Nieuw dressuurzadel kopen, tips merken en passen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Nieuw dressuurzadel kopen, tips merken en passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:49

Ik wil op korte termijn graag een nieuw (dressuur)zadel aanschaffen. Wellicht hebben jullie goede ervaringen met bepaalde merken/type zadels en kunnen jullie mij wat advies geven. Ik heb een aantal eisen/dingen waar ik rekening mee moet/wil houden, oa.:
* Prijsindicatie, rond de 1500 euro.
* Geen (extreem) diepe zit.
* Een zachte zit.
* Een zadel dat enigszins helpt bij het verkrijgen van een betere houding.

Hebben jullie enig idee wat voor zadel ik zoek? Wat zijn jullie ervaringen met bepaalde zadels m.b.t. mijn wensen?

Ik zit ook nog met een aantal vragen over het passen van mijn nieuwe zadel. Ik wil (uiteraard) een zadel wat echt goed past op mijn paard, evt. ook aangepast aan mijn paard. Toen ik destijds mijn Wintec liet passen kon deze ook heel gemakkelijk worden aangepast. Het zadel werd wat opgevuld en er werd een andere boom in gezet. Nu lijkt mij dit niet zo makkelijk bij een leren zadel met een vaste boom. Hoe hebben jullie je zadel laten passen/aanmeten?

Als ik tegen die tijd de zadel passervice laat komen, zullen zij mij dan ook vertellen waar en hoe mijn nieuwe zadel aangepast kan worden mocht dit nodig zijn? Of is het misschien beter om een nieuw zadel te laten passen bij de passervice en er vervolgens nog een zadelmaker naar laten kijken als ik hem eenmaal heb? Ik hoop dat jullie me ook wat nuttige tips kunnen geven over het passen van het zadel, alvast bedankt voor de hulp !

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:53

ik ben zelf fan van de stubben scandica, fijn dressuurzadel met middeldiepe zit. heeft wel aardige wrongen zodat je in de goede houding wordt begeleid.
KN vind ik ook fijne zadels, ook middeldiepe zit, maar wat minder wrong als bij de stubben.
het voordeel van deze 2 zadels is dat ze op veel paarden goed liggen en mocht dat niet het geval zijn, ze zijn ook goed passend te maken.

gewoon zeggen tegen ze zadelpasser wat je graag wilt en die neemt dan wel een wagentje vol zadels mee... goed passen en zelf vooral met de zadels die goed liggen een stukje rijden

Urielle

Re: Nieuw dressuurzadel kopen, tips merken en passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:04

Gewoon je wensen vertellen bij de zadelmaker. Ik kies zelf voor een zadel dat gelijk goed ligt, dus met passen blijven er meestal maar een paar types over. En die gaan dan omstebeurt op het paard, stukje rijden en dan voel je het gelijk. De zadel waar je over twijfelt laat je nog eens opleggen tot je eruit bent.

De keuze van een zadel is zo ontzettend persoonlijk. De poster boven mij houdt van Stubben. Ik zou er nog niet dood op gevonden willen worden. Zij zal mijn typen zadels waarschijnlijk weer niet fijn vinden. Gewoon proberen dus

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:09

Urielle schreef:
De keuze van een zadel is zo ontzettend persoonlijk. De poster boven mij houdt van Stubben. Ik zou er nog niet dood op gevonden willen worden. Zij zal mijn typen zadels waarschijnlijk weer niet fijn vinden. Gewoon proberen dus

ben wel nieuwsgierig wat jij voor zadels hebt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:31

Mijn eerste zadel was een Prestige Top Dressage. Daarvan merk ik nu pas dat ik de zitting niet fijn vind (ik heb er bij de stal waar ik rij weer een ter beschikking ) omdat hij je wat naar voren werpt. Het is moeilijk om daarin netjes op je kont te gaan zitten en achterover te blijven.

