Probleem; verkopen of niet?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zelke

Probleem; verkopen of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:27

Ik heb een fjordenmerrie van 3 jaar nu. En ze is pas 1.40 groot, en ze moet nog 1.50 worden, maar de meeste mensen zeggen dat ze dat niet haalt. Ze is ook geen echte ouderwetse type fjord, maar juist vrij slank en compact gebouwd. Nu is het dus zo, blijft ze echt te klein, ja jee probleem. Maar echt verkopen kan ik haar denk ik niet, ze is zo braaf en zou niet zonder der kunnen. Maar aan de andere kant als ik haar verkoop kan ik een andere terugkopen, heb geen geld voor 2 fjorden. En wat zou ik voor een 3-jarige zadelmakke fjordenmerrie (manusxgardar) kunnen vragen??

Walco_Aqua

Re: Probleem; verkopen of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:33

Ik denk dat ze niet veel groter zal worden, zeker omdat het een merrie is. Ik weet niet of jij het een probleem vindt als hij klein blijft.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:34

Hoi,

ja dat is best een moeilijk probleem. De meeste fjorden zijn rond de 1.40 - 1.45. Ze zal nog zeker een paar cm groeien. Hoeveel durf ik niet te zeggen, maar misschien dat ze rond de 1.43 ofzo wordt. Maar ik kan me niet voorstellen dat 7cm kleiner nou zo veel uitmaakt! Ik weet niet hoe groot je bent, maar ik ken ruiters van 1.73 die goed op een fjord passen en er niet eens echt onderuit steken. Je kunt haar natuurlijk verkopen en een andere fjord of ander ras kopen, maar een fjord rond de 1.50 of hoger is best moeilijk te vinden hoor.

Voor een 3 jarige zadelmakke fjordenmerrie zou ik €1500,00 betalen. En dan wel er vanuitgaande dat ze gezond is, altijd op tijd geent, ontwormt en naar de hoefsmid geweest. En dat ze geen eczeem heeft.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:36

Wat bedoel je met 'te klein'? Te klein waarvoor? En waarom moet ze 1m50 worden?
Als je bang bent dat je te zwaar voor haar zult zijn, hoef je je daarover absoluut geen zorgen te maken.
En anders geef je haar nog een jaar om door te groeien, vooral dan om de botten nog wat tijd te geven. Ze zal ook vast nog wel een paar cm groeien.

Fjorden zijn net zo sterk als bv. ijslanders, en ijslanders dragen toch ook met gemak zelfs grote volwassenen mannen.

Vaak wordt er voor ijslanders een max. van 90 kg gesteld (gewicht van de ruiter). Voor een fjord zou ik ook 90-100 kg stellen. Of die fjord dan 1m40 of 1m50 groot is maakt dan niet zoveel uit.

O ja, je zegt dat ze compact gebouwd is. Goed zo: juist compact gebouwde paarden zijn echte gewichtsdragers. Dat zo slank is helpt daar alleen maar bij.

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:37

ja, het beestje is helemaal gezond, papieren erbij, ontwormd hoefsmid geent alles. en het is een superlief beest. zonder gebreken of eczeem. zal je nooit opzettelijk kwaad doen. en ja 140 ipv 150 scheelt een hoop en ze is vrij smal dus.....

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:38

nee ik ben niet bang ofzo dat ze me niet kan dragen, want ik weer fjorden zijn sterk. maar is puur dat het niet mooi staat en ik toch echt een pony wil hebben van 150cm. maar ja mocht ze niet groeien meer, of ik leg me erbij neer of zoek een andere. maar ben zo bang dat ik achteraf dan niet zo een gemakkelijk paardje heb als zelke. deze is zoooo braaf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:38

ik zie eerlijkgezegd het probleem niet
zelf heb ik ook een fjord van rond die grote en ik ben 20 en 175 lang en rijd op een slanke fjord waar mijn benen niet eens onderuit komen,volgens mij kun je er makkelijk op rijden!

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:41

ja daarom ik twijfel ook gewoon zo. ik ben zelf 1.76 lang bijna 20 jaar en niet 1 van de slankste. maar ik weet echt wel dat mijn fjord me kan dragen. dat is het punt niet. maar ja het is maar kijken hoe ze het doet met inrijden over een tijd. en kan ik dan altijd nog zien?!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:43

1.76 valt op zich wel mee. Het zijn sterke paardjes die makkelijk volwassenen kunnen dragen. Ze zal zeker nog wel groeien maar dan misschien tot de 1.43 of 1.45 maar groter niet denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat je op een fjord van 1.50 mooi staat en op één van 1.43 niet hoor Maar ik zou je fjord toch even de tijd geven. Wacht gewoon tot de dik 4 jaar is en jij haar al verder beleerd heb. Vind je haar nog te klein dan kun je haar verkopen en dan zal ze €250,00 tot €300,00 meer op brengen omdat ze dan verder beleerd is.

