Is dit normaal op stage?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stagair

Is dit normaal op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 23:19

Hoi Allemaal

Ik zit hier ook op bokt, maar heb voor de zekerheid een nieuw acc aangemaakt en wil even anoniem blijven, om geen gezeik te krijgen snap je

Ik had namenlijk een vraagje. Ik zit nu in het eerste jaar paardenhouderij, ik rij zelf al redelijk wat jaren, heb een eigen pony, heb alleen geen wedstrijd niveau.
Ik zou mezelf schatten op B/L niveau.

Nu loop ik sinds kort voor dit schooljaar stage (eenmaal per week)
Ik kan t adres niet zeggen, alleen dat het een dressuurstal is.
Punt is dus, wat ik wou vragen, of de dingen die ik op stage moet doen normaal zijn, of dat er misbruik word gemaakt.

Half 9 moet ik daar zijn, dan is het stallen uitmesten (ong 30) t/m 12uur/half 1, vegen. Dan is het eetpauze, half uur, 's middags het tuig poetsen t/m een uur of 4,vegen, (tussendoor soms nog eens helpen met een paard binnen of buiten zetten, of nog meer vegen.) en om 4uur mag ik meestal 1 wat ouder paard rijden wat vroeger een wedstrijdpaard was.. Ik krijg dan geen les.

Punt is dat ik juist daar stage wou lopen om dingen te leren zoals zeker vorderingen qua rijden, goed leren invlechten, scheren, wassen, knippen, wedstrijdklaar maken, longeren, en wat nou echt een goed dressuurpaard maakt.

Dat heb ik ze aan het begin van de stage verteld, en dat werd mij toen ook gezegd dat ik dat daar zeker kon leren (door mn stagebegeleider zelf), en als dat goed ging, dat ik zelfs jonge paarden kon rijden en misschien op laag niveau kon rijden op een wedstrijdje.
Dit alles niks van waar dus, ik doe enkel uitmesten, vegen en tuig poetsen.

Is dit normaal zo bij alles stages en moet ik het maar slikken, of is dit misbruik maken van stagaires? (Zoals vaker voorkomt)

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:25

Zit je in breda op school?
Daar zit ik namelijk.
En ik heb ook een stage gehad die niet echt leuk was.
Ik moest beginnen met brokken voeren, stro geven, bijvegen en een paar paarden in en uit de stapmolen zetten. Ook af en toe stal uitmesten, prullenbakken leegmaken in de grote container, nog meer vegen, stoffen zelfs ook (de stof van de tralies afhalen met een klein vegertje) Was niet echt leuke stage.
Misschien moet je eens met je stage begeleider praten. Of met je mentor. Wat dit is ook niet leuk voor je om. Zo ga je elke keer weer met een rotgevoel heen. Dat werkt ook niet fijn. Succes

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:27

dit vind ik echt pure misbruik van een gratis kracht maken.....als jij in het begin duidelijke afspraken heb gemaakt en deze worden niet nageleefd zal ik het daar dan toch nog maar is over hebben....en gewoon eerlijk zeggen dat je sow het gevoel heb dat je niet echt iets bij leerd en je je een beetje gebruikt voelt....

je moet er gewoon over praten....de ''meeste'' bedrijven vinden dat juist alleen maar positief en sportief...zolang dit maar op een normale manier gaat...

succes...enne gewoon over praten

Esther_Luna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:31

ik loop zelf nog geen stage.. maar ik ken mensen die bij ons wel stage gaan lopen en die leren goed het vertrouwe met paarden te krijgen dus een echte band. en leren goed een staletje uitmeste. en ik denk ook wel dat ze mogen rijden..
maar wat jij allemaal zegt lijkt me echt niet leuk!
ik zal net als stefanietjuh sei, gewoon met je mentor of stage begeleider praten.
heel veel succes ermee en ik hoop dat je nog alles gaat leren wat je wil leren;)

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:31

Je zit er nog maar kort? En maar 1 dag in de week?

Dan kan ik me voorstellen dat ze eerst even de kat uit de boom willen kijken. Als je laat zien dat je een handige meid bent die niet te beroerd is om de handen uit de mouwen te steken, dan krijg je waarschijnlijk vanzelf meer verantwoordelijke taken. En bovendien: het werk dat je doet hoort er óók bij! Het is niet alleen maar leuke dingen... Als je nu al piept, hoe moet dat dan wel niet als je straks fulltime in de paarden gaat werken? Mesten en voeren komt iedere dag terug hoor...

Wat zegt je stagebegeleider van school?

