Wie rijdt er ook op een met de fles groot gebracht paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Wie rijdt er ook op een met de fles groot gebracht paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:36

Ik heb mijn pony Robijn met de fles grootgebracht. Het is gelukkig allemaal voorspoedig gegaan, inmiddels is hij 4 en al een tijdje onder het zadel.
Maar ik vraag me nog steeds wat dingen af over zijn gedrag. Zo is hij soms erg lomp en lijkt hij bepaalde signalen niet te snappen, zowel niet van mensen als van paarden. Aan de andere kant reageert hij soms net zo op mensen als op paarden, bijvoorbeeld als er wandelaars langs de weide lopen.

Hij is wel tussen andere paarden opgegroeid en in de omgang erg vrolijk, maar hij lijkt nogal dommig soms. Zo loopt hij je vaak gewoon een beetje om, omdat hij even vergeet dat je er was. Als je hem dan straft, reageert hij heel verwonderd, zo van; 'Huh, isser wah?'
Dat doet hij met rijden dus ook.

Zijn er meer mensen die op een flessenveulen rijden, en wat zijn jullie ervaringen?

WendyBZ

Re: Wie rijdt er ook op een met de fles groot gebracht paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:50

Niet helemaal, wel deels met de hand opgevoed, moeder had niet genoeg melk. Als veulen ging het allemaal wel, hij stond wel gewoon bij zijn moeder en halfbroer in de wei. Als jaarling kreeg ie kuren en is ie meteen gecastreerd.
Ik vind hem nu (is nu 9 jaar) wel sociaal gestoord. Hij móet aandacht hebben en kan er slecht tegen als ik andere paarden aandacht geef. Hij is heel dominant tegenover andere paarden. Maar hij is verder heel erg op mensen gericht, weet precies waar ik ben en let ook goed op me.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:48

Dat jaloerse gedrag herken ik meteen. Hij durft mijn andere paard best te bijten als ik die het halster omdoe, omdat hij dan met me mee wil. En als ik in de zomer met het zadel door de wei liep op weg naar de stallen, liep hij als een hond achter me aan, zo bang was hij dat overgeslagen werd.
Hij is het enige paard dat ik ooit gehad heb, dat achter zijn eigen zadel aanliep.

Je kon der zo een poster voor Natural Horsemanship van maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:51

Leuke naam heeft jou pony
Ik rijd er nu 1 die door de eigenaresse is grootgebracht, en die is echt HEEL vervelend tegen andere mensen...
In de vorm van gericht slaan, bokken en steigeren net zolang tot je eraf valt etc...
Alleen bij de eigenaresse is ie zo mak als een lam!

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:34

Volgens mij is Suzy haar haflinger ook met de fles grootgebracht. Kan je haar eens pb-en voor meer info.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:30

@Vivanes, bedankt, zal ik eens doen!

@Robijntjuh: leuke nick trouwens
hoe is je verzorgpaard naar andere paarden? Net zo raar als tegen mensen?

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:55

Ik heb een paard gereden dat met de fles is groot gebracht. Hij heeft verlatings angst en is erg aanhalig tegenover mensen. Met inrijden was hij niet de makkelijkste, hij was angstig. Nu gaat het goed hij is ingereden maar nog steeds kan hij van de raarste dingen schrikken, bijvoorbeeld als je je rits open doet, of van een startende auto. Terwijl hij in vreemde omgevingen niet eng vind.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:56

Lijkt me prachtig
Maar nee, ten eerste kan ik nog niet rijden en ik ken het paard wel sinds een maand of 5 oud en ze is nu bijna 3 jaar .

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:00

Hopelijk rij ik over een half jaartje ook met die van mij. Het jaloerse gedrag herken ik inderdaad ook en is wel vervelend. Ook heeft hij soms erg vervelende momenten als ik er gewoon bezig mee ben. Vandaar ga ik het inrijden toch niet zelf verder doen, maar laat ik iemand aan huis komen.

Rin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:18

Mijn vorige paard was ook erg lomp, per ongeluk op je voet gaan staan, benen niet goed optillen, dingen niet zien.. Hij was echter niet met de fles grootgebracht maar leek gewoon op mij. Net zoals mensen kunnen paarden nauurlijk ook gewoon lomp zijn.
Drie jaar geleden heb ik een tijd op een paard gereden die met de fles was grootgebracht en deze was erg aanhankelijk naar de eigenaar maar echt gemeen naar andere mensen.