Paard inrijden.... Dilemma.. HELP

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Paard inrijden.... Dilemma.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:33

Hoi, ik plaats dit bericht namens iemand...

Het gaat om het volgende:

Er is een pony (1.55) ongeveer wordt begin mei 3 jaar.
Afgelopen augustus is ze bij iemand op een trainingsstal afgericht cq keuringsklaar gemaakt en heeft daar ruim 3 wkn gestaan..
Dus hebben ze daar een goed beeld gekregen van haar karakter en bouw.

Nu heeft de eigenaresse van haar wederhelf voor kerst het inrijden en beleren bij die stal gekregen. Haar vriend heeft gebeld met die bewuste stal of het wel mogelijk was / is omdat ze pas(!) begin maart 3 wordt. Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.
Het zou dan in een maand of 2 rustig aan (2 a 3 dgn heel licht aan het werk) gebeuren, daarna moet ze volgens hun het land in om uit te veulenen en dan nog 1 maand heen...

Nu hebben we natuurlijk heel veel mensen op stal die het allemaal prima weten.. En de eigenaresse is nu onzeker geworden dat ze kromme benen krijgt en dat ze haar dan pas met haar 4e moet laten beleren, terwijl hoe ik het paard ken het helemaal geen slecht idee vind haar weg te brengen want ze is er volgens mij klaar voor..

Dus lang verhaal kort maken.. wat zouden jullie adviezen zijn???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:40

Citaat:
Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.

Wat knap dat ze daar in de kop van het beestje kunnen kijken.

Paardje is nu 2 en half. Ik zou er lekker nog even mee wachten. Vanwaar de haast? Dan begin je in mei met zadelmak maken, dan weet je nl zeker dat hij het aan kan en moet je nog een paar maandjes wachten. Zet het beestje lekker op de wei en laat hem nog even genieten.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:45

Vroeg zadelkamk maken is niet zo'n groot probleem maar té vroeg echt aan het werk zetten kan wel problemen geven.
Als ze nu zadelmag wordt gemaakt en er zit een stuur en een rem op lijkt me dat ruim vlodoende en zou ik het paard lekker het voorjaar in de wei nog even laten lopen en einde van de zomer weer oppakken.

dingetjes leren geeft niet zo, maar echt trainen zou ik niet doen. Kromme benen krijgen ze niet van een paar keer erop zitten hoor.

Maar ja als er helemaal geen haast bij is sja dan kan je ook rustig wahten tot ze 3 of 3,5 is.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:48

Kris25 schreef:
Citaat:
Qua bouw en geestelijk zou het volgens hun niet uitmaken om haar nu al rustig op te bouwen.

Wat knap dat ze daar in de kop van het beestje kunnen kijken.

Paardje is nu 2 en half. Ik zou er lekker nog even mee wachten. Vanwaar de haast? Dan begin je in mei met zadelmak maken, dan weet je nl zeker dat hij het aan kan en moet je nog een paar maandjes wachten. Zet het beestje lekker op de wei en laat hem nog even genieten.

Ze kunnen natuurlijk niet in de kop van het beestje kijken maar ze kunnen natuurlijk wel aan haar karater en haar doen en laten zien dat ze geen veulen meer is..

Nou er zit verder geen haast achter.. Maar ze wordt op stal gewoon vervelend omdat ze haar ei niet kwijt kan.. Ze staat sowieso de ochtend buiten in een bak en ze longeren met haar en we hebben een stapmolen waar ze in kan en gaat..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:51

Zo'n jond dier hoort niet bijna de hele dag op stal te staan en s'morgens even los in de bak. Zo'n diertje hoort de hele dag in de wei. Dan kan hij ook nog even jong zijn...

polly2

Re: Paard inrijden.... Dilemma.. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:54

