Zonnebloem olie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Zonnebloem olie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 21:36

Aangezien mijn paard nu wel wat magertjes wordt, ik denk van het extreem koude weer, gaf een stalgenoot mij de tip een tijdje wat zonnebloem olie door haar eten te doen zodat ze weer wat voller kan worden.

Ik wil dit natuurlijk best proberen, maar hoeveel moet ik er dan door heen doen?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:41

ik heb nog nooit van die tip gehoord en het lijkt me ook niet dat een paard daar voller van wordt.
Laat je paard eerst eens controleren door een dierenarts en let daarbij vooral op het gebit van je paard.
mijn paard werd afgelopen najaar ook wat mager, hij at wel gewoon maar kauwde het niet genoeg waardoor hij het niet goed kon verteren.

Qua eten kun je onbeperkt goed ruwvoer geven, daarnaast bijv. muesli, en als "dikmaker" heb ik een tijdje maismeel gevoerd (aanmaken met warm water en even laten staan, net als slobber zeg maar). Dat werkte erg goed, een paard valt soms sneller af dan hij bijkomt, mijn paard is nu gelukkig weer goed op gewicht.

x_amber

Re: Zonnebloem olie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:44

ik denk dat je beter gewoon wat meer hooi an bijvoeren ofzo

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 21:46

Met het gebit is niets mis, ook niet met de ontworming, ze krijgt goed te eten (meusli en wat brok) en bijna onbeperkt ruwvoer.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:49

Ik geef soms zonnebloem olie als ze moeten verharen of hun wintervacht aan moeten maken. Maar ik weet niet of het ook een dikmaker is. Misschien kan je maïs voeren?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 21:53

Maïs zou kunnen, heb alleen geen idee hoe ik daaraan moet komen, en hoeveel zou ik daar dan van moeten (bij) voeren?

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:55

Maïs, gebroken of maismeel is inderdaad een dikmaker.
Zonnebloemolie ken ik alleen om de vacht te verbeteren, dus bij het verharen en voor extra glans.

Maïs is vaak bij voerleveranciers gewoon te koop.
Ik gaf de mijne toen 1/2 tot 3/4 schep gebroken maïs.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:56

Je zou het misschien van een boer kunnen over kopen? of is het maïs voor een koe ook weer anderes dan voor een paard?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 21:57

Thanx

En als je zonnebloem olie geeft voor de vacht, hoeveel geef je dan?

Mais moet ik even vragen, dat is vast wel te regelen,

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:57

Ik gaf mijn ruin 1,5 kilo.
Ik koop het bij mijn fouragehandel, zeg maar een agrarische winkel waar ze ook paardenvoer verkopen, de welkoop/boerenbont heeft het misschien ook wel.

wat voer je aan muesli?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:58

BleikjA schreef:
Je zou het misschien van een boer kunnen over kopen? of is het maïs voor een koe ook weer anderes dan voor een paard?

ja dat is weer andere mais.....

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:58

volgens mij een eetlepel zonnebloemolie over het voer voor de glans...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 22:06

Ze krijgt sportmengeling van pavo aan meusli, omdat ze erg gevoelig is voor hoef bevangenheid en diarree (sobere pony) na van alles geprobeert te hebben was dat het geen waar ze veel energie uit haalde, ze krijgt meusli naar beweging, zolang ik dat goed in de gaten hou, (2 kilo als ze hard gewerkt heeft, dat is dan 2/3 uur lopen, en 1 kilo als ze 'gewoon' werkt, dat is dan uurtje bak ofzo, en een half schepje als ze niets doet, en dus de hele dag buiten/loopstal staat)

Haar voer is aardig 'uitgebalanceerd' verder, er is echt wel over na gedacht, ik weet waarom ze wat magertjes was (stond bij een paard wat haar niet bij het hooi liet, is natuurlijk meteen veranderd), het ging weer goed maar door die extreme kou zie ik haar weer wat terug lopen, ik minder haar in het werk (uiteraard) en voer extra, maar ze heeft gewoon nóg wat nodig. Ik voer ook al 'elektrolyte poeder' omdat ze met haar dikke vacht - geen deken- snel zweet en ze zo dus ook veel mineralen kwijt raakt, verschillende likstenen heeft ze ook hangen.

Ik ben niet echt van plan iets aan haar andere voer aan te passen, ze is namelijk eindelijk 'goed', geen diarree, hoeven gaan goed, en ze is lekker pittig, een combinatie die nog bij geen ander voerschema is voorgekomen.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 31-12-05 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:08

Gewoon een scheut eroverheen, maakt niet zo gek veel uit hoor.

Toydoll volgens mij bedoelt missnynke hoeveel musli je voert.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 22:32

Alwiene schreef:
Gewoon een scheut eroverheen, maakt niet zo gek veel uit hoor.

Toydoll volgens mij bedoelt missnynke hoeveel musli je voert.

Is het dan niet heel erg als ze daar teveel van krijgen? Ben ergens bang dat ze weer aan de schijterij gaat, maar goed, dat merken we vanzelf natuurlijk.

