Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Peterina schreef:Deze reacties komen veel voor bij jonge paarden die - het klinkt raar - te braaf zijn. In feit 'overpak' je ze in dat ze het niet snappen ... ze 'bevriezen' bij wijze spreken en pas als ze het nieuwe mentaal hebben verwerkt doen ze normaal. Het is omdat ze heel 'braaf' en vertrouwend zijn van aard dat ze niet paniekeren of ontploffen maar echter eerder dicht klappen.
Gewoon rustig blijven, haar de tijd gunnen het gedoe te snappen en respecteer deze gedrag als een waarschuwing dat ze toch niet helemaal rijp is voor wat ermee gedaan wordt.

Evikes schreef:ik snap niet goed wat apatisch is...

Blue_Star schreef:Evikes schreef:ik snap niet goed wat apatisch is...
Neem aan dat ze in een soort trance is
ellepel schreef:ik denk dat het vooor haar een reactie is op onbekent gebeuren..
meetse paarden reageren anders, ik denk zelf dat er al eerder dingen zijn gebeurt waardoor het voor haar het makkelijkst is om zich even af te sluiten...
dat het steeds minder word is duidelijk een teken dat ze voldoende tijd krijgt om aan nieuwe dingen te wennen, ze heeft niet direct een reden meer om zich af te sluiten..
denk dat je best goed bezig bent, ik zou wel meer tijd gaan nemen voor dit dier, voor ze eventueel in ernstiger gedrag kan vallen.
geef haar even wat meer tijd dan een doorsnee 3-jarige...
QuirA schreef:Oke:)
Maar ze bevriest niet echt, maar raakt gewoon heel afwezig, of bedoel je dat ermee? En ook na 1 keer, even stappen (tot rust komen) en nog een keer doen het ze doet het niet meer...
Maar het kan dan dus wel weggaan?
Peterina schreef:QuirA schreef:Oke:)
Maar ze bevriest niet echt, maar raakt gewoon heel afwezig, of bedoel je dat ermee? En ook na 1 keer, even stappen (tot rust komen) en nog een keer doen het ze doet het niet meer...
Maar het kan dan dus wel weggaan?
Het apathisch - mentaal afwezig zijn - is precies wat ik bedoelde met bevriezen. Het is hun manier van bescherming. Aangezien zij het vrij goed 'verwerkt' zal het wel overgaan. Hou de rekening mee dat als zij nogal lang 'afwezig' is bij iets nieuws dat ze met die onderdeel moeite heeft en pas de training aan.