Wat vinden jullie van Militry en cross crountry??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Wat vinden jullie van Militry en cross crountry??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 18:46

Hoii
Ik ben er erg benieuwd naar wat jullie van cross crountry en militry vinden, ik zelf vin het maar een rare sport, aan de ene kant lijkt het me wel cool, maar aan de andere kant ook wel weer heel erg zielig!

Bliep


germie

Berichten: 25862
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:26

Ben eens naar een oefencross geweest, in 1 woord, GAAF. De leukste tak van paardensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:27

Helemaal geweldig; topsport!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:38

Echt NIET zielig!!!!!! Als je ziet hoe erg die paarden op de hindernis trekken, dat wil je niet weten. Vaak lopen ze over van enthousiasme! Als je paard niet wil, kom je niet eens over de eerste hindernis, dus de paarden die crossen, doen dat graag.
Vorige week in Etten-Leur was er een man die met zijn paard in een hindernis was gevallen (de waterbak in de cross ervoor) en zijn paard was nu bang van de waterbak. Hij moest als laatste in de cross en heeft 20 minuten met zijn paard rustig door het water gestapt, Hoezo zielig, dat is dierenliefde, om je paard zo weer vertrouwen te geven!!! Lovers

Toos paardloos

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 07:42

errug leuk om te zien en ook om te doen (denk ik), maar als ze van die hele gevaarlijke hindernissen gaan nemen met een gigantische waterbak o.i.d. erachter zodat het paard maar verkeerd terecht hoeft te komen en het breekt zijn benen hoeft van mij niet....

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 08:43

Ik vind het een overbodige tak van paardensport. Tuurlijk, spectaculair, maar er zijn nogal eens wat ongelukken omdat niet iedereen tot in zijn botten begrijpt dat je als combinatie (dus paard EN ruiter) ERG, ERG in conditie moet zijn.

Ik vind military en eventing te ver gaan. Een SGW is leuk, een cross af en toe over kleinere afstand is ook leuk. Military en eventing vind ik het normaal voorbij gaan. Mag van mij wel een einde aan komen.

Als jij als mens-atleet jezelf helemaal tot gort wilt trainen en zo diep je sport wilt beoefenen dat je staat te kotsen als je aan het eind de finish haalt, tja, dat moet jezelf weten.
Maar een dier, dus ook een paard, mag je nooit meenemen in dat fanatisme. Het is voor mensen niet meer gezond, dus voor een dier ook niet. En als mens heb je de keus om het te doen of niet, een dier heeft dat niet en moet er dus tegen beschermd worden. De grens mag van mij bij SGW-Z niveau gezet worden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Percy

Berichten: 12021
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:05

Ik dacht dat Military en Eventing hetzelfde was?

Maar ik vind het op zich ook een hele mooie tak van sport, alleen op de internationale wedstrijden vind ik de hindernissen soms te gevaarlijk. Op een gewone SGW-wedstrijd valt dat best mee. Bovendien kan je er altijd omheen wanneer je het niet aandurft.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 09:14

ik vind het echt dierenmishandeling!!
Ik zag laatss op de engelde tv zender een military. Ik kan daar echt niet bij!!!
Hoe die paarden over die hindernissen worden geslagen!! Dat is gewoon te zielig!! En dan hebben ze zo'n hele baan afgelegd met de meest onmogelijke sprongen en dan worden ze vervolgens ook nog eens met de zweep de finish over gelsagen om maar de snelste te zijn!!!
Ik snap niet wat daar nou leuk aan is...
Ik heb de tv ook maar gelijk uitgezet. Kan daar echt niet naar kijken!!

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:01

Het is de mooiste tak van de sport! Party!! Ik heb er al vele wedstrijden opzitten en ben nog steeds zo gedreven als in het begin. Mijn paard is net zo gedreven, we vinden het allebei het einde. Ik zie dan ook absoluut geen reden waarom het zielig zou zijn.
Aan een military zou ik nooit meedoen, parcoursen zijn naar mijn mening vaak te lang en te zwaar, nou ja kijk maar naar wat Dees zegt. Ik rijd nog wel voor mijn plezier en voor de plezier van mijn paard.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:15

milytary is aan de ene kant wel link want het zijn brede en hoge hindernissen, maar cross is niet zo gevaarlijk aan je het met verstand rijd, dan is het leuk voor jezelf en voor je paard, end e hindernissen zijn ook niet zo hoog en gevaarlijk .

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:43

hai.