Anoniem

Re: Is dit normaal op stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:35

zoo, dat is niet leuk!
Ik vind dat ze eerlijk hadden moeten zeggen wat je te wachten stond, en je niet allemaal dingen beloven die niet zo blijken te zijn!
staat het niet ergens opgeschreven wat je moest gaan doen? zo ja, dan kan je zeker je gelijk bewijzen! Ik ga in februari een week stage lopen op de manege, en voor mij is alles opgeschreven, en dat moest ik ook op school inleveren..
nog succes ermee!

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:36

Wat Magreet vroeg, wilde ik eigenlijk ook vragen: Hoe lang loop je er al stage? Het is logisch dat ze eerst de algemene klussen laten doen, om te zien hoe handig je daarin bent.

Uitmesten, voeren en vegen horen er nou eenmaal bij, maar de afspraken die je hebt gemaakt moeten wel nagekomen worden.

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:39

hmm ik heb ook een keer op een stal stage gelopen ik ga niet zeggen welke want iedereen hier kent die !! maar daar werd ook misbruik van mij gemaakt 'leuk is anders'

en werken vind ik niet erg maar voeren en vegen kan iedereen toch al een stage is ervoor om iets te leren.. !! *vind ik*

niet dat ik te beroerd ben om te vegen en te voeren dat vind ik dus echt niet erg maar om nu de hele dag door klusjes te doen..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:47

Ik weet niet hoe lang je er al zit, maar als je er pas kort zit dan heb je wel kans dat het nog beter wordt. Die mensen willen ook weten wat ze aan je hebben en als je je goed inzet(ook met de minder leuke klusjes!) dan werkt dat uiteindelijk ook alleen maar in je voordeel.

Wsl tref je met je stagedag precies de mestdag of mesten ze iedere dag? Dat is pech, maar dat is niet anders en dat hoort er ook bij! Net als het tuig poetsen en het vegen.
En als er een stagiair rondloopt is die al snel degene die dat soort klusjes moet doen. Dat is echt niet alleen zo op de stal waar je nu rondloopt

Als je echt het idee hebt dat je te weinig leert dan zou ik gewoon eens gaan praten met de verantwoordelijke persoon op je stageadres. Als je er dan niet uit komt kun je altijd nog naar de stagebegeleider op school toe gaan.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:51

Ik loop nu ook stage 3 dagen in de week. sochtends als ik aankom (9uur) eerst wat drinken en dan stallen mesten. In de zomer ook in het weiland stront scheppen en dan de boel netjes aanvegen. Als we vroeg klaar zijn voor het middageten nog pony's toileteren/poetsen of nog longeren ofzo. ik vind het echt fijn dat ik daar overal bij betrokken word, zoals bij het toileteren enzo. nu hebben ze dan toevallig ook puppy's en ik doe dierverzorging, dus dan gaan we smiddags ook vaak puppy's wegen, ontwormen enz. of ik mag dan smiddags rijden, of nog een paar pony's longeren. als het mooi weer is gaan we ook weleens een rondje aangespannen rijden en dat word me dan ook geleerd. zowel het aanspannen zelf als hoe je moet zijn in het verkeer.
Ook word me veel verteld over afstammingen en als je zo'n kleur op zo'n kleur zet hoeveel procent kans je dan hebt dat het zo'n kleur word.
Ook word me veel verteld over de bouw van de Welsh. Wat de echte welsh mountain kenmerken zijn en wanneer ze wel of niet goed uit zouden komen op keuringen. Gewoon alles met een levend voorbeeld.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:53

ach bij veel stages wordt je als snot behandeld.. meestal ben je dus echt het slaafje en zeg je er wat van dan hebben ze altijd wel een stok om mee terug te slaan ( gezegde)

ik heb echter ook wel stages gehad waar ik het onwijs naar mijn zin had!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:56

een stagiaire komt in eerste instantie om hulp te bieden aan het team, dan hangt het er van af wat je te bieden hebt, is dit weinig, dan blijft het bij "doe"dingen (vegen, poetsen, stalwerk, klaarzetten enz), helaas weet ik dat dit ,ook al geef je alles en doe je het met alle liefde en respect........dat het vaak dan daar bij blijft, niet om wie je bent of wat je doet, maar puur op wat je kunt of niet kunt, maar dat merk je gauw genoeg, denk er over na wat en hoe je het wilt enof dit ook echt voor jouw weggelegd is.......!!!Praat er met je ouders over en je stagebegeleider.

stagair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 23:57

Ik loop er vanaf het begin schooljaar stage. (Dus 4 sept was dat bij mij)
Daarvoor heb ik nog 14 dagen voorstage moeten doen.

Tussendoor heb ik ook nog een weekstage gehad, 5opeenvolgende dagen.