De jonge hengsten van het KWPN zijn op dit moment allen al zadelmak (die straks in Den Bosch voor de keuring komen) en de hengsten die doorgaan gaan naar het verrichtingsonderzoek in het voorjaar. Deze zijn net zo oud als die pony. Nu wil ik niet zeggen dat het daarom goed is....eigenlijk is het 't beste om een paard pas met vier tot vijf jaar te beleren, zoals men ook bij IJslanders doet....van eht paard uit gezien.
Maar als de pony met een goed beleid zadelmak wordt gemaakt (en ik versta daaronder dat je er rustig op kunt stappen, stappen, draven galopperen, zonder dat er al te veel gevraagd wordt) dan kan het geen kwaad. Men is altijd bang dat paarden overbelast worden door het zadelmak maken, maar het is eerder door het traject een half jaartje laten. Dan moeten ze ineens van alles etc..
Als het dier nu zadelmak wordt gemaakt en het krijgt daarna een paar maanden in de zomer om te spelen en vrij te zijn en je pakt het ba de zomer weer op...dan is het veel beter dan nu een paar maanden wachten en er in mei op gaan zitten om in oktober je eerste wedstrijd te kunnen starten...bij wijze van spreken....

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:59

Kris25 schreef:
Zo'n jond dier hoort niet bijna de hele dag op stal te staan en s'morgens even los in de bak. Zo'n diertje hoort de hele dag in de wei. Dan kan hij ook nog even jong zijn...

Kris25... ik vind je wel een beetje kattig hoor.. Met je zo'n jong dier hoort niet op stal.. moet je haar dan ALLEEN in het land gooien?? Lekker in de nattigheid?? De reden dat ze op stal staat is dat ze MOK heeft.. En ik vind het toch wel heel erg luxe dat bij ons op stal de paarden van 8 tot 13.00 uur buiten lopen.. En ja als het lekker weer is lopen ze in het land..
Verder komt haar baasje iedere avond om iets met haar te doen, wandelen, longeren, stapmolen..

Maar goed ik begrijp dat Kris25 het allemaal goed weet..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:01

Ja, ten eertse hoort een jong dier in de wei. Ten tweede, kan ik me niet voorstellen dat als zo´n paard op een stal gaat om ingereden en beleerd te worden tegen betaling, dat die mensen "rustig aan gaan doen" en "eens een keertje op gaan zitten" het is mogelijk, ik bedoel als ik hier naar ricky kijk, die heeft een erg bang paard om in te rijden en die staat er al maanden en wordt gelongeerd, maar opstijgen zonder angst lukt nog niet en oefent hij wel, maar er op gaat hij dus niet voordat het paard er klaar voor is, al duurt het een half jaar. Maar ik heb begrepen dat het inrijden ene cadeau is, dus zal er wel een beperkte tijd aan zitten, van zeg een maand, of twee en in die tijd zal men het dier dus wel degelijk klaarstomen zodat het als bereden afgeleverd wordt. Kan zo´n paard nog zo volwassen zijn, dat is intensief. En, wat gaat ze erna mee doen? In de wei zetten om naar te kijken?
Wnt feitelijk is dat nog het beste. Zadelmak maken met 3 en dan pas inrijden en doorrijden met vier. Maar dat zie ik niet gebeuren. als een paard eenmaal berijdbaar is, zal ze er op rijden. En les nemen, een uur in de rondte draven, wat instructeurs hebben gewoonlijk niet zoveel medelijden met een jong paard als ik het zo zie tegenwoordig, meteen in de krul en zweten met die hap. Natuurlijk zijn er ook fantastische instructeurs, ik ga even van het slechtse uit, want dat kan zo´n paardje treffen. en dan is het nu allemaal leuk en aardig, maar als paardje over de 8-10 raakt krijg je dus te maken met beengebreken en rugproblemen, die het niet gehad zou hebben als het niet zo vroeg aan het werk hoefde.
Want mensen die zeggen dat je paarden jong in kunt rijden, zijn mensen die het doen voor een ander en zelf dat paard niet hoeven te rijden als ze ouder zijn. Mensen die lang van hun paarden willen genieten, zijn er veel zuiniger op en rijden niet jong in en laten ze ook niet te vroeg te veel werken.

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-01-06 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:03

polly2 schreef:
De jonge hengsten van het KWPN zijn op dit moment allen al zadelmak (die straks in Den Bosch voor de keuring komen) en de hengsten die doorgaan gaan naar het verrichtingsonderzoek in het voorjaar. Deze zijn net zo oud als die pony. Nu wil ik niet zeggen dat het daarom goed is....eigenlijk is het 't beste om een paard pas met vier tot vijf jaar te beleren, zoals men ook bij IJslanders doet....van eht paard uit gezien.

