voot Petra moet ik van de DA nu gekookt lijnzaad halen, na aanleiding van dit verhaal viewtopic.php?f=15&t=515422&hilit=. Ik moet het in poeder of slobbervorm hebben, lijnzaadolie mag niet.
Weet iemand waar ik het het beste kan halen? Kwaliteit, hoeveel Kg, prijs?
Lijnzaad kan je bij de welkoop kopen. Dat is gewoon de rauwe hele zaadjes. Is niet duur, ik meen iets van 2 of 3 euro voor 5 kg. Moet je zelf koken (15-20 minuutjes met heel veel water, goed roeren!!), zodat de pitjes openbarsten. Rauw is het nl giftig (blauwzuur), zeker als je het veel gaat voeren ipv gewoon voer. Eenmaal gekookt niet bewaren.
voorgekookt in poedervorm bestaat ook maar dat is veel duurder. Hebben ze wel bij Divoza.
Die zelfgekookte wordt een slijmerige pap/slobber die naar brinta ruikt. Ik heb je topic gelezen en heb het ook 2 weken elke dag aan mijn paard gegeven op DA voorschrift na een verstoppingskoliek.
Bij de paardendrogist kun je het ook bestellen. Ongeveer 18,50 euro per zak van 5 kg. (Per dag komen de kosten op ong. 0,28 euro.) Het is in brok of granulaatvorm en je hoeft het niet te koken. Volgens de Paardendrogist is het lijnzaad van hoogwaardige kwaliteit. Zelf gebruik ik altijd de olie dus ik heb er verder geen ervaring mee. (www.paardendrogist.nl)
Lijnzaad die nog gekookt moet worden haal ik altijd bij een fouragehandel. Geloof iets van 1,25 per kilo. Gebroken lijnzaad wat je dus zo over het voer mag doen koop ik bij een stalgenootje. Die vader heeft een notenhandel en verkoopt dit in zijn kraam. Betaal hier 1,50 voor de kilo.
bij veel supermarkten (zonnaturagedeelte) of reformzaken hebben ze het ook vaak. Wel kleine zakjes maar je kunt er toch een aantal keer voer mee maken.
lijnzaad kun je bijna overal wel kopen.. maar ja kan ook gewoon zonnebloem olie kopen en dat over de borkken doen. het heeft het zelfde resultaat en het is veel goedkopen