Waarom een scherper bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Jana

Waarom een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:27

Heey!

Het is misschien een hele rare vraag maar ik ben wel nieuwschierig naar waarom mensen heel vaak als het rijden niet goed meer gaat een scherper bit of wat dan ook in de mond van het paard hangen.Ik lees ook heel veel over mylerbitjes enzo.Bij mij gaat het rijden namelijk ook helemaal niet goed maar ik blijf het wel proberen en de problemen oplossen met mijn gewone dikke trensje.Ik vraag me dit af omdat ik wel wil weten of dit een goede oplossing is voor de rijtechnische problemen.

Gr.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:29

soms is een ander bit (zoals een myler) niet scherper hoor, soms reageert een paard er beter op.
op een verkeerde manier kan het ook gewoon dat de mensen het niet meer kunnen oplossen met rijkunsten dus gaan ze aan de haal met materialen. beetje jammer

hilde66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:58

Men zegt dat een myler bit juist zachter is omdat je daarmee niet het notenkraker effect hebt.
En er zijn honderdmiljoen redenen waarom men soms een scherper bit gebruikt, je moet er maar zelf over oordelen of je het er mee eens bent of niet.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:07

Ik ben op een scherper bit overgestapt omdat mijn paardje dat prettiger vindt, zij heeft niet zoveel ruimte in de mond denk ik.
Ik compenseer het door (nog) voorzichtiger met mijn hand te zijn.
't is overigens een simpel dubbelgebroken bustrensje, hoor.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:13

Dunner is niet altijd scherper. Ik rij ook met een mylerbit, mijn paard loopt er veel fijner mee dan met een normaal dubbel gebroken bit. Niet omdat het scherper is, maar omdat het rustiger in de mond ligt en qua vorm beter bij zijn mond past.

Maar er zijn natuurlijk ook mensen die wel meteen een scherper bit pakken als het rijden niet goed gaat.
Dat vind ik niet goed. Ik ben van mening dat je bij alles de oorzaak aan moet pakken en niet de symptonen moet bestrijden. Met een scherper bit pak je niet de oorzaak aan. En als je niet de oorzaak aanpakt zul je in 9 van de 10 gevallen steeds een stapje verder moeten, steeds een scherper bit.
Net als bij sporen. Gebruik je de sporen omdat je paard anders niet aan het been is dan zul je steeds scherpere sporen moeten. Terwijl dat een paard dat wel aan het been is al genoeg heeft aan een klein spoortje om de hulpen te verfijnen.

OemmiejO

Re: Waarom een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:24

Ik heb alleen een scherper bit voor buiten (soms). En ik ga daar dus echt NIET mee in de mond hangen ofzo. Juist zachter zijn met je handen en als je paard er vandoor glipt, je toch wat meer in je handen hebt.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:27

Mensen vinden het wat fijner om een fris paard met een scherper bit te rijden omdat ze er dan betere controle over hebben.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:12

Elsemieke schreef:
Mensen vinden het wat fijner om een fris paard met een scherper bit te rijden omdat ze er dan betere controle over hebben.

Uhhh, dat is "denken te hebben". Grijpen naar een scherper bit omdat je het paard niet kunt houden is onkunde.
Een dik (enkel of dubbel) gebroken trensje is niet per definitie zacht, inderdaad kan het gewoon te dik zijn voor het bekkie van het paard. Als je paard een klein bekkie heeft, moet je er een dunner (dus scherper) bit inleggen, wil het comfortabel in de mond kunnen liggen.
Verschillende paarden hebben ook verschillende voorkeuren, mijn paard loopt heel tevreden met haar vrij dunne dubbel gebroken watertrensje, het paard van mijn vriend vond dat bitje niks en heeft een enkel gebroken bitje gekregen (iets dikker ook) en lijkt daar weer heel tevreden mee. Dus altijd kijken naar de reactie van het paard.
Als je denkt dat je paard met een ander bit misschien beter zou lopen, kijk dan eens of je zo'n bit kunt lenen van bijvoorbeeld een stalgenoot. Als je alles eerst zelf moet kopen om het uit te proberen is dat een dure hobby

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:56

Je kunt ook vragen aan de tandarts van je paard/pony om een indicatie te geven voor een prettig bitje. Het gaat erom dat het bit comfortabel is voor je paard/pony, niet hoe scherp het is

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:37

Ik krijg er nu al een veel beter beeld van.Heeft iemand misschien een foto van een mylerbit?

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:43

www.google.nl tik je in mylerbit en dan krijg je dr een heleboel fotos van.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:44

(zit er vind ik trouwens helemaal niet vriendelijk uit)

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:48

Mijn paard kan soms nogal hard in haar mond zijn. Daarom hadden ze mij aangeraken om met een scherper bit te gaan rijden, zodat ze niet meer zou duwen of iets gevoeliger in haar mond zijn. Ik heb het er eens ingestoken en ik had een omgekeerd effect. Ze sloeg alleen maar haar hoofd in de lucht en was erg lastig. Ik heb nadien weer met een gewone bustrens gaan rijden (toch een redelijke dikke) en de eerste dagen had ik daar ook alleen maar verzet op. Door er 1 keer zo'n scherp bit in te steken!!! Ik heb er 3 dagen werk aan gehad om haar gewone bustrens weer te aanvaarden en licht te worden. Nu is ze weer met 2 vingertjes te rijden. Ze kan soms nog altijd hard in haar mond zijn , maar samen met de hulp van mijn super instructricetje kunnen we ze nu goed rijden!!!

