waar op letten bij aankoop paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liiszle

waar op letten bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:45

Ik krijg binnekort een eigen paard, maar aangezien mijn ouders vrij weinig weten van paarden en ikzelf natuurlijk ook niet alles weet vraag ik jullie om hulp!

Waar kan ik het beste opzoek gaan naar paarden/ponys?
Waar moet ik op letten bij de aankoop?
Hoe kan ik het best aan adressen van Stallen komen?
Waar moet op letten met het kiezen van de stalling?

eventuele andere tips en opmerkingen zijn altijd welkom..

XxSultanxX

Re: waar op letten bij aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:57

eey

wat leuk dat je een eigen paard krijgt
als je voor een paard gaat kijken zou ik iemand mee nemen die er verstand van heeft (omdat je zei dat je ouders er geen verstand van hebben en jij ook niet alles weet)en goed naar het paard kijken ,ziet het er mooi uit???is het goed verzorgt???op internet staan genoeg goede paarden te koop,dus mischien kan je daar eens gaan kijken op marktplaats enzo ik zou het paard ook altijd laten keuren en mischien mag je hem/haar wel 2 weken op proef

veel suc6 met het vinden van een leuk paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:59

Waar ik op let bij een aankoop van een paard is, hoe hij zig gedraagd om een indruk te krijgen van hoe het paardje is, dat gaat bij mij voor gezondheid ect.Daarna ga ik kijken of het mankementen heeft maar daarbij hou ik rekening dat elk paard wel iets heeft en dus somige dingen met een koreltje zout neem.

Je moet zeker niet bij een paardje gaan kijken met de indruk dat ze allemaal bonfire zijn en dat iedereen rijd als anky.
Je moet ook rekening houden met de prijs die iemand voor zijn paard je vraagd, is het laag hoef je niet te verwachten dat daar de nieuwe bonfire te koop staad.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:07

Liiszle schreef:
Ik krijg binnekort een eigen paard, maar aangezien mijn ouders vrij weinig weten van paarden en ikzelf natuurlijk ook niet alles weet vraag ik jullie om hulp!

Waar kan ik het beste opzoek gaan naar paarden/ponys?

eventuele andere tips en opmerkingen zijn altijd welkom..

Als ik zo kijk naar je vragen, is mijn eerste reactie: Doe maar niet. Met name je vragen over stalling geven mij het gevoel dat je geen of weinig "verzorg-ervaring" hebt.
Maar goed, als je toch zonodig NU een eigen paard moet hebben, ga dan eens kennismaken bij een lokale rijvereniging en vraag daar mensen om ervaringen met stallen. Ga uitgebreid kijken bij een aantal stallen. Belangrijke punten zijn dat de paarden veel uren naar buiten gaan (weidegang in de zomer), stallen moeten ruim, koel en rustig zijn. Hooi en stro moet van goede kwaliteit zijn, dus fris ruiken. Zodra er een muffe geur omheen hangt is het niet goed. Verder moet het redelijk opgeruimd zijn, als het een rommelzootje is, is de kans groot dat er ook nonchalant met de paarden wordt omgegaan.

Bij het zoeken van een paard neem je iemand mee die ECHT verstand heeft van paarden en bovendien weet wie jij bent en hoe jij rijdt en daardoor kan inschatten wat er dus bij jou past, zowel qua niveau als temperament.

Maar als je verstandig bent, ga je eerst eens een jaar of wat een serieus verzorgpaard zoeken en ervaring en kennis opdoen.

Liiszle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:12

@nano: het is ook niet de bedoeling dat ik een bonfire ga aankopen
ik wil gewoon een leuk paardje waar ik zelf iets mee kan opbouwen,
ik wil gewoon op zijn tijd springen/dressuren buitenritjes maken .. en als we zover zijn een wedstrijdje doen..

