Lusten en lasten tijdelijk overdragen, maar niet eigendom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Voice

Lusten en lasten tijdelijk overdragen, maar niet eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 16:28

Hoi,

Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik wil graag even iets voorleggen ..........

Ik ben in het bezit van Taliesin (zie ook profiel), een lieve merrie van in april 6 jaar.
In augustus is ons zoontje Casper geboren en sinds die tijd ondervind ik toch wel veel moeite om mijn "nieuwe" leven met Taliesin te combineren. Ik heb inmiddels wel een fijne bijrijdster die gemiddeld 3 keer in de week voor haar zorgt. Maar dan nog blijven er 4 dagen over en valt het me niet mee op de geschikte momenten er tijd voor te maken. En dan werk ik nog niet eens ................
Gezien het feit dat we graag op niet al te lange termijn nog een kindje willen en de mogelijkheden om dan met enige regelmatig nog op Taliesin te rijden de eerste paar jaar alleen maar beperkter zullen zijn, denk ik erover na wat de mogeljkheden zijn.

Eigenlijk wil ik haar niet kwijt en hoop ik over een jaar of 5 toch wel weer meer tijd te hebben. Taliesin zou dan een jaar of 10/11 zijn en misschien ook wat rustiger ........... Ik ben vanmiddag weer een rondje met haar geweest en ze was behoorlijk druk. Ik had me er enorm op verheugd, maar het was verre van een ontspannen rondje. Ik geniet er dan uiteraard veel minder van dan ik zou willen.

Wat ik me nu afvraag is of er uberhaupt mensen zouden zijn die voor een paar jaar de lusten en lasten van Taliesin over zouden willen nemen zonder eigenaar te worden. Misschien dat ze dan eens even lekker doorgereden kan worden zodat ik er over een jaar of wat zelf weer met (hopelijk) meer plezier op kan rijden.
Ik zou haar dan het liefst niet al te ver uit de buurt willen hebben staan, zodat ik relatief makkelijk nog eens kan komen kijken, maar dat is geen vereiste.
Misschien is het een illusie hoor, dan hoor ik het ook graag, maar ik wilde het iig eens "in de groep" gooien

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,
Judith

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:39

Tsja moeilijk, vind maar de juiste personen en zie maar een waterdicht contract te maken!
Maar leasen is toch ongeveer hetzelfde?
En wat nou als hij door hun schuld afgemaakt moet worden of iets dergelijks? Ook al aangedacht?

En verzekering! Die mag alleen op naam van de eigenaar...

Vickelientje

Re: Lusten en lasten tijdelijk overdragen, maar niet eigendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:51

Kun je niet nog een bijrijdster erbij vinden, zodat ze met z'n 2en af kunnen wisselen? En dan kun je altijd zelf kijken wanneer je zelf een keer tijd hebt
Ik denk niet dat je snel iemand vind die de lasten (financieel gezien) op zich gaat nemen. Maar misschien wel iemand die bereid is een kleine bijdrage te doen.
En ik zou het goed op papier zetten allemaal
succes

Phaedra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:52

Zeker voor een langere tijd gaat het denk ik niet lukken omdat je je toch gaat hechten aan een paard. Misschien een manege? Anders zul je toch echt de keuze moeten maken tussen verkoop of zelf tijd vrij maken!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 16:53

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik probeer idd een beetje uit te vogelen wat de haken en ogen zijn .............. en of het idd geen illusie is.

Misschien is een 2e bijrijdster wel een idee, zal ik zeker ook eens over na denken.

Ik zou haar ook kunnen verkopen, maar de kans dat ik haar dan ooit weer terug kan kopen, is errug klein denk ik.

Groeten,
Judith

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:56

Ik geef je weinig kans.
De lusten overdragen zal nog wel gaan en misschien ook nog wel een deel van de lasten, maar beslist niet álle lasten (en verantwoordelijkheid!!) zonder eigendom.
Ik zou dat persoonlijk echt never nooit willen. Wel de beurs trekken, maar als puntje bij paaltje komt heb je niks over het dier te zeggen. Nee hoor, mij niet gezien

En zeker iemand die je paard verder in africhting kan brengen zal eerder geld willen krijgen dan betalen.

