bang van alle soorten sprays

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ester

bang van alle soorten sprays

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:47

Mijn paard is bang van zowat alle sprays! (vliegenspray, mannenspray, glansspray, ...)
Dit is soms erg irritant!
Vooral in de zomer met de vliegenspray.
Nu doe ik het altijd op een spons en dan zo op haar vacht.
Maar ze is vooral bang van het geluid.

iemand tips? >;)

grtjes Ik

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:56

Gewoon en goeie rungel aan het halster geven en niet aanstellen. Die van mij was ook bang voor elk spuitbusje. Aansteller er gebeurd toch niks.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:25

Ulissa, ik weet niet of dat wel een goede oplossing is. Het paard van mijn opa (is al een hele tijd overleden) was ook super bang voor sprays. Ik denk dat een paard door jou manier misschien nog wantrouwender word voor de spray. Ik zou gewoon een spuitbus met water mee naar stal nemen en hele tijd ver langs hem heen spuiten. Steeds iets dichterbij en hele tijd opnieuw geruststellen. Zo ga je door totdat je uiteindelijk op zijn vacht kunt sprayen..

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:27

oefening baart kunst.... paarden leren door herhaling dus gewoon elka dag oefenen.
Met spuitbussen om haar heen sprayen en op haar lijfje, uiteindelijk zal ze wel wennen.
Niet met geweld want dan associeert ze de spray met hardhandigheid...

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:36

Zelf het geluidje eerst namaken en dan het busje bij de pony houden zonder te spuiten helpt bij donja altijd erg goed... een paar keer met het busje over de vacht wrijven zodat ze vertrouwd raken
Donja vindt sommige spuitbussen wel eng en sommige niet, soms koop ik ook gewoon een roller

xxJacqyxx

Re: bang van alle soorten sprays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:46

Probeer eens tijdens het poetsen het geluid te maken van een spuitbus. Zodra dat goed gaat, pak je er een spuitbus bij en probeer je (terwijl je zelf ook dat geluid maakt) ook op hem te spuiten.

Mijn paard was ook bang voor spuitbussen, en het gaat nu steeds beter. Ik mag nu over zijn hele lijf spuiten, alleen bij zijn hoofd vind hij het nog steeds eng.

Succes!

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:09

Mijn pony is er ook bang voor...
Al spuit ik het nu op praat ik gewoon tegen hem en stel hem gerust! Dat lukt perfect! Of een andere geluid maken waardoor hij het niet in de gate heeft... Maar bij mij lukt dat praten het best! En aan het einde wel goed belonen dan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:42

mijn pony is ook echt heel bang voor spuitbussen.
ik gebruik ze dus niet,
meestal haal ik producten die ik met wat water en een spons op kan brengen.

vliegenspray gebruik ik nooit, werkt niet en een vliegendek bescermt toch net iets beter.

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:45

Mijn paard wou het ook nooit. Een sterk iemand heeft haar vast gepakt en ik maar sprayen. De dag erna kon ik het al alleen.

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:24

Ulissa schreef:
Gewoon en goeie rungel aan het halster geven en niet aanstellen. Die van mij was ook bang voor elk spuitbusje. Aansteller er gebeurd toch niks.

Dan kan je het bij die van mij wel vergeten ofir is geen aansteller, maar gewoon een zeer gevoelig paard, als je die op die manier aanpakt komt ie helemaal niet meer bij je in de buurt. Ik doe het tegenwoordig gewoon met dingen die druppelen, een roller of met een spons.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:29

Werkt goed ja als ze angst hebben

Op een spons sprayen, zonder de vacht te raken, zodat ze al aan het geluid wennen.
En zo langzaam aan steeds dichterbij kunnen gaan staan.

Ik zeg dat meestal geen dingen van braaf of zo, omdat ik dan het idee heb dat ik de angst bevestig.
Maar doen gewoon alsof ik gek ben (erg makkelijk ) en niet in de gaten heb dat ze het niet zo leuk vind. En zo langzamer dichtbij.