@waratje :
ik rijdt nu al ruim 12 jaar op een manege, waarvan ik 4 jaar landelijk wedstrijd ervaring heb, ik heb daar 3 jaar een pony gehuurd. ook heb ik nog 3 andere ponys een tijd verzorgd verzorgd. dus ik geloof wel dat ik wat ervaring heb.
Ik weet alleen dat ik niet van alles evenveel weet, dus dat ik graag wat tips heb. en de meeste van jullie hebben een eigen paard en dus meer ervaring met die dingen, dus kunnen jullie mij toch beter informeren?

maar in ieder geval bedankt voor de reacties..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:28

Liiszle schreef:

Op het karakter van het paard en of het geschikt is voor het doel waarvoor je het wilt gebruiken. Als eerste paard raad ik altijd een paard aan van een jaar of 8 omdat die al iets gezien hebben. Wil je ermee dressuren dan moet het paard goede bewegingen hebben en zichzelf 'tonen', front maken en als eerste paard ook wat ervaring hebben. Wil je een springpaard dan moet hij netjes en braaf springen en niet te kijkerig zijn op de omgeving. Zoek je een paard om mee buiten te rijden dan moet hij verkeersmak zijn en nergens naar kijken.
Verder moet je natuurlijk een paard hebben waarmee het klikt. Het karakter moet je aanstaan en je moet je eigen paard mooi of leuk vinden. Liefst heeft een paard geen zomerexzeem, geen stalgebreken en geen allergieen. Neem iemand mee die er kijk op heeft om te zien of het paard geen verkeerde beenstanden heeft en regelmatig loopt, rechtuit en op de cirkel zowel op het harde als op een zachte bodem. Let op als er littekens op de benen oid zitten. Je laat het paard even loszetten zodat je de bewegingen kunt zien, probeert of je hem zelf gemakkelijk weer kunt pakken. Laat dan zien hoe het paard aan de longe loopt. Verder probeer je uit of het paard zich laat poetsen, of je overal aan mag komen, mag je alle voetjes optillen, hoe laat het paard zich opzadelen. Je laat de eigenaar het paard een stukje voorrijden en dan rij je er zelf mee (vergeet je cap niet!). Als het de bedoeling is om te springen, test hem dan op verschillende sprongen. Is het om buiten te rijden, vraag dan of je een stukje mag proberen.
Vind je het paard leuk en de ervaren persoon denkt dat hij in orde is, laat hem dan keuren door de veearts. In elk geval klinisch en afhankelijk van de prijs van het paard ook rontgenologisch. Dan probeer je het eens te worden over de prijs. In sommige gevallen mag je het paard even op proef hebben, maar niet altijd.

Via internet, mensen die je kent die paarden hebben, de plaatselijke krant, of wat je zelf in de buurt al weet te zitten.

Kijk naar wat je zelf verwacht van de stal en wat je je kunt veroorloven. De basis voor je paard moet goed zijn: een goede kwaliteit voer en hooi, zo veel mogelijk keren per dag voeren, de stallen moet regelmatig uitgemest worden (of je doet het zelf) en er netjes uitzien, bij voorkeur is er mogelijkheid tot weidegang. Dan kijk je naar wat je zelf wilt: een goede binnen- of buitenbak om in te rijden (hoe ligt de bak 's winters), een kantine, een spuitplaats, mogelijkheden om buiten te rijden, solairum, stapmolen, mogelijkheden om te lessen (mag je evt. een eigen instructeur kiezen?), wat voor mensen staan er op stal, hoeveel stallen zijn er... Je moet de eigenaren van de stal vertrouwen en bij een eerste paard zou je toch wel iemand moeten hebben die je kan helpen en waar je op terug kunt vallen.

