Mestbeleid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Mestbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 20:53

Over enkele maanden ga ik verhuizen naar een huis met een paar stalletjes. Nu weet ik dat er een nieuw mestbeleid is maar hoe zit dat nu?
Verder zit ik in de provincie Utrecht en staan mijn paarden op vlas. Weten jullie een manier om het af te voeren? Adressen?? Prijzen??

Thanx voor de hulp

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:40

Als particulier heb je niets te maken met het mestbeleid. Dat geldt alleen voor bedrijven.
Wij rijden de paardenmest op eigen land uit, dat is een optie als je voldoende land hebt. Een halve hectare en mest van 2 paarden is prima te doen. Wel moet je je ook als particulier aan de mestuitrijdperiode houden, nl van 1 februari tot 31 augustus. Dus je moet wel een voldoende grote opslag hebben in de winterperiode.

Als het om kleine hoeveelheden gaat (vlasmest verteert snel) kun je het ook aanbieden aan particulieren. Zakken bewaren, en volle zakken aan de weg zetten om gratis mee te laten nemen door volkstuinders.

Of bedrijven als AMCO ook vlasmest ophalen weet ik niet.

Jol1

Re: Mestbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:52

Ik heb weleens gehoord dat je de mest van je eigen paarden beter niet over je land (hetzelfde land waar die paarden dus staan) kunt strooien. Weet iemand toevallig ook hoe dat zit?

Nikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:54

Misschien heeft dat wat met wormen te maken?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:57

Zou heel goed kunnen, misschien is de kans op herbesmetting dan groter.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:06

Ik houd dit topic in de gaten. Wij staan namelijk ook op een privéstal en normaal neemt de eigenaresse de mestzakken altijd mee maar nu heeft ze geen beschikking tot een grote auto.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:24

Jol1 schreef:
Ik heb weleens gehoord dat je de mest van je eigen paarden beter niet over je land (hetzelfde land waar die paarden dus staan) kunt strooien. Weet iemand toevallig ook hoe dat zit?

Als je goed ontwormt en de mest goed verteerd is (tijdens het composteringsproces wordt een mesthoop 70 graden) is de kans op besmetting niet groter dan 'normaal' in een wei of op stal.
Wat je wel moet doen is goed bekalken als je op zuurgevoelige grond zit, want paardenmest werkt zuur.

findi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:56

wij hebben mest van 1 paard en gebruiken dit om tuin van onszelf of van anderen te bemesten.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:08

findi schreef:
wij hebben mest van 1 paard en gebruiken dit om tuin van onszelf of van anderen te bemesten.

Haha, wij ook.
We hebben een mesthoop en mijn paard staat ook op vlas en dat gaat gewoon goed. Het verteert snel en dat gaat dus goed.