Mais.. wel of niet goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisanne

Mais.. wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:14

hOii,
Mijn verzorgpony is een draver en erg dun (niet te dun) en we willen haar wat dikker hebben, en ze krijgt dus best veel mais. Maar ik hoorde pas van iemand waarbij wij altijd het voer kopen dat mais kalk uit de botten haalt. Andere mensen zeggen dat dat niet waar is en dat we het gewoon moeten geven.
Wat moeten we nou doen wel of geen mais geven?
Groetjes MiSjUhLoVe

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:27

nou nooit van gehoort, ik geef mijn verzorg paarden ook wel eens mais kolven (als het seizoen er voor is)

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:29

Hoi,

je kunt gewoon bijproducten geven waar mais(vlokken) in zit hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat mais kalk uit de botten haalt. Waarom zouden ze runderen dan veel voeren met snijmais? Maiszetmeel verteerd langzamer dan andere soorten zetmeel daarom vervetten paarden sneller als ze veel met maisproducten worden (bij)gevoerd.

_Dunja_

Re: Mais.. wel of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:57

Er staat hier ook een topic over zonnebloemolie daar schijnen ze ook dikker van te worden (heb ik gelezen )
Vind de eigenaar ook dat het paard dikker moet worden?

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:08

vlasta schreef:
Er staat hier ook een topic over zonnebloemolie daar schijnen ze ook dikker van te worden (heb ik gelezen )
Vind de eigenaar ook dat het paard dikker moet worden?

Ja, de eigenaar vind ook dat het paard dikker moet worden
daarom ben ik ook naar dingen aan het zoeken, waarvan hij dikker word maar ik had mais dus gevonden, maarja toen hoorde ik weer dat dat slecht was dus vandaar dit topic

allemaal bedankt voor de reacties

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:08

bij ons op de manege krijgen al de paarden mais en zeker degene die een beetje magerder zijn.
heb nog nooit gehoort dat het kalk uit botten zou halen...

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:13

Zemelen heeft een scheve kalk/fosfor verhouding en daar zijn zij denk ik mee in de war.

Als mais in te grote hoeveelheden gevoerd wordt, kan het gaan klonteren in de maag.

Maismeel kun je door slobber heen mengen (met water dus.).

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:14

maisvlokken werkt erg goed om ze wat dikker te maken, en de meeste vinden het nog lekker ook . Ik heb ook nog nooit gehoord dat het kalk uit de botten haalt. Waarom zit het dan veel verwerkt in paardenmuesli's

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:17

Ja, ik weet het ook niet. Bijna iedereen bij ons op stal gebruikt het ook dus ik vond het ook best raar dat die vrouw het zei
bedankt voor de reacties

Laurierhaag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:21

Ik geef de paarden thuis ingekuilde maïs, en ze zijn er gek op! ze worden er wel wat dikker van, maar ik weet niet of het slecht voor ze is!

naomi_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:23

ik voer gebroken mais, is makkelijk eetbaar en kan ook niet klonteren in de maag...

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:16

Memuska krijgt in de winter maïsvlokken, ook om wat ronder te worden. Ik heb er nog geen problemen mee gehad en bovendien vindt ze het heel lekker - dat is al heel wat want het is een moeilijke eter
Misschien nog wat tips wat ik Memuska voer om dikker te blijven: bietenpulp, slobber en maïsolie door haar voer. Vorig jaar was ze echt héél mager geworden en heb ik een kuur Weight Builder gegeven (paardendrogist). Succes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:32

Kijk ook even naar het andere voer dat hij krijgt.
Anouar werd ook steeds te dun. Met mais werd hij wel weer dikker. Hij kreeg Pavo stimix en daar zat gewoon te weinig in voor het werk dat hij deed. Nu krijgt hij ander voer, waar meer in zit, en hij is nu niet meer te dun en wordt ik niet meer dunner.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:36

Zit er in maïs niet teveel eiwitten?dat heb ik altij gehoord...Ik zou dit nl ook wel willen bijvoeren,maar ze krijgt al 1x per dag voordroog (en ook nog gewoon hooi natuurlijk)en daar zitten ook al veel eiwitten in...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:39

Dat van dat kalk weet ik ook niet. Maar mais krijgt mijn paard absoluut niet. Het is een zeer moeilijk verteerbaar voedsel en zeer eiwitrijk, een koe doet met 13 magen verteren, een paard heeft maar 1 maag, daarom is mais gewoon niet echt een goed ransoen voor een paard.

Als bijvoering in kleine hoeveelheden kan het denk ik geen kwaad, maar dit moet je echt niet te veel geven want je voert je paard er echt op kapot. Ze kunnen het niet goed verteren, ook wordt vaak bij het te veel mais voeren veel koliek geconstateerd. Dus ben er wel voorzichtig mee !!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:50

Ludora schreef:
een koe doet met 13 magen verteren

Euhm, is dat niet wat overdreven? Ik dacht altijd 4...

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:07

Anouar15 schreef:
Kijk ook even naar het andere voer dat hij krijgt.
Anouar werd ook steeds te dun. Met mais werd hij wel weer dikker. Hij kreeg Pavo stimix en daar zat gewoon te weinig in voor het werk dat hij deed. Nu krijgt hij ander voer, waar meer in zit, en hij is nu niet meer te dun en wordt ik niet meer dunner.

Het andere voer dat ze krijgt:
3 keer per dag halve kilo basisbrok
4 keer per dag een plak hooi
veel penen en een paar appels
en bijna elke dag slobber

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:48

Ludora schreef:
Dat van dat kalk weet ik ook niet. Maar mais krijgt mijn paard absoluut niet. Het is een zeer moeilijk verteerbaar voedsel en zeer eiwitrijk, een koe doet met 13 magen verteren, een paard heeft maar 1 maag, daarom is mais gewoon niet echt een goed ransoen voor een paard.

Als bijvoering in kleine hoeveelheden kan het denk ik geen kwaad, maar dit moet je echt niet te veel geven want je voert je paard er echt op kapot. Ze kunnen het niet goed verteren, ook wordt vaak bij het te veel mais voeren veel koliek geconstateerd. Dus ben er wel voorzichtig mee !!

Mais krijgen ze niks van.
Mijn verzorgpaarden krijgen dagelijks mais, halve emmer ieder (van koeienboer)
Heb sinds oktober Banish erbij gezet en krijgt ook mais.. was wat mager en is nu lekker bijgevoerd...

Gewoon geven en wat opbouwen. Mais in de bak en de brokken erop of om en om geven.