onderhoud leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

onderhoud leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:28

Heey,
Ik heb vandaag (eindelijk na 7/8 weken) mijn laarzen op kunnen halen. Ik weet alleen eigenlijk niet goed hoe ik ze moet onderhouden. Kunnen jullie mij tips geven? Die man daar zei met schoensmeer (zwarte), maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.
xxx

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:30

normaal na gebruik met een vochtige spons netjes maken en af en toe eens met schoensmeer behandelen. misschien kan je eens kijken op de site van het merk van je laarzen, daar staan vaak nuttige tips!

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:32

iig NIET met vet insmeren!!
Dan laat de binnenkant van de buitenkant los, en dat is natuurlijk zonde!
En verder, tja, niet zoveel troep opsmeren.
gewoon beetje schoon houden, en als je ze flink wil laten glimmen, met schoenpoets, en oppoetsen met een panty

Cabsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:04

Mijn laarzen zijn van Petrie. Ik heb speciale petrie schoonmaak spullen, cleaner, wax en colorcream. Dat werkt bij mijn laarzen heel goed.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:05

Kijk eens op de site van Anky, daar staat erg nuttige tips over het onderhoud van je laarzen.
Idd met schoensmeer. Nooit geen ledervet of olie erop doen.

shirleytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:08

ik doe het met van die kiwi schoensmeer, en maak ze ook schoon met een vochtige spons...Mag ik ook wel weer eens doen nu ik er over na denk....

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:10

Oo ik doe wel met speciale laarzenvet, bij Divoza zeiden ze dat dat moest en op die site staat 't ook..

Phrono

Re: onderhoud leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:29

Ik haal het vuil eraf en doe ze dan met kiwi schoenpoets.

Suprice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 09:04

Ok, heel erg bedankt! Youngster zei dat ik eens op de site van anky moest kijken, dat heb ik ook gedaan. Alleen zeiden ze daar dat je de schoensmeer van Kiwi in brand moet zetten en de deksel erop, doen jullie dat ook? Het lijkt mij namelijk niet echt veilig, ik ben niet zo goed met vuur! En hoe vaak poetsen jullie je laarzen?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:09

Mijn laarzen worden elke dag gepoetst, en als ik 's ochtends ga rijden en 's avonds weer zelfs twee keer per dag Ik ben allergisch aan vieze laarzen Ik doe ze ook enkel aan om te rijden, ik ga mijn dure laarzen niet verslijten door er de stal mee uit te mesten of door de blub te lopen! Nee, dan doe ik mijn thermo's aan
Ik borstel eerst al het vuil er af, en daarna maak ik ze schoon met zo'n spraybus (witte bus met oranje etiket, maar ben de naam even kwijt). Oppoetsen met een vod en daarna met een andere spray er over (soort conditioner om het leer wat soepel te houden). Daarna weer oppoetsen met een doekje.
Een keer op de week (gemiddeld, tenzij ze erg vies zijn) poets ik ze ook met schoensmeer. Ik heb idd zo'n Kiwi-potje en steek dat ook in brand. De eerste keer is het eng (ben niet zo'n held met vuur) maar het went hoor, zodra het geen zuurstof meer krijgt dooft het toch. Ik vlieg er wel altijd mee in de tuin Daarna insmeren, wrijven met borsteltje en met een panty opblinken.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:55

Ik doe ze altijd even met een nat doekje afvegen (huidsmeer eraf halen) of met een borsteltje als ze heel erg vies zijn en 1 keer in de week doe ik ze met blanke schoensmeer (oxfordkleurig laarzen ) of met zwarte schoensmeer (zwarte laarzen) en af toe doe ik het ook aansteken.

Maar meestal vergeet ik het om 1 keer in de week in te vetten

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:00

Waar kan je dat Kiwi-smeer halen dan??

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:01

Als ze vies zijn na het rijden, sponsje er over halen.
Goed afdrogen en dan zwarte schoensmeer erop smeren.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:19

kiwi smeersel kun je bijna overal kopen, blokhak, volgens mij zelfs bij betere drogisten! of gewoon in een schoenwinkel. Die van mij komen gewoon van ruitersportwinkel af, de prijs is toch bijna overal hetzelfde.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:39

Je kan het zelfs in de supermarkt halen!
Ik maak m'n laarzen elke keer na het rijden schoon en soms doe ik er Kiwi op. Als ik wedstrijd heb gebruik ik Palc, dat is glimspul met een sponsje at je erop moet smeren. Prachtig worden m'n laarzen dan dn ze worden dan ook vuil en vocht afstotend. Dan hoef ik ze een maand ofzow niet schoon te maken

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:41

ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat het niet veel uitmaakt of je de kiwi-schoenpoets in de fik steekt of niet. Dus als je geen held bent met vuur, doe het dan gewoon niet. En als je het wel doet, doe het dan buiten, ik heb al eens een ongelukje binnen gehad.

Verder zou ik de laarzen gewoon bijhouden met schoonmaken, dan blijven ze mooi.

@Anydale: Palc? Wat is dat precies en waar koop je dat? (heb wel andere van die soort sponsjes, dat is hetzelfde neem ik aan?)

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:31

shirleytje schreef:
ik doe het met van die kiwi schoensmeer, en maak ze ook schoon met een vochtige spons...Mag ik ook wel weer eens doen nu ik er over na denk....

Ik doe het ook op deze manier, eigenlijk ook te weinig, alleen als ik een wedstrijd heb

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:42

Suprice schreef:
Ok, heel erg bedankt! Youngster zei dat ik eens op de site van anky moest kijken, dat heb ik ook gedaan. Alleen zeiden ze daar dat je de schoensmeer van Kiwi in brand moet zetten en de deksel erop, doen jullie dat ook? Het lijkt mij namelijk niet echt veilig, ik ben niet zo goed met vuur! En hoe vaak poetsen jullie je laarzen?

er staat heel duidelijk dat je het deksel er niet helemaal op moet zitten, anders dan ontploft dat ding

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:42

hoe krijgen jullie die schoensmeer eigenlijk in de fik? het lukt mij gewoon niet, het wil niet branden!

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:43

Ik heb nu Shoepolish van de Action, met zo'n sponsje. Dat werkt ook super! Eerst deed ik het ook met kiwi schoensmeer, maar nu met dit spul van de Action glimmen ze nog meer. En je hoeft het niet eens uit te poetsen!
Laatst bijgewerkt door Samo op 03-01-06 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:44

Whispertje schreef:
hoe krijgen jullie die schoensmeer eigenlijk in de fik? het lukt mij gewoon niet, het wil niet branden!

Heb je dan wel de goede schoensmeer? Plat metalen doosje van Kiwi?