Erg zuur op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Only_Hellen

Erg zuur op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 23:55

Eén van onze paardjes is met name op stal erg zuur. Ze hapt doelbewust als je langs haar stal loopt, en nu is het zelfs al zover dat ik niet eens meer normaal haar waterbak kan verversen omdat ze dan gewoon in mijn rug probeert te happen. Ik begrijp wel dat ze liever niet binnen staat, maar ze is altijd 's nachts binnen geweest en tijdens de nattere jaargetijden overdag ook iets langer. Dit is dus niet nieuw voor haar. Daarnaast probeert ze ook naar buurvrouwen (merries) te hppen, maar hapt gelukkig mis omdat ze net niet tussen de tralies doorkan. Als je langs haar stal loopt begint ze echt idioot met haar hoofd te doen, oren uiteraard plat en maakt echt bewegingen met haar hoofd die er spastisch uitzien. Slaan doen we nooit en we doen ook echt niet lelijk tegen haar. We zijn op zich dol op haar, maar ergeren ons dood aan haar gedrag.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:58

Negeren, negeren negeren!
Dat is denk ik de beste oplossing.

Vickelientje

Re: Erg zuur op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:47

ik heb vroeger zo'n pony gehad. Ik hield er altijd in m'n achterhoofd rekening mee dat ze wrs vroeger slecht behandeld was. Ben het gewoon gaan negeren (tenzij ze me raak beet, dan 'beet' ik terug, maar dat was bijna nooit nodig).
Het leuke was dat ze op een gegeven moment doorhad dat het mij niet kon schelen als ze lelijk deed. Haar gedrag is dan ook enorm verminderd
Misschien helpt het om eens iets met haar op stal te doen wat ze fijn vind (poetsen, knuffelen??) en dat je niet meteen de stal verlaat als zij loopt te dreigen...dan krijgt ze nl haar zin.
Heel veel suc6, ik hoop dat het helpt!

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:30

Bedankt voor de tips. Maar het gekke is juist dat het steeds erger wordt. Ze moet nu ook veel binnen staan, omdat ze stalrust heeft in verband met een beenwond, maar het is toch niet normaal dat ze zo tegen ons doet? Vanmorgen begon ze zelfs in het wilde weg te trappen met haar benen. Ik heb maar niks gezegd, en ben rustig doorgegaan met de anderen voeren, maar ik vind het echt niet normaal. Ze wordt, zoals ik al zei, door ons absoluut niet geslagen of op een andere manier mishandeld. Integendeel, ze is ons erg lief, maar ik begrijp er echt helemaal niks van.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:58

He, dat is wel rot.
Heb je haar van jongs af aan? Want misschien heeft ze in dat geval vroeger nare dingen meegemaakt? Dat is altijd lastig om daar achter te komen.
Moet je die beenwond ook behandelen, neem ik aan? Dan kan ik me goed voorstellen dat ze het vervelend begint te vinden.
Dan combineert ze mensen wrs met 'die doen me pijn' en als ze daarbij ook nog stalrust moet, ja, dan kan ze behoorlijk gefrustreerd raken
Misschien kun je haar speelgoed (bal ophangen oid) geven, zodat ze wat afleiding heeft? En verder misschien af en toe de box inwandelen of voor de box gaan staan om even te kletsen of iets lekkers te geven, zodat ze mensen ook blijft combineren met 'iets leuks'.
Nogmaals veel succes.

Siempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:07

Ik verplaats je topic naar VMR, daar past het beter.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:31

een pony van ons bijt ook hij is voor heen door anderen uit de hand gevoerd, en nu valt ie je aan als een gek. Ik doe juist heel erg overdreven spontaan tegen hem en dat vind ie juist leuk en dat bijt ie niet alleen dan als je weer weg loopt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:57

Negeren???
Daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Moet je voorstellen dat jij een probleem hebt en je bent daar boos of chagarijnig over en iedereen negeert je maar lekker.
Ik denk dat je dan nog gefrusteerder raakt!

