wat is een bokriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Murkje

wat is een bokriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:41

heey

misschien een domme vraag:
wat is eigelijk een bokriem??
heb eens een stukje gelezen en daar hadden ze het
over de bokriem alleen weet niet wat het is

groetjes

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:43

Een riempje dat je aan de ringetjes vooraan je zadel vastmaakt. Zo krijgt je zadel een soort handvat. Dat kan je dan vastpakken als je paard bokt, vandaar de naam

Quir

Re: wat is een bokriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:44

sandraah schreef:
heey

misschien een domme vraag:
wat is eigelijk een bokriem??
heb eens een stukje gelezen en daar hadden ze het
over de bokriem alleen weet niet wat het is

groetjes

Ik denk dat er de riem die om de nek gedaan wordt als het paard veel bokt of als het dier ingereden wordt mee bedeold zal worden..

Ik gebruik het ook altijd als ik een paard inrij (gewoon een beugel riem om de nek heen , niet strak gewoon los, maar dan heb je houvast als ze bokken!)

aragon

Re: wat is een bokriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:46

Dat is gewoon een extra houvast voor als je paard bokt. Een band (riem) om de hals zodat je je daaraan vast kunt houden bij het bokken.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:47

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:49

het is idd het extra riempje dat je vooraan je zadel vast maakt; errug handig zo'n extra handvat!

Quir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:50

Delphi schreef:
Hier heb je een plaatje van zo'n bokriem: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _05730.jpg

hehehe, zo kan het idd ook, ik doe alleen meestal gewoon een beugelriem eromheen...
is makkelijker en een paard met een hoge schoft kan (lijkt mij dan) daar last van hebben?
Beugelriem om de nek heen niet... en is niet zo duur

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:54

een stijgbeugelriem kan je idd wel gebruiken, maar het lastige van die dingen is weer, dat als hij te groot is gaat schuiven en je er dus misschien niet bij kan als je hem nodig hebt..

sowieso vind ik het ondingen, want als mn paard gaat bokken, denk ik echt niet eraan om zo'n riempje beet te pakken

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:02

een bokriem is inderdaad een beugelriem om de nek. je kunt de lus van de sjabrak eraan vast klittenbanden zo glijd de riem niet weg en heb je hem altijd bij je

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:07

Een zacht halstertouw is ook handig, die kan je namelijk aan je zadel vastklikken
Als je er dan aan trekt, trek je jezelf eigenlijk dieper in het zadel, waardoor je stevig zit

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:35

XlucienneX schreef:
een bokriem is inderdaad een beugelriem om de nek. je kunt de lus van de sjabrak eraan vast klittenbanden zo glijd de riem niet weg en heb je hem altijd bij je

het heeft dezelfde functie als een beugelriem om de nek. Het is wel een heel ander ding.
't is een kort riempje, meestal rondgenaaid, van ca 20 cm met aan de beide uiteinden een gespje die je aan de ogen voor aan het zadel vastmaakt.

Het lijkt mij veel handiger dan een halsriem, omdat hij lekker dichtbij zit. Een kennis van mij die jonge paarden beleert, zweert erbij.

t is ook reuze handig voor (echte) beginners. Gaan ze tenminste niet in de mond hangen als ze de balans kwijt zijn.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:42

met een bok riem kon je het paard ook gelijk straffen vond ik.

als die van mij steigerde dan trok ik giga hard aan dat ding als straf. hij leerde het snel af mij lijkt het riempje niks op de zadel daar zitten je handen niet je handen zitten boven de manen kam daar zit de steigbeugel riem ook lekker handig
maar iedereen vind iets anders weer lekker