hoelang duurt het tot de rangorde is bepaald?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoelang duurt het tot de rangorde is bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 22:46

hoihoi

mijn pony is best wel dominant en beschermd onze welsh a best wel..
nu hebben we sinds vandaag een haflinger op proef en wij doen altijd gelijk de pony's bij elkaar, eerst mijn pony alleen met de haf en toen met de welsh a erbij! jemig wat werd mn pony gek! ze viel de haf steeds aan en ze mepte af en toe naar elkaar.. tot mijn pony een harde klap kreeg.. ik schrok me dood! ze liep ff niet lekker en met rijden die middag was er niks loos..(zou dat nog kunnen komen??)
maar hoe moet ik het aanpakken? gewoon weer bij elkaar zetten dacht ik zelf.. de rangorde word toch vanzelf bepaald?
ik dacht dat dat het beste was..
tips??
groetjes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:55

Beter eerst even een paar dagen naast elkaar zetten om te wennen vind ik zelf dan ze gelijk bij elkaar zetten.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:59

mmm ik ben zelf van mening dat ik zo iets heb van gooi ze maar meteen bij elkaar, dan zullen ze even flink communiceren met elkaar wat wel een paar dagen zal duren maar dan is het ook klaar. als je ze eerst naast elkaar zet om te wennen dan moeten ze elkaar eigenlijk accepteren terwijl ze inprincipe iets uit te vechten hebben. Of zie ik het verkeerd

Sily

Re: hoelang duurt het tot de rangorde is bepaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:03

Ik weet niet of je ze in de bak of in een wei samen gezet hebt?

Vaak gaat het er in een bak heftiger aan toe omdat er minder ruimte is, mijn haf gaat goed met een heleboel paarden in de wei, maar in de bak dus echt niet, dan mept ze ze de hele bak door, jaagt ze op en sluit ze in.

Ik zou ze dus idd eerst naast elkaar laten wennen zoals Urielle zegt, tenzij je een wei hebt (hebben er maar weinig op dit moment) en anders zou ik zelfs nog even wachten met bij elkaar gooien, in een bak is meestal te weinig ruimte en de kans dat ze dan tijdens het uitvechten van de rangorde de bakrand inrennen of er doorheen is dan vrij groot, en ze kunnen geen kant meer op.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:05

In een wei hebben we ook meer afleiding omdat er wat te eten is. Ik ben voorstander van een paar dagen naast elkaar zetten zodat ze wel kunnen snuffelen maar niet kunnen vechten.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:12

Toen mijn paardje aankwam, hebben we hem (denk ik) 3 dagen apart gezet in de wei, naast de 2de wei met de ezels. Toen dat wel goed leek te lopen, hebben we ze samen gezet. 1 ezel was nogal dominant en heeft nog ongeveer een maand moeilijk gedaan en zitten stampen of bijten naar m'n paardje toe, maar zonder gevolgen, paardje heeft er nooit last van gehad en liet ook wel blijken dat hij ook wel sterk kan zijn!
Nu gaat het al veel beter, al kunnen de gemoederen vaak nog hoog oplopen, maar gelukkig doen ze elkaar nooit pijn. Ik denk dat het altijd wel zo zal blijven, in ons geval. Je moet er ook geluk in hebben...

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:12

maar wat is er mis met een keer goed vechten? oke de angst voor wonden en verrekkingen etc. kan ik me voorstellen, maar zo gaat het nou eenmaal, daar moet je even door bijten, en dan is het ook klaar.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:17

In de meeste gevallen komt het inderdaad uiteindelijk wel goed en als het echt niet gaat en ze blijven vechten en er komen ernstige wonden, moeten ze maar apart, klaar.
Niet te snel apart zetten, maar als het niet gaat, moeten ze gewoon apart... Meestal went het allemaal wel.

