Drukplekken?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

Drukplekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:08

Hallo Bokkers!

Ik heb een vraagje over drukplekken.

Mijn haflinger heeft nergens witte plekken rond haar schoft, maar ik zag net dat het onderste gedeelte van de haren rond haar schoft wel wit zijn!

Zouden dat drukplekken zijn die binnenkort aan de oppervlakte komen? Ik heb de haren op andere plekken dan waar het zadel ligt bekeken en daar is het onderste gedeelte van de haren wel lichter dan bovenaan, maar niet wit.

Ik heb sinds juni een nieuw zadel en iedereen zegt dat ie goed ligt, maar ik begin nu toch te twijfelen.

Weet iemand hoe dit kan of wat dit is???

Ik baal er echt van, want ik wil niet dat ze last heeft van het zadel en dat ze grote witte plekken eraan over houdt.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:15

hmm juni dan zou je zeggen dat het met het verhaaren al naar boven moest komen afgelopen herfst.
en is het niet zo dat de gekleurde haren uitvallen en dat daar witte voor terug komen

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:55

ja dat dacht ik ook, maar het ziet er echt vreemd uit. het was me ook nog niet eerder opgevallen.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:58

is je paard er gevoelig op??
zitten er op die plekken ook verdikkingen???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:01

Als ik de manen van mijn paard (vos) afknip is de onderkant wit. En ik kan me niet voorstellen dat ze hele manenkam een grote drukplek is
Dus het kan ook zijn dat de onderkant gewoon lichter is. Als je een paard scheert zijn ze ook veel lichter.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:20

Dat zijn inderdaad opkomende witte plekken, door de wrijving/verkeerde druk van je zadel zijn de haarzakjes beschadigd geweest. Er wordt nu geen pigment (kleurstof) meer aangemaakt, en haren zonder pigment zijn wit. Conclusie: ofwel je deken ofwel je zadel zitten niet goed ter hoogte van de schoft. Bij een zadel komt dat vaak doordat het dieptepunt te ver naar achteren helt, daardoor komt er teveel druk op de schoft en komen er drukplekken. Soms kan je het zelf al zien. Als je het zadel oplegt en aansingelt (een losliggend zadel kan je NOOIT beoordelen), en eigenlijk moet je er ook op gaan zitten, dan is de achterste hoogste punt (het uiteinde van de 'lepel') lager dan het voorste hoogste punt (waar bij een westernzadel de 'knop' zou zitten). Dan heb je een zadel die bij de schoft te smal is. Dit kan je NIET corrigeren met opvullen, dat maakt het alleen erger. Ofwel een échte ouderwetse zadelmaker erbij en volledig opnieuw laten vullen, ofwel een ander zadel.
Oja, onderleggers helpen ook niet, kantelt het zadel alleen erger van naar achteren.

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 15:47

bedankt voor de reacties.

Dat is balen zeg! Dan worden het echt grote witte plekken! Ik zal de man bij wie ik het zadel heb gekocht ff opbellen om te komen kijken. Dan zal ik dus weer een nieuw zadel moeten aanschaffen. Er zitten zover ik kan zien (nog?) geen verdikkingen en volgens mij is ze er niet gevoelig op.

Wat een gedoe altijd met die zadels!

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:10

Ik heb de man bij wie ik het zadle heb gekocht net opgebeld en hij komt woensdagavond kijken. Hij zegt dat het geen drukplekken kunnen zijn en dat het waarschijnlijk verstikkingen van de huid zijn. Maar dat komt dan toch doordat het zadel knelt/ drukt ???

Hij zegt dat daar niets aan te doen is, behalve dat ie het anders kan opvullen. Maar dan krijg ik over 6 maanden weer hetzelfde probleem lijkt me.

Wat moet ik nu doen? Gewoon ff afwachten en horen wat ie woensdag zegt? Of op zoek gaan naar een ander (boomloos?) zadel?

mijn huidige zadel heb ik nieuw gekocht (KenTaur Seneca). Als blijkt dat het echt niet past, zou ik dan mijn geld terug kunnen vragen? ik mag die man erg graag en wil geen gedoe krijgen hierom, maar als ik een niet passend zadel krijg aangemeten, dan wil ik wel graag mn geld terug. Lijkt me redelijk of niet?

Tips? Ideeën? Help!

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:17

Als je paard er nu last van heeft, betekent dat toch niet dat je zadel in juni al niet goed lag. Je geld terug zal je echt niet krijgen.
Het is sowieso verstandig om je nieuwe zadel na een half jaar te laten controleren, en daarna ook nog ieder jaar. Je zadel zakt in het begin wat in en je paard verandert ook.

En misschien zijn het idd helemaal geen drukplekken, maar is het onderste deel van de vacht van je paard gewoon wat lichter. Drukplekken zijn dik en gevoelig, die witte haren komen idd in de plaats van de normale vacht.

daisyhaf

Re: Drukplekken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:45

mijn haflinger heeft hetzelfde, alleen is het daar al erger. En het zadel ligt op het eerste gezicht ook goed. ik ga een nieuw zadel aanschaffen. maar omdat ik lange buitenritten maak ga ik waarschijnlijk een endurancezadel of een ander zadel dat geschikt is voor lange ritten kopen.
Ik heb eerst ook aan de boomloos zadel gedacht, maar hier zie ik waarschijnlijk toch vanaf, vanwege de slechte drukverdeling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:10

*Roos* schreef:
Mijn haflinger heeft nergens witte plekken rond haar schoft, maar ik zag net dat het onderste gedeelte van de haren rond haar schoft wel wit zijn!

