Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.

Kris25 schreef:Citaat:Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.
Wat knap dat ze daar in de kop van het beestje kunnen kijken.
Paardje is nu 2 en half. Ik zou er lekker nog even mee wachten. Vanwaar de haast? Dan begin je in mei met zadelmak maken, dan weet je nl zeker dat hij het aan kan en moet je nog een paar maandjes wachten. Zet het beestje lekker op de wei en laat hem nog even genieten.

Kris25 schreef:Zo'n jond dier hoort niet bijna de hele dag op stal te staan en s'morgens even los in de bak. Zo'n diertje hoort de hele dag in de wei. Dan kan hij ook nog even jong zijn...
polly2 schreef:De jonge hengsten van het KWPN zijn op dit moment allen al zadelmak (die straks in Den Bosch voor de keuring komen) en de hengsten die doorgaan gaan naar het verrichtingsonderzoek in het voorjaar. Deze zijn net zo oud als die pony. Nu wil ik niet zeggen dat het daarom goed is....eigenlijk is het 't beste om een paard pas met vier tot vijf jaar te beleren, zoals men ook bij IJslanders doet....van eht paard uit gezien.
james100 schreef:Kris25 schreef:Zo'n jond dier hoort niet bijna de hele dag op stal te staan en s'morgens even los in de bak. Zo'n diertje hoort de hele dag in de wei. Dan kan hij ook nog even jong zijn...
Kris25... ik vind je wel een beetje kattig hoor.. Met je zo'n jong dier hoort niet op stal.. moet je haar dan ALLEEN in het land gooien?? Lekker in de nattigheid?? De reden dat ze op stal staat is dat ze MOK heeft.. En ik vind het toch wel heel erg luxe dat bij ons op stal de paarden van 8 tot 13.00 uur buiten lopen.. En ja als het lekker weer is lopen ze in het land..
Verder komt haar baasje iedere avond om iets met haar te doen, wandelen, longeren, stapmolen..
Maar goed ik begrijp dat Kris25 het allemaal goed weet..

james100 schreef:Hoi watch_me.. nou kijk dat bedoel ik dus.. jij vind je paardje nog te veel baby en dat is dus nou juist wat er met dit paard niet aan de hand is.. het baby achtige is er gewoon af..

james100 schreef:de eigenaresse is nu onzeker geworden dat ze kromme benen krijgt en dat ze haar dan pas met haar 4e moet laten beleren
Riant schreef:Vroeg zadelkamk maken is niet zo'n groot probleem maar té vroeg echt aan het werk zetten kan wel problemen geven.
Als ze nu zadelmag wordt gemaakt en er zit een stuur en een rem op lijkt me dat ruim vlodoende en zou ik het paard lekker het voorjaar in de wei nog even laten lopen en einde van de zomer weer oppakken.
dingetjes leren geeft niet zo, maar echt trainen zou ik niet doen. Kromme benen krijgen ze niet van een paar keer erop zitten hoor.
Maar ja als er helemaal geen haast bij is sja dan kan je ook rustig wahten tot ze 3 of 3,5 is.

james100 schreef:Lusitana.. ik heb al eens met je overhoop gelegen...
james100 schreef:Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.
** Kijk, en dan weet je dus eigenlijk al meteen dat je bij die stal niet moet wezen met een jong dier. Qua BOUW er aan toe zijn? De groeischijven zijn nog totaal niet dicht en op deze leeftijd kun je aardig wat schade aanbrengen aan botten, pezen en gewrichten.
OF ze moeten met rustig bedoelen dat ze 'm NU een halster om doen en er over een jaar eens wat mee gaan doen....
terwijl hoe ik het paard ken het helemaal geen slecht idee vind haar weg te brengen want ze is er volgens mij klaar voor..
** Wanneer is een paard dan klaar volgens jou? Als 'ie niet meer zo veulenachtig uit z'n koppie kijkt, of al het dier er lichamelijk (denk aan de BINNENkant, NIET aan de buitenkant!) aan toe is?
Dus lang verhaal kort maken.. wat zouden jullie adviezen zijn???
** Wachten tot het dier wel oud genoeg is. OF als dat niet op te brengen is: verkopen en een ouder dier terugkopen.
james100 schreef:Kris25 schreef:Zo'n jond dier hoort niet bijna de hele dag op stal te staan en s'morgens even los in de bak. Zo'n diertje hoort de hele dag in de wei. Dan kan hij ook nog even jong zijn...
Kris25... ik vind je wel een beetje kattig hoor.. Met je zo'n jong dier hoort niet op stal.. moet je haar dan ALLEEN in het land gooien?? Lekker in de nattigheid?? De reden dat ze op stal staat is dat ze MOK heeft.. En ik vind het toch wel heel erg luxe dat bij ons op stal de paarden van 8 tot 13.00 uur buiten lopen.. En ja als het lekker weer is lopen ze in het land..
Verder komt haar baasje iedere avond om iets met haar te doen, wandelen, longeren, stapmolen..
Maar goed ik begrijp dat Kris25 het allemaal goed weet..
Sonja schreef:james100 schreef:Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.
** Kijk, en dan weet je dus eigenlijk al meteen dat je bij die stal niet moet wezen met een jong dier. Qua BOUW er aan toe zijn? De groeischijven zijn nog totaal niet dicht en op deze leeftijd kun je aardig wat schade aanbrengen aan botten, pezen en gewrichten.
OF ze moeten met rustig bedoelen dat ze 'm NU een halster om doen en er over een jaar eens wat mee gaan doen....
terwijl hoe ik het paard ken het helemaal geen slecht idee vind haar weg te brengen want ze is er volgens mij klaar voor..
** Wanneer is een paard dan klaar volgens jou? Als 'ie niet meer zo veulenachtig uit z'n koppie kijkt, of al het dier er lichamelijk (denk aan de BINNENkant, NIET aan de buitenkant!) aan toe is?
Dus lang verhaal kort maken.. wat zouden jullie adviezen zijn???
** Wachten tot het dier wel oud genoeg is. OF als dat niet op te brengen is: verkopen en een ouder dier terugkopen.