Als je merrie interessant is voor de fokkerij zou je haar misschien nog in die hoek kunnen "uitbesteden".

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:18

Bedankt voor je reactie Margreet. Met verder doorrijden bedoel ik niet perce op niveau rijden hoor, maar meer ervaring op doen (ook op buitenrijdvlak zeg maar).
En het zou ook niet alle lasten hoeven te zijn hoor. Maar het zou leuk zijn als deze optie uberhaupt bespeekbaar is, maar tot nu toe nog niet geloof ik

Oh ja, wat zie jij als niks over het paard te zeggen hebben. Wat zou je erover te zeggen willen hebben, waarvan je denkt dat je dat niet hebt? (snap je het nog? )

Judith

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:27

Ik zou eigenlijk nooit een paard in de handen van iemand anders geven voor een jaar of 5! Je moet ermee rekening houden dat die mensen dan ook een band met dat paard gaan hebben en het wel moeilijk zullen vinden om dan na 5 jaar het paard "af te geven". Ook steek je er je geld in om je paard te laten berijden ondertussen je er zelf geen tijd kan insteken en geen plezier mee beleven.
Ik zou ofwel mijn paard gewoon enkele jaren laten staan en iemand zoeken die ze wil verzorgen en mss af en toe eens op rijden... maar voor 5 jaar vind ik dat wel heeel veel. Ofwel zou ik ze verkopen (hoe moeilijk het ook is). je moet immers ook aan je paardje denken. Als hij bij iemand terecht komt die dagelijks met hem bezig kan zijn, heeft hij natuurlijk een beter leventje. Of een andere mogelijkheid is je paardje voor enkele jaaren samen met een ander paard (al was het een shetlander) op de wei te zetten. Dan moet je wel zeker tijd maken om af en toe eens gaan te kijken en ze te verzorgen!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:31

Evikes, bedankt voor je reactie. Ik begin al meer aan het idee te wennen om een 2e bijrijdster te zoeken. Het idee van verkopen vind ik nog erg moeilijk, maar speelt ook al een tijdje in mijn hoofd rond, juist omdat ik er erg bij stil sta hoe het voor mijn paardje is.

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat iemand van bijv. nu 20 nog wel een jaar of 5 kinderloos zou willen blijven en er wel zin in heeft om met een jong paard met wat mogelijkheden aan de slag zou willen. En juist niet eentje zou willen kopen omdat ze er misschien over 5 jaar geen tijd meer voor heeft omdat ze dan wel aan kinderen zou willen "beginnen". Vanuit die gedachten heb ik dit eigenlijk even in de groep gegooid ........

Judith

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:31

Ik ken iemand die een hele goede band met haar pony heeft, en hem daarom nooit zal verkopen, simpelweg, omdat ze niet wil dat hem ooit maar iets in de vorm van mishandeling overkomt.
Thuis heeft ze een fokstal, en niet echt veel tijd voor hem, en dat gunt ze hem ook niet, aangezien hij graag werkt.
Daarom heeft iemand hem nu van haar geleasd, en dat gaat super. Hij heeft het enorm naar zijn zin en haalt met mennen allemaal 1e prijzen binnen

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:35

VeraA: fijn te horen dat het wel mogelijk kan zijn .........

Ik heb Taliesin min of meer zelf gefokt en zou er ook heel veel moeite mee hebben om haar te verkopen. Vandaar dat ik probeer te ontdekken wat eventuele andere mogelijkheden zijn om wat jaartjes te overbruggen. Verkopen kan altijd nog, toch?

