Voeren en keuring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Voeren en keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 14:03

Hallo .
Wie kan mij zeggen wat je nou precies moet gaan voeren en vanaf wanneer als je in juni met de merrie naar de stamboekkeuring wilt gaan.
Zij moet natuurlijk wel bruisen!

Anoniem

Re: Voeren en keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:11

Dat 'bruisen' kun je beter bereiken met goede, passende training en oefenen met voorbrengen. Niet door haar als het ware vol te stoppen met voeding die vol energie zit. Dat is niet echt gezond.

Hier op stal wordt Equiral Stud gevoerd. De paarden hier zitten mooi in het haar en glimmen. Dat is voor een keuring natuurlijk zeer gewensd, dus misschien voor jou ook een goede optie. Eventueel nog een scheutje zonnebloemolie of lijnzaadolie erover per dag, et voila.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:30

Helemaal met mijn voorganger eens je moet kijken naar een juiste training van je paard om goed te 'bruisen' op de dag van de keuring.Het is echt niet goed om je paard vol te stoppen met [te]veel voer.Als je de training gaat opbouwen is het wel logisch dat je dan langzaam iets meer bij gaat voeren omdat je paard dan meer energie nodig heeft.

Ik voer zelf Havens en ben daar heel erg tevreden over maar als je paard er nu goed uit ziet en een mooi glanzende vacht heeft zou ik gewoon het voer blijven voeren dat je paard nu ook krijgt want dan doet hij het daar goed op.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:35

Wat heb je voor een paardje!? Wat je kan doen is iemand die ervaren is met voorbrengen van jou ras een kijkje laten nemen naar je paardje en die kan j dan presies vertellen waar je nog ff aan moet werken om het beste eruit te halen.

Ik heb een fries en die moest aankomen, meer kontspieren krijgen en rechter stappen. WE hebben toen 2x per dag een uur recht uit gestapt over het strand en der voer schema wat aangepast. Verder hebben we wat haver bijgevoerd om der wat meer te laten spetteren en een week voor de keuring nie tmeer in de bak laten lopen maar alleen maar rechtuit!

riepertjiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:56

Maar in keuringsconditie willen ze de paarden ook vaak net iets voller zien dan in dat ze normaal zijn. Niet overvoeren en tijdig beginnen met spieropbouw. Heeft er ooit niet een heel artikel hierover gestaan in de IDS?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:05

Bij mij krijgen ze hun gewone voer en gaan op hooi dieet om de buik mooi strak te krijgen

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:39

Hallo.
Zo gauw het weer het weer toelaat gaan we weer verder met de training.
Longeren met touwtjes en rijden.
Dit jaar wordt ze 4 , in juni. Vorig jaar was ze gewoon nog te veulenachtig en niet aan de maat , en dit jaar hoop ik dat het wel lukt.
Het is een bloederig typje (om te zien) maar qua snelheid zeker niet , liever lui dan moe.
Ze is dressuur gefokt , Lancet x Wolfgang.
In de jaren 80 gingen we ook wel met merries naar de stamboekkeuring.
Dat was gewoon even opstellen , even heen en weer stappen en draven
stempel erop en klaar. Maar tegenwoordig gaat het allemaal heel professioneel. Ze worden gelijk ster verklaard. Dus er komt nu heel wat meer bij kijken.
Op het moment krijgt ze gewoon haar brokjes (subli basisbrok) en veel goed hooi.
Overdag lekker in de wei zoals het hoort.
Wanneer moet je nu beginnen met het extra voeren zodat ze er straks goed uit ziet. Dat ze iets meer paard lijkt.