Wanneer bellen jullie de dierenbescherming?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Wanneer bellen jullie de dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:31

Hai,

Ik had een vraagje, wanneer bellen jullie de dierenbescherming?
Slechte stalling.
Geen laag stro/zaagsel etc om op te liggen
Veel poep in de wei.
Wondjes.

En dat soort dingen.
Wat vinden jullie het toppunt dus, om die stap te nemen?

_Dunja_

Re: Wanneer bellen jullie de dierenbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:44

Hey Arielover,

Waar ik vroeger woonde stonden 2 paarden in de zomer dag en nacht op de weide.
Maar in de winter stonden ze dag en nacht in een stand met zijn tweeen dag en nacht op stal zonder stro met hun hoofde aan een halsband en halster met hun staarten afgeknipt tot aan hun staartwortel en ze stonden nog op de tocht ook.
Over eten en drinken maar niet te spreken daar...
Ze kwamen er 1 misschien 2 keer per week uit omdat een paar lieve meiden ze op zondag verzorgden.

ontwormen enten en hoefsmid kende die mensen echt niet...
verzorgsters mochten het ook niet zelf doen of betalen

Zwaar onverzorgd stonden ze erbij en zo blij dat ze waren als het weer zondag was.....

Dit vind ik een typisch geval van de dierenbescherming bellen...
(heb ik overigens toen niet gedaan hoor)
Laatst bijgewerkt door _Dunja_ op 31-12-05 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:53

de dierenbescheming hanteerd helaas wat ruimere normen dan ik graag zou zien.
eten water en niet al te verwaarloosde hoeven en een schuil mogelijkheid bij extreem weer is vaak al voldoende... helaas maar waar, maar als je echt vind dat er misstanden zijn moet je natuurlijk altijd bellen!!!

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:16

Ik denk niet zo snel, maar natuurlijk wel als een paard echt onder slechte omstandigheden moet leven. Maar er zijn ook zoveel mensen die bellen terwijl het eigenlijk helemaal niet zo erg nodig is, dan begrijp ik niet waar ze zich mee bemoeien. Voordat ik zou bellen, zou ik wel zekerheid willen hebben dat het paard echt niet goed verzorgt o.i.d. wordt, en er niet iets heel anders aan de hand is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:38

Ik zou niet zo snel de dierenbescherming bellen. Alleen als ik zeker weet dat er iets aan de hand is wat echt niet kan.
Je weet tenslotte nooit of er een reden is.
Een mager paard kan er slecht uit zien. Maar het kan ook dat het dier ziek geweest is en daardoor mager, maar wel heel goed verzorgt wordt.
Zulke dingen kan je moeilijk beoordelen en dan vind ik het ook niet mijn zaak om me ermee te bemoeien.

Tegen mij wordt ook wel eens gezegt dat ik ijzers onder mijn paard z'n hoeven moet laten timmeren, en dat het zielig is om elke dag een uur op blote voeten over de weg te lopen.
Maar ik ben toch maar blij dat niemand de dierenbescherming heeft gebeld

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:48

Anouar15 schreef:

Tegen mij wordt ook wel eens gezegt dat ik ijzers onder mijn paard z'n hoeven moet laten timmeren, en dat het zielig is om elke dag een uur op blote voeten over de weg te lopen.
Maar ik ben toch maar blij dat niemand de dierenbescherming heeft gebeld

Ik heb ze wel een keer op de stoep gehad
Mijn paard was verkocht en ik was nog aan het zoeken voor een opvolger.
In de tussentijd stond de wei / stal leeg, en ik kende iemand die net een paard had gekocht dat zwaar verwaarloosd was.
Deze man had meerdere paarden en weinig weidegrond en vroeg of ik het dier een tijdje wilde adopteren.
Geen probleem, laat maar komen, ik zal proberen om er wat van te maken
Beestje zag er niet uit en was broodmager.
Staat een paar dagen later de DB op de stoep: ze hadden een melding gekregen over een verwaarloosd paard.
De DB kan hier niets aan doen, prima dat ze komen.
Maar dan vraag ik me toch af waar de mensen die gebeld hebben hun verstand hebben zitten.
Ik bedoel, 't was in een klein dorpje, iedereen kent elkaar.
Iedereen wist dat we al 20 jaar paarden hadden en dat die meer dan goed verzorgd werden.
Waarom niet even aan mij vragen wat er met dat paard aan de hand is???
Ik had het ze zo kunnen vertellen hoor......

Mijn advies: bij twijfel eerst aan de eigenaar vragen wat er aan de hand is.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 00:45

Dat laatste ben ik het zeker mee eens!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 01:03

Bij mij stonden ze ook een keer op de stoep. Omdat mijn paard op "een kale wei stonden", dat was dus de paddock. Dat vonden ze zielig omdat ze geen eten hadden, maar de paarden zagen er gezond uit, misschien wat vies van het rollen
Dat hebben die mensen dus vet aangedikt, want onze paarden zijn super gezond!

verder ga ik met oscar mee, vraag eerst wat er met het dier is.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 01:10

Wij hebben al 1 keer de dierenbecherming gebeld ..
Het ging om een pony die wij eerst verzorgden, we hadden hem een lange tijd niet gezien. En op een dag hadden we hem weer gevonden .. zonder water met een hele zware ketting aan de boom gebonden. Het halster was helemaal in zijn hals 'gesneden' en het stond heel erg
Mijn moeder heeft toen de DB gebeld en wij hebben hem wat water gebracht ,, de DB heeft het verder geregeld .. Pony nu nooit meer gezien

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 11:59

Ik weet zelf alles van het paard over wie ik het heb, maar als de dierenbescherming mijn melding het niet waard vind om desnoods het paard wegtehalen, krijg ik dan een boete of iets dergelijks?

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:33

Nejj ,, denk het niet hoor ..

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:34

Ik heb het hele verhaal aan een bokker uitgelegt, omdat ik het liever niet hier neer wil zetten.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:51

Zolang een paard basale verzorging krijgt, redt ie zich wel. Dus: toegang tot schoon drinkwater, medische hulp indien noodzakelijk, een schuilplek (al is 't maar een boom) als ie 24 uur per dag buiten staat, voldoende eten (al is 't maar oud hooi) en eens in de zoveel tijd een hoefsmid als z'n voetjes niet vanzelf goed afslijten.
Wat niet zielig is: een modderige wei (weet jij veel of die beesten 's nachts op stal gaan, misschien heeft ie wel droge brokkelhoeven en is de wei therapeutisch), een kale wei (zal voor een hoefbevangen pony toch op lange termijn prettiger zijn dan een vette...), oud hooi (idem hoefbevangen pony), niet geborsteld (is voor de preszwalski paarden toch ook geen mishandeling..), mager (misschien is het wel een beestje van 35, jarenlang liefdevol verzorgd, nu genietend van het pensioen maar helaas werkt het van binnen niet allenmaal meer zo als 30 jaar geleden).
Dus: bezint eer ge begint (te bellen met de Dierenbescherming).
Bovendien: denk 's na over je eigen paard als ie weer 48 uur achterelkaar in z'n box van 3 bij 3m meter staat op de luxe pensionstal, omdat je liever naar de Winter Efteling ging, of omdat het 'zo koud is' (ondanks je binnenbakje). Oké, misschien staat ie in een brandschone, dikbelegde laag stro maar dan nog denk ik dat dat modderige shetje op die kale wei het beter heeft. En dan maakt 't echt