Ik rijd met 2 pony's ( binnenkort 3) in het Z sgw.. In de ek selectie.. Ik zal even uitleggen hoe ALLE sgw paarden getraint worden.. dit is ongeveer hetzelfde, want anders is het niveau niet haalbaar...

Mijn paarden lopen een uur in de molen. worden een uur gereden, en lopen een paar uur in het weiland. Daarnaast worden ze bijna iedere maand door de DA gecontroleerd, zodat ze niet met pijn doorlopen, terwijl ze een blessure hebben...

Eens in de 2 weken lopen ze een sgw wedstrijd. De andere week gaan we trainen, hetzij de ek training, of het bos, strand etc. De paarden komen constand hun stal uit, hebben een super conditie, zijn gezond en NIET HERSENDOOD!!!!! bij ons op stal worden de dressuur paarden van andere eigenaren alleen af en toe mee genomen op wedstrijd, door de weeks 7 dagen per week dressuren. Dat is niet gezond!

Onze paarden hebben het volgende trainingsschema: 3 dagen dressuren, 1 dag springen, dag buiten rijden, dag op wedstrijd en een dag vrij, bijv. alleen ,olen en wei....
Ze doen dus constand iets anders!

Als mijn paarden een blesure hebben, moeten ze toch mee op wedstrijd met de rest mee, of mee naar de trainingen. Dan worden ze daar rond gestapt... Nix doen wat ze volgens de blessure niet mogen ,maar wel mee, want anders worden ze super sjagerijnig en boos. Dat is dus een teken dat die paarden graag willen....

Het punt waarom paarden het zeker weten leuk vinden is het volgende: Paarden die NIET WILLEN CROSSEN, kunnen ook niet gaan crossen. Je KAN NIET gaan crossen met zo'n paard, want dan loopt ie gewoon niet.. Een paard wil graag gaan en kijkt dan mee en loopt graag zelf, of ze vertikken het. En dan kom je gewoon niet verder dan hindernis 3. Dan kun je zeggen: ja , maar dat is in een springparcours ook zo, nou dat is niet zo. In een spring parcours kun je ze eroverheen schoppen. In de cross niet, omdat het geen gewone hindernissen zijn....

Over de Eventing...: die paarden lopen max. 5 eventing wedstrijden in het jaar. Ze worden zeer streng gekeurd en begeleid.. En nogmaals: ze doen het alleen als ze het zelf willen... Ze worden zo zwaar gekeurd dat de zwakken niet eens aan start komen. De mindere ruiters komen het parcours niet door.

Dan over de blessures: sgw en eventing paarden lopen dan wel blessures op tijdens de wedstrijd, maar zij lopen weer niet de blessures op die niet sgw paarden vaak tijdens het trainen op lopen, of in de wei of als ze los lopen. Dat komt omdat sgw paarden zich veel bewuster zijn van hun kunnen, ze kennen vcerschillende ondergronden en het hele lichaam is goed getraind. Dus qua blessures ontloopt het elkaar nauwelijks...
Als er een paard dood gaat tijdens eventing staat het super groot in het blad, terwijl als er een paard tijdens de renbaan dood gaat, staat het in het klein in het voorstukje.....
Paarden die daarna op stal doodgaan worden niet meegeteld.
PAarden die bij de dressuur en springruiters doodgaan aan alle overbodige medicijnen, bloedzuiveringen enz. worden al helemaal niet vermeld..

Sgw paarden zijn gezond en vrolijk! dat zijn een hoop andere paarden niet.....

Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 12:52

Perfect geschreven Merel (heeft joost je geholpen Knipoog Tong uitsteken ).

Nee geen gekheid het is idd zo mensen die het mishandeling vinden moeten eigenlijk eens een week meedraaien op zo´n stal en zien wat er gebeurt. Ik denk dat er meer mishandelingen en blessures op dressuur- en springstallen plaatsvinden dan in een Cross of military. En idd het wordt voor die tak van sport al van te voren opgeblazen.

Merel ik wil best eens zo´n wedstrijd van je meemaken puur om te zien hoe het eraan toe gaat ? Zal joost eens aanschieten Cool .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Dennis

Berichten: 31448
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:08

Ik vind leuk. Alleen zal ik zelf waarschijnlijk(iig voorlopig) dat nivo niet halen om dat echt te kunnen. Ik zou het best graag willen doen/kunnen en durven.
Zo lang je luisterd naar je paard is het niet gemeen. Een paard geeft heust zelf wel aan of hij het kan of niet hoor.
Die paar hindernissen die ik met Dennis in het bos doe zijn bv voor hem best pittig. Maar omdat hij daar graag wil springt hij hoger dan hij in de bak zou doen. En als hij het niet kan, doet hij het ook niet. En niet om mij te pesten hoor maar gewoon omdat hij enhousiast maar verstandig is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 13:59

Prisca schreef:
Perfect geschreven Merel (heeft joost je geholpen Knipoog Tong uitsteken ).

