pony op gras

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

pony op gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:56

Weet niet of het hier thuis hoort of bij voedertijd, omdat in voedertijd het over eten uit de keuken gaat, meer voor het menselijke ras, dus tja, doe dan maar hier dacht ik (mocht het niet zo zijn, modje is zo getipt )

Maar wat ik dus zeggen wilde: m'n pony's krijgen nu de mogelijkheid om van een hele kale wei naar een volle wei te gaan (een wei waar ruim een half jaar geen beest meer op is geweest). Het gaat over een shet en een welsh, waarvan de shet gevoelig is voor hoefbevangheid. Nu is mijn vraag: zit er nog veel in het gras, ook nadat er een paar keer vorst overheen is geweest? Ik weet dat ik het rustig moet opbouwen, niet gelijk hele dagen, maar beginnen met een uurtje ofzo. Maar dus: zit er nog veel in het gras (voedingsstoffen) of is het nu puur maagvulling

(de welsh wordt bijgevoerd met een beetje brok, ze blijft best smal. De shet niet)

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:00

Idd rustig opbouwen. Als het erg groen gras is, zou ik wel goed oppassen, van dat droge gras geeft waarschijnlijk geen problemen.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:01

kijk eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl/index.htm
Ook voor mensen die natuurlijk bekappen zelf misschien maar niets vinden, is deze informatie over fructaan erg nuttig!
De fructaan-index is erg handig (daar kun je zien hoe hoog ong. het fructaangehalte is het gras is, en dus of je je paard veilig kunt laten grazen of niet).
Er valt hier oa te lezen dat als het vriest, het gras niet veilig is voor hoefbevangen-gevoelige paarden.

Krissis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:03

@ Birta: kijk aan, das een handige site! Daar kan ik wat mee! Dank je wel!

OemmiejO

Re: pony op gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:40

Idd, wat je zelf al zegt. Rustig opbouwen.