De verkoop verloopt een beetje apart

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

De verkoop verloopt een beetje apart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:24

Bij VvdD staat mijn verhaal dat ik vandaag redelijk onverwacht een paard heb gekocht, mits de aankoopskeuring (morgenochtend) goed is.

Wat ik nou zo apart vind is dat het paard (2,5 jaar) op de wei stond en naar de manege is gehaald voor de verkoop. Tot dusver is er niks mee gedaan, vandaag ging hij voor de tweede keer in zijn leven aan de longe (met halstertje). Vanavond belde ik op om de tijd door te geven dat de dierenarts komt keuren en zegt de huidige eigenaresse 'Hij stond hier toch, ik heb hem gelijk maar even zadelmak gemaakt'.

Het paard heeft dus voor het eerst van zijn leven
1) hoofdstel aangehad 2) zadel op gehad 3) ruiter op zijn rug gehad 4) voor de tweede keer in zijn leven gelongeerd.
PLUS het feit dat ik specifiek voor een tweejarige ging zien omdat ik hem zelf zadelmak wilde maken.

Ik heb natuurlijk nog niet betaald dus ook geen zeggenschap over het paard maar ik ben er eigenlijk niet zo blij mee omdat ik het paard rustig op zijn tijd zadelmak wilde maken. Ik denk dat de eigenaresse me er een plezier mee wilde doen, een zadelmak paard is meer waard dan een niet-bereden paard. Ze heeft er dus niks verkeerd mee bedoeld maar ik ben best een beetje over de rooie ervan.

Wat denken jullie hierover?

Urielle

Re: De verkoop verloopt een beetje apart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:26

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:26

Ik zou er ook van balen, 2.5 is al vroeg, maar gelijk de eerste keer zadel, hoofdstel en ruiter.
Zal dan wel goed bedoeld zijn maar als het nu dus verkeerd gegaan is of te snel zit jij eigenlijk toch wel met de gebakken peren.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:26

beetje te veel voor in 1 keer.

Had jij specifiel gezegd dat je dat zelf wou doen (zadelmak maken)? zoja, dan is het erg fout van haar om te doen
zo nee, dan is het vriendelijk bedoeld....

Maar niet erg netjes, en veel te veel voor een 2,5 jarige om in 1 keer te doen naar mijn mening

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:27

Beetje raar ja dat ze een paard ineens zadelmak gaan maken terwijl ze weten dat jij haar waarschijnlijk wilt gaan kopen. Dan hadden ze op zijn minst even kunnen vragen of je het fijn zou vinden als ze hem verder gingen beleren.
Trouwens 2,5 is ook beetje vroeg he, ik zou het paard eerst lekker uit laten groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:27

Ehm als er zo mee omgesprongen wordt: omdraaien, weglopen, en niet meer terug omkijken!
Sorry hoor, maar dit is gewoon paard-onvriendelijk!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:28

ma_rie_tje schreef:
beetje te veel voor in 1 keer.

Had jij specifiel gezegd dat je dat zelf wou doen (zadelmak maken)? zoja, dan is het erg fout van haar om te doen
zo nee, dan is het vriendelijk bedoeld....

Maar niet erg netjes, en veel te veel voor een 2,5 jarige om in 1 keer te doen naar mijn mening

Ik had er niet specifiek bijgezegd dat ik hem zelf zadelmak wilde maken. Ik denk ook niet dat ze het vervelend bedoeld want ze vertelde het wel glunder aan de telefoon. Ze gaat Prix St. Georges rijden dus het is ook geen slechte amazone verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:29

Ik zou dit vreselijk vinden. Hoezo goedbedoeld. Dit was toch niet afgesproken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:31

Pfff.. lastige situatie. Eigenlijk kan je haar niks verwijten want jij hebt er niks over gezegd, en het is goed bedoeld.

Bel nog even op, en zeg dat je dat waardeert, maar dat je daarnet even overdonderd was. En juist dat paard had gekocht omdat er niks mee gedaan was. Dan weet ze dat ze er nu niks meer mee moet doen. Zo zou ik het denk ik afhandelen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:32

Ik weet ook totaal niet wat ik ermee aanmoet. Het is een leuk paard wat voor een schijntje (relatief) verkocht wordt, wat dus ook de reden is dat ik totaal onverwacht een paard koop.
Maar zoals dit had ik het me niet helemaal voorgesteld.
Bij de fokker waar ik voor rij is het ook altijd zo dat zodra er een koopafspraak ligt, ik niet meer op de paarden rijd, ook als ik ze normaal rij.
Ik weet gewoon even niet wat ik ermee aan moet!

Ik heb mijn beste vriendin opgebeld en die zegt hetzelfde als Maya.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:00

Ik zou inderdaad gewoon even doorgeven dat je het paard liever zelf zadelmak maakt. Het is goed bedoeld, maar niet jouw bedoeling. Ik denk dat dat de beste oplossing is.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:03

tja moeilijk, heb je dan niet aangegeven dat je een groen paard zocht??

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:05

Als het echt zo'n gaaf paard is voor weinig zou ik hem hiervoor niet laten staan. Hij heeft er waarschijnlijk geen echt slechte ervaring aan over gehouden, en je kunt hem alsnog een jaartje of 1,5 op de wei gooien tot jij vindt dat hij er klaar voor is. Wel even melden dat je dit niet echt de bedoeling is inderdaad.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:08

Robijntjah schreef:
Ehm als er zo mee omgesprongen wordt: omdraaien, weglopen, en niet meer terug omkijken!
Sorry hoor, maar dit is gewoon paard-onvriendelijk!

