Apatisch paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Apatisch paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:51

Heej,

Ik heb nu een sinds 4 weken een 3-jarige merrie (OO Seven x Gabor x Lector) Ze is ontzettend lief en ben na een week dat ze bij ons is gekomen heel langzaam begonnen met zadelmak maken, dus eerste week om de dag en kwartiertje laten lopen aan de longeerlijn. Ze was helemaal groen en na 10 minuten rustig aan de longe laten stappen en draven snapte ze de bedoeling al!
Na die week kreeg ze problemen met eten door wisselen, Dierenarts geweest, doppen verwijderd en haakjes weggevijld, de haken die achterblijven als doppen er af gaan. Ze eet nu weer goed.

Maar al deze tijd is ze iets wat apatisch geweest, heel rustig geen reactie en alles heel erg snel accepteren. Ik kende er nog niet heel goed en dacht dus ook dat het gewoon kwam omdat ze nieuw is en zo, t is per slot van rekening pas een 3-jarige.

Nu is ze niet meer apatisch (constant). Ze accepteerd alles nog heel erg snel! Vrijdag de eerste keer het zadel erop gehad, daar gaf ze helemaal géén reactie op, zaterdag 'rust' gehad, dus alleen stukje gewandeld en gepoetst en zo. Zondag weer zadel erop en de beugels los gelaten, in stap en draf geen reactie maar in galop (bij elke sprong de beugels tegen der buik) werdt ze toch weer wat apatisch, heel rustig en afwezig, ze bleef wel doorlopen, na 10 minuten stappen/draven was dit weer helemaal weg, dus opnieuw aan laten galopperen en nu deed ze 'gewoon', dus weer het vrolijke paard dat blij rond loopt en heel erg aanwezig. En zelfs 2 x naar de beugels gebokt!! (was de eerste keer dat ze bokte zolang wij der hebben!) Na nog even doorlopen aan de hand uit stappen (zadel erop gelaten).

Als er iets nieuws is, wordt ze echt apatisch, dit is na 10 minuten iets doen wat ze wel kent, helemaal weg. En laat je haar dan opnieuw doen waar ze apatisch van werdt is ze weer gewoon, dan is het goed en 'kent' ze het.

Het apatische wordt steeds minder en steeds korter, dus eerder weg.

Maar is dit normaal voor een 3-jarige?
Ga ik te snel?
Of is dit gewoon haar karakter?
Of omdat ze nog nieuw is?

Ze is gewoon ontzettend lief, bijna nergens bang van, al laat je haar half uur rond lopen in de bak (dus eigenlijk een soort opjagen, ik jaag er niet, maar heb wel de zweep vast en wijs die naar haar toe) Komt ze ook gewoon naar je toe, is niet bang voor mensen en echt een schat van een dier, die ook nog eens heel leuk kan lopen!!
Ze blijft dus ook echt bij me... en gaat niet meer weg.
Waar ik bij mijn vorige paard 3 jaar over heb moeten doen was bij deze er al binnen 3 weken, dat vertrouwen en zo, gewoon die band...

Maar wie weet hoe dit komt?
Gaat dit helemaal weg?

Liefs,
QuirA

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:08

-> VMR

Peterina

Re: Apatisch paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:10

Deze reacties komen veel voor bij jonge paarden die - het klinkt raar - te braaf zijn. In feit 'overpak' je ze in dat ze het niet snappen ... ze 'bevriezen' bij wijze spreken en pas als ze het nieuwe mentaal hebben verwerkt doen ze normaal. Het is omdat ze heel 'braaf' en vertrouwend zijn van aard dat ze niet paniekeren of ontploffen maar echter eerder dicht klappen.
Gewoon rustig blijven, haar de tijd gunnen het gedoe te snappen en respecteer deze gedrag als een waarschuwing dat ze toch niet helemaal rijp is voor wat ermee gedaan wordt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:37

Peterina schreef:
Deze reacties komen veel voor bij jonge paarden die - het klinkt raar - te braaf zijn. In feit 'overpak' je ze in dat ze het niet snappen ... ze 'bevriezen' bij wijze spreken en pas als ze het nieuwe mentaal hebben verwerkt doen ze normaal. Het is omdat ze heel 'braaf' en vertrouwend zijn van aard dat ze niet paniekeren of ontploffen maar echter eerder dicht klappen.
Gewoon rustig blijven, haar de tijd gunnen het gedoe te snappen en respecteer deze gedrag als een waarschuwing dat ze toch niet helemaal rijp is voor wat ermee gedaan wordt.

Oke:)
Maar ze bevriest niet echt, maar raakt gewoon heel afwezig, of bedoel je dat ermee? En ook na 1 keer, even stappen (tot rust komen) en nog een keer doen het ze doet het niet meer...
Maar het kan dan dus wel weggaan?

