paard wordt blind?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

paard wordt blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:43

Ik heb een pony van 24 jaar oud. Vorige maand is ze door het draad heen gelopen. Toen had ze een paar fikse wonden, maar dat is weer helemaal goed genezen. Kan gebeuren, dacht ik. Kreeg ik gister de schrik van mijn leven, want het beestje lag weer in het draad! Weer onder de wonden. Daarbij viel het me een poos geleden al op dat ze vaker schrikt als er iemand achter loopt, zichzelf verwond aan dingen die al zo lang op dezelfde plek staan, en nu dus altijd onder de wondjes en kale plekjes zit. Vooral het schrikachtige vind ik zo raar, ze is absoluut verkeersmak, ze is nooit ergens bang voor geweest. Kunnen dit misschien tekenen van blindheid zijn? Ik vond het zelf iig nogal frappant dat de pony zomaar door het draad heen loopt, 2x in een maand.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:54

Je kan een oog afdekken met een doek en dan langs een paar strobalen lopen. Er zo langs lopen dat ze ze moet ontwijken. Dat doe je met allebei de ogen. Als ze tegen de strobaal op loopt ziet ze hem niet goed.
Strobalen zijn veilig, dat is niet zo erg als ze daar tegenaan lopen.

Vickelientje

Re: paard wordt blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:02

Dierenarts erbij halen Kan heel goed dat ze blind wordt en dat lijkt mij ook zo 123 de meest logische verklaring voor je verhaal...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:04

Die tip van Anour vindt ik een goeie, je kan je pony niet beschadigen en dan kan je het zlef een beetje testen, maar las je twijffeld dan zou ik echt een DA laten komen !!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:06

Vaak ziet het oog er ook anders uit. Een beetje troebel.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:07

Er zitten in allebei de ogen een soort wit/grijs/blauwe vlekken. Dat zag ik gister toen ik het ook inspecteerde, maar weet eigenlijk niet of ze dat nu altijd al had. En misschien is dat de pupil wel ofzo.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:10

Hoe reageert ze op je hand als je die langs het oog beweegt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:10

Als dat later is gekomen duidt dat meestal wel erop dat ze minder ziet.
Het lijkt dan alsof er een troebele waas over het oog zit.

Als ze dat altijd al gehad heeft was het je denk ik wel opgevallen.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:12

pantarhei schreef:
Hoe reageert ze op je hand als je die langs het oog beweegt?

Dat probeerde ik ook. Daar reageert ze niet erg op, maar ik weet niet of dat komt doordat ze het niet ziet, of dat ze het gewoon niet eng genoeg vind om erop te reageren.

hooi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:13

wit/grijs/blauwe vlekken, dat zou staar kunnen zijn. Bij mensen en honden ziet het er iig wel zo uit. Bij paarden heb ik t nog nooit gezien. Als ik jou was zou ik toch de da maar ff vragen langs te komen. Sterkte!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:14

Mijn paard reageert daar ook niet op. Het kan hem gewoon niks schelen.
Ik denk dat die proef met die strobalen betrouwbaarder is. Ze loopt ertegen aan of niet en ze zou dat niet expres doen als ze het wel ziet.
Het stond in een boekje over paardenziektes enzo

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:33

Ik heb een paar oude paarden gehad en blind worden op die leeftijd is redelijk normaal. Meestal aan een oog erger dan het andere. Verder kunnen ze zich er prima mee redden hoor. Als ze in een vreemde stal of wei moesten, klopte ik in de stal op alle vier de muren en de voerbak, zodat ze die wist en in een wei deed ik een rondje langs de omheining. Moet zeggen dat ze meestal wel een vriendeje hadden die ook een beetje leidden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:35

Met de tastharen bij neus en ogen kunnen ze ook heel veel voelen.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:35

Maar zij verwond zich nu zelf overal aan. Ze weet waar de omheining zit, die zit nl al die tijd op dezelfde plek, ze weet hoe ze de stal uit moet lopen, en ze staat met 16 andere paarden in de wei. En toch stoot ze zich aan alles. Vind het zo sneu voor haar.

OemmiejO

Re: paard wordt blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:47

Ik zou de oplossing van Anouar15 proberen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:28

ik vindt de oplossing van anouar ook wel een goede. En de DA erbij, die kan het eenvoudig vaststellen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:29

Ik denk dat je zelfs niet eens de tip met de strobaal moet uitproberen,dat je genoeg weetIk zou DA bellen,kan staar/cataract zijn.Mijn verzorgpaard heeft het ook,alleen in een heel vroege stadium maar ik herkende het gelukkig meteen.We houden hem in het oog en controleren hem haast wekelijks(de tip met de hand langs de oog)Is je paard gewond geraakt in/aan haar oog toen ze in de draag liep?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:36

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:20

Wat je zal kunnen doen is even bloed laten trekken door de veearts of een urineonderzoek om te kijken of ze suikerziekte heeft.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:37

Ik heb een voor 90% blind paard, ze ziet waarschijnlijk alleen licht en donker en die stoot zich gelukkig niet zoveel ergens aan. Ik zou ook gewoon de DA even er na laten kijken. Wat je ook kan doen is met een lichtje in het oog schijnen en dan kijken of de pupil beweegt. Als deze reageert op het licht dan ziet ze nog wat en als ze er niet op reageert of heel traag dan ziet ze weinig, maar dan nog is het vreemd dat ze zich stoot. Ik hoop dat je snel weet wat het is.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:54

mijn pony is aan 1 oog geheel blind. Haar hoornvlies is beschadigd en het oog is een beetje glas-achtig. Wit/blauw dus. Dit heeft ze over haar gehele oog, een soort van vliesje dus.

Wat raar dat je pony zich overal aan bezeerd. Mijn pony is bijv bij verhuizing van stal zelfs niet tegen obstakels die toen nog onbekend waren aangelopen.
Wordt ze niet ongelovelijk opgejaagd door de groep?

Ik denk dat als het echt blindheid is, je pony moet wennen en handigheidjes onder de knie moet krijgen.
Mijn pony gaat bijv altijd zó in het weiland staan zodat ze alle 3 de paarden ziet met haar goede oog, en dus nooit opeens van achter wordt benaderd. Met het wandelen neem ik altijd even de tijd als ik bijv een groot stuk plastic tegen kom, of wanneer we door een smalle doorgang moeten. Ik draai altijd haar hoofd zo zodat ze met het goede oog kan zien wat er komen gaat. maarja, dit heeft natuurlijk geen zin als je pony aan alle 2 de ogen blind wordt.

Ik zou toch even de DA erbij halen. Misschien is het een slechtzichtbare ontsteking ofzo, die ig snel behandeld moet worden.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:55

ohja, op de manege hadden we een criollo die ook langzaam blind werd. In het eerste stadium schrok hij heel erg als hij opeens van donder naar licht ging (van stal naar buiten..) Hij ging dan steigeren en raar doen. Doet jouw pony dit ook?