paard verkouden en dan rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

paard verkouden en dan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:23

Hai

Vandaag was mijn paard goed verkouden. Ik was aan het rijden (rustig en zonder zadel:)) en toen droop het gele snot er uit. Echt behoorlijk veel. Dus ik maar afgestapt en verder gelopen met hem. Hij staat met een deken op op stal en in een buitenstal. Dus aan frisse lucht genoeg. Wat te doen aan verkoudheid? en vooral: is het wel verstandig om te rijden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:27

Heb je getemperatuurd? Als ze wat verhoging hebben of ik kan merken dat ze zich niet lekker voelen laat ik ze staan.
Hou het ook een beetje in de gaten, als hij te lang snotterig blijft of hij heeft meer dan een paar dagen achtereen koorts toch even de veearts bellen

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:29

Hoi,

ik zou je paard niet te veel belasten als hij echt verkouden is. Als je zelf niet helemaal lekker bent wil je ook niet graag rennen o.i.d. toch? Heb je zijn temp. al opgenomen? Ik zou zowiezo de eerste 3 dagen niet rijden. Als het dan beter gaat kun je het rustig opbouwen. Als het erger wordt zou ik toch even de dierenarts erbij halen. Je kunt eventueel je paard ook foenegriek geven.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:29

nee hij heeft (nog) geen koorts, maar hij is wel steeds minder lusteloos. en ook meer snotterig... baart me wat zorgen dat de snot zo geel is, want dat betekend een ontsteking ergens. maar moet ik het beestje nog wel mee naar buiten nemen, of rust gunnen?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:31

Even een toevoeging: meet de temperatuur als hij in rust staat. Na arbeid is de lichaamstemperatuur namelijk hoger.

En ik zou toch wel een beetje beweging geven (wat stappen). En morgen even de DA bellen of ze langs willen komen.

Ik ben nog even aan het opzoeken over de kleur snot. Want dat zegt ook veel.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:32

hijn heeft echt geen verhoging, heb gemeten voordat ik ging rijden. oortjes waren ook niet warm. hij was buiten wel druk, maar energie was erg snel weg. als ik ga stappen, deken omhouden? en kan ik of hij ook andere paarden aanteken?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:38

Ja als het een virusje is kan dat natuurlijk.
Ik zou rustig wat stappen idd en als hij meer dan een dag of drie a vier echt dikke gele of groene snot heeft ( geen transparante) even de veearts bellen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:41

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:45

super! ik kijk het nog even aan met hem. Want het komt wel uit beide neusgaten en is gelukkig goed vloeibaar dus dat is vaak wel een teken dat het loskomt. ik voer al idd op de grond en ik zal er wel een vitaminispuit in gooien.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:54

Helder wit snot kan vaak geen kwaad. Bij geel snot zou ik toch echt even contact opnemen met de dierenarts. Heb het ook wel eens gehad bij een paard en die zat toen al tegen chronische bronchitis aan; longen zijn heel kwetsbaar en als je te lang wacht heb je gauw schade.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:00

maar hij hoest niet, dus brochitis kan toch neit?