Tips voor het gaan bekijken van een NIET zadelmak paard?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rampstamp

Tips voor het gaan bekijken van een NIET zadelmak paard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:09

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel paardloos maar mag binnenkort echt gaan kijken bij de aanbieders, (kijk nu alleen nog maar op internet). Nu heb ik 2 hele leuke NIET zadelmakke paarden gezien en op 1tje ben ik echt al helemaal 'verliefd'.

Het probleem bij een niet zadelmak paard is dat je hem niet kan uitproberen hoe hij is met rijden, en hoe jij zijn gangen onder de man aanvoelt.

Nu is mijn vraag hebben jullie misschien tips wat je bijvoorbeeld kan/moet doen als je bij zo'n paard gaat kijken, waardoor je toch een beetje kan kijken hoe hij op jou reageerd of hoe je kan ondekken wat voor karakter hij heeft?

Graag lees ik jullie op mijn vragen, of ervarigen van mensen die een paard hebben gekocht die nog niet zadelmak was........

Groetjes Antoinette !!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:10

neem je instructrice anders mee, die heeft er ook kijk op!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:23

in ieder geval keuring. Ga hem poetsen en nog meer met hem bezig. Misschien een stukje wandelen, aan de hand draven enz.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:34

Als je bekend bent met Parelli kun je kijken hoe hij op de 7 Games reageert. Je hebt dan al direct een goede indruk of het een gevoelig of minder gevoelig paardje is.

Verder kun je kijken of je hem overal kunt aanraken, of hij op mensen gericht is (komt hij naar je toe of duikt hij achterin de stal/wei als je binnenkomt). Loopt hij goed mee, kun je zijn voetjes optillen 9kijk naar de kwalteit en verzorging van de hoeven).

Hoe loopt hij los in de bak, kent hij commando's, hoe zijn zijn gangen, kan hij al vaststaan, is hij verkeersmak en hoe reageert hij op vreemde dingen (plastic zak, paraplu en dergelijke). Kortom je kunt uit de reacties al heel erg veel over zijn persoonlijkheid/geschiedenis leren. Als zijn gangen en exterieur er goed uitzien zal hij ook comfortabel rijden.

Neem sowieso een deskundige mee die niet verlieft is op het paard en die je een goed advies kan geven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:35

Ik heb vandaag toevallig een twee-en-een-half-jarige gekocht

Inderdaad gewoon eens kijken wat hij aan de hand doet, of je zijn voetjes op mag tillen, zijn buik en oren aanraken, of je hem mee de trailer opkrijgt zonder spatjes etc. Ik laat ook even longeren of losgooien en op het harde stappen en draven en dan zie je ook al wel of hij zijn eigenaar meesleept Als er gelegenheid toe is, ga een eindje wandelen buiten het 'vertrouwde gebied' zodat je weet of het een kijkerig paard is, als je zelf niet zo handig bent daarmee.

Als je bang bent om een moeilijk of schrikkerig paard te treffen zou ik er niet aan beginnen, een paard kan in de omgang braaf zijn maar onder het zadel heel anders reageren, zeker als ze wat meer conditie en balans krijgen.

En iemand meenemen die er kijk op heeft en klinisch (en afhankelijk van de prijs van het paard rontgenologisch) keuren door je eigen veearts, maar dat geldt ook (zelfs: vooral) voor de oudere exemplaren

Bedenk wel dat ook het zadelmak maken soms nogal wat geduld en ervaring nodig heeft

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:43

Er zijn al wat goede tips gegeven. [@Urielle, je was me voor ] Ik heb een 3-jarige gekocht die nog groen was. Kijk hoe hij op de mensen reageert, haal hem zelf eens uit stal, poets hem, voetje vragen, overal aanraken.

Kijk hoe hij aan de hand mee loopt, wandel zelf een stuk met hem, volgt hij gemakkelijk langs enge dingen e.d. Kijk naar zijn gangen terwijl hij los loopt, laat hij zich weer pakken, komt hij zelf naar je toe als je in de bak staat e.d.

