Shetje komt niet naar me toe als ik hem uit de bak wil halen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MisterRocky

Shetje komt niet naar me toe als ik hem uit de bak wil halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:36

Nou, mijn probleem is dus dat als ik me shet van 8 maanden in de bak zet ( samen met die van missdonna )
Krijgen we ze dus niet meer te pakken.. op zich gaat het wel met voer emmers maar dat moet ook niet de oplossing zijn toch?
Ik wil gewoon dat hij naar me toe komt als ik hem roep, Hoe ken ik dit het beste aanpakken ?

Groetjes,

Sheerza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:37

Ik denk dat het een kwestie van tijd is.. Een jong paard moet zich aan je wennen.. Ik weet niet hoelang je hem hebt?

Maar gun hem een beetje tijd en het komt goed

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:43

ik heb um nou bijna 3 weken.. ik weet wel dat ik hem moet laten wennen enzo Maar ik wil hem ook ze kans geven om lekker te kunnen renne.. en iedere dag los gooien maar als ik er dan een half uur op hem moet wachten voordat hij misschien nog is naar me toe komt heb ik daar ook geen zin in snap je

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:48

Puppyschool

Paarden zijn geen honden, en komen dus niet naar je toe als je ze roept. Alleen als je ze geleerd hebt dat er dan wat te halen valt, of misschien met een goede band. Ik geloof dat parelli ook iets heeft waarmee je 't voor elkaar kan krijgen.

En zo lang mogelijk buiten laten staan. Geduldig 'm vangen. Bij mijn pony'tje werkte het, om, als ie ging rennen (om niet gevangen te worden) 'm op te jagen. Dan was 't zijn spelletje niet meer, en bleef ie staan. Maar da's misschien wat ingrijpend voor zo'n jong ding.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:59

Wij hebben ook een pony staan die er ook een handje van heeft om, na een tijdje in de paddock gestaan te hebben, niet te pakken is.
Mijn vader heeft die inderdaad ook in de paddock opgejaagd totdat hij zich overgaf.
Dit hebben we 3/4 dagen moeten doen en nu komt hij naar je toe.

Aangezien dit beestje 8 maanden is, weet ik niet helemaal of dit de meest ideale manier is
Gewoon veel knuffelen en poetsen met dat beestje zodat ze doorheeft dat je niet eng bent.

Ik bedenk me trouwens net dat je bij zo'n ukkie ook wel snel door hebt wanneer ze je aan het uitproberen zijn en dus niet bang voor je zijn.
Als ze je uitproberen, kun je die kleine misschien toch wel gewoon wat harder aanpakken.

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 16:07

Hij probeert me ook uit.. Want het is gewoon dat hij met z`n maatje liever wilt crossen.. Je ziet echt aan hem dat hij niet bang is want normaal zeg maar als ik hem vast heb is het een knuffelkont en gaat hij echt bij mensen staan voor aandacht..
alleen in de bak is hij echt oervervelend.. en het is neit zo een kleine bak.. Dus.. Maar daar val ik wel weer van af
*goede voornemen Lol *

Hahahaha!!

Groetjes,

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:18

denk dat dat vanzelf wel komt even offtopic vraagje tussendoor, jullie kregen ze toch vorige week zaterdag of ben ik nou gek? maar verder, geduld hebben.
mijn shetje is dan wel al 6 jaar maar die kwam de eerste paar maanden ook nog niet zelf naar me toe (Rende ook niet weg hoor..) maar nu sinds een maandje wel, komt wel

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:32

nee 17 dec kwamen ze

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:34

Uitproberen vinden die donders ook heel leuk! Tim (hengst) komt altijd naar me toe maar otje en fleur (5 en 6 jaar) rennen nog steeds weg! haha koppigheid?

Sily

Re: Shetje komt niet naar me toe als ik hem uit de bak wil h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:36

Ik ga altijd door mijn knieen en dan komen ze meestal vanzelf aanlopen.

Met oudere paarden laat ik ze idd altijd even verder lopen, niet met een zweep maar gewoon door mijn handen te bewegen en mijn stem te gebruiken, als ik ze moe zie worden dan ga ik alsnog door mijjn knieen en komen ze meestal ook aanlopen.

Maar net als de rest weet ik eigenlijk niet of dat al mag bij zo'n jonkie

123468086

Re: Shetje komt niet naar me toe als ik hem uit de bak wil h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:36

Op je knieen gaan zitten, met een papiertje frunikken zodat ie nieuwsgierig word, als je hem dan kunt pakken uitbundig belonen en snoepje geven.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:12

Mijn paard komt ook niet altijd hoor. Moet haar vaak helemaal achterin het land gaan ophalen. Komt ook omdat de kwpn'ers vaak vooraan staan te drammen en ze het geweld niet opzoekt zal ik maar zeggen. Dus er is wat moed voor nodig om haar door het hek te krijgen

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:57

Ik heb mijn pony nu bijna 2 maanden en hij wist niet eens wat mensen waren toen ik hem ophaalde. In het begin heb ik hem een paar stukjes wortel gegeven als hij bij me kwam. Dat weet hij nu erg goed, hij komt altijd gelijk als ik hem roep (en de pony's van mijn schoonvader ook). Hij krijgt nu nog maar 1 stukje wortel. Hij loopt dan ook dag en nacht in de wei, wat ik voor zo'n jong ding wel een voorwaarde vind trouwens.
Als hij dan bij je is een beetje knuffelen en bekend maken met overal aanraken, verder oefen ik met voetjes optillen want hij zal toch binnenkort naar de smid moeten en met meelopen aan het halster. En vooral zorg ervoor dat je vertrouwen laat krijgen in jou. Niet langer dan 5-10 minuten per keer en dan maar 2 keer in de week!
Ook een shetveulen moet je lekker veulen laten en op laten groeien in een wei met andere pony's erbij!

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:10

Haal je hem eruit om hem op stal te zetten? Zijn beloning om te komen is dan dat hij vervolgens op stal mag (moet?) staan. Het beste is om wat leuks met hem te doen (voor een paar minuten) en hem weer terug in de paddock te zetten. Als het kan, laat dan iemand anders hem de eerste tijd binnenhalen voor op stal. Kost wel tijd voordat ie echt om jou zal komen.
En het blijft natuurlijk een shetlander (=eigenwijs). Dus hij zal echt niet altijd komen, overigens komt mijn paardje ook echt niet altijd, en ik ken hem toch al 15 jaar.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:55

Idd, waarom! zou hij naar jou toekomen? Wie ben jij?( in zijn ogen) zijn maat is de aangever, niet jij. Jij bent w.s. een vervelend mens die dingen met hem wil doen terwijl hij veel liever met zijn maatje gewoon paard staat te zijn.

Paardje is 8 maanden, daarom alleen al zou ik zeggen: met rust laten, lekker in het land met een paar soortgenoten en pas over een jaar of 2 echt mee aan de slag.
Echt, wij mensen kunnen de opvoeding van een paard niet overnemen, dat moeten soortgenoten doen.

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:53

als ik mijn pony roep krijgt hij altijd een paardensnoepje maar soms ook niet en zo blijft het voor hem spannend of hij wel of niet een paardensnoepje en hij komt nog altijd naar met toe als ik hem roep. dus mischien heb je wat aan deze tip.