Nee geen gekheid het is idd zo mensen die het mishandeling vinden moeten eigenlijk eens een week meedraaien op zo´n stal en zien wat er gebeurt. Ik denk dat er meer mishandelingen en blessures op dressuur- en springstallen plaatsvinden dan in een Cross of military. En idd het wordt voor die tak van sport al van te voren opgeblazen.

Merel ik wil best eens zo´n wedstrijd van je meemaken puur om te zien hoe het eraan toe gaat ? Zal joost eens aanschieten Cool .


nee. puur zelf getypt, puur mijn gedachtes erover....
Vraag joost maar eens, of pb mij en dan krijg je me wedstrijd schema enz enz, en wanneer joost mee kan.

Sorry dat dit offtopic was...

Haha!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:39

Hoii, ik ben veel weiser geworden, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen:
eventing, sgw, militry en cross??

want daar snap ik eigenlijk niks van!!

Oeps, ik ben Belinda (mariette), maar ik zit per ongeluk op de naam van mijn zus, overkomt me wel vaker, hihihi Haha! Haha! Haha! !!!!!

~Be as you are~

gomir

Berichten: 25514
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 15:46

SGW en cross is hetzelfde, dat is bij de basissport dus B t/m Z. Eventing en military is ook hetzelfde en dat is alles wat na de basis komt.

Verder ga ik helemaal met Merel mee Haha! Heb er niets meer aan toe te voegen. Een paard dat het zelf niet wil doet het echt niet...dat heb ik wel gemerkt. Maar mijn nieuwe paardje sprong geweldig zondag Lovers Hij ging vol vertrouwen en plezier overal overheen, dan kun je mij niet vertellen dat het niet gezond zou zijn...*LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:19

Ik ben het helemaal met jullie eens dat de paarden het goed hebben en gezond zijn.
Ik ben het er niet mee eens dat dressuur paarden dat niet zijn.
Of niet fris tussen de oren.
Dat ligt gewoon aan hun baasje.
Mijn dressuur paard wat elke week springt en buitenritten maakt is dus niet fris tussen de oren Verward

Verder ben ik geen voorstander van Millitary.
Het is dan wel zo dat de paarden het leuk vinden, maar een paard kan niet nadenken aan de gevolgen die deze sport eerder met zich mee brengt dan b.v. een gewoon springparcours.
Afgelopen zondag hebben in Gemert met zowel dressuur en springen (schrik niet) 1073 combinaties meegedaan.
Waarvan 462 met het springen.
Ik heb geen enkel paard met een gebroken been gezien.
Iets wat met military wel met regelmaat gebeurt. Helaas is dat nu eenmaal zo.
Ik ontken echt niet dat er geen kreupele paarden staan tussen dressuur en springpaarden, maar het risico in military blijft altijd groter.
Zeker als je dat procents gewijs gaat bekijken hoeveel mensen er dressuur of springen tegen het aantal wat military rijd.

Btw die aantal combinaties is bij ons in de zomer heel normaal.
Bijna elke week vind je wel zo'n concours in de nabijheid

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 21:19

SGW vind ik kunnen. Voor de rest deel ik de mening van Dees, een echte Militry vind ik te ver gaan. Hier neemt "de kick" van de ruiter toch echt de overhand. maar ja, wat doe je eraan he.. Zolang er maar ruiters hun nek reken dan paarden.

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 08:45

gomir schreef:
Een paard dat het zelf niet wil doet het echt niet...


Nou, een handige ruiter met wat meer kracht in arm en benen, kan sommige paarden echt veel verder dwingen dan hun eigen paardengrens.
Je zou ze de kost meten geven die dat kunnen. Of ze het doen is een tweede, maar ik bijvoorbeeld zou dat absoluut kunnen. Niet omdat ik zelf nou zo geweldig ben, maar ik kan het wel. dAt ik het niet doe heeft te maken met mijn respect voor het dier zijn eigen karakter. Maar zeker een wat laf paard, een wat onderdanig type, kan je echt door zijn vermogen heen rijden. Dat zijn volgens mij ook de paarden die in de dressuur zo vroeg Z rijden om daarna op 8 jarige leeftijd versleten te zijn.

