oderlegger, hoe wassen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

oderlegger, hoe wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:03

Hallo

Ik heb gister een lamswolle zadelonderlegger gekocht. Die van Hyporama (die bontaanbieding van het tentenkamp). Maar er staat helemaal geen wasvoorschrift oid. op. Dus mijn vraag:
*Hoe wassen jullie je onderlegger?
*Welk wasmiddel?
*Op hoeveel graden?
*Hoe lang??

Alvast bedankt

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:05

Die heb ik ook!! Lekker goedkoper!!!
Maar volgesmij kan je hemniet wassen. Iig wordt ie er wel lelijker op, want mijn buurvrouw heeft die van haar een keer gewassen en nou is dat wol er half uit: heel lelijk, dus dan was ikhem leive niet.
En anders denk ik dat je hem gewoon een beetje met de hand af moet doen en buiten(ofbinnen wat je zelf wil) uithangen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:07

je kunt ze rustig wassen op koudwas voor woll dus op 30 graden met een wollwasmiddel dit doet het prima

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:08

Handwas met speciaal wasmiddel voor lamsvel kan wel
Van het wasmachine worden ze snel lelijk.

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:09

onley schreef:
je kunt ze rustig wassen op koudwas voor woll dus op 30 graden met een wollwasmiddel dit doet het prima

Ja..? Ook de echte lamswollen.
Dat is dan wel mooi!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:16

ja je krijgt van christ speciaal wasmiddel ik geloof te koop bij divoza wat je er speciaal voor kun gebruiken het beste is om het korste wasprogramma te gebruiken en hem niet iedere week te wassen als je dit allemaal doet blijft die mooi hoor die neppe onderleggers gaan er sneller *verwassen* uitzien omdat die kwaltiet ook niks is

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:18

Dat is even mooi. IK had toch weer zin om een keer naar DIvoza te gaan, dus danga ik dat spul ook gelijk even halen.

rowo

Re: oderlegger, hoe wassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:21

Ik heb toevallig vandaag een bontonderlegger gekocht (zie topic : viewtopic.php?f=13&t=516674 ) en mij is geadviseerd hem op 30 graden te wassen, NIET in de droger te stoppen en NIET op de verwarming te drogen, dan blijft het bont het mooist!! (het neppe bont is natuurlijk wel een stuk eerder minder mooi)

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:45

ik was mijn onderlegger (velletje dus met leer) in de wasmachine op 30 graden met een heeeeel klein beetje groene zeep. Die is wat vettig waardoor het dekje vuilafstotend blijft. 3 tennisballen erbij en klaar is kees. Mijn dekje is daarna nog zo goed als nieuw!!!!
Overigens was die groene zeep een idee van de ruitersportwinkelier. Die zei dat dat bijna hetzelfde is als het dure middel van christ.

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:46

uhm, mag ik vragen waarom je er drie tennisballen bij doet>.?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:47

die zorgen voor de nodige beweging zodat de wol minder snel de kans krijgt om te viltten. Dat is ook de reden waarvoor je maar heel weinig wasmiddel moet toevoegen. hoe meer wasmiddel hoe groter de kans op viltten

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:06

Hmmz, bedankt voor de reacties allemaal

Ik vindt het ook een beetje eng hem te wassen, want hij was dan wel goedkoper dan normaal maar vond hem nog steeds wel duur. Ik ben zeker niet van plan hem vaak te wassen, hij ligt nooit op de paardenrug en wordt nooit echt vies.
Ik ging ook een keer mijn strijklappen van eskadron wassen in de wasmachine, die waren ook met lamswol van binnen, na het wassen en opdrogen liet alles los, en bleef alleen het velletje over
Daarom ben ik een beetje huizerig geworden van wol wassen in de wasmachine
Ik vindt ook bij zo'n onderlegger kan je ebter maar gelijk een echte kopen, heb ook gehoord dat die neppe (van fleece dus), helemaal niet goed zijn voor de rug, omdat dat bijelkaar gaat zitten en dus bulten vormt??

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:12

Je zult hem toch een keer moeten wassen..... Is het lamswol op geweven stof of zit er nog een velletje onder?

Overigens heb ik hem altijd op de bolte rug liggen en ik was hem eens in de 3 maanden omdat ie dan iets vies is geworden. Dat is het grote voordeel van wol. Dat het vuil afstotend is!!

yfande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:17

Ik heb zowel een echt vel als een lamswollen onderlegger, allebei
was ik in de machine (wel op handwasprogramma 30 graden)
met een wolwasmiddel. Ik laat het programma niet centrifugeren
en hang de onderleggers kletsnat op. Werkt prima.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:43

dat weet ik eigenlijk niet
op het kaartje stond: Saddlepad Lamfel with square.
Maar volgens mij heeft het wel een velletje als ik voel...