brechje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:18

Ik ben nu mijn merries aan elkaar laten wennen....maar de eerste week zit er dus wel een hek tussen. De nieuwe is van het snelle uithalen en Micha is een paard wat in een hoekje gaat staan en niks terugdoet. Ze pakken elkaar heel goed op hoor en ze kunnen elkaar poetsen. Maar zo hebben ze toch nu eigen plek. Volgende week gaan ze na dagen alleen knuffelen, verder lichamelijk contact maken, dus ik ben benieuwd....ik ben misschien wel wat voorzichtig, maar mijn merrie is soms wat te onderdanig en laat zich gewoon in elkaar meppen. Ik denk dat het volgende wee wel gaat spetteren, maar het nieuwe is er nu al wel van af! En dan heb je gewoon meteen rust in de tent!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:41

mijn mening is ook meteen bij elkaar.. mijn pony is dominant (en beschermt een andere pony) maar die haflinger is het ook.... met een draadje ertussen kunnen ze de rangorde nog niet bepalen denk ik zelf.. de paddock van ons is niet heel groot maar ze kunnen wel goed weg zeg maar.. ik vind het ook wel eng maar denk dat ze zelf meteen de rangorde laten bepalen toch het beste is.. ik vond het wel schrikken toen ze werd gemept maar denk wel dat het erbij hoort. hoop wel dat de blessures uitblijven..

en ohja mijn pony heeft alleen nog maar met kleinere pony's in haar leven gestaan en nu komt er ineens 1 bij die net zo groot is en net zo dominant maar toch denk ik dat uitvechten het beste is..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:43

loutjuh schreef:
mmm ik ben zelf van mening dat ik zo iets heb van gooi ze maar meteen bij elkaar, dan zullen ze even flink communiceren met elkaar wat wel een paar dagen zal duren maar dan is het ook klaar. als je ze eerst naast elkaar zet om te wennen dan moeten ze elkaar eigenlijk accepteren terwijl ze inprincipe iets uit te vechten hebben. Of zie ik het verkeerd

zo dacht ik het ook...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:48

ohja toen ze een paar uur bij elkaar stonden deed mijn pony haar oren nog wel erg in de nek en de haf ook maar vielen ze elkaar niet gericht meer aan, toen mn pony die klap kreeg durfde ze niet heel erg dichtbij meer maar durfde nog wel in volle galop naar dr toe te rennen maar daar bleef het bij, de haf mept dan zo van hey blijf ff uit de buurt en na een tijdje snuffelden ze ook wel weer met elkaar maar het volgende moment renden ze weer van elkaar weg en gilden naar elkaar enz enz.. hoelang houd dit gedrag dan ongeveer aan? ik hoop dat mn pony morgen niet kreupel is maar ik heb vandaag gereden en dat ging gewoon normaal maar ik zet ze morgen evengoed bij elkaar, heb het hooi al op verschillende plaatsen in de paddock gelegd..kijke hoe het gaat morgen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:24

Ik ben van mening dat je nieuwe paarden heel goed meteen bij elkaar kunt zetten, maar dan wél een aantal dagen 24 uur per dag bij elkaar voordat je ze weer uit elkaar haalt - óók niet even een paard eruit halen om te rijden dus, en dus ook niet 's winters 's nachts binnenhalen, want dan begint iedere dag het gevecht weer opnieuw.

Kortom, geef nieuwe paarden minimaal 72 uur om de rangorde écht te beslechten. En doe dat bij voorkeur in een wei met voldoende gras. Ik zet mijn 'oude' kudde altijd in een vers stuk weiland en dán een evt nieuw paard erbij. Het verse gras is dan véél interessanter dan het nieuwe paard.

Dus de winter, tenzij je ze idd 24/7 buiten hebt staan, is voor de meesten niet de meest geschikte tijd om een nieuw paar din de groep te introduceren. Ook al niet omdat er dan onvoldoende afleiding in de vorm van voldoende eten is. En een paar bergen hooi of kuil in de wei is dé manier om enorme vechtpartijen over het eten uit te lokken.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:13

de bak is bevroren dus ze zullen zo een paar dagen samen de wei op gaan.. hopen dat als ze de bak ik gaan het erge vechten uitblijft!

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:15

Ik zou ze nog niet samne zetten... en adners in koppels van 2! anders kan jou pony, die die a pony beschermt nog eens flink gaan meppen... Ik zou ze niet meteen samen gooien...