Het volgende zadel was een Euroriding Diamant. Heel fijn zadel, werd gestolen. Het grappige is wel dat ik op zadels van verschillende mensen heb gezeten en dat allemaal heel anders aanvoelen, volgens mij zetten ze zich heel erg naar je zit ofzo

Het volgende zadel was een Passier Grand Gilbert en daar ben ik bij blijven hangen. Ontzettend fijn zadel. Volgens heb je die alleen niet voor 1500 Euro

Ook een fijn zadel vind ik een bepaald oud model van KN waar je alleen nog tweedehands aan kunt komen. Heel jammer dat die niet meer gemaakt worden.

channie18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:55

kn, drunens ruiterhuis komt aanhuis passen en ze kunnen het zadel eventueel ook aanpassen...de kn kost 1550 echt een super fijn zadel

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:56

het beste kan je naar een zadelmakerij gaan of een grote ruitershop en daar je wensen zeggen. Zij zullen je vast en zeker een super zadeltje kunnen aanbieden. Ikzelf heb de Grand Gilbert van Passier. Ik vind het een prima zadel. Het zit zacht en je zit er ook heel vast in (vind ik). Ik heb er ook een betere houding door gekregen (ik ging naar voor vallen met mijn ander zadel omdat wanneer ik me echt recht zette, ik mijn kruis altijd openreed, bij dit zadel rij ik mijn kruis niet meer open en kan ik dus recht zitten ).
Maar ik vrees dat wanneer je geen te diepe zit wilt... dit zadel niet echt iets voor jou is.
Ervoor had ik een Kieffer dressuurzadel, de Lech Profi. In het begin vond ik dat een goed zadeltje. Ik ben dan van lesgever verandert en heb dan geleerd wat echt rijden is. We zijn veel intensiever beginnen rijden en alles wat serieuzer aangepakt (niet zo van een cirkeltje daar rijden, een cirkeltje hier, ...). Alles op de zit gaan rijden en toen... ja.. toen ontdekte ik dat het zadel toch niet was, wat het moest zijn. Elke keer reed ik mijn kruis open. ik was dat kotsbeu en ben dan naar een ander zadel gaan kijken...de Grand Gilbert dus. Dus, als je een zadel kiest, zorg er dan zeker voor dat je 100% zeker bent dat je er goed opzit. De GG was niet goekdoop maar hij is zijn geld waard :j

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:03

Ik zou naar een ervaren zadelmaker gaan die je vertrouwt.
Zelf heb ik ervaren dat iedereen er een mening over heeft en daardoor kan je erg gaan twijfelen.
Je kan wel alle adviezen ter harte nemen maar uiteindelijk moet je je eigen gevoel volgen.
Voor iedereen is een zadel zeer persoonlijk. Er zijn heel veel mensen die bijvoorbeeld zweren bij een KN. Ik kan daar echt niet mee uit de voeten en mijn houding wordt daarop heel slecht.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn nieuwe zadel!

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:06

Ik zou voor dat geld hulsebos laten komen en iets aan laten meten, dan heb je iets wat op jouw EN je paard is aangepast. Er zijn verschillende types zadels, ook met middeldiepe zit (ultimate II). Doordat het zadel aan jouw lijf wordt aangepast zal je houding ook heel erg verbeteren!

k vind een passier GG trouwens geen zacht zadel hoor!

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:15

Waarom hou je niet van een diepe zit ?

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:16

DinkeyGirl schreef:
Ik zou voor dat geld hulsebos laten komen en iets aan laten meten, dan heb je iets wat op jouw EN je paard is aangepast. Er zijn verschillende types zadels, ook met middeldiepe zit (ultimate II). Doordat het zadel aan jouw lijf wordt aangepast zal je houding ook heel erg verbeteren!

k vind een passier GG trouwens geen zacht zadel hoor!

