trektocht, wat meenemen en hebben jullie tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

trektocht, wat meenemen en hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:18

Sun25 en ik gaan van het zomer de veluwetrail rijden met onze paarden.
We willen het liefste onze spullen meenemen op de paarden voor zover dat mogelijk is.
Maar nu is onze vraag wat we precies nodig hebben en mee moeten nemen? Koken doen we niet onderweg, en we nemen alleen het noodzakelijke mee. Heeft iemand verder nog tips voor het rijden van een trektocht?
Alvast bedankt voor de tips en reacties!
Laatst bijgewerkt door Matthanja op 02-01-06 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:22

ehm ik denk iig, hoevenkrabber en een borstel en water .. verder weet ik het ook niet, ik heb dit ook nog nooit gedaan..

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:26

wat hoefijzer-gerief, zoals nagels e.d.

verder geen idee

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:29

regenkleding, gsm, mini-ehbo-kit, multitool (mes, hoevenkrabber enz ineen: een mes kan je nodig hebben om in geval van nood tuig door te snijden e.d.), het kan handig zijn om 2 paar teugels aan je bit te hangen (voor het geval je teugels stuk gaan), halster + touw (halsterhoofdstel?), zadeltassen, kaart van de omgeving (in plastic voor als het regent), mueslirepen, bidon water voor jezelf...
Ben vast nog wel wat vergeten...
Labeltjes aan je zadel en hoofdstel hangen met je naam/tel.nr (voor als je paard er zonder jou vandoor gaat)

ikke

Re: trektocht, wat meenemen en hebben jullie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:29

Ik báál dat de zoekfunctie waardeloos is, ik heb nl in een aantal topics hier uitgebreid op gereageerd, maar zal het weer doen

Ik heb twee jaar terug een trektocht van manege tot manege met mijn vriendin hier in de buurt gemaakt. Beiden haflinger, ik een westernzadel en zij boomloos. Per dag ongeveer 20-25 km afgelegd. De route hadden we vooraf dmv een kaart uitgestippeld en uitgezocht op begaanbare wegen (dus geen grintpaden) maar ook niet te drukke autowegen. Ook hadden we op voorhand alle slaapplaatsen geboekt en betaald.

Voor wat betreft zadeltassen, ik heb de mijne bij Cornelie (www.justwestern.nl) besteld, die groene, large van 40 euro. Ze zijn irl mooier dan op dat plaatje daar En die zijn behoorlijk groot, maar kunnen aan Engels, western en boomloos zadel zonder problemen. Ook zijn ze stevig en lekker waterdicht. Wij hadden beiden zo'n tas, aan ons zadel, en daar dan bovenop met touwtjes de slaapzakken en matten. Moet je wel wat hoger opstijgen

Verder droeg ik een buideltasje met daarin geld, pinpas, zonnebril, cameratje, mobiel, hoevekrabber en mes.

We hadden zo'n klein EHBO-zakje mee, en nog wat aanvullende paarden-EHBO-dingetjes. Verder een plastic beter, bord en bestek. Wij hadden toen een 5-liter plastic emmer, maar ik wilde zo'n opvouwbare, maar die konden we toen niet vinden. Ik ga hem eind van de maand wel bij Cornelie bestellen

Verder zo min mogelijk bagage, dus slaapgoed, 2 handdoeken, washandje in plastic zakje, mini-verpakkingkjes van douchegel en tandpasta. Paar sets ondergoed. Verder dus de rijkleren aan, en nog 1 set kleren (soms is het kunnen verwisselen van kleren erg fijn). Verder nog slippers of platte schoentjes. Verder, omdat we ook nog 2 dagen bij manege aan strand hebben gestaan, ook badgoed mee.

Verder droeg het paard het halster over het hoofdstel heen, en daardoorheen dus de teugels. Ik deed het er niet onder, omdat ik toch zonder problemen het paard even los kon hebben om het halster terug om te doen, en eronder zit minder comfortabel. Het halstertouw had ik opgerold, en vastgezet dmv een lus, en aan mijn zadel vastgeklikt.

Verder hadden we een paar zakjes van cup-a-soup mee, paar instant noodles en pasta-dingen. Zodat als we ergens zaten, veraf van een dorp of super we toch wat konden eten en drinken. Ik had zo'n waterkoker-staaf gevonden in een kampeerwinkel (echt ideaal, en weegt ook niet veel). Verder onderweg in een campingsupermarktje nog van die miniverpakkingen jam en hagelslagjes enzo. Eehm, van die muesli-repen ook mee, en een boek voor 's avonds.

Qua eten, hebben we vooraf gevraagd wat er gevoerd werd, het paard van mijn vriendin mag nl geen kuil. Dus op 1 manege hebben we vooraf hooi laten brengen, zodat hij dat die dagen kon eten. Omdat Amanda een vrij makkelijk krachtvoer-menu heeft, hebben we haar gewoon met de manege laten mee-eten. Actief van vriendin was wat moeilijker, die nam dus gewoon haar eigen brok mee.

Verder ook alle belangrijke nummers op en papiertje (van hoefsmid, DA, thuis, alle overnachtingsadressen enzo). meenemen, vertel ook je hoefsmid dat je op trektocht gaat. Want juist die keer verloor Amanda haar ijzer na 3 weken (normaal doet ze er 8-9 weken mee). Dus ik de smid gebeld, en hij kwam aan het eind van de dag nog naar me, om dat ijzer eronder te slaan

Pfff.... Ik denk dat ik het gros zo wel heb meegenomen...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:40

1 ding vergeten:
neem een vuilniszak mee!

Altijd handig als t gaat regen , of om je vieze stinksokken in op te bergen!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:43

Zak voor vuil,
Hoevenkrabber.
Extra teugels of Halster / Touw.
Iets lekkers voor tussen door.
Mobiel.
Water voor de paarden je zelf.
Horloge ( klinkt dom maar sommige vergeten hem echt )
Kaartje van de veluwetrail, is wel duidelijk aan gegeven met paaltjes, maar je weet maar nooit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:51

Oohja, die vuilniszakken. Wij hadden alles in een grote grijze vuilniszak in de zadeltassen gestoken, en dan ook nog twee vuilniszakken over de slaapzak/matjes heen. Dan blijft dat droog. Verder idd ook kleine tasjes mee

Voor mijzelf had ik zo'n grote regenponcho, en een vriendin had een waxjas tegen de regen. Zelf vind ik zo'n poncho makkelijker, kan je nl makkelijker wegsteken, en zo'n jas is zwaar

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:54

Wij reden altijd met een opvouwbaar afwas teiltje!

Dit kan je heel klein opvouwen en dan kan je snel water krijgen. Meestal was het bij cafetaria redelijk gedoe met emmers, dan zaten er weer bloemen in ,dan was ie weer niet schoon.

We zijn ook langs jeugdherbergen geweest en dan liep je met je teiltje naar het toilet om water te halen. Echt handig!

sun25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:38

bedankt voor de tips
heeft verder iemand ooit een trektocht gereden en waar sliepen jullie in een tent?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:38

Ik heb thuis geslapen (wegens begravenis naar huis gereden, dus route wat veranderd). Op een jeugdgebouw van een manege, in een gastenverblijf, en 1 keer op een tent op het manegeterrein.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:09

sun25 schreef:
bedankt voor de tips
heeft verder iemand ooit een trektocht gereden en waar sliepen jullie in een tent?

op de camping