Mn mentor vond ook dat het niet erg leuk klonk voor mij daar. Ze adviseerde me ook om het tegen die mensen te zeggen.
Maar dat durf ik nou niet echt :/ T zijn nogal onvriendelijke mensen als iemand wat te klagen heeft (ook tegen hun klanten, en ze kunnen het zo brengen dat je er niks meer tegenin te zeggen hebt)
Bovendien is het een familiebedrijf dus zou ik meteen 4 man op me krijgen :/
Ik kan wel voor de rest van het jaar een andere stageplaats zoeken, maar dan beoordelen ze me natuurlijk negatief en gaan er straks praatjes rond dat ik geen goede stagair ben :/

Ik ben heus niet te beroerd om te vegen en uit te mesten. Ik heb zelf ook een paard dus ik weet dat die dingen er nu eenmaal bij horen..
Maar alleen maar vegen en uitmesten en poetsen..

T lijkt of ze niet echt zin hebben om de moeite te nemen mij iets te leren..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:58

Ik zat er idd ook aan te dneken hoe lang je al stage loopt en hoe vaak je dus geweest bent.

Kan me voorstellen dat als je een goede dressuurstal runt je eerst de kat uit de boom kijkt, iedereen wil wel op paarden rijden en invlechten, longeren en dat soort dingen, je zal er wel voor moeten werken.

Hele andere vergelijking is dat mijn nieuwe verzorgster eerst mag laten zien dat het om het paard gaat, het welzijn van het paard en dus niet meteen mag rijden, nu gaat het hier toevallig ook nog om een shetlander die ingereden moet worden en dat mag zij doen, mits ze bewezen heeft de verantwoordelijkheid aan te kunnen.

Dus ik zou het nog even afwachten, daarnaast zou het denk nooit alleen maar de dingen die jij opnoemt worden, als je later bij een stal zal gaan werken heb je grote kans dat je ook moet mesten, vegen en dat soort dingen, de meeste meiden die ik ken en in de paarden zitten zijn het grootste gedeelte van de dag bezig met opruimen.

Stage is gelijk een voorbereiding voor het echte werk, zodat jij kan zien of het bevalt....als die je te zwaar is zal het miscshien niet zijn wat je later wil doen?

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:02

Het is niet leuk dat ze je iets anders hebben beloofd en het is dan ook fout van hun kant dat ze zich er niet aan houden. Maar aan de andere kant doe je paardenhouderij!!! En in principe is dat niet het rijden van paarden, maar het houden van paarden (het stalwerk dus!!). Dat klinkt heel hard, maar zo zit het wel in elkaar. Ik hoorde van de week nog van een staleigenaar...toen hadden we het ook over stagiaires; al die meiden denken dat ze de hele dag mogen komen rijden, maar daarvoor nemen we ze niet aan. Het gaat om de stalklussen. Voor het rijden hebben ze weer andere mensen die daarvoor aangenomen zijn. Op zich mag je al blij zijn dat je nog 1 paard mag rijden elke keer, want dat is vaak nog anders (spreek uit ervaring!). Al begrijp ik wel dat je je er iets anders van had voorgesteld na wat ze je beloofd hadden.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:10

stagaires nemen ze natuurlijk wel aan voor de klussen op stal, maar ik vind dat je stage loopt om dingen te leren, en niet om alleen maar te mesten. Tuurlijk hoort dat er ook bij en vind ik het helemaal niet erg om dat te doen, maar er moeten ook gewoon dingen zijn waarvan je leert.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:13

Heey!

Ik doe ook opleiding Paardenhouderij.
Ik begon in September met stage's op de maandag en de dinsdag moest ik. Ik ging beginnen bij een helemooie hengstenhouderij/dressuur stal.

Daar mocht ik alleen maar vegen mesten, Daar was ik dooood op van aan het einde van de dag, neus dicht van het stof, bloedneus enz. Echt niet normaal. Had ook het gevoel , wat heb ik hier nou aan.

Toen kwam ik die zelfde week toevallig nog op een trainings stal, en die hadden ook nog stage plaatsen. Dus toen ben ik snel gewisseld. Ik had maar 2 dagen bij de andere gelopen , meer dan genoeg.

Daar mocht ik rijden, longeren, ( veel jonge hengsten ) nou daar leer je echt van! toiletteren, ook het zware werk natuurlijk. Mesten ook wel maar dat hoort er bij. Daar heb ik wel heel veel van geleerd.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:49

He, wat rot en wat slecht! Een stage is om te leren!! >;)
Ik zou als ik jou was zsm je stagebegeleider inschakelen. Misschien kan die wat voor je veranderen daar of zorgen dat je op een heel ander adresje terecht kunt.
Het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om te vegen en te poetsen, dat hoort erbij. Maar dit is wel heel erg, ik denk dat ze het wel makkelijk vinden zo'n stagaire.
Ga praten met je stagebegeider, doen hoor! Het is zonde om deze tijd voorbij te laten gaan zonder wat te leren...toch?
Heel veel suc6, ik hoop dat het goed komt

ps. een meisje uit mijn klas (toen ik nog op school zat, paar jaar terug) had hetzelfde probleem met een stage bij een dierenasiel. Die heeft ook stagebegeleider ingeschakeld en heeft een superleuke plek gevonden voor de laatste weken!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:58

Misschien moet je om te beginnen eens met een verantwoordelijke van je stage-adres praten en het probleem voorleggen. I.p. eerst hier een topic openen en mss wel je stage begeleider in te schakelen.