Ik wilde het zelfde zeggen,
ik zou voor hulsebos gaan, en ik vind die passier GG ook niet heel zacht hoor.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:16

KN Symphonie is een zadel zonder diepe zit maar zit wel heel zacht.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:20

ik vind de GG wel super zacht

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:01

Ik heb op dit moment een super fijn Kieffer zadel! Maar KN's zijn ook goede zadels,idd die oude zijn het beste. Ook kun je kijken naar Bates caprilli cair,ik rijd er weleens op de springzadels ervan en het zijn echt fijne zadels.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:23

Ik stap nooit meer van mijn KN zadel af. Mijn zadel is al 20 jaar oud, maar hij zit heerlijk. Als hij kapot gaat koop ik weer een KN denk ik.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:42

Ik zweer bij m'n Prestige Top Dressage. Zacht, fijne zit maar je wordt absoluut niet 'vastgezogen', veel kniewrong maar toch vrije beenligging. Wat hierboven al een keer aangekaart wordt dat je naar voren gewipt wordt heb ik echt totaal niet.

Drunens Ruiterhuis heeft een hele fijn passervice, misschien is dat wat om erachter te komen wat je ligt en welke goed passen?

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:44

Ik heb een Stubben Maestoso, ook een heerlijk zadel. Die van mij is op maat gemaakt bij Kootstra in Groningen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:33

- Daaleman
- 1660 euro incl. beugelriemen
- Zachte zit, maar niet een extreem diepe zit zodat je niet helemaal 'ingesloten' zit.
- Je kunt zelf zeggen hoe zulke dikke wrongen je wilt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:36

uhm een zadel die je zit bevestigd heeft volgensmij altijd een diepe zit? Waarom wil je dat niet? Ik heb op een kn, kentaur en kieffer gereden, maar mijn fryso is de max. superzacht en bevorderd mijn houding, met name beenhouding!

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:06

Ik heb sindskort de nieuwe Ainlsey. De Ainsley Lincoln. Heerlijk zadel heb er veel gepast maar vond deze echt het lekkerst zitten. Hij heeft niet zo'n diepe zit als de andere zadels van Ainsley. Ik heb oa ook de passier en prestige zadels gepast, vond het helemaal niks. Je moet gewoon lekker veel zadels passen en dan de keuze maken. Het belangrijkste is natuurlijk dat het goed ligt op je paard.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:09

Ik raad je een Kentaur aan.
Heerlijke zadels goeie kwaliteit fijne pasvorm, lekkere zit in diep en minder diep met veel en weinig wrong.
Ik heb die van mij bij de heimolen gehaald. En ook door hun laten passen kon eventueel ook nog aangepast worden maar was niet nodig.
Je mag die van mij wel een keer proberen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:28

Hier nog een Stubben fan Naast dat ze zo ontzettend mooi zijn, vind ze super fijne zadels.
Ik heb ook een Scandica dressuur, redelijke vlakke zit, flinke wrongen, en niet zo zacht, maar dat hoeft van mij opzicht niet.

Ik houd ook niet van een diepe zit, waarom weet ik niet, gewoon, wil een goede zit op meerdere zadels kunnen hebben, en dus niet alleen op die met een diepe zit..hmm als je dat begrijpt.

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:40

En ik noem weer eens een ander merk Ik rijd op een County deze heeft weliswaar een redelijk diepe zit maar ik vind niet dat je opgesloten wordt. Het heeft mijn houding echt enorm verbeterd en heb ook een hele nette stille beenligging in dit zadel. Verder ben ik erg fan van een euroriding alleen die zijn vaak wel met een diepe zit.
maar ik zou zeggen ga lekker passen en beslis dan een zadel is heel persoonlijk

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:41

ik heb jaren de passier grand gilbert gehad, en altijd gezegt dat ik nóóóóit meer een ander zadel wilde hebben, totdat mijn nu 5jarige ruin uit mijn passier gegroeid was en deze ook niet aan te passen was, aan de rug van mijn paard, toen was ik genoodzaakt om op een ander merk over te stappen, wat ik in eerste instantie helemaal niet zag zitten!!

Maar ik neem mijn woorden terug, ik heb nu een hulsebos en ik moet zeggen.... voor mij geen passier meer!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:48

Ik ben zelf zeer tevreden over Kentaur zadels.
Die zorgen dat je knieën goed stil liggen en dat je minder makkelijk naar voren valt. En de zit is niet al te diep.

Maar of je een zadel fijn vind is super persoonlijk en je moet ook rekening houden met de bouw van je paard.

Succes!