paard verder bevalt

*heeft overigens ook een doodgewone witte grote vierkante liksteen*

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:22

De meeste paarden hebben geen behoefte aan zout als ze niet aan een liksteen likken.

Maar voor de duidelijkheid heb ik even een plaatje gezocht. Bij de rode cirkel zit de speekselklier, als dat deel dik wordt moet kan het zijn dat je paard jodium tekort heeft. Gaat altijd samen met een droge mond.
http://img365.imageshack.us/img365/5184/zout4ev.png