Meusli is dus afhankelijk van werk, dat voeren we namelijk voor de energie, en als ik dat teveel voer (dus meer dan ze kan verwerken) dan slaan schijnbaar die darmen ophol en gaat ze aan de schijterij...
Ze is niet de makkelijkste qua voeren ;p

Maar het is dus ong zo:
Bij zwaar werk 2 kilo (2/3 uur stevig tempo, of bijv springles/wedstrijd)
Bij gemiddeld 1 kilo (uurtje bak hobbelen)
En bij geen of heel licht werk ong een halve kilo
en daarbij dus nog basisbrokken, hier altijd een halve kilo van, en dus bijna onbeperkt zeer goede kuil.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:56

2 eetlepels.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 23:15

OemmiejO schreef:
2 eetlepels.

Merci

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:58

pff, het lijkt net altijd of mijn paard veel te weinig brokken krijgt
Het is een haflinger, krijgt op een dag ongeveer 3 plakken hooi, en 1/2 tot 3/4 basis brok (tevens eiwit-arm). Is dit dan voldoende of moet ik het wat opschroeven. ik den k dat ik eigenlijk naar een kilo per/dag wil. Wat zouden jullie doen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 01:26

Zonnebloemolie is inderdaad goed voor de vacht.
Het is ook vet, dus ze zullen er misschien ook wel ietsje dikker van worden, maar om echt dikker te worden... ik vraag het me af...

Sluit me aan bij maismeel of anders kun je ook nog bietenpulp bijvoeren.

sidneey schreef:
Het is een haflinger, krijgt op een dag ongeveer 3 plakken hooi, en 1/2 tot 3/4 basis brok (tevens eiwit-arm). Is dit dan voldoende of moet ik het wat opschroeven. ik den k dat ik eigenlijk naar een kilo per/dag wil. Wat zouden jullie doen?

Een hafje heeft niet zo heel veel krachtvoer nodig hoor!
Als 'ie er goed uit ziet en fris genoeg is zou ik het lekker zo houden. Ruwvoer is dan belangrijker!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:49

sidneey schreef:

je haflinger heeft genoeg aan een 1/2 tot 3/4 kilo, ik zou het mooi zo laten!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 11:00

sidneey schreef:

Zolang ze goed loopt zou ik het zo laten, maar de mijne krijgt 'zoveel' (2 scheppen) alleen als ze heel veel gewerkt heeft, en dan is echt 2/3 uur achter elkaar flink door draven, en mijn paard liet zelf merken dat ze meer energie nodig had.

Ik weet trouwens ook niet of mijn scheppen wel gelijk staan aan kilos, volgens mij is mijn schep kleiner dan een kilo schep, dan zou ze dus op een 'normale' werk (uurtje bak o.i.d.) dag 3/4 meusli en 1/4 basis brok krijgen.

Je moet naar je paard kijken en aan de hand daarvan voeren, als je teveel voert merk je het vanzelf, dan worden ze neurotisch (de mijne aan de schijterij), en als je te weinig voert zijn ze wat fitloos.
Maar wat al gezegt was, ruwvoer is belangrijker, dat is altijd de basis.
Ik merkte gewoon dat ze niet genoeg had aan alleen (onbeperkt) kuil, en dat is ook niet gek als ik zie wat voor werk ze doet, dus ben ik gaan 'experimenteren' met voer, en zo hierop gekomen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 11:37

Die van mij krijgt olie als kracht/energiebron ( dus vrijwel geen brok ), en dat kan oplopen tot een halve liter per dag. En mijn merrie heeft het een tijd extra gekregen om te groeien.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 11:40

Ik denk dat je stalgenoot erop doelt dat vet is een alternatieve energiebron voor paarden is. Door vetrijk te voeren kan je met een kleinere hoeveelheid voer, in een grotere energie behoefte voorzien. (hierdoor kan het bijvoorbeeld goed zijn voor oude paarden, die een slecht gebit hebben.) Vet is voor een paardenlichaam makkelijker af te breken en om te zetten in energie dan bijvoorbeeld eiwit.

Door de manier waarop vetten worden afgebroken, kan een vetrijk dieet heel geschikt zijn voor paarden die duurprestaties moeten leveren. (bijv. endurance).
Ook kan een vetrijk dieet worden voorgeschreven aan paarden die moeite hebben om zetmeel af te breken en daardoor regelmatig last hebben van spierbevangenheid, koliek en diarree.

Maar een vetrijk dieet is wat anders dan een paar eetlepels olie over het voer doen. In een vetrijk dieet worden er veel grotere hoeveelheden olie door het voer gemengd. Ook moet je heel geleidelijk de hoeveelheid vet opvoeren.

Dit staat allemaal uitgelegd in een artikel uit de hoefslag, geschreven door Anneke Hallebeek:

http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=61

Hoewel een vetrijk dieet om verschillende redenen goed kunnen zijn voor een paard, wordt er niet genoemd dat het ook gebruikt wordt om paarden dikker te maken. Zeker als je in gedachte houdt, dat je kleinere hoeveelheden krachtvoer kunt geven, omdat een paard er makkelijker energie uit kan halen.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:12

Ongeveer een koffiekopje per dag moet voldoende zijn. Wel rustig opbouwen dus beginnen met 1 eetleppel. En daarbij mais geven. Net als wat de rest eigelijk zegt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:25

Je kan idd olie bijvoeren voor extra energie.Ik zou beginnen met 100 ml en je kan dit langzaam opbouwen.Volgens mij kun je wel 500 ml per dag gaan geven maar persoonlijk zou ik dat wel heel erg veel vinden.Misschien kun je het opbouwen tot 300 ml per dag maar kijk goed naar je paard want je zegt zelf dat hij erg gevoelig is en snel dunne mest heeft.