vp bang voor vrachtwagens!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamara16

vp bang voor vrachtwagens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:36

Hey iedereen.

Mijn verzorgpaardje is bang voor vrachtwagens en ik wil van de zomer wel graag naar buiten met haar.

volgens de eigenaresse hebben de vorige verzorgers (2jaar terug) wel maar haar buiten gereden en was ze niet ban voor vrachtwagens

Maar nu dus wel ?? hoe kan ik daar beter mee omgaan? welke methode is het beste om er voor te zorgen dat ze er wat minder van schrikt?

misschien dat jullie mij kunnen helpen??

alvast bedankt

Horse_Angels

Re: vp bang voor vrachtwagens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:41

Ken je iemand die een vrachtwagen heeft? In dat geval kun je daar mee oefenen.. Laat de vrachtwagen eerst stil staan en loop er met je paard een paar keer omheen aan de hand natuurlijk . Laat dan de motor voorzichtig starten van de vrachtwagen,, en leid je pony er nog een keer met de hand . Schrikt je paard? Blijf gewoon rustig en beloon je paard en zorg dat hij/zij de aandacht bij jouw heeft en niet bij de vrachtwagen.. Het is maar een manier maar ik hoop dat hij een beetje werkt bij je pony en jouw!

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:44

ik ken verder niemand daar die een vrachtwagen heeft, ik rij wel eens bij de buren en die hebben wel een grote auto/vrachtwagen iets. maar daar loopt ze wel gewoon langs.
en tijdens het rijden in de bak geeft ze ook niks om vrachtwagens... is natuurlijk wat verder weg.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:45

het lijkt mij aanstellerij, want als ze 2 jaar geleden gewoon heeft gelopen zonder te schrikken, ik herken het in wasco, 50 auto's langslopen niets aan de hand en dan eentje is ie bang voor. bij hem is dat pure aanstellerij.. maar ik weet niet of dat voor jou vp anders is, bij wasco trek ik me er niets van aan, ik doe alsof er niets aan de hand is en laat hem doorlopen.

Horse_Angels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:47

Dat kan het ook zijn natuurlijk..

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:50

jah dat kan het ook zijn idd... ik ga woensdag toch heen en mocht ik niet kunnen rijden... dan ga ik wel ff wandelen.
is het dan verstandig om hoofdstelletje in en halstertouw? of longeerlijn in verband halstertouw??

tamara16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:03

heeft verder nog iemand tips??

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:56

Heej tam, je kunt beter een hoofdstel met bit indoen..
Dan heb je net wat meer controle.. Ik kreeg allemaal gedonder met Vanessa toendertijd om een stom halstertje maar met Bit in ging alles beter

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:39

misschien met haar aan de hand gaan lopen ergens op een plek waar je wel normaal kunt rijden maar waar dus ook wel eens vrachtwagens langsrijden
(ik neem aan dat als je met haar in het bos gaat, eigenlijk niet echt een vrachtwagen tegen zult komen, dus als je gewoon de weg met de pony gaat lopen aan de hand waar je dus ook langs wilt als je erop zit, dan zie je het vanzelf wel )

Woogy

Re: vp bang voor vrachtwagens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:41

probeer haar een keer te laten snuffelen en doen bij een vrachtwagen die stilstaat zonder geluid etc. en het zo op te bouwen.
Ik heb het geluk dat ik mijn pony langs de weg kan longeren(er zit een hek tussen hoor) en op die manier leert ze een hele hoop. Daarbij heeft ze ook uitkijk naar links over de mestput die dus met vrachtwagens geleegd wordt.
Denk dat wennen belonen en begrijpen het beste werkt hiermee.