Hernia operatie en weer rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

Hernia operatie en weer rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 18:08

Hoi,
zoals sommige wel weten ben ik op 17 november van mijn hernia afgeholpen *o/* . Ik ben via de nieuwe methode geholpen ( via een endoscopie operatie ), dus ik mag bepaalde dingen ook weer sneller oppakken, zoals paardrijden.
Als ik klachtenvrij ben dan mag ik over 3,5 week weer gaan rijden.

Mijn vraag is, wie er nog meer een hernia operatie heeft gehad, en met name de endoscopie operatie, en hoe jullie het paardrijden weer hebben opgepakt.

Alle tips en info is welkom.
Sommige mensen hebben een fysio die in de paarden zit, maar helaas heeft de mijne daar geen ervaring mee, dus vandaar mijn vraag.
( Ik ken mezelf ik doe al snel teveel, ik heb alleen als voordeel dat mijn paard ook weer moet opbouwen, want die besloot ook weer naar een verzuring te gaan waar we gelukkig op tijd bij waren dus het bleef bij hele zware spierpijn, maar hij moet natuurlijk ook revalideren ).

Ik hoop snel iets te horen.

Groetjes Pharlap.

Pharlap

Re: Hernia operatie en weer rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:06

Ben ik de enige .

Groetjes pharlap.

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:57

Ik ben 2 jaar geleden aan een hernia geopereerd. Na 6 weken mocht ik weer paardrijden en dat heb ik ook (voorzichtig) weer gedaan. Doorzitten doe ik eigenlijk niet meer. Maar het is ook nooit meer helemaal goed gekomen met mijn rug.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:37

Ik ben via een stamcelinjectie geholpen. Het duurde al met al een maand of 3 dat ik weer in het zadel zat. Maarja het restulaat van de operatie kwam ook pas met 3 tot 6 maanden. Omdat ik daarvoor ook lang niet gereden had moest ik wel wennen en mis ik wel bepaalde dingen in het zadel die ff niet meer zo vanzelfsprekend waren.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 00:57

Hoi,
Ik liep al ruim 2,5 jaar met de hernia en totaal loop ik al 10 jaar te tobben met mijn rug. Ik mag als ik weer begin te rijden alleen met actieve zit rijden ( dus lichtrijden ).
Ik hoop juist dat het rijden op den duur fijner gaat met betrekking tot zithulpen en beenhulpen ( linkerbeen, met name ). Ik heb uiteraard nog heel veel moeite met bekken kantelen en dat zal over 3 weken ook nog niet goed zijn ( want eer dat alles weer helemaal goed is moet ik rekenen op een jaar ).
Hoe hebben jullie het weer opgepakt in het zadel?
Bijvoorbeeld het opnieuw goed leren zitten, en wanneer gingen jullie voor het eerst galloperen bv.

Ik heb trouwens voor het laatst echt gereden in augustus, en de jaren daarvoor met ups en downs, omdat niemand wilde opereren.

Groetjes Pharlap.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:22

Verder helemaal niemand meer?

Groetjes Pharlap.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:24

Ik heb zelf twee hernia's die niet geopeereerd mogen worden zolang ik nog loop. Teveel risico's
Maar ik rijdt altijd met zo'n seatsaver op het zadel. Misschien ook wat voor jou>? zodat het minder hard is.

Hoe lang moest je eigenlijk met deze OP in het ziekenhuis blijven?

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:21

Hoi, ik moest 1 nacht blijven.
Bij mij wilde ook niemand opereren want ik liep ook nog (met behulp van chiropractie ). Alleen heeft dit geintje nu wel al 2 keer mijn baan gekost en ik kon steeds minder doen, van de pijn. Maarja als niemand je helpt loop je nog, je moet wel. Een paar dagen voor de operatie kon ik niet meer staan op mijn been, zo,n pijn deed dat. Dit schijnt vaker voor te komen. Als je niet geholpen wordt ga je door maar als het dan eenmaal zover is stort je in.
Ik liep trouwens altijd op pijnstillers waarvan de laatste maanden op zaldiar en diazepam. ( zelfs op mijn trouwdag ).
Als je gegevens wilt van deze kliniek dan kan je pb-en.

Ik vind je tip trouwens een heel goed idee.
Bedankt daarvoor.

Groetjes Pharlap.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:48

Omdat ik nog 2 weken te gaan heb en dan weer mag beginnen, hoop ik dat er nog meer mensen zijn met tips e.d.

Groetjes Pharlap.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:57

Ik ben op dezelfde manier geopereerd als jij, maar zou nog niet te snel gaan rijden en fietsen e.d. Je hebt dan precies druk op je onderrug, staartbeentje. Ik was dan wel aan m'n onderste wervel geopereerd, maar heb er nog wel lang last van gehad. Ik zou eerst zorgen dat je weer conditie krijgt en soepel wordt mbv iets wat niet bokt, stuitert e.d. Dus veel wandelen, hometrainer en dan later eerst een stapritje...
Tegenwoordig rijd ik weer gewoon recreatief, af en toe een sprongetje lukt ook best, maar ik heb niet meer het lijf dat ik eerst had, ik maak mijn paarden niet meer zelf zadelmak, daar zat ik 5 jaar geleden echt niet mee.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:02

Hoi, de arts zei 10 weken en over 2 weken is het 10 weken geleden.
Ik ben al bezig met medisch fitness.
Dat stapritje neem ik genoegen mee . (gelukkig heeft mijn paard ook geen conditie meer ).
Heb jij nog tips met betrekking tot je zit, want bekken kantelen bv is erg moeilijk.
En hoelang heb jij over opbouwen gedaan en na hoeveel weken ben jij gaan rijden?
Ben je ook in kliniek klein rosendael geopereerd?
Wat een vragen he? .

Groetjes Pharlap.