Judith

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:41

Ik zie het meest in het idee van een tweede bijrijdster. Dan kunnen zij samen regelen wie wanneer rijdt, en kan jij eventueel ook nog eens wat doen als je tijd hebt. En inderdaad, verkopen kan altijd nog.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:45

Judith ken je peter... die woont ook in zevenhuizen zelf woon ik in harkstede en het lijkt me wel leuk... maar ik heb dan wel een probleem met de lasten want ik heb daar gewoon geen geld voor

pb me maar even

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:56

Judith, Ik kan me goed voorstellen dat je je paardje echt niet wil verkopen! Ik heb daar ook alle begrip voor. Maar als je een oplossing vind, zorg dan ook dat het fijn is voor je paardje . Een tweede bijrijdster is een goed idee maar elke ruiter heeft een ander hand... snap je wat ik bedoel? Als hij de ene keer redelijk hard wordt aangepakt, en de andere keer zacht, dan gaat hij op den duur ook niet meer weten. Ik zou dan iemand zoeken die het geld niet heeft om een eigen paard te kopen en dolgraag een verzorgpaardje zou hebben, en die er ook veel tijd insteekt. Dus de beste oplossing (vind ik) zou gewoon zijn dat je iemand zoekt die zijn tijd en liefde in je paardje wil steken, en niet te duur is

In elk geval, heel veel succes met een oplossing te zoeken!

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:59

Evikes: dankjewel! Maar uhm, jij bedoelt dan dat ik iemand zou "moeten" zoeken die ik moet betalen? Zeg maar, bovenop de kosten die ik voor Taliesin heb?

Ik begrijp wat je bedoelt met verschillende ruiters. Maar ja, dat probleem zal ik in weze altijd hebben. Ik raak nooit meer van een bijrijdster af in de toekomst. Vind dat op zich ook geen enkel probleem. Ik wil mijn paardje graag delen en heb op dit moment niet het idee dat Taliesin dat een probleem vindt (ook al maken we het elkaar niet al te makkeljk op het moment )

Judith

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:57

Voice schreef:
Oh ja, wat zie jij als niks over het paard te zeggen hebben. Wat zou je erover te zeggen willen hebben, waarvan je denkt dat je dat niet hebt? (snap je het nog? )

Hoe te handelen bij blessures. Wat als het onherstelbaar is? Dat zijn toch beslissingen die je met de eigenaar wilt overleggen. En wat nou als daarover een meningsverschil ontstaat en je moet iets doen waar je het niet mee eens bent? Als je zelf eigenaar bent van het dier, dan heb je daar de volledige zeggenschap over. Als je niet de eigenaar bent, dan kun je in jouw constructie wel de DA-rekening betalen, maar er niet over beslissen.
Nee, dat zou mij niet aanstaan.

Maar ook dingen als uitstapjes, vakanties, wedstrijden etc. Ik vind het gevoelsmatig beter om dat toch even met de eigenaar kort te sluiten, je neemt toch iets mee wat niet van jou is, met de risico's van dien. Maar ondertussen ben je dan dus niet vrij om te gaan en staan waar je wilt, wat je met een eigen paard wel bent.

En zo schieten me vast nog wel een paar dingen te binnen.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:01

Margreet, bedankt voor je uitleg.

In het geval van blessures e.d. ben ik het helemaal met je eens.

Dingen als wedstrijden, vakanties e.d. zou ik wel graag weten, maar daar is die persoon dan helemaal vrij in. Ik zou alleen graag op de hoogte gehouden willen worden.

Maar ik snap wat je bedoelt hoor, het is voor die persoon nooit helemaal hetzelfde als een eigen paard hebben, dat is waar.

Judith

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:15

Maar het spontane is er toch wel een beetje vanaf he...

Ik zou in jouw situatie misschien toch eerder kiezen voor verkopen aan een goed tehuis waar je een héél goed gevoel bij hebt. En dan kun je wellicht ook afspraken maken dat als ze haar eventueel ooit weer willen verkopen, jij de eerste keus hebt.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:18

Margreet, het kan best zijn dat ik daar uiteindelijk wel toe besluit (haar verkopen), maar ik heb zeker niet de illusie dat ik haar dan ooit nog weer terug kan kopen, daar geloof ik niet zo in ........... Heb te vaak gehoord dat dat anders uitpakte, denk ik.

Judith

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:27

Je werkt niet ?

Nou jeetje dan moet er toch wel IETS te regelen zijn dat je tenminste 1 of 2 keer per week zelf naar je paardje kan ?