binky_xxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:32

hooI hooi.. Toen ik mijn paard kocht haalde ik hem op marktplaats.. Van internet dus..! Zelf denk ik dat je een paard het beste een paard bijv. van een fokstal ofzo.. kan kopen! Dat kan alleen wel duurder denk ik zijn..Toen we bij Binky gingen kijken..vroegen we ook meteen of zij er zelf eerst op wou rijden! Niet dat zij denkt hopen op GOED geluk dat hij bij hun niks doet! Met mazzel had mijn vader een collega die verstand heeft van paarden en heeft ook naar Binky gekeken en ze zijn ook een keertje onverwachts gegaan..(kan je niet op elke stal doen) En we hebben ook nog zo'n iemand die je paard nog keurt (veearts geloof ik) Ik zal erg oplette dat je niet te veel op gaat letten op z'n uiterlijk..Het is natuurlijk leuk om een mooi paard te hebben !
Maar je moet wel denken om z'n karakter!!!
Let ook op ..Dat je kijkt naar de stal waar hij nu staat! Als hij zich daar in prettig voelt kan je bepaalde dingen aan de stal toevoegen!
Dat was het heel veel sucses met een super leuk paard te vinden doeii doeii! liefs charlotte en de rennende haflinger BINKY!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:35

Hoi, mijn tip: neem iemand mee die er veel verstand van heeft en naar de hoeven, tanden enz kan kijken. Ik nam mijn lesgeefster mee. Die heeft gekeken of alles in orde was.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:36

KEUREN!!!!

Niet zeggen ik doe het niet, omdat het geld kost. Je kan er dan later spijt van krijgen.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:45

neem iemand mee die er idd veel verstand van heeft, en neem een paard van een jaar of 3/4 die je nog kunt laten beleren of die net beleerd is, want als je een paard gaat kopen die ouder is en die heel veel dingen al kent, dan is er weer anders op gereden en dat dan misschien weer moeilijker wordt, (kan het niet echt goed uitleggen )
maar als je een jonge pony neemt, dan kun je daar alles mee opbouwen. en heb je je eigen rijtechniek een beetje.
en je moet er ook een dierenarts na laten kijken, dat is heel belangrijk, want straks heeft ie toch wat en dat je er later pas achterkomt. en dan moet je ook weer geld voor betalen als ie wat heeft en dat het behandeld moet worden, dat is natuurlijk niet gratis

Smaxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:15

Ik sluit me aan bij Rudi. Neem iemand mee die er verstand van heeft.. en die ook een beetje weet wat jouw wensen zijn en wat je doel met het paard is (recreatief, wedstrijden, je niveau etc etc)

Succes in ieder geval!

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:17

Let goed op dat je een paard zoekt dat past bij het gene dat je er mee wilt gaan doen in de toekomst!

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:20

Vanaf welke leeftijd is het nuttig om een pony klinisch te laten keuren?
(Sorry even vraagje in jou topic, maar misschien heb je er zelf ook iets aan )

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:22

Dat is altijd verstandig met het oog op aangeboren afwijkingen...

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:27

Frank schreef:
Dat is altijd verstandig met het oog op aangeboren afwijkingen...

Inderdaad. Vanaf elke leeftijd laten keuren!
Een paard kopen moet liefde op het eerste gezicht zijn. Bij twijfel; niet kopen. Succes met je zoektocht!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:37

Ik laat het ook altijd doen, de veearts zei echter van de week wel dat de buigproeven bij een onbeleerd paard meestal geen zin hadden. Foto's is dan beter.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:59

ik ben het daar niet helemaal mee eens.
Ik heb een veulen gekocht van 6 maanden oud. En heb die niet laten keuren door een dierenarts.
ik vond dat een beetje onzin.
Ik heb alleen goed laten kijken naar zijn beenstanden, leeftijd hoefjes enz.
Er kan in die drie jaar nog zoveel gebeuren dat ik het niet echt nodig vond.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:41

Een veulen van 6 maanden kan al hartruis hebben! Heb genoeg verhalen gehoord van jonge dieren waarbij het hart slecht klopt of er zelfs soms even mee stopt..
Dus altijd even na laten kijken door de dierenarts en dan vind ik de buigproef bij zo'n jong dier niet het belangrijkste. Toen ik ons veulen kocht heeft de dierenarts gekeken naar de slijmvliezen; ogen, mond, gebit, de benen even langsgaan en luisteren naar longen en hart.
Dus ieder paard laten nakijken door de dierenarts, of dit nu een 'grote' of 'kleine beurt' is!