Shetje heeft geen respect voor mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Njen

Shetje heeft geen respect voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:45

Hebben jullie tips om een anderhalf/tweejarige shet wat respect voor mij te laten tonen? Tijdens het poetsen begint hij te bokken en steigeren en als ik hem wil pakken rent hij weg of blijft gewoon stilstaan en probeert zich los te trekken. Misschien heeft het te maken dat de eigenares eens per maand of soms vaker haar dochter er 10 min. op laten rijden en dat is al vanaf dat hij een was aan de gang, wat me niet echt gezond lijkt voor een mini-shet. Maarjah daar heb ik niks tegenin te brengen jammergenoeg. Tegenwoordig doe ik de ezel maar poetsen en de eigenares de shet, want ze heeft me al een paar keer flink raak geschopt en is laatst trouwens ook nog aangereden toen iemand haar de wei heeft uitgelaten, daarna heb ik haar niet meer gepoetst, maar ze is wel schuwer geworden en vertrouwt niemand meer behalve de eigenares, want die voert haar altijd.

88marije88

Re: Shetje heeft geen respect voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:14

tja dit is een moeilijke situatie denk ik, omdat het niet je eigen shet is. Ten eerste is het echt hartstikke verkeerd van de eigenaresse om een 1jarige al te laten berijden, omdat die nog niet uitgegroeid is. Ten tweede voor een vertrouwensband is er wel meer nodig dan alleen eten geven hoor echt een oplossing zou ik ook niet weten, maar misschien kun je proberen met bijv. alleen het aaien van zijn hele lichaam, kijken of hij dat toelaat? steeds een stapje verder en veel geduld hebben... ik heb namelijk sinds pas ook een 1,5 jarige shet en die liet het borstelen enz ook nog niet toe. ik ben nu ook bezig om haar overal aan te raken, zonder dat ze me hapt in ieder geval succes!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:23

heb een soort gelijk probleem gehad. ik had een shetje gekocht van 9maanden die zwaar verwaarloost was en die was ook erg schuw en had totaal geen respect voor iemand en dus ook niet voor mij..

Ik heb hem op een middag in de box gezet en ben er aan de andere kant van de box bij gaan zitten op een stoel, en dan maar wachten. het heeft niet lang geduurd voor hij zelf naar mij toekwam. Op dat momentkun je proberen hem voorzichtig te aaien, maar als hij wegloopt moet je niet achter hem aan gaan. Je moet ervoor zorgen dat hij je intressant gaat vinden en doorheeft dat het fijn is als hij bij jou is.
voor het bijten bokken en stijgeren heb ik hem benaderd zoals paarden dat in het wild ook doen. dwz hem van je afduwen en zorgen dat hij bijvoorbeld in de hoek moet blijven staan totdat jij hem zegt dat het goed is en hij weer terug mag komen. dit heb ik bij Tommy (mijn shet) maar een keer of 3 hoeven te doen en toen wist hij datik de baas was.
heel veel succes ermee!!

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:49

Thnx voor de tips, ik was er zelf niet eens opgekomen om het op zo'n manier te proberen, kans is groot dat het wel werkt, want met die ezel kan hij niet zonder staan en hij vind het vervelend om in zijn eentje te staan.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:19

UZ=>VMR

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:06

Ik vraag me nu af of ze nu bang voor je is of dat ze gewoon geen respect heeft. Beide dingen komen IMO naar voren in de openingspost.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 22:23

Ja, ik heb jammergenoeg geen idee, ik denk dat ze gewoon geen respect heeft, bij de eigenaresse doet ze het ook, maar die geeft haar gewoon een klap als ze echt moeilijk doet en spreekt haar heel boos toe, maar ik sta op dat moment dan altijd als een lappendoos erbij te kijken en reageer te laat.

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 22:23

Bij de eigenaresse staat ze daarna ook stil, vandaar.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:40

Dit is heel moeilijk.
Die eigenarese is wel verkeerd bezig want een pony kan je pas inrijden op 3- jarige leeftijd. Gewoon erg veel in het weiland zitten, beetje kroelen, snoepjes geven, beetje spelen ( rennen, als ie achter je aan rent stil staan, stoppen achteruit lopen dat soort ongein) Heb je mischien een foto van de shet? wel verveelend voor je...

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:07

Foto zal ik morgen als ik eraan denk even plaatsen, in de wei staat hij zoiezo heel de dag en s'nachts ook, totdat een of ander "grappig" iemand haar los had gelaten.

caroline14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:22

weetje als ik jou was zal ik dat van die stoel doen dast werkt echt he ik oook gedaan

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:55

Njen hoe gaat heter nu mee, ben wel benieuwd wat de vorderingen zijn en wat er voor jou werkt.. laat ff weten