Als je hem wel wilt houden dan is het wel zo fijn als je er zelf ook eens mee op stap kunt , en wellicht is dat voor jezelf ook juist goed om er af en toe uit te zijn , even wat afstand van de kids

Ik zou dan inderdaad nog een tweede bijrijdster erbij zoeken.
3 Mensen met 1 paard zou ik niet ideaal vinden , maar als ze een beetje gelijkmatig vergelijkbaar rijden en omgaan met het dier dan moet het zeker geen probleem zijn , een manegepaard zou blij zijn met maar 3 ruiters

Dan kunnen beide bijrijders onderling uitzoeken wie / wat / wanneer , elk in principe 3 dagen in de week , en hou je zelf ook standaard 1 dag in de week.

Desnoods maak je van die dag een rustdag en ga je er maar een uurtje naartoe voor wat knuffelen en wat spelen / longeren in de bak.

Er zijn zat vrouwen die een volledige baan hebben , daarnaast nog hun jonge niet schoolgaande kind(eren) en elke dag nog naar hun paard gaan.

Dan moet het zonder werk toch wel 1 dagje lukken ?

Geen enthousiaste oma's / opa's whatever die elke week een dagje op willen passen ?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:32

Dat je voor een jaartje een andere oplossing zoekt kan ik me nog voorstellen.Maar 5 jaar!
Nee,ik denk dat je eerlijk moet zijn voor je paard en jezelf.Je geeft duidelijk de voorkeur aan kids.Dus ik vindt dat je daar voor me gaan.De enige mogelijkheid is dus verkopen.
Meerdere bijrijdsters wordt het paard echt niet blijer van.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:47

Hm, als ik niet inmiddels toch de overstap gemaakt zou hebben naar een eigen paard zou ik direct met je om de tafel gaan zitten om mogelijkheden te bespreken.

Voor sommige mensen is de overstap naar een eigen paard supergroot. Was het voor mij ook. Als de mogelijkheid er was geweest een paar *proefjaren* te hebben op deze manier was ik daar zeker voor gegaan.

Er zullen veel haken en ogen aan zitten, mn idd juridisch gezien en met verzekeringen, maar waar een wil is....

Is het anders geen optie om je paardje naar Deurne te doen? Daar hebben ze toch ook weleens paarden nodig?

Daarnaast denk ik dat je een stuk makkelijker iemand vindt als je zelf nog een gedeelte stalling etc betaalt. Dat is voor een hoop mensen ( ) toch wel een belangrijke reden dat ze geen paard of maar 1 paard (of noem aantallen naar keuze) hebben.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:04

Hoi hoi,

Even voor de goede orde: ik werk nu niet, maar zal in de toekomst zeker wel weer gaan werken. Maar juist dan vind ik het best moeilijk om die dagen dat ik niet werk mijn zoontje ook nog weer naar zijn Opa en Oma te brengen.
En idd een dag of 2 in de week lukt ook nog wel. En ik kan altijd s avonds nog heen gaan hoor, maar dat is dan om een uur of 8 en in deze tijd van het jaar valt dat gewoon niet mee vind ik ..........

En misschien is een jaar of 5 ook wat overdreven hoor, zou een jaartje of 2/3 meer in de goede richting gaan

Dat andere mensen met een baan en kids het wel redden om naar hun paard te gaan, vind ik knap. Ik heb er blijkbaar meer moeite mee om mijn kindje (te) vaak ergens anders te brengen.