Misschien moet je proberen uit te vinden waar het probleem vandaan komt.
Misschien irriteerd ze zich wel aan die vervelende buurvrouw die haar zit te treiteren.(dit kan in mensen ogen een heel lief paard zijn)
Misschien heeft ze ergens pijn en wilt ze dit op deze manier duidelijk maken.
Misschien heeft ze honger of vind ze eten wat ze krijgt juist niet lekker.
Misschien verveeld ze zich?
Misschien voelt ze zich onbegrepen?

Het kan ook uit de jeugd voortkomen dat paarden zo doen.
Ik heb een merrie gehad die ook ontzettend vals kon doen, zij is mishandeld in haar jeugd en eigenlijk ontzettend bang maar omdat ze zich niet wou laten kennen hield ze zich groot en werd ze vaak heel boos.

Maar ik kan zo nog wel even doorgaan maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Negeren is echt niet leuk voor de merrie, ze wilt iets duidelijk maken en ze wilt niet genegeerd worden.
Probeer naar haar te luisteren, probeer te denken als een paard niet als mens.
Ga is bij haar zitten en praat met haar.

Veel succes!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:10

Daar zit wat in ja..
succes!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:15

Je zegt zelf al dat ze momenteel stalrust heeft vanwege een blessure.... Misschien kun je haar in een andere box zetten? Eén waar meer te zien is en waar niet iedereen telkens langs loopt.
En verder het bekende verhaal, veel hooi, wilgentakken ophangen of evt. zo'n voerbal in de stal. En wat Arrabel zegt, maak eens ècht contact met haar.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:18

mijn vorige pony wordt ook soms zuur, maar dat kwam doordat zij pijn aan aandacht heeft.
je moet idd negeren en dat werkt het als beste en geef ook wat lekkers, speelgoed om haar op te vrolijken

succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:01

ze vind duidelijk de andere paarden zo dichtbij niet zo leuk,

zijn de stallen helemaal met tralies er tussen?
dan misschien tijdelijk een gedeelte dicht maken en kijken of ze zich dan beter voelt.

of op een ander plekje waar ze zich beter voelt?

paarden happen vaak naar andere paarden die dicht langs de stal lopen. wij losten dat altijd op bij open stallen door even een halstertouw ertussen te hangen...

als ze helemaal gestressed is doordat ze teveel binnen staat, teveel krachtvoer krijgt en daardoor super sjaggie is dan ook je krachtvoer aanpassen, meer hooi en veel minder brok gaan geven.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:41

Mijn ervaring is ook dat paarden erg chagarijnig kunnen worden als de stal open is, dat ze met hun hoofd naar buiten kunnen zeg maar.

Je denkt misschien dat dat fijn is voor een paard zodat hij lekker naar buiten kan kijken.
Maar wat je wel krijgt is dat mensen die langs lopen vaak even het hoofd van het paard aanraken (dat is menselijk gedrag, niet gedacht in paardentaal)
stel jezelf maar is voor dat jij ergens staat en iemand raakt je gezicht aan, dan zal je in eerste instantie denken, he? wat doet die nou?
Als er een 2de persoon komt die jouw aanraakt dan zal je al wat chagarijniger worden, en dat dan de hele dag door.

Als je paard een dichte stal heeft dan heeft hij zijn prive en zijn eigen stukje *terretorium (*weet ff niet hoe je dat schrijft... )

Wat ook best belangrijk is is dat een paard ook zijn rust heeft, bij ons op stal mag je tot 09:00 in de stallen rond lopen maar dan gaan de lichten uit en dan moeten de paarden met rust gelaten worden.
Alle paarden gaan dan liggen en hebben hun rust.
Op sommige pensionstallen/manege's lopen er bijna 24 uur per dag mensen, dat is heel storend voor een paard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:45

Een paard dat niet genoeg te doen krijgt kan ook erg vervelend worden. Dat ze op stal staat met een blessure maakt het er dus niet makkelijker op. Negeren zou ik het gedrag niet, niet als ze dreigt te gaan happen. Bij een luchtzuiger uit aandacht is negeren wat beter op zijn plaats (want negatieve aandacht is ook aandacht)
En als ze echt gaat meppen en bokken zou je er aan kunnen denken om haar als eerste het voer te geven voordat ze door het gemep en geschop zichzelf nog een andere/ergere blessure geeft.
Als je paard echt onhoudbaar is in de box, kun je ook proberen wat rustgevende middelen te geven. Dat haalt de scherpe kantjes er wat van af. Hoe lang moet ze nog boxrust hebben?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:02

Je kan ook een middeltje aanschaffen bij de paardendrogist.
Baat het niet dan schaat het niet..