Misschien kun je eens bij iemand met een fjord van rond de 1.40 - 1.43 een 'proefritje' maken. Dan kun je je vast iets meer voorstellen over hoe het dan er uit zou zien. En kijk eens op www.fjordenwereld.nl daar zitten ook wat mensen van rond jouw lengte en die wat stevig zijn en toch mooi op hun fjordje passen

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:47

Idd, als het je om 'het plaatje' gaat: wacht even af tot je er op zit, en dan weet je hoe het eruit ziet.
Bedenk wel dat ze echt nog wel een paar cm zal groeien. En als ze eenmaal meer bespiering krijgt, zal ze ook in de breedte wat groeien (waardoor je benen wat ronder om haar heen zullen liggen, en dus je voeten niet (meer) uit zullen steken).

En zoals je zelf ook al laat doorschemeren: een betrouwbaar paard is heel wat waard!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:51

Zou het idd nog even afwachten. Stel je voor dat je haar wegdoet en later blijkt dat het toch mooi gestaan had ondanks haar formaat. Dan baal je extra!

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:54

Maar ze is al 3 en een merrie dus ik denk dat ze nog heeeeeeeeel weinig zal groeien. Als het zo'n brave pony is en je vindt m zelf ook goed zou ik m niet verkopen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:03

Als je het alleen om het plaatje doet, dan zou ik de pony lekker houden. Jij hoeft er toch niet naar te kijken???? een leuke, brave pony, die je kan dragen, is het belangrijkste...

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:06

Ik denk dat 1500 het max is wat je voor haar kunt vragen.
Ik heb met het zelfde probleem gezeten, iedereen zei dat mijn paardje geen 160 zou worden, ik wilde minimaal een van 165.. Nu gaat ie dat gelukkig wel halen.. Maar het is altijd een risico als je een jong dier koopt... Ja en wat betreft niet uit ziet... Wat ziet niet uit, het gaat erom of je plezier met haar hebt of niet.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:07

Ik zou haar ook houden ookal vind je zelf misschien dat je voor het plaatje wat te groot bent. je hoeft er zelf niet naar te kijken idd. En als ze wat meer spieren heeft valt het ook al niet zo meer op.
Mijn merrie is vanaf dat ze 4 was trouwens nog iets van 5 centimeter gegroeid, dus het kan wel...

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:07

ja hebben jullie ook gelijk in. ik wil in de bak thuis gewoon lekker dressuurmatig trainen, kijken hoever ik haar kan krijgen, en vaak de bossen in rijden en misschien endurance gaan rijden.
ja en wie weet schiet ze WEL nog uit, krijgt ze nog een groeispurt. haar vader is 1.52 en haar moeder 1.49.

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:11

je moet je niets aantrekken wat andere mensen er van denken en gewoon lekker met je beesie aan de gang gaan, want ze kan je houden en het staat echt niet raar!!!! en al staat het raar LB als jij gelukkig ben waarom zou je dan ongelukkig worden door je beesie te verkopen ??!!
veel plezier nog met haar

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:12

Een ruin/hengst groeit tot zijn 7e en merrie's tot het 5e jaar. Ze zal de 1,45 zeker halen en ik snap dan niet zo goed waarom je dat zo'n probleem vind....

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:34

sorry.
wat is belangrijker.
het plaatje of hoe de band met je paard is?

mijn paard is echt geen plaatje en met mij erop ook niet.
maar ik hou van haar

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:04

zorro dat is mooi gezegt!!!
(b.t.w. wel een typfoutje in je onderschrift )

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:08

tuurlijk ik zei toch ook dat ik mijn paardje eigenlijk niet kan missen dus....
maar ik rijdt haar eerst in en kijken hoe ze dat doet. en misschien nog groeit, verkopen kan altijd nog.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:31

En ze gaat sowiesoo spieren kweken, dat ziet er ook al heel anders uit dan zo jong en onbespierd.

Ik rij met mijn 1.67 op een 1.40 haflinger, geen mooi plaatje?
Mijn paardje is ene geweldig mooi plaatje, alleen jammer van de ruiter

Zelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 00:33

haha ja het paard daar gaat het om uiteindelijk!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:37

Sily schreef:
Ik rij met mijn 1.67 op een 1.40 haflinger, geen mooi plaatje? Mijn paardje is ene geweldig mooi plaatje, alleen jammer van de ruiter

Nou, ik heb in je profiel gekeken en ik vind jullie een superCOMBINATIE hoor !!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:39

Delphi schreef:
Sily schreef:
Ik rij met mijn 1.67 op een 1.40 haflinger, geen mooi plaatje? Mijn paardje is ene geweldig mooi plaatje, alleen jammer van de ruiter

Nou, ik heb in je profiel gekeken en ik vind jullie een superCOMBINATIE hoor !!!

Groeit van trots *sjips...dan pas ik er dus echt niet meer op straks *