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:41

ik snap niet goed wat apatisch is...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:43

Evikes schreef:

Neem aan dat ze in een soort trance is

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:50

Blue_Star schreef:
Evikes schreef:

Neem aan dat ze in een soort trance is

Aah ok, mmm.. ik had er nog nooit van gehoord dat sommige paarden dit hebben. Ik heb er ook geen ervarring mee dus... kan je denk ik niet helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:52

ik denk dat het vooor haar een reactie is op onbekent gebeuren..

meetse paarden reageren anders, ik denk zelf dat er al eerder dingen zijn gebeurt waardoor het voor haar het makkelijkst is om zich even af te sluiten...

dat het steeds minder word is duidelijk een teken dat ze voldoende tijd krijgt om aan nieuwe dingen te wennen, ze heeft niet direct een reden meer om zich af te sluiten..

denk dat je best goed bezig bent, ik zou wel meer tijd gaan nemen voor dit dier, voor ze eventueel in ernstiger gedrag kan vallen.
geef haar even wat meer tijd dan een doorsnee 3-jarige...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:12

ellepel schreef:
ik denk dat het vooor haar een reactie is op onbekent gebeuren..

meetse paarden reageren anders, ik denk zelf dat er al eerder dingen zijn gebeurt waardoor het voor haar het makkelijkst is om zich even af te sluiten...

dat het steeds minder word is duidelijk een teken dat ze voldoende tijd krijgt om aan nieuwe dingen te wennen, ze heeft niet direct een reden meer om zich af te sluiten..

denk dat je best goed bezig bent, ik zou wel meer tijd gaan nemen voor dit dier, voor ze eventueel in ernstiger gedrag kan vallen.
geef haar even wat meer tijd dan een doorsnee 3-jarige...

Ja, dat doe ik ook zeker...
Net weer bij haar geweest en aan water laten wennen, hier gaf ze een hele normale reactie op!!
Heel alert en totaal niet apatisch, eerst wel 'eng' vinden en dan gewoon redelijk goed accepteren.. (ze was vandaag sowieso goed allert en vrolijk, dus niet apatisch)

Ik doe ook niet meer dan één ding per keer, en deze dan bijna elke dag herhalen, alleen het zadel om de dag en soms even 2x achter elkaar...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:46

QuirA schreef:
Maar ze bevriest niet echt, maar raakt gewoon heel afwezig, of bedoel je dat ermee? En ook na 1 keer, even stappen (tot rust komen) en nog een keer doen het ze doet het niet meer...

Het apathisch - mentaal afwezig zijn - is precies wat ik bedoelde met bevriezen. Het is hun manier van bescherming. Aangezien zij het vrij goed 'verwerkt' zal het wel overgaan. Hou de rekening mee dat als zij nogal lang 'afwezig' is bij iets nieuws dat ze met die onderdeel moeite heeft en pas de training aan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 10:48

Peterina schreef:
QuirA schreef:

Het apathisch - mentaal afwezig zijn - is precies wat ik bedoelde met bevriezen. Het is hun manier van bescherming. Aangezien zij het vrij goed 'verwerkt' zal het wel overgaan. Hou de rekening mee dat als zij nogal lang 'afwezig' is bij iets nieuws dat ze met die onderdeel moeite heeft en pas de training aan.

Als ze lang 'afwezig' is zal ik zeker de training aanpassen en gewoon wachtten totdat ze er aan toe is, diertje is toch pas 3 en heeft nog een heel leven en hoeft ook echt niet met der 7 jaar al Z te lopen! Ik heb de tijd en zij nog een heel leven, uds haasten is niet nodig...
Dadelijk nog een keer het zadel erop leggen kijken hoe ze vandaag reageerd, waarschijnlijk zal ze nu dus 'gewoon' reageren en het goed accepteren...

Ik had gister de fokker gebeld (daar is ze geboren en nooit meer van het erf af geweest voordat ze bij mij kwam en 1 x op de keuring geweest) Op de keuring was ze niet echt apatisch maar ook niet zo als je van een (toen geloof ik net) 3 jarig dier verwacht, rustig maar wel allert, niets eng vinden en niets gewoon vinden, dus een redelijk normale reactie als alleen uitgezonderd 'braaf'.

Ze had dus nooit apatisch gereageerd en heeft nog nooit iets meegemaakt, 's ochtends brok + hooi gehad, de hele dag de wei op samen met andere, 's avonds weer naar binnen, brok+hooi, en zo altijd...

Dus dit is waarschijnlijk haar karakter...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:00

Van de ene kant zou ik zeggen : Proficiat! want met zo'n karakter hebt je later een heel stabiel, te vertrouwen paard. Ik heb ook een merrie die veelste braaf en vertrouwend is ... het is pas nu met haar 13 jaar dat ze af en toe wel is durft een andere mening te laten zien!