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:18

Ik gooi een nieuwe ook zo bij de groep hoor, tis even flink herrie en dan is t goed... er is altijd wel een die elkaar leuk vinden

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:47

Ibbel schreef:
Ik ben van mening dat je nieuwe paarden heel goed meteen bij elkaar kunt zetten, maar dan wél een aantal dagen 24 uur per dag bij elkaar voordat je ze weer uit elkaar haalt - óók niet even een paard eruit halen om te rijden dus, en dus ook niet 's winters 's nachts binnenhalen, want dan begint iedere dag het gevecht weer opnieuw.

Kortom, geef nieuwe paarden minimaal 72 uur om de rangorde écht te beslechten. En doe dat bij voorkeur in een wei met voldoende gras. Ik zet mijn 'oude' kudde altijd in een vers stuk weiland en dán een evt nieuw paard erbij. Het verse gras is dan véél interessanter dan het nieuwe paard.

Dus de winter, tenzij je ze idd 24/7 buiten hebt staan, is voor de meesten niet de meest geschikte tijd om een nieuw paar din de groep te introduceren. Ook al niet omdat er dan onvoldoende afleiding in de vorm van voldoende eten is. En een paar bergen hooi of kuil in de wei is dé manier om enorme vechtpartijen over het eten uit te lokken.

hier ben ik het helemaal mee eens

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:56

Ja ik vraag het me ook af eigenlijk. Mijn paardje staat nu anderhalve week op een nieuwe stal. Maar vind het niet zo goed gaan. Die andere 2 jagen haar steeds op en drukken dr in een hoekje en proberen dan te bijten of te schoppen. Dus ze is de hele dag aan t vluchten voor die 2. Ik was er gister bij toen ze weer bezig waren, maar had t er erg zwaar mee. Ze zeetten dr gewoon klem, en die van mij doet dus echt nooit wat terug en vlucht de hele tijd. Vind t wel heel klote voor mijn paardje...

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:22

mijn pony is dominant en de a welsh helemaal niet die vind alles best en helpt ook niet met insluiten ofzo.. ze doet niks, mijn pony en de nieuwe zijn qua rangorde naar mijn idee een beetje hetzelfde en ik denk toch echt dat ze het een paar dagen moeten uitvechten..

we hebben ze net in de wei gedaan ging naar mijn idee best goed.
ze renden nog wel boos op elkaar af maar was meer dreigen, als de andere pony's (in de wei staan ook nog 2 shetten) bij de haf in de buurt willen komen dan komt mijn pony in actie maar ik denk toch echt dat ze het zelf moeten uitvechten en dat paar dagen de wei misschien wel goed is en dat het dan in de bak beter gaat.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:27

Flip schreef:
Ibbel schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens

Ik ook!
Wij wachten tot van het voorjaar tot ze allemaal samen in de wei kunnen. Ze hebben alledrie al een dag met het veulen in de wei gestaan (hij is zo onderdanig als de pest!) en nu staan ze in de paddock en op stal apart. In de wei is hij namelijk door de natheid en dus de gladheid bijna in de sloot gevlogen, toen een van de paarden achter hem aan kwam en ik vind, dat hij eerlijk weg moet kunnen rennen. Dan zal het allemaal wel los lopen. Het zal wel moeten...... Maar als het puntje bij paaltje komt, raken ze maar héél zelden een nieuw/ander paard echt zó dat ie zich zwaar bezeerd, of niet? En anders 1 x en dan is het ook klaar.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:25

vanmiddag waren ze nog steeds geen vrienden maar het ging al ietsje beter.. ze renden af en toe wel op elkaar af maar op een gegeven moment vielen ze niet meer aan maar was het meer dreigen, vooral toen ze maar met zn 2 stonen ging het beter maar goed ik denk dat ze het nog niet egt met elkaar eens zijn.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:22

ik zag vandaag heel stiekem dat mn pony en de haf gewoon zaten te snuffelen en elkaar aan het knabbelen waren... in de paddock.

maar even later zaten ze weer ff achter elkaar aan haha
maar het gaat al beter vind ik!