De haren van een paard zijn niet over de hele lengte van de haar gelijk gekleurd. Naar de huid toe worden ze iets lichter van kleur.
Bij een Haflinger zal dat dus naar het wittege toe gaan.

Allebei mijn paarden hebben het ook; de zwart is vlak op de huid lichtgrijs en de reddun is bij de huis gelig.

Niets om je zorgen te maken dus.

Edit: kijk eens op andere plekken in de haren of ze er daar het zelfde of anders uitzien
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 02-01-06 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:13

Als ze neit wit zijn maar wat lichter, kan het ook komen omdat de haren van je paard bijv. door transpiratie en zou wat uit kunnen bleken. Plekken waar door de schabrak de haren zijn afgeschuurd/ afgebroken kunnen ook lichter lijken. Ben je zeker dat het van het zadel komt, en niet van bijv. de winterdeken?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:54

Dat van het kleurverschil in de haren heb ik dus gecheckt:

*Roos* schreef:
Ik heb de haren op andere plekken dan waar het zadel ligt bekeken en daar is het onderste gedeelte van de haren wel lichter dan bovenaan, maar niet wit.

Dus echt alleen op die plek. Heb net nog ff met stalgenoten gekeken en onder die witte plekken zitten toch (warmere) verdikkingen. Echt zielig voor mn lieve Lente.

Ook had ik het idee dat ze minder lekker ging lopen onder het zadel. Stom, stom, toch eerder naar dat stemmetje in mn hoofd moeten luisteren.

@Cassidy: lente heeft geen deken dus moet wel van het zadel zijn.

Ik snap dat ik niet 100% van mn geld terug zal krijgen, je hebt gelijk Daphne. Maar ik baal er zo van!!! Hoe kan ze nou in 5 maanden zo hard groeien? Zo fanatiek ben ik niet.

Heb net met een barefootdealer gebeld en ik ga denk ik zo'n barefoot op proef nemen. Ik word gek van dat gedoe met die zadels. Niks past. Mijn paard groeit blijkbaar toch zo hard dat ze net als de hulk overal uitscheurt (ze is 6,5). Gelukkig zijn het spieren en geen vet

Maar wat vinden jullie: even niet meer rijden of kan het wel? het lijkt mij wel pijnlijk. Ze reageert er niet op als ik erop druk. Wat zouden jullie doen? (Ik ga natuurlijk niet meer met dat ene zadel rijden)
Laatst bijgewerkt door R_MW op 02-01-06 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:56

Nee, niet rijden als er zwellingen zijn. Laat het goed genezen, misschien loopt het met een sisser af en hou je er geen lelijke plekken van over.

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:57

@ Cassidy: hoelang zou dat duren?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:09

*Roos* schreef:
Dat van het kleurverschil in de haren heb ik dus gecheckt:

*Roos* schreef:
Ik heb de haren op andere plekken dan waar het zadel ligt bekeken en daar is het onderste gedeelte van de haren wel lichter dan bovenaan, maar niet wit.

Dus echt alleen op die plek. Heb net nog ff met stalgenoten gekeken en onder die witte plekken zitten toch (warmere) verdikkingen. Echt zielig voor mn lieve Lente.

Ook had ik het idee dat ze minder lekker ging lopen onder het zadel. Stom, stom, toch eerder naar dat stemmetje in mn hoofd moeten luisteren.

@Cassidy: lente heeft geen deken dus moet wel van het zadel zijn.

Ik snap dat ik niet 100% van mn geld terug zal krijgen, je hebt gelijk Daphne. Maar ik baal er zo van!!! Hoe kan ze nou in 5 maanden zo hard groeien? Zo fanatiek ben ik niet.

Heb net met een barefootdealer gebeld en ik ga denk ik zo'n barefoot op proef nemen. Ik word gek van dat gedoe met die zadels. Niks past. Mijn paard groeit blijkbaar toch zo hard dat ze net als de hulk overal uitscheurt (ze is 6,5). Gelukkig zijn het spieren en geen vet

Maar wat vinden jullie: even niet meer rijden of kan het wel? het lijkt mij wel pijnlijk. Ze reageert er niet op als ik erop druk. Wat zouden jullie doen? (Ik ga natuurlijk niet meer met dat ene zadel rijden)

Nee, niet rijden!
Sommige paarden laten het niet zo duidelijk blijken dat ze pijn hebben!
Maar ik wilde ook nog zeggen dat degene bij wie je het zadel koopt niet moet vertrouwen op de ligging, hij heeft er immers baat bi het zadel te verkopen!
Dus zorg altijd voor een onhafhankelijk iemand, dan weet je zeker dat het niet om geld gaat!
Waarschijnlijk gaan de plekken nog vervellen, tenminste, ik heb dat met mijn paard gehad bij de borst van de deken.
Wacht in ieder geval een dag of 3 en kijk dan verder, wees heel voorzichtig, het zal gevoeliger zijn dus ook eerder weer gaan irriteren als een gezonde huid!
Succes met het vinden naar een passend zadel!

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:18

dankjullie wel voor alle tips en info! Super!

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:02

je zou er ook nog een bondje onder het zadel kunnen doen zodat het wat zachter word voor je haflinger.