Groeten,
Judith

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:12

Ik zou er nog niet te snel over beslissen. Ik zie dat je pas in augustus bent bevallen dus ik denk ook dat je mettertijd meer behoefte zult hebben aan tijd voor jezelf en minder moeite om je kindje naar opa en oma te brengen voor even

Ik neem aan dat er ook een papa in het spel is? Wellicht kun jij in het weekend of 's avonds als je kind slaapt nog even kort naar stal om te rijden terwijl je man oppast. Of misschien vindt oma het leuk om met de kleine iets te gaan doen terwijl jij een uurtje/twee uurtjes naar je paard gaat. Dan hoef je geen hele dag zonder maar heb je toch even tijd voor jezelf en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:17

Ik heb mijn merrie in bruikleen gedaan omdat ik er momenteel zelf geen plaats voor heb.
Dit is de bruikleenovereenkomst die we beiden getekend hebben, heb de namen even vervangen voor 1 en 2:
Citaat:
Bruikleenovereenkomst merrie Lisavivera stamboeknummer 93.14532

Deze overeenkomst is tussen 1, als eigenaar van de merrie, en
2, als gebruiker van de merrie.
2 krijgt de merrie in gebruik en neemt de volledige verzorging op zich.

Gebruik:
2 mag de merrie gebruiken als rijpaard, doch dient rekening te houden met het feit dat ze drachtig is.
Zij mag de merrie niet aangespannen rijden.

Verzorging:
2 neemt de volledige verzorging van de merrie op zich.
Zij zorgt dat de merrie dagelijks voldoende krachtvoer en ruwvoer (hooi) krijgt, dit in overleg met 1.
Ook zorgt zij dat er voldoende water, een schuilplaats en een deugdelijke omheining aanwezig is.

Toebehoren:
De merrie wordt geleverd met de volgende toebehoren:

Voor de omheining:
- Schriklint
- Isolatoren
- 2 Doorgangen (veren)
- Prikpaaltjes

Tuig:
- Zwart dressuur zadel van het merk County Competitor, 17, 5 inch, serienummer: *******
- 2 schabrakken
- Zwart Kieffer hoofdstel met een dubbelgebroken K&K bit
- Halster en touw

Dekens:
-1 Fleece zweetdeken (geen buitendeken)
-1 Groen/zwarte buitendeken Eurostar
-1 Groene buitendeken Rambo

Divers:
-1 Groene zadelkast
-1 Blauwe voerton & voerschep
-1 Zwarte drinkbak
-1 Grijze voeremmer

Alle toebehoren blijven eigendom van 1 en worden door 2 goed en netjes onderhouden.
Als de bruikleenovereenkomst wordt beëindigd gaan de genoemde goederen terug naar 1.

Kosten:
De kosten voor het onderhoud van de merrie worden gedeeld door 1 en 2.
Dit zijn de kosten voor:
- Voer (voer wordt geleverd door 1)
- Hoefsmid (merrie wordt om de 8 a 10 weken bekapt, wil 2 de merrie beslaan zijn de kosten voor haar rekening)
- Veearts (merrie wordt jaarlijks geënt via 1)
- Bij onvoorziene dierenartskosten wordt er overlegd tussen 1 en 2, hierbij wordt rekening gehouden met de hoogte van de kosten.
- Wormenkuren (merrie wordt om de 8 weken ontwormd door 1)
Kosten welke ontstaan door nalatigheid van 2 zijn voor haar eigen rekening.
Kosten mbt het volgen van lessen, rijden van wedstrijden, enz, zijn voor rekening van 2.

Drachtigheid:
De merrie is drachtig en zal rond 1 april 2006 tijdelijk verhuizen naar een andere stal om af te veulenen.
Alle kosten mbt tot de dracht zijn voor 1.

Calamiteiten:
In geval van verwondingen, koliek of ander trauma hoeft 2 niet eerst in overleg met 1 te treden maar kan zij direct de veearts bellen.
Over verdere behandeling vindt er wel overleg plaats.

Ontbinding overeenkomst:
Als een van beide partijen de bovenstaande afspraken niet na kan komen wordt de overeenkomst ontbonden.
Wil een van beide partijen om andere reden de overeenkomst ontbinden geldt een “opzegtermijn” van 4 weken.

Verkoop merrie:
Als 1 de merrie wil verkopen heeft 2 als eerste recht van koop.

Voor akkoord getekend:
Datum:

Ondertussen staat Lisa nu 3,5 maand daar en het gaat prima.
Ik ga 1x per week kijken hoe alles gaat en als er "problemen" zijn belt ze altijd direct.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-06 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt