Welke stal zou je kiezen voor je paard en jezelf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stal met 24 paarden, zomers weidegang van 8-13U, paarden naar en van weide halen geregeld, s’winters niet naar buiten, 20 bij 40 m buitenbak, kleine binnenbak (16 bij 30m), 1 km van huis, 240 euro per maand all in
Geen stemmen
Stal met 46 paarden, zomers weidegang van 9-12U, s’winters 2 uur paddock, paarden naar en van weide/paddock halen geregeld, 20 bij 60m buitenbak, 20 bij 40m binnenbak, 8 km van huis, 290 euro per maand all in. Mogelijkheid zelf paarden s’morgen buiten te
Geen stemmen
Stal met 40 paarden, zomers weidegang s’nachts, s’winters 2 uur paddock, paarden naar en van weide/paddock halen geregeld, 20 bij 40m buitenbak, 2 km van huis, 260 euro per maand all in.
Geen stemmen
Stal met 3 paarden, stal met paddock, zomers 24 uur weidegang, s’winters 12 uur modderige paddock, paarden naar en van weide/paddock halen geregeld, 15 bij 35m buitenbak, 2 km van huis, 150 euro per maand + hardvoer, zelf mesten, kleine hal 1,5 knm verde
1 (100%)

Totaal aantal stemmen: 1

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:16

Binnenkort gaan we verhuizen en kan ik kiezen uit verschillende soorten stallen voor mijn paard. Heb ze allemaal bekeken en ze hebben allemaal voor- en nadelen. Ik vind de beslissing vrij lastig, want verschillende dingen spelen een rol, namelijk het welzijn van mijn paard, het leren kennen van andere mensen met zelfde (paarden)interesses, tijd en afstand tot huis, kosten. Voor welke stal zouden jullie kiezen en waarom?
Laatst bijgewerkt door palham op 04-01-06 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:20

Ik zou een stal kiezen waar de paarden naar buiten kunnen als ze dat zelf willen, een schone stal, aardige mensen, andere paarden erbij, redelijk in de buurt en het liefst een bak erbij of een gelegenheid tot buiten rijden

Wasplaats en solarium etc vind ik eigenlijk alleen maar luxe bijzaken, daar gaat het in eerste instantie niet om, vind ik.

_Dunja_

Re: Welke stal zou je kiezen voor je paard en jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:21

Ik kan niet uit jou verhaal opmaken welke voor en nadelen er bij een stal zitten.
Nu kan ik niet voor je inschatten wat het beste is voor jou en je paard.

Denk dat je gewoon alle stallen met voor en nadelen moet opschrijven en dan goed kijken naar je eigen eisen en dan daar een keuze uit maken.

Succes met je beslissing

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:21

Het allerbelangrijkste vind ik dat mijn paard zomer en winter naar buiten kan. En dan iig zomers in de wei.

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:22

Ben het eens met deedjuh... Kijk eerst naar de voordelen voor je paard. Kijk ook naar de kosten, en vraag of je eventueel een paar maandjes proeftijd hebt ofzo... Of ga op verschillende tijdstippen langs op stal om te kijken hoe de sfeer is en om mensen te leren kennen. Maak het jezelf niet te moeilijk!!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:24

Heb eigenlijk´een polvraag meegstuurd, maar die komt niet mee? Hoe doe ik dat? Want daar staan alle opties bij.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:26

Ik zou een stal zoeken met goede veilige boxen een goede bak en mogelijkheden om je paard los te laten en natuurlijk een gezellige sfeer voor een betaalbare prijs

dingen als een binnenbak, stapmolen,solarium etc. zijn extra luxe en natuurlijk wel mooi als het er is

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:30

Voorwaarden voor mij om voor een stal te kiezen zijn allereerst voor mijn paard, daarna ga ik voor mezelf kijken.
Dus
* minimaal hele dag buiten kunnen staan
* als het doe het zelf stallen zijn dan wil ik niet teveel mensen aan mijn paard hebben en ik wil vantevoren kunnen zien wat voor soort mensen dat zijn (geloof me, wat een kneuzen heb je in de wereld)
* Stalhouder met verstand van paarden! Dit is erg handig bij keuze van het voer, weideafzetting, aanleggen bak enz. (behalve als het een heel klein stalletje is en je dit allemaal zelf kunt regelen)
* Als er een bak aanwezig is moet deze goed begaanbaar zijn, anders de bak in de buurt en goede uitrijmogelijkheden.
* Ik wil weten of dingen als ontwormen en inenten gezamelijk geregeld zijn.
* Hoe het gaat met uitmesten, hoeveel stro kan je gebruiken, wat zijn hier de afspraken over (niets zo frustrerend als ergens staan en dit niet duidelijk hebben)
* Wat zijn de afspraken over het bakgebruik, mag hier losgegooid of gelongeerd worden of niet en houdt iedereen zich hieraan.
* Is er een spuitplaats of in ieder geval een slang aanwezig.