Als dat dan goed gaat, gaat er heel "perongeluk" wel eens een beetje langs de spons, wat net zachtjes op de huid valt.
In het begin heel af en toe en zo steeds meer

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:40

runningkawa schreef:
Werkt goed ja als ze angst hebben

Op een spons sprayen, zonder de vacht te raken, zodat ze al aan het geluid wennen.
En zo langzaam aan steeds dichterbij kunnen gaan staan.

Ik zeg dat meestal geen dingen van braaf of zo, omdat ik dan het idee heb dat ik de angst bevestig.
Maar doen gewoon alsof ik gek ben (erg makkelijk ) en niet in de gaten heb dat ze het niet zo leuk vind. En zo langzamer dichtbij.

Als dat dan goed gaat, gaat er heel "perongeluk" wel eens een beetje langs de spons, wat net zachtjes op de huid valt.
In het begin heel af en toe en zo steeds meer

Dit is de beste manier inderdaad, op een geveven moment vinden ze het al een stk minder eng.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:42

met water gaan spuiten in de stal. Gewoon tegen de wanden, op het stro, tegen je eigen laarzen.. negeer je paard volledig. zo kan het aan het geluid wennen. Je gaat steeds een stukje dichter bij. Uiteindelijk kun je dicht bij je paard spuiten. Begin dan eerst op de hoeven, dan de onderbenen, langzaam richting achterhand, en dan langzaam naar voren. stop tussendoor, en ga iedere dag een stukje verder.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:42

Ik heb een tijdje terug een heel goedkoop mini plantenspuitje gekocht. Daar ben ik mee aan het oefenen gegaan. Eerst klitwortel erin en alleen op de staart spuiten. Gewon genegeerd wat Prisca dan deed en elke dag gewoon er op gespoten. Daarbij staat ze nu gewoon stil. Af en toe spuit ik stiekum ook op haar bil en daar reageert ze ook niet meer op.
Van het voorjaar ga ik uitbreiden naar haar hele lijf, dan doe ik het met vliegenspray.

teqil_mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:38

komt me bekend voor ik heb het ook teqil vind het ook verschikkelijk whaha als ze dat ding al ziet zie je der al kijken van wat is dat

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:59

Ik fluit altijd gewoon als ze het eng vinden. Teven in met eenspuitbus met water oefenen ook een goede oplossing, wel elke dag oefenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:21

Ulissa schreef:

dan mag je even bij mij langs komen als je wil

mijn paard kan ook totaal niet tegen die geluidjes. net zo min als die van het scheerapparaat. hij flipt echt en steigert slaat en bokt. mijn ouders die al tig jaar ervaring hebben met makke en minder makken paarden zeggen zelfs dat ik het moet laten voor wat het is, ze gaan het zelf ook niet aan. dan maar met een sponsje. ik denk dat je zelf het beste je eigenpaard kent en weet hoe ver ze gaat. mijn eigen merrie gaat echt heeeel ver en is niet zo´n schatje.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:28

Onze 2 jaar en 8 maanden oude hengst vond spuitbussen ook niks.
Ik heb een lege spuitbus gepakt waar vliegenspray in zat en die gevult met water.
Toen eerst om hem heen zitten spuiten en daarna eerst op zijn staart en manen en daarna zijn hele lichaam.
Nu vind hij het allemaal wel best

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:30

je kan voordat je begint met suiten ook het geluid nadoen en eerst naast het paart spuiten en het beste niet direct dicht bij het hoofd want dat vinden de meeste paarden/pony's ook vaak best eng.

elinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:49

als die schikt moet je niet stoppen en beste is meestal bij die van mij, gewoon doorgaan dan wennen ze het snelst als hij/zij je goed vertroud komt het wel goed XX

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:52

Ofir vertrouwt mij echt wel, maar als ik al met een spuitbus aan kom lopen rent ie al weg. Vastzetten en dwingen is geen optie, hij raakt compleet in paniek. Dus ik kies het zekere voor het onzekere.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:27

Op een spons aanbrengen en je hebt ook voor vliegenspray en antiklit gel