Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Guuus

Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:45

De titel zegt het al.Wie heeft er beenbeschermers om bij zijn paard als deze in de wei staat?

Waarom hebben jullie dit wel/niet?

Wat voor beschermers hebben jullie om?

hebben jullie alleen voor of achter beschermers om of om alle vier de benen?

Hoelang staat je paard dan in de wei met beschermers.

Ik heb zelf meestal in de winterperiode wel beschermers om, omdat ze dan wat frisser is als ze naar buiten gaat. Ik heb dan peesbeschermers en strijklappen om.

_Dunja_

Re: Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:47

Ik geef mijn pony niks om in de wei of paddock.
Een meisje die ik ken was een half jaar geleden vergeten haar peesjes af te doen in het land en dat paard had ontzettende dikke benen en heeft een week kreupel gelopen voordat de dikke benen weer een beetje in orde waren.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:48

meeste mensen doen toch alleen maar beenbescherming om als dat beest niet vaak in de wei komt en daardoor rare dingen doet bijvoorbeeld. anders lijkt het me onzin en doe je er je paard ook zeker geen plezier mee lijkt me, ga eens na wat voor ongelukken er kunnen gebeuren ten gevolge van die beenbescherming?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:48

Alleen de eerste dag in de wei en dan tot de ergste gekheid eraf is. Hooguit een uurtje dus. (Alleen 's zomers weidegang, 's winters paddock).

Langdurig bescherming om geeft naar mijn mening meer last dan gemak.

Het wordt veel te warm, gaat broeien, schuren en drukken.
Ik ken wel paarden die de hele dag met beenbescherming lopen, die mensen vinden die witte littekens zeker mooi ofzo.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:50

Mijn merrie staat met springschoenen buiten omdat ze in haar lompigheid en joligheid haar hele hoefballen kapot trapt. Voor de rest staat alles zonder!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:51

Niet.
Ze lopen 24/7 buiten(ook mijn sportpony's) dus heb geen rare uitbarstingen. Wel af en toe speelkwartier(heb wat jonge pony's er tussen lopen) waar het er hard aan toe kan gaan.
Ook mijn dekhengst kreeg nooit bescherming om toen hij wel op stal stond en af en toe uit z'n dak ging. Hij let maar op zijn eigen benen.

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:53

Ik heb ook om de voorbenen bescherming. Mijn paard schopt zichzelf dus het is voor zijn eigen veiligheid. Mijn paard staat ongeveer 3 tot 4 uurtjes buiten, maar dat is per dag verschillend. Ligt aan weer, aan de dingen die ik nog wil gaan doen

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:53

Ook niet. De enige reden waarom ze met rijden peesbeschermers omheeft is omdat ik beweging van haar vraag, terwijl als ze vrij lopen ze zelf alles in de hand hebben en dus ook niet zo snel (voor hun) onverwachte bewegingen zullen maken. Ze letten wel op hun eigen benen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:54

Ik doe mijn pony's niet met beschermers om in de wei, met rijden hebben ze ookal bijna nooit bescherming om. Ze moeten maar op hun eigen benen lopen.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:55

mijn ene paard staat met springschoenen voor in de wei. dit omdat hij zijn ijzers er nogal snel aftrapt (hij stond 2 x s ochtends met de lip van zijn ijzer in zn voet, gelukkig niet op een gevoelige plek). de andere hebben geen ijzers dus hebben niks om. ze staan nu buiten van ong 9 uur s ochtensd tot het donker wordt. en in de zomer gewoon dag en nacht

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:56

Ik doe 's winters wel peeskappen op als Clovis het land op gaat. Dit omdat meneer vaak hard gaat rennen. Hij staat er dan vaak maar maximaal een uurtje in.
Zomers gaat hij zonder op het land.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:57

Mijn paard heeft niets om in de wei...

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:57

5 jaar een paard in de wei gegooit zonder beenbescherming.
Daarvoor ook altijd zonder beenbescherming.
Twenters, dus veel spelen; nooit problemen.

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:59

Ik heb helemaal niets om. Mijn pony staat in de zomer elke dag buiten, en in de winter alleen als het weer het toelaat. Ze heeft dan helemaal niks om. De allereerste keer dat ze het land op ging hadden we wel beschermers omgedaan, maar toen ze uit de wei kwam, had ze helemaal dikke benen.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:04

Je kan het vaak exact zien, hoor, welke met peesbeschermers het land op gaan. Dat zijn de paarden met de witte haren voorop het pijpbeen. Komt van het schuren van het zand tussen de sluiting en de huid....

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:06

Helemaal niks.
Ze moeten op hun eigen benen kunnen lopen kun je overal wel bescherming voor omdoen. Paard kan nog steeds uitglijden en een been breken met bescherming kun je ook schade aanrichten.

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:14

Met rijden en zonder rijden heeft ze geen beschermers aan.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:34

Faniek schreef:
Helemaal niks.
Ze moeten op hun eigen benen kunnen lopen kun je overal wel bescherming voor omdoen. Paard kan nog steeds uitglijden en een been breken met bescherming kun je ook schade aanrichten.

Helemaal mee eens!

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:40

ik doe als ze met regelmaat in de wei komt alleen springschoenen om voor, want ze trapt anders haar ijzers eraf. En als ze een tijd niet los is geweests (6weken ongeveer) dan 4 kant bandages en 4 kant springschoenen en dan bij de voorbenen peesbeschermers, maar dan laat ik haar maar hooguit een uurtje staan.
als ik dit niet doe liggen steeds haar benen open

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:43

Nee, ik doe ze niks om.
Nog nooit een probleem mee gehad.
Maar het is dan wel bij deze zo dat ze vaak op de wei staan en niet meer zo uitbundig gaan racen..

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:57

ik doe af en toe bescherming om (alleen strijklappen) Als bijv. zijn broertje op bezoek komt, dan doe nze altijd gek daarom strijklappen, achterbenen lagen al een keer open. Maar dan staan ze hooguit 1 a 1 1/2 uur op de wei. Zomers nooit, af en toe met rijden maar dan vindt ik het veel te warm voor beenbescherming

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:01

die van mij mag in de lente en zomer periode alleen op wei en dan zo'n 5uur per dag.
Hij kan echt gruwelijk gestoord doen en heb al het nodige met hem meegemaakt, dus hij gaat met voor springschoenen en peesbeschermers en achter hoge pijpkousen.
Als hij van de wei afkomt (zkeer de warmere dagen) spuit ik dan wel even zn benen af.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:08

in het begin als ze de wei weer opgaan,dan is het maar voor korte tijd, dan heeft ze ze zeker om!

helaas kan het niet hele dagen,maar ze heeft zich al 2 x flink aangetikt.

de 1ste x toen ze drachtig was en toen was haar griffelbeen op meerdere plaatsen gebroken,en nu boven de oude schieffel.

in de bak met losgooien ligt het eraan met wie ze staat of als ze erg jolig is.

ik zou het dus wel willen hele dagen maar dat kan dus niet.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:15

Helemaal niks. Als ze vaak ijzers eraf trappen of een wondje op de hoefbal wil ik ze idd wel eens springschoenen omdoen. Maar verder vind ik het niet nodig . Tenzij je echt een gekkenhuis hebt, maar als ze regelmatig buiten komen valt dat ook erg mee!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:39

Mijn eigen pony en hengst gingen ook inderdaad zonder enige bescherming de wei in.. was gewoon niet nodig.
Op mijn stage gingen de paarden volledig ingepakt de wei in, of zelfs als ik met ze gingen wandelen moesten ze minstens voor beschermers om hebben.. belachlijk? Tja, gaat wel om dure paarden he...