Paard wil de stal niet uit. Tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nezzie

Paard wil de stal niet uit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:12

Ok, een beetje een raar verhaal, maar goed. Afgelopen zaterdag zou ik samen met vriend de voerbeurt van vier paarden overnemen. Normaal staan ze op de wei, maar i.v.m. het weer en vuurwerk stonden ze het weekend op stal. 2 paarden in een box, 2 paarden in andere box. De boxen zijn ruim. De eigenaar van een van de paarden had gevraagd of ik zijn paard B. een minuut of 20 a 30 aan de hand wilde stappen, zodat hij de box uitkwam. Wil ik best, hardstikke gezellig en aan de eigenaar van het andere paard F. in die box gevraagd of die ook meemocht. Geen probleem, leuk idee. Maar toen kwam het moment dat ze de box uitmoesten. En dat vonden beide heren niet zo'n goed plan. We hebben echt van alles geprobeerd om ze er uit te krijgen, wat niet echt makkelijker werd door het feit dat er ook nog een geit in de box stond die juist wel binnen moest blijven. Dus, geit in de houdgreep, geprobeerd de twee paarden naar buiten te krijgen: geen succes. Na duwen, trekken, mep verkopen dan maar bix er bij gepakt. En daar wilde paard F. wel voor naar buiten komen. Paard B. helemaal paniekerig murmelen, want zijn grote vriend was zomaar verdwenen, maar nog steeds niet te overtuigen om de box te verlaten. Bix was interassent, maar niet interessant genoeg. F. uit het zicht gezet door vriendje die ook de geit bij de horens vasthield (buiten de stal). Niets hielp. Het enige dat ik nog kon bedenken was wieltjes eronder monteren en duwen. Maar ik had geen wieltjes bij. We zijn ongeveer 45 minuten bezig geweest Uiteindelijk hebben we F. en de geit teruggezet in de box en zijn naar huis gegaan, maar ik baal een beetje van het feit dat hij nu heeft 'gewonnen'. Iemand tips voor zo'n situatie?

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:55

oftewel een paard eruit nemen en dan zo met dat andere paard erachteraan.
ofwel kan je een zweepje nemen en hem er gewoon zo (niet meppen ofzo ) eruit halen, meestal reageren ze daar wel op.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:57

Ga iig niet voor je paard staan en trek niet aan het halster.
Als je recht voor hem gaat staan stuur je hem met je lichaamstaal van je af.
Draai je lichaam een kwartslag zodat je met je gezicht naar z'n hals staat.
Ga naast het hoofd staan, hou met je linkerhand het touw vast en geef met je rechterhand een tikje op de kont.
Zo geef je je paard de ruimte om te gaan lopen en drijfje hem vooruit met een tikje op de kont.

Meestal gaat het fout doordat mensen voor hun paard gaan staan (paard heeft zo niet eens de ruimte om te gaan lopen) en aan het halster te gaan trekken. Gevolg, paard gaat alleen maar terugtrekken.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:07

Ik ga helemaal met anouar15 mee !

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:12

Ik denk dat die paarden heeel angstig waren en niet omdat ze even vervelend wouden doen. Het is echt niet normaal dat je met meppen en slaan en met brokjes voeren paarden uit hun stal moet proberen te krijgen. Dit is nu een slechte ervaring geweest voor die 2 waardoor ze alleen nog maar angstiger zijn geworden en dat slaan verstaan onder het uit de stal halen. Probeer het eens uit rust en geduldig zijn zonder boos te worden. Als dit niet helpt zou ik iemand erbij halen die er verstand van heeft. veel succes verder Volg anders de raad van anouar op, klinkt erg goed.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:16

Bij mijn paard werkt die manier heel goed. Bijvoorbeeld met trailerladen en het water in lopen enzo.

Nezzie

Re: Paard wil de stal niet uit. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:11

Eerst: bedankt voor de reacties

@biebje: Ik had dus al het andere paard eruit gehaald ( en die kwam voor de brok), maar het paard wilde niet achter zijn vrienje aan lopen.

@anouar15: Naast staan en tikje op kont heb ik geprobeerd. Meerdere keren.Terugnemen naar achter in de box en gewoon naast lopen zoals je een paard leid ook geprobeerd. Ervooruit lopen trouwens ook. En er schuin achter ook.Helemaal aan het eind van het halster anderhalve meter voor de box staan en vragen is ook geprobeerd, meneer stond al in de deuropening met zijn hoofd om het hoekje te kijken, oortjes nieuwschierig naar voren en kijken waar zijn vriendje was.

@ sammie_44: Ik denk dat ik me niet zo duidelijk heb uitgedrukt, sorry daarvoor. Ik ben op geen enkel moment boos geworden en met het mep verkopen bedoelde ik een tik op de kont. Ik schreef mep, omdat ik wat harder moest tikken ivm deken. Ik heb ze niet in elkaar geslagen of zo. Verder maakte hij geen bange indruk, staart niet tussen de billen (I checked) oortjes naar voren, hooi eten als hij de kans had. B. begon pas nerveus te doen toen zijn vriendje de box uit was. En dat is voor hem heel normaal gedrag.

Ik besef dat het klinkt of ik alle suggesties afwijs, maar ik probeer alleen te verduidelijken wat in mijn eerste bericht niet goed is overgekomen. Ik wil liever niet dat mensen denken dat ik een knol in elkaar ros als hij niet luisterd.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:26

Tjonge, kan je wel, een paard in elkaar rossen als 'ie even niet luistert

Wat je nog had kunnen proberen is jij ervoor met je rug naar hem toe en vriendje erachter.
Mijn paard is een prima trailerlader maar iets minder als 'ie van zijn vertrouwde stalterrein af moet.
Dan helpt net dat kleine beetje als iemand achter hem meeloopt.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:34

Ik vind 't een beetje klinken als maandagziekte/spierbevangenheid. Normaal altijd op 't land, nu 'n week op stal en dan moeten lopen...

Maar dat spreekt 't oortjes naar voren en om 't hoekje naar 't vriendje zoeken weer tegen. Dus dan zou 't een geval van uitproberen moeten zijn, en had je 'm toch in elkaar moeten rossen

ilovejuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:28

Mijn paardje wil niet uit de stal als er sneeuw ligt buiten haha
Maar die loopt wel gewoon mee, maar wil dan eigl weer terug.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:59

Achteruit de stal uit wil ook wel eens helpen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:11

Haha goeie