Voor mezelf heb ik bij mensen vrij snel een gevoel of ik er wel of niet mee kan opschieten, niet altijd helemaal eerlijk maar klopt vaak wel.
Ga eens op verschillende momenten bij zo'n stal langs en kijk eens wat er gebeurt, staan de paarden echt op de tijdstippen buiten die worden beloofd? (Ben een keer ergens wezen kijken, die zei dat de paarden om 9 uur naar buiten gingen, ik kwam om 12 uur en ze stonden nog binnen, ja dan kon ik zien hoe ze naar buiten werden gezet, leek hem wel leuk...)
Maak eens een praatje met verschillende mensen die daar staan en vraag naar verschillende dingen (voer stro bakgebruik enz.) hebben ze allemaal hetzelfde verhaal?
Een kantine is leuk maar hoeft niet, geldt ook voor een toilet, is wel erg handig.
Ik ben ondertussen heel kritisch geworden, zet mijn paard niet meer zomaar ergens neer waar het goed klinkt, eerst zien dan geloven! Heb wat dat betreft teveel rare dingen gezien. Kies dus ook absoluut eerst voor het paard en dan voor mezelf.

Oh ja, vergeet nog helemaal, hoeveel paarden zijn er en zijn ze van plan uit te breiden. Kwam ooit op een pensionstalletje met 8 paarden, heel gezellig. Binnen een half jaar waren het er ruim 20, werd me iets teveel van het goede.

jojopaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:40

Ik sta zelf op een stal waar alles heel basic is. Goede stal geen toilet. geen kantine (wel waterkoker voor een kopje thee). een simpele buitenbak voor het losgooien en een goede wei, waar ze 6 maanden per jaar dag en nacht op staan. De shetjes staan het hele jaar op de wei tenzij het vriest. Voor de mensen is het soms wat minder, maar voor de paarden is het wel goed. Overal is wel wat. Het moet gewoon klikken en je moet er graag naar toe gaan. De stalling en omgeving is simpel, maar de manege is op 10 minuten stappen van de stal vandaag, binnen 15 minuten rij ik in de biesbos en binnen 5 minuten in de polder of het park. Dat zijn voor mij de argumenten om te staan op een simpele stal met leuke mensen en alles in de buurt. En ik moet zeggen... de prijs is ook niet slecht.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:42

Ik vind welzijn van het paard het allerbelangrijkst. Dus dat ze elke dag veel buiten komen en in ieder gavel in de zomer weidegang krijgen.
En ook dat er toezicht is en dat ze goed voer krijgen (veel hooi van goede kwaliteit en geen kilo's krachtvoer)
Dan moet er een buitenbak zijn en goede uitrijmogelijkheden en voor de rest hoef ik niet zo veel andere dingen zoals solarium, longeercirkel, binnenbak etc. En als je alleen een bak wil en goede verzorging van je paard is het meestal niet zo duur... Als er dichtbij niet zoiets is dan wil ik daar best wat verder voor rijden... Andere mensen op stal vind ik niet zo belangrijk, dat heb ik juist liever niet eigenlijk dan heb je weer geroddel en geruzie en bemoeierige mensen enzo
En met mensen praten kan ik altijd al, naar mijn paard gaan doe ik voor m'n paard.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:43

Heb dus een pol meegestuurd die niet werkt, dan maar met tekst:
Hier zijn de opties. IK zou graag willen weten voor welke stal je zou kiezen als je dit rijtje ziet (de stallen heb ik akllemaal bekeken)

1) Stal met 24 paarden, zomers weidegang van 8-13U, paarden naar en van weide halen geregeld, s’winters niet naar buiten, 20 bij 40 m buitenbak, kleine binnenbak (16 bij 30m), 1 km van huis, 240 euro per maand all in
2) Stal met 46 paarden, zomers weidegang van 9-12U, s’winters 2 uur paddock, paarden naar en van weide/paddock halen geregeld, 20 bij 60m buitenbak, 20 bij 40m binnenbak, 8 km van huis, 290 euro per maand all in. Mogelijkheid zelf paarden s’morgen buiten te stellen waardoor ze 4 uur s’winters en zomers op wei/paddock staan.
3) Stal met 40 paarden, zomers weidegang s’nachts, s’winters 2 uur paddock, paarden naar en van weide/paddock halen geregeld, 20 bij 40m buitenbak, 2 km van huis, 260 euro per maand all in.
4) Stal met 3 paarden, stal met paddock, zomers 24 uur weidegang, s’winters 12 uur modderige paddock, paarden naar en van weide/paddock halen geregeld, 15 bij 35m buitenbak, 2 km van huis, 150 euro per maand + hardvoer, zelf mesten, mogelijkheid gebruiken kleine rijhal 1.5 km verderop.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:48

Stal 1 2 en 3 vallen voor mij al af, te weinig buiten.
Zou dus in mijn geval stal 4 worden met een heleboel maren en alsen. Hoe worden de paarden van en naar weide/paddock gebracht en door wie. 15 bij 35 bak is op zich prima maar hoe goed is die, te zwaar wil ik dus niet. Zelf mesten is prima maar hoeveel stro mag je verbruiken per week.
Hardvoer komt er nog bij, door wie wordt er gevoerd en gebeurt dit op vaste tijdstippen?
Zijn dingen die ik zou willen weten.