Inderdaad, ook mijn idee. Geen handvol maar een land vol.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:09

Opzich zal het paard er niks aan overhouden hoor, maar het feit dat ze het zonder jouw toestemming hebben gedaan vind ik belachrlijk. Je hebt de aankoopkeuring al geregeld en dan vind ik eigenlijk dat ze er gewoon af moet blijven tot na de keuring. Als hij niet goed is dan zal het een rotzorg wezen wat zij ermee doet.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:11

Tja, weet je zeker dat het paard niet al ingereden is.
En dat ze dit nu zo doet om te verdoezelen dat hij reeds met zijn 2,5 al zadelmak is...?
Of denk ik nu te donker...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:11

Zou maar zo kunnen idd Ylana.. sja wat Ikke al zegt, geen handvol maar een landvol!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:12

Tja, tuurlijk is dit absoluut niet goed. Ik ben zelf groot tegenstander van voor het 3e levensjaar inrijden.
Maaaaar..... als dit echt een paard is waarbij jij een klik hebt, het is een knap peerd, en tegen een heel goede prijs, dan zou ik dit paard niet laten staan door dit ene foute uurtje.
Dit ene uurtje is niet te vergelijken met een paard waarbij dit al 10 x of 50 x zo is gedaan op deze leeftijd.
En als die eigenaresse er zo glunder-achtig over is, is er ook vast niet iets helemaal fout gegaan. Zeker niet als je aangeeft dat het zelf een goede amazone is.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:12

Ik zou er hoe vervelend het ook is niet verder gaan met dit paard.
Ik bedoel het paard is 2,5 dan ga je een paard toch niet zadelmak maken en al helemaal niet als je hebt aangegeven een groen paard te willen kopen en dat nu dus niet meer is.

Als hun zo met het paard omspringen zou ik ook zeggen niet een hand vol maar een land vol.

Heel veel sterkte met je beslissing

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:14

Die ene keer kan toch niet zoveel kwaad? Oke het is erg vroeg maar tegen de tijd dat jij er mee begint is ie dat toch alweer vergeten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:18

vlasta schreef:
en al helemaal niet als je hebt aangegeven een groen paard te willen kopen en dat nu dus niet meer is.

Dat is dus het moeilijke, ik heb niet specifiek gezegd dat ik een groen paard wil dus ik kan haar niks verwijten ook. Ik ging er gewoon met mijn logisch verstand vanuit dat het paard niet ingereden was bij de bezichtiging en dat het paard dus vanwege de verkoopsafspraak ook zou blijven staan.
Ik denk niet dat er verder opgezeten is behalve vandaag trouwens, het paard kende zeker nog geen longe.

Pfff... moeilijk hoor. Het is geen superpaard in de zin van topdressuurpaard maar wel een leuk paard voor tot en met de Z2 en ik denk dat ik er tegen deze prijs heel lang naar moet zoeken voor ik weet iets tegenkom.

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:19

En die keer dat zij erop heeft gezeten... als ze zo goed rijdt... het paard wordt er niet HEEL veel minder om, denk ik. Maarja, er zijn nog heel veel andere paarden die ook leuk en wèl onbeleerd zijn...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:21

Er worden legio paarden zadalmak gemaakt als ze 2,5 zijn. Maar dit houdt normaal gesproken niet meer in dan fatsoenlijk op en af kunnen stappen. Stappen draven, eventueel galoperen en weer terug kunnen nemen. Meeste eigenaren die het op deze manier doen, gooien ze daarna weer terug op het land, waarna ze aan het einde van het voorjaar weer opgepakt worden.

Meeste paarden zijn veel frisser in het voorjaar met alle gevolgen van dien bij het zadelmak maken. Het is veel minder stress voor de paarden als het in het najaar gebeurt. Natuurlijk kun je dit niet met ieder paard doen.

Maar vind jij het verder een leuk paard en hij wordt goedgekeurd en hij is werkelijk alleen maar ZADEL mak en heeft eventueel een ruiter op zich gehad voor het gewicht, dan denk ik dat je de aankoop wel kunt laten doorgaan. Maar als je zelf twijfelt moet je het NIET doen. En daar hoef je ook geen spijt van te hebben!!!

Ik hoop alleen dat ie wel richting 1.70 mtr gaat als jij hem Z wilt gaan starten. Kleintjes zijn dan wel vaak in het nadeel.

Nog een belangrijk punt: je hebt wel een goed gevoel over de verkopende partij?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 02-01-06 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:23

ik zou dat ook niet leuk vinden, maja wat kan je er nog aan doen?

loez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:23

carola schreef:
Tja, tuurlijk is dit absoluut niet goed. Ik ben zelf groot tegenstander van voor het 3e levensjaar inrijden.
Maaaaar..... als dit echt een paard is waarbij jij een klik hebt, het is een knap peerd, en tegen een heel goede prijs, dan zou ik dit paard niet laten staan door dit ene foute uurtje.
Dit ene uurtje is niet te vergelijken met een paard waarbij dit al 10 x of 50 x zo is gedaan op deze leeftijd.
En als die eigenaresse er zo glunder-achtig over is, is er ook vast niet iets helemaal fout gegaan. Zeker niet als je aangeeft dat het zelf een goede amazone is.

Amen! _/-o_
Hier ga ik helemaal in mee.
maar zou idd ff laten weten dat het niet de bedoeling was.
Succes