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:48

omdat ik krijg goede controle in me pacours wil hebben nu loopt bv. me E pony op een Normale Watertrense hiervoor reed ik hem op een Pessoa Bit En binnekort als ik hem Z ga starten op een Pelham omdat die daar heel fijn in me pacours op loopt.. Maar je moet ook wat veder kijken dan er gelijk een ander bit in hangen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:49

Om iets meer te vertellen te hebben in de cross en in het parcours omdat het paard nogal overenthousiast wordt met springen; om te voorkomen dat ik middenin de sprong klap met alle gevolgen van dien dus eigenlijk.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:50

BrittKitt schreef:
op een verkeerde manier kan het ook gewoon dat de mensen het niet meer kunnen oplossen met rijkunsten dus gaan ze aan de haal met materialen. beetje jammer

helemaal mee eens

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:56

Evikes schreef:
Mijn paard kan soms nogal hard in haar mond zijn. Daarom hadden ze mij aangeraken om met een scherper bit te gaan rijden, zodat ze niet meer zou duwen of iets gevoeliger in haar mond zijn. Ik heb het er eens ingestoken en ik had een omgekeerd effect. Ze sloeg alleen maar haar hoofd in de lucht en was erg lastig. Ik heb nadien weer met een gewone bustrens gaan rijden (toch een redelijke dikke) en de eerste dagen had ik daar ook alleen maar verzet op. Door er 1 keer zo'n scherp bit in te steken!!! Ik heb er 3 dagen werk aan gehad om haar gewone bustrens weer te aanvaarden en licht te worden. Nu is ze weer met 2 vingertjes te rijden. Ze kan soms nog altijd hard in haar mond zijn , maar samen met de hulp van mijn super instructricetje kunnen we ze nu goed rijden!!!

Dit is de oplossing!!!
Je handen zijn de spiegel van de mond!
Ben je zelf goed bezig, kun je je paard zelfs met het zachtste bit prima tussen duim en wijsvinger rijden!
En ik kan het weten, toen ik begon moest ik ook met mijn volle gewicht aan de teugels hangen om die ezel van me te stoppen, later, toen ik goed les kreeg, ging er een dubbel gebroken trensje in en reed ik mijn paardje verzameld op duim en wijsvinger!

ellepel

Re: Waarom een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:57

als een rijkunstig probleem word veroorzaakt door een verkeerd bit dan kan je natuurlijk op zoek gaan naar wat anders...

altijd goed kijken of je paard wel het juiste bit in heeft, past het wel goed?

veel paarden hebben maar een klein mondje en dan kan een gewone bustrens al veel te dik zijn waardoor ze geen ruimte meer hebben.
dan kan een dunner bit soms heel goed helpen.

een bit hoeft niet scherp te zijn, ik ben van mening dat een mensenhand altijd nog veel harder kan inwerken dan een bit.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:34

Mijn paard kan zich heel sterk maken.
Als ze dat doet, weet ik dat ik te hard ben geweest. want ze heeft juist een hele gevoelige mond.
Als ik maar niet ga hangen, kan ik haar op mn pinken rijden.

Ilonab

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:12

Ik ben ook al een tijdje bezig, ik heb voor mijn ventje nog steeds geen bit gevonden waar hij zich prettig bij voelt hij reageert goed op mijn hulpen toen ik hem bitloos reed ging het eigenlijk nog het beste. De ene keer gaat het veel beter dan de andere keer maar mijn probleem is dat hij achter het bit kruipt waardoor ik absoluut geen aanleunig meer heb daarbij is hij dan heel druk in z'n mond en daardoor gaat hij kantelen. Rij technisch heb ik alles al geprobeerd en nog steeds geen oplossing gevonden. Heeft iemand hier misschien een idee over hij loopt nu op dubbel gebroken happy mouth bitje. Zijn gebit is trouwens in orde.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:51

Mijn paard loopt echt veel beter op een myler bit. Die zijn wat fijner en hebben een beter pasvorm.
Ook vind ik het prettig dat er niet van die "ogen" zitten waarmee het tussenstukje van een dubbelgebroken bit vast zit. Ik heb altijd het idee dat dat in het gehemelte prikt.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:40

Bij een shetlander een dik bit in de mond hangen is een scherp bit.
En bij een paard die een wat ruimere mond heeft is juist weer een dunner bit scherper.

Dus je kan per paard oordelen,niet per bit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:45

Maar bitten met hefboomwerking zijn wel scherper dan zonder. dat verschild niet per paard.

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:57

daar heb je gelijk in,daar had ik niet over na gedacht.