Je zult zien dat als je het paard in zijn eigen omgeving ziet je al heel veel kan halen uit zijn doen en laten. Kijkt hij goed uit zijn ogen, is hij nieuwsgierig, geinteresseerd e.d.

Heel veel succes! Ik heb mijn paard ook op deze manier moeten beoordelen voordat ik hem kocht. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keus

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:47

De beste tips zijn al gegeven Dus gewoon veel succes zal ik maar zeggen !!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:51

Als je je instructiese mee neemt is handig, ook omdat zij weet hoe jij rijdt en of je dat wel aan kan....
meestal denken mensen wel dat ze het kunnen en valt dat nogal tegen
succes

S_zanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:09

Urielle schreef:

Inderdaad gewoon eens kijken wat hij aan de hand doet, of je zijn voetjes op mag tillen, zijn buik en oren aanraken, of je hem mee de trailer opkrijgt zonder spatjes etc. Ik laat ook even longeren of losgooien en op het harde stappen en draven en dan zie je ook al wel of hij zijn eigenaar meesleept Als er gelegenheid toe is, ga een eindje wandelen buiten het 'vertrouwde gebied' zodat je weet of het een kijkerig paard is, als je zelf niet zo handig bent daarmee.

Als je bang bent om een moeilijk of schrikkerig paard te treffen zou ik er niet aan beginnen, een paard kan in de omgang braaf zijn maar onder het zadel heel anders reageren, zeker als ze wat meer conditie en balans krijgen.

En iemand meenemen die er kijk op heeft en klinisch (en afhankelijk van de prijs van het paard rontgenologisch) keuren door je eigen veearts, maar dat geldt ook (zelfs: vooral) voor de oudere exemplaren

Bedenk wel dat ook het zadelmak maken soms nogal wat geduld en ervaring nodig heeft

Ahh heb je hem toch gekocht

rampstamp

Re: Tips voor het gaan bekijken van een NIET zadelmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:10

Bedankt iedereen voor jullie snelle reactie!!

Met deze tips kan ik echt veel......

Ik ben niet bang voor een nieuwe uitdaging en denk dat ik het aankan om voor zo'n jong beessie te gaan, heb hierover ook een goed gesprek gehad met mijn instructrise.

Ik bedacht zelf dat ik gewoon eerst wilde gaan kijken en het op de video wil gaan zetten, als ik het echt wat vind en er ook serieus veder wil gaan met de aanbieders, dan wil ik pas mijn instructrise erbij mee nemen. Zo af en toe krijg ik van haar de indruk dat het haar niet zoveel intresseerd en vraag ik haar om haar mening en dan zegt ze bijvoorbeeld ' ik vind z'n bles niet mooi'.

Er zijn ook andere mensen die graag met mij mee willen maar dus niet mij les geven, maar wel in het bezit zijn van een paard en er goede kijk op hebben, wat goed voor mij is en wat niet. Dus daar geef ik ook liever eigenlijk de voorkeur aan, of is dit juist niet goed?

Overigens word het paard wel zadelmak afgeleverd dus dat scheelt wel een hoop maar, zie bij een vriendin van mij die ook een 3,5 jarige heeft dat je veel geduld moet hebben zeker in het begin omdat ze dan zoveel hebben meegemaakt (verhuising enz). Ik ben ook vanplan om dingen te gaan lezen over jonge paarden, hebben sommige van jullie dat ook gedaan?

Groetjes Antoinette

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:13

Aster_Lover schreef:
Urielle schreef:

Ahh heb je hem toch gekocht

Ja er staat al een foto bij VvdD en het topic hier op VMR
Ben toch blij met mijn kereltje

S_zanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:16

wat zijn de links srry voor off topic

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:20

Ha, ik wou net nog een toevoeging doen: als je een groen paard wilt, zeg het er dan bij om misverstanden te voorkomen (zie mijn eigen topic van gisteren ) Maar je wou dus al niet zelf zadelmak maken

Ik heb niet van te voren gelezen over jonge paarden, mijn vorige paard was zadelmak maar nog niet echt ingereden en ik heb verder gewoon gewerkt met de paarden van andere mensen.