Vandaar, ik vind dat er grenzen gesteld moeten worden. En zij die zo snel hoog hard en lang willen, moeten hun rijlaarzen aan de wilgen hangen en ZELF aan mensen-eventing gaan doen. In elke regio is wel zo'n 'prut-loop'....Maar een paard moet beschermd worden tegen extreem fanatisme, en eventing/military vind ik een uitwas, is niet leuk meer.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:21

Dees"]
[quote="gomir schreef:
Een paard dat het zelf niet wil doet het echt niet...


Nou, een handige ruiter met wat meer kracht in arm en benen, kan sommige paarden echt veel verder dwingen dan hun eigen paardengrens.
Je zou ze de kost meten geven die dat kunnen. Of ze het doen is een tweede, maar ik bijvoorbeeld zou dat absoluut kunnen. Niet omdat ik zelf nou zo geweldig ben, maar ik kan het wel. dAt ik het niet doe heeft te maken met mijn respect voor het dier zijn eigen karakter. Maar zeker een wat laf paard, een wat onderdanig type, kan je echt door zijn vermogen heen rijden. Dat zijn volgens mij ook de paarden die in de dressuur zo vroeg Z rijden om daarna op 8 jarige leeftijd versleten te zijn.

.
[/quote]

sorry, maar dat is niet zo.... Het lukt je echt niet.. Dat is het verschil met springen en met crossen... Springen kun je nog doordrukken, crossen niet, of nauwelijks. Op hoger niveau al helemaal niet. ALs ze echt niet willen, lukt dit hniet, doordat je niet alleen maar hindernissen hebt waarbij je moet doordrukken. Je hebt hindernissen waarbij ze rustig naar beneden moeten, waarbij ze omhoog moet, op in uit, op 1 galopsprong... Alles is anders, daarom kun je ze niet doordrukken als ze het echt niet wilen. Dit komt door de diversiteit van de hindernissen......
Maar.... Mocht je zeker zijn van je gelijk... Dan heb ik nog een tweetal paarden staan.. Als je die eroverheen krijgt, dan praten we verder....

Haha!

Dees

Berichten: 18858
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 09:29

Ik doe dus niet aan crossen enzo....vind het gewon niet leuk. Hoef eigenlijk in feite ook niets te bewijzen. Dank dat je me de verdediging in drukt.

Best kans dat mijn theorie op Z-niveau of hoger dus niet meer opgaat, maar op lager niveau zeker wel. Maar eh....ga je na je SGW-Z nu verder in eventing?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 11:00

Bij de pony's niet, daar is Z het hoogst.

Bij de paarden probeer ik na dit jaar bij de junioren te komen, en daarvoor moet je een 1 ster military kunnen rijden. Eerst maar eens kijekn of ik zover kom Haha!

Haha!

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 12:15

Reddy007 schreef:
ik zou zeggen: ga is een oefencross rijden dan zul je zien hoe gaaf het is!


We hadden een x bij het clubkampioenschap een oefen crosje erbij gedaan
Ik ben niet over de hindernissen heen gegaan, omdat mijn pony ( Belinda) die ik toen nog had dat niet goed wou, maar als ik een andere pony had gehad, had ik zo over alle hindernissen heen gesprongen.
Er was toen ook zo'n hele brede kar, hoog, met ook nog stropakken erop, je had ook nog zoiets anders, waar je de afgang in moest jumpen.
Je kon ook over een sloot heen jumpen, erbijop, dat hadden 2 meisjes gedaan, en die pony's deden dat zomaar!!
Het leek mij echt vet cool om er over heen te jumpen, en ik vond het ook wel vet cool, maar op het einde ben ik met mijn pony door een draad heen gecrosd(per ongeluk), en toen schrok mijn pony heel erg, dat ze ervandoor ging, weer een paar draden door, en op een 1 of andere manier hebben een paar mannen Belinda stop gekregen, maar ze konden mij er niet afkrijgen, zo goed had ik me aan Belinda vastgeklemd Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! !!!!!!!

gr. Mariette

Bliep

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:27

ik vind crossen echt verslavend. ik heb nou al een aantal keer oefencrossen gereden en wil nou officieel gaan starten. loulou vind het trouwens ook kei leuk dat kun je echt aan der merken. kijk maar op m'n foto's bij in de picture