Lastige merrie

Van overgevoeligheid tijdens het rijden tot het vertonen van snel geïrriteerd of zelfs agressief gedrag; een rustige, meegaande merrie kan tijdens de hengstigheid veranderen in een onhandelbaar exemplaar.
Er zijn verschillende stadia van hengstigheid te onderscheiden. In het eerste stadium vertoont uw merrie geen duidelijke tekenen van hengstigheid. Wel laat ze een hengst in haar nabijheid toe, en laat ze zich door hem aanraken. In dit stadium zal ze in de omgang nog niet zo lastig zijn. In het tweede stadium kromt uw merrie haar rug als de hengst in de buurt is, leunt tegen hem aan en "knippert" met de schede. Nu zal ze in de dagelijkse omgang al wat prikkelbaarder zijn. Het derde stadium kenmerkt zich door het duidellijk krommen van de rug, en uw merrie zal nu ook wat urine loslaten. In het laatste stadium vertoont uw merrie zelfs zonder dat er een hengst in de buurt is, alle verschijnselen van hengstigheid, en houdt ze haar staart opzij. In deze laatste twee stadia zal uw merrie het lastigst zijn in de omgang.

AIs uw merrie regelmatig hengstig is, dan kunt u gerust proberen of kruiden met een ontspannende en rustgevende werking bij uw merrie aanslaan. Speciaal hiervoor is het kruidenmengsel Moody Mare ontwikkeld.

Ook kunt u veranderingen aanbrengen in de directe omgeving van de merrie, zoals een andere plek in de stal, andere paarden om haar heen, op andere momenten weiden, enz.

http://www.paardendrogist.nl

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:06

wij hebben zo manege pony op stal staan. tijdens de lessen is ze een schat.

Bij die pony heeft het absoluut geen zin om te slaan of boze stem. Dan wordt ze nog erger. Gewoon nergeren en vooral rustig tegen haar praten helpt bij deze pony. Soms mag ik niet in haar stal komen en is het echt oren strak naar achteren. Soms als ik haar stal in komt staan de oren naar voren van he jij bent er weer.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:15

@Arrabel (een beetje )
Even over het negeren;
ik bedoelde niet negeren in de zin van geen aandacht geven, maar meer in de zin van - niet boos worden- , omdat dat (bij mijn toenmalige pony) goed hielp.
Ik negeerde haar boze gedrag en beloonde het goede gedrag. Hierdoor ging ze me vertrouwen en werd het ontzettend veel minder Veel leuke dingen doen samen.
Ben het helemaal eens met het zoeken naar een oorzaak, maar dat gaf ik ook al eerder aan, geloof ik

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:16

Mijn reactie was ook meer op de reactie van Miriano...

Miriano schreef:
Negeren, negeren negeren!
Dat is denk ik de beste oplossing.

En dan nog een smiley erbij.....
Als of het leuk is om je paard te negeren.
Sorry hoor Miriajo, ik bedoel dit echt niet persoonlijk.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:18

Mijn paard was ook altijd heel zuur op stal. Ik ben er achter gekomen dat het vooral met de stal zelf te maken had. 1e stal waar ze heeft gestaan was een dichte donkere stal waar bijna niemand langs kwam, daar deed ze heel erg veel in de tralies bijten. Volgende stal had een luikje waardoor ze naar de rijbak kon kijken, ook was er veel meer te doen en haar bijtgedrag nam meteen een heel stuk af, alleen naar langskomende paarden wilde ze nog weleens happen. De stal waar ze nu staat komt ze iedere dag buiten, de stal zelf kijkt ze op het hele erf en de weilanden uit waar altijd wat te zien is, ze hapt totaal niet meer zelfs onder het voeren mogen er best paarden langs lopen..