Maar ja, het ligt er helemaal aan wat jouw eisen zijn, sommige mensen vinden het prima als paarden in de winter helemaal niet of maar 2 uurtjes buitenkomen en willen heel graag een binnenbak.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:50

Ik zou voor stal 3 of 4 gaan.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:51

ik zou voor stal 1 gaan lekker dicht bij huis en niet te groot

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:54

Perla schreef:

en je paard dus de hele winter op stal terwijl het toch echt een bewegingsdier is? Ieder zijn keus natuurlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:56

Ik heb in het verleden bewust gekozen voor een stal, waar Kawa zomer en winter naar buiten kon.
De rest van de luxe, daar heeft het paard niks aan, dat is alleen maar voor mij.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:00

Ik zou stal 2 doen en dan regelen met iemand dat de paarden idd 4 uur buiten komen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:02

Ik zou voor stal 4 gaan omdat dat de enige stal is waar ze genoeg naar buiten komen.
En het is nog het goedkoopste ook en dicht bij.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:04

Bjarni schreef:
Perla schreef:

en je paard dus de hele winter op stal terwijl het toch echt een bewegingsdier is? Ieder zijn keus natuurlijk.

Oeps over hen gelezen dan word het 2
Laatst bijgewerkt door Perla op 04-01-06 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:04

Stal 3. Luxe is lekker en daar hangt een prijskaartje aan maar met
een paard moet je niet voor een dubbie op de eerste rij willen zitten.
Paarden kosten hoe dan ook geld mijn inziens..
Als je zelf een keertje niet kunt dan heeft je paard iig een frisse
neus gehaald.
Je hoeft ook niet uit te mesten en das opzich ook fijn kan je meer
tijd doorbrengen met je paard. En dat willen we toch allemaal?
Wel even kijken hoe de stallen worden uitgemest en het verbruik
van stro dus de hoeveelheid die ze in de stallen doen.
Vraag ook of er mogelijkheid is voor zaagsel stel je paard wordt
allergisch etc. en moet op zaagsel op eens.
Voordeel van zo'n grote stal is dat als het met 1 persoon niet klikt
er nog 39 andere mensen zijn.
Maar wat zitten er dicht bij jou stallingsmogelijkheden.
Persoonlijk vind ik het ook niet zo gek geprijsd.
De omgeving Amersfoort waar ook Bjarni vandaan komt is vele malen duurder.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:20

Paysbas: Ja, we hebben hier ongelovelijk veel stallen in de buurt, woon net buiten Düsseldorf in Duitsland. Er zijn zelfs nog meer stallen in de buurt, maar die komen helemaal niet in aanmerking, een vb: 120 paarden, wordt om de 4 weken gemest en ze krijgen maar 1x per week hooi. 1 uur naar buiten per dag.

In stal 1 tot en met 3 wordt om de week of 2 weken gemest, wat ik eigenlijk ook problematisch vind, aangezien de urine vrij slecht is voor de hoeven. Mijn paard heeft ook snel last van rotstraal.

Naar buiten gaan voor mijn paard vind ik heel belangrijk, maar ben weer bang, dat je op zo'n kleine stal weinig mensen leer kennen, is misschien een beetje eenzaam. Ben toch in het buitenland en dan wil je ook meerdere mensen leren kennen. Op de kleine stal zijn de paardebn echter wel heel goed verzorgd, de eigenaar voert ze s'morgens en s'avonds, hebben overdag veel hooi in de winter en in de zomer hebben ze 5 weiden te beschikking. Het is echt lastig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:23

Om de week of twee weken uitmesten?! Oefff....dan stal 4 maar doen, dan weet je zeker dat ze er goed bijstaan. Nadeel daarvan is weer dat de rijfaciliteiten zo slecht zijn. Moeilijk hoor!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:31

Om de 1 of 2 weken mesten hoeft niet slecht te zijn, doe ik ook. Scheelt alleen dat die van mij alleen 's nachts op stal staat.
Verder als de afvoer goed is en dus alleen de onderlaag nat maakt het ook niet uit. Elke dag flink schoon stro erop heb je toch een fijne droge stal.
Omgeving Amersfoort is idd duur, maar met goed zoeken (of goede afspraken maken) is er toch wel een redelijk betaalbaar plekje te vinden.
Kan me voorstellen dat je graag mensen wil leren kennen, maar ikzelf zou toch in de eerste plaats voor het paard kiezen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:51

Uit jouw lijstje zou ik alleen stal 4 overwegen. Paarden moeten naar buiten, zoveel mogelijk. Je hebt natuurlijk met weinig mensen te maken, maar dat kan ook een voordeel zijn.
Wellicht is er een rijvereniging in de buurt voor de contacten?

Frank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:55

Goede buitenrij-mogelijkheden en de mogelijkheid tot 24 uur op het land lopen 's zomers en overdag in de winter.