Ik vind het wel vreemd hoe je instructrice reageert. Staat ze er niet helemaal achter of had ze liever dat je een paard van haar kocht?
Je kunt natuurlijk altijd proberen om iemand anders te regelen. Die persoon moet er dan wel echt kijk op hebben, geen contacten met de verkoper hebben en niet omkoopbaar zijn. Bij voorkeur kent die persoon jou ook goed, want hij meot mee inschatten of jij met het paard op pad kunt.

Ik hoop dat je een heel leuk paard gaat vinden en ik zie de foto's vanzelf verschijnen!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:26

Met het inrijden van mijn paard heb ik een andere instructeur gekozen. Niet wedstrijdgericht - wat de andere wel was....

Een zadelmak afgeleverd paard is ook niet alles....

je moet dan goed overleggen hoe ze dat doen.

Bij het overrompelen van paarden kan je wel eens een nasleep hebben

En als ze er meer tijd voor nemen, moeten ze meer investeren in een verkocht paard....

Dus zelf zou ik 'm ergens anders laten inrijden (ookal ken ik deze stal niet)

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:00

Goede tips allemaal!

sandr0

Re: Tips voor het gaan bekijken van een NIET zadelmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:07

ik heb vorig jaar mijn (toen) 2, 5 jarige gekocht. Hij stond op een weitje, ggeen bak o.i.d. We zijn met m gaan wandelen door de bossen. Om de paar meter zat ik weer half in de bosjes met m, zo lomp was ie. Maar toch ik was voor m gevallen. De week erna weer terug naar Limburg gegaan. Toen met mijn man samen om te kijken hoe hij m vond. Ook hij was enthausiast en dfaar een DA gebeld om m te laten keuren. Goed gekeurd zonder op - of aanmerkingen en de week erna m opgehaald. Je kan t ook zien als een voordeel dat je er nog niet op kan, je kan m zo veel mogelijk naar je eiegn hand zetten. Ik ben nog steeds heel blij met mijn kanjer.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:38

Ik zou wel kijken hoe hij of zij op mensen is gericht, maar al die enge dingen..dat kun je zelf ook wel leren, toch?
Verder moet je heel goed doorvragen naar wat er allemaal met hem is gebeurd, hoe hij gespeend is, en na hoelang en of hij daarna samen met andere jonkies heeft gestaan. Zoniet, dan heb je een hele klus om hem aan paarden te wennen, en dat is nog moeilijker dan aan mensen. En een nietsociaal paard, dat is echt vervelend!

Neem verder niet iedereen mee, de een zegt dit, de ander dat, pfff. Filmen lijkt me goed, je wordt toch wel overrompelt door alle indrukken
Laat hem evt. lopen en bekijk de gangen, zorg voor een keuringsrapport. Maakt alles je een goede indruk, dan meot je het doen, bij twijfel njiet. Een paard kopen is en blijft nu eenmaal een gok. Ook als ze ingereden enzo zijn.

Veel succes en plezier

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:50

Pauline schreef:
Ik zou wel kijken hoe hij of zij op mensen is gericht, maar al die enge dingen..dat kun je zelf ook wel leren, toch?

Hier kun je al wat karakter van een paard in terugzien. Het ene paard is zo nuchter dat hij er gewoon langs stapt zonder blikken of blozen, de ander komt nieuwsgierig aangestapt met zijn neusje laag en oortjes gespitst en de derde staat al op een kilometer afstand met stijve benen knorrend met opengesperde neusgaten te pingpongen aan de hand.

Toch wel prettig dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:58

Ik denk vooral dat het belangrijk is dat hij lief is..
En niet bang voor mensen..
Dus idd loop een stukje met hem..
Let op zijn reacties..
Raak hem overal aan en kijk hoe hij reageert..

Suc6