Ik heb zelf in Deurne de paardensport opleiding gedaan en moest ook veel mesten en opruimen. Welkom in de wereld die paardensport heet. het is niet allemaal rozengeur en manenschijn. Het is keihard werken, veel uren draaien en geen tijd meer hebben voor iets anders. Nu doe je het één dagje in de week. Wordt wat als je straks full-time moet gaan werken....

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:07

Ja hoor @kris .... sorry ze zegt toch duidelijk dat ze wat wil eren dat heeft ze afgesproken dan moeten die mensen zich er aan houden en op Deurne is het inderdaad ook veel oliebol ruimen maar daar heb ik ook invlechten,toiletteren en rijden geleerd en jij ook neem ik aan?! Zoals het nu klinkt wordt ze gewoon niet eerlijk behandelt en ik heb dat ook gehad op een bdrijf dat je gewoon gebruikt wordt en dat is zonde van je goede tijd en de motivatie verdwijnt ook al snel...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:14

Lydian schreef:
Ja hoor @kris .... sorry ze zegt toch duidelijk dat ze wat wil eren dat heeft ze afgesproken dan moeten die mensen zich er aan houden en op Deurne is het inderdaad ook veel oliebol ruimen maar daar heb ik ook invlechten,toiletteren en rijden geleerd en jij ook neem ik aan?! Zoals het nu klinkt wordt ze gewoon niet eerlijk behandelt en ik heb dat ook gehad op een bdrijf dat je gewoon gebruikt wordt en dat is zonde van je goede tijd en de motivatie verdwijnt ook al snel...

Ik hoop gewoon niet dat TS een heel mooi beeld heeft van paardenhouderij/sport, want dan zou het nog eens vies tegen kunnen vallen. Ik heb altijd veel mazzel met stages gehad, maar klasgenoten niet.
Toiletteren, bandageren enz. heb ik voornamelijk op school geleerd en niet op stage.
Ik vind dat TS met iemand van die stal moet gaan praten, mss is ze pas één keer geweest, dan is het niet netjes om te zeggen dat je gebruikt wordt.

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:14

hoi hoi,
Ik heb ook een stage waar het gewoon zwaar is om vol te houden..
Maar de mensen die er werken maken het gezellig..
Ik moet er ook ongeveer 30 doen en dat is tot half 1 waarna ik een drie kwartier ongeveer pauze heb..
Ik vind het echt heel gezellig ook omdat de mensen op stal aardig zijn..
Weet je.. het is zwaar..maar..je moet eerst door dit heen.. ik ben er nu een week blijven slapen en dan was het overdag gewoon de klusjes doen.. en in de avond mocht ik rijden..
ik vind het echt neit erg om te doen.. maar ik snap best dat het even slikken is..
Heel veel succes(plezier) enz..bij je stage..

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:18

ik neem aan dat je in het eerste jaar zit?
een dag stage in de week is eigenlijk veels te weinig.
zoals je merkt is het in de paardenwereld geen pretje
dat is helaas hoe het echte paardenleven is.
je zult eerst moeten bewijzen dat je ervoor wilt zwoegen, pas dan ben je een echte paardenmeid.
uiteraard moet je wel dingen leren op stage, maar daarvoor is een dag in de week wel heel erg kort.
je mag trouwens nog blij zijn dat je een paard mag rijden, veel stagaires mogen helemaal niet rijden !

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:22

tjah.. ik vind het wel stom waarom ze je gezegt hebben dat je dat allemaal mocht doen (goed leren invlechten, scheren, wassen, knippen, wedstrijdklaar maken, longeren, en wat nou echt een goed dressuurpaard maakt) dat ze je dat dan niet láten doen als ze het gezegt hebben dan mag je dat ook doen! Misschien kun je het eens vragen of je nog wat andere dingen mag doen dan tuig poetsen, vegen enz.?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:28

Met 1 dag stage is het bijna onmogelijk om te ook echt iets te laten leren. Omdat je er weinig bent, wordt je al snel op de rotklusjes aangewezen. Praten is het enige wat kan helpen, rottere klusjes als ze je nu geven zijn er waarschijnlijk niet, dus ik zal het erop wagen.