wei inzaaien met welk graszaad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

wei inzaaien met welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 18:26

Dit voorjaar willen we de nieuwe weide in laten zaaien.
Nu heb ik gehoord dat er speciaal graszaad voor paarden bestaat, zou minder eiwitten bevatten.
Watvoor zaad kunnen we het beste gebruiken?
Graag reacties!

Alvast bedankt iedereen!

_Dunja_

Re: wei inzaaien met welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:47

Je hebt een heleboel soorten gras ik zou zelf naar een tuincentra gaan die kunnen je precies vertellen welke je het beste kunt kopen en hoe je het het beste kan laten groeien.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:55

Je moet naar jou bodem kijken en aan de hand daarvan gaan zaaien. Sommige soorten gras kunnen heel slecht tegen nat land, andere slecht tegen droogte. Sommige doen het goed op een arme bodem, terwijl andere daarop doodgaan. Dus, ik denk dat je eerst een voorselectie moet maken en daarna gaan uitzoeken welke het minste eiwit bevatten.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:14

Oh, interessant. Ik moet daar binnenkort ook eens over na gaan denken, ga deze lente verhuizen!

Wat ook vooral belangrijk is, is het fructaangehalte in het gras. Sommige soorten slaan meer fructaan op dan anderen. (en fructaan kan hoefbevangenheid veroorzaken)

Er bestaan tegenwoordig wel grasmixen speciaal voor paarden.
Een mengsel van verschillende 'arme' grassoorten is het beste.
In ieder geval niet het zaad dat een koeienboer zou gebruiken!

Hier een aantal interessante links:
http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=45
http://www.fixetoudehorne.nl/paard/paardengraszaad.html
http://www.biologischeveehouderij.nl/in ... Nummer=594

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:27

Ik zou voor zaad om een weide in te zaaien allereerst al niet naar een tuincentrum toe gaan, maar dat ter zijde, maar naar een voerhandel.
De meeste weides worden ingezaaid met grasmengsels voor runderen, dit is voor paarden ook prima geschikt. Zorg dat er genoeg grassoorten in het mengsel zitten. Je moet alleen anders bemesten op een paardenwei dan je op een runderwei zou doen, dus minder stikstof. Stikstof zorgt voor een toename van o.a. het suikergehalte en eiwit in gras en dat is voor de melkproducten van koeien natuurlijk hartstikke positief, voor je paard is het juist een extra risico op hoefbevangenheid en dergelijke.

Anoniem

Re: wei inzaaien met welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:59

Er zijn idd diverse mixen in de handel. Vermeld dan wel dat het om paarden gaat. Koeienweide's bestaan uit krachtige grassen, die te krachtig voor paarden kunnen zijn

Zelf bestaat onze wei waar koeien en paarden op lopen, uit Engels raai, Italiaans Raai, klavers, veldbeemd en een zwenksoort, weet even niet welke.

Is dus een vrij krachtige weide, vandaar dat de paarden er niet fulltime op lopen. Als je zelf een mengsel wilt maken, kies dan voor de zwenksoorten, is nl wat stengeliger gras wat paarden lekker vinden.