Het is allang bewezen dat het slecht is, en onbegrijpelijk, maar dat is de commersie. Zoals gezegd in mijn andere post, deze paarden zijn voor de verkoop en het zal ze worst wezen als ze voor hun tiende in de kreukels liggen, dekken kunnen ze altijd wel.
Lusitanos worden, net als IJslanders, laat ingereden en gaan dus, net als IJslanders, byzonder lang mee.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-01-06 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:06

james100 schreef:
Kris25 schreef:

Kris25... ik vind je wel een beetje kattig hoor.. Met je zo'n jong dier hoort niet op stal.. moet je haar dan ALLEEN in het land gooien?? Lekker in de nattigheid?? De reden dat ze op stal staat is dat ze MOK heeft.. En ik vind het toch wel heel erg luxe dat bij ons op stal de paarden van 8 tot 13.00 uur buiten lopen.. En ja als het lekker weer is lopen ze in het land..
Verder komt haar baasje iedere avond om iets met haar te doen, wandelen, longeren, stapmolen..

We gaan even uit van het beste voor een paard. Het beste voor een jong paard is dag en nacht buiten, ja. Volop vrije beweging, harden tegen kou etc. Een alternatief is ´snachts binnen.
Maar we moeten doen wat mogelijk is en dat is het geval waar jij het over hebt dus even anders.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 13:53

Lusitana.. ik heb al eens met je overhoop gelegen...

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:00

Ik hoef dus GEEN advies over op stal of op het land.. Ik wil weten hoeveel en of er uberhaupt schade te creeren is met het te jong inrijden.. trouwens we hebben het niet over een VEULEN.. maar over een goed volgroeide pony die bijna 3 is..

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:10

Mijn 2.5 jarige wordt in maart ook 3.Alleen als ik er zo tegen aan kijk ga ik er denk ik pas in de zomer mee beginnen.Ik vind er nog zo ''baby'' waarom snel beginnen als het ook langzamer kan.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:13

Hoi watch_me.. nou kijk dat bedoel ik dus.. jij vind je paardje nog te veel baby en dat is dus nou juist wat er met dit paard niet aan de hand is.. het baby achtige is er gewoon af..

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:13

Nou dan is het antwooer simpel

JA er kan schade van komen als je het verkeerd aanpakt dat is met alles het geval.

Als je het risico niet hoeft te nemen dan liever niet.
mara doorgaans is alleen zadelmak maken (opstappen sturen en 3 gangen verder niks) niet een probleem.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:19

james100 schreef:
Hoi watch_me.. nou kijk dat bedoel ik dus.. jij vind je paardje nog te veel baby en dat is dus nou juist wat er met dit paard niet aan de hand is.. het baby achtige is er gewoon af..

Oh oke,sorry
Als jij denkt dat ze echt volgroeid is,kan je er wel mee beginnen.Maar je kan toch beter wachten tot dat ze 3 is

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:23

Iig niets overhaasten. Een oude pony van mij werd ook al zadelmak bij mij afgeleverd toen ie net geen 3 was. Als alles lekker rustig en vertrouwd gedaan word kan dat IMO geen kwaad...mja zo heeft ieder zijn mening. Heb met die pony ook nooit ergens last van gehad.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:27

Watch_Me.. ze is dus niet van mij.. zoals ik al schreef is deze pony bekend waar ze heen gaat.. en het gaat om 3 maanden... maar goed de keuze is aan de eigenaar.. En @Riant, jij begrijpt het ook.. het gaat er om dat ze wordt gebroken en iid 3 gangen en een rem heeft.. we hebben het er niet over dat ze met haar 4e jaar ZZ moet lopen.. En trouwens iedereen is zo vel maar wat nou voor die paarden die op jonge leeftijd (3.5 tot 5 jaar) op het hoogste niveau springen of dressuurmatig worden uit gebracht..

Esterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:32

james100 schreef:
de eigenaresse is nu onzeker geworden dat ze kromme benen krijgt en dat ze haar dan pas met haar 4e moet laten beleren

Heel simpel toch; als de eigenaresse onzeker is,twijfelt,en niet zeker weet wat ze moet doen, zou ik het als ik haar was ook niet laten doen. Het is tenslotte haar paard.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:36

Riant schreef:
Vroeg zadelkamk maken is niet zo'n groot probleem maar té vroeg echt aan het werk zetten kan wel problemen geven.
Als ze nu zadelmag wordt gemaakt en er zit een stuur en een rem op lijkt me dat ruim vlodoende en zou ik het paard lekker het voorjaar in de wei nog even laten lopen en einde van de zomer weer oppakken.

dingetjes leren geeft niet zo, maar echt trainen zou ik niet doen. Kromme benen krijgen ze niet van een paar keer erop zitten hoor.

Maar ja als er helemaal geen haast bij is sja dan kan je ook rustig wahten tot ze 3 of 3,5 is.

Ben ik het mee eens, ja.
Twijfelen is gewoon niet doen ?

Die mensen willen gewoon hun werk doen, meer niet. Of het paard nou 2,5 of 3 is.

ikisik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 14:44

@rakkertje13 & Estherrr .... Dat riep ik haar ook al.. bij twijfel niet doen..
En hoho.. niet over die mensen zo praten want ze mag haar zo brengen wanneer het haar uitkomt..( Lijkt me ook lochisch.. klant is koning..)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:53

james100 schreef:
Lusitana.. ik heb al eens met je overhoop gelegen...

Geen idee wat je daar mee bedoeld, ik vertel dingen, wat je er mee doet, moet je zelf weten, ik zal nooit zeggen "je moet dit of dat..."
Maar als je al bij voorbaat een hekel aan me hebt om een of andere mysterieuze reden, hoop ik dat anderen die meelezen wat aan mijn post hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:18

james100 schreef:

** Kijk, en dan weet je dus eigenlijk al meteen dat je bij die stal niet moet wezen met een jong dier. Qua BOUW er aan toe zijn? De groeischijven zijn nog totaal niet dicht en op deze leeftijd kun je aardig wat schade aanbrengen aan botten, pezen en gewrichten.
OF ze moeten met rustig bedoelen dat ze 'm NU een halster om doen en er over een jaar eens wat mee gaan doen....

terwijl hoe ik het paard ken het helemaal geen slecht idee vind haar weg te brengen want ze is er volgens mij klaar voor..

** Wanneer is een paard dan klaar volgens jou? Als 'ie niet meer zo veulenachtig uit z'n koppie kijkt, of al het dier er lichamelijk (denk aan de BINNENkant, NIET aan de buitenkant!) aan toe is?

** Wachten tot het dier wel oud genoeg is. OF als dat niet op te brengen is: verkopen en een ouder dier terugkopen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:32

james100 schreef:
Kris25 schreef:

Jij bent niet helemaal lekker geloof ik.
Ik zeg alleen maar wat ik vind. Jij schrijft niet dat het paardje mok heeft en daarom binnen staat. jij schrijft dat op op stal staat en ik denk dat zo'n beestje het fijner vind op de wei met vriendjes.
Ik geef een normale reactie en dan krijg ik zoiets van jou terug? Vooral die laatste zin vind ik niet zo netjes. Alleen maar omdat ik zeg dat hij lekker in de wei moet gaan staan???

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:34

Sonja schreef:
james100 schreef:

** Kijk, en dan weet je dus eigenlijk al meteen dat je bij die stal niet moet wezen met een jong dier. Qua BOUW er aan toe zijn? De groeischijven zijn nog totaal niet dicht en op deze leeftijd kun je aardig wat schade aanbrengen aan botten, pezen en gewrichten.
OF ze moeten met rustig bedoelen dat ze 'm NU een halster om doen en er over een jaar eens wat mee gaan doen....

terwijl hoe ik het paard ken het helemaal geen slecht idee vind haar weg te brengen want ze is er volgens mij klaar voor..

** Wanneer is een paard dan klaar volgens jou? Als 'ie niet meer zo veulenachtig uit z'n koppie kijkt, of al het dier er lichamelijk (denk aan de BINNENkant, NIET aan de buitenkant!) aan toe is?

** Wachten tot het dier wel oud genoeg is. OF als dat niet op te brengen is: verkopen en een ouder dier terugkopen.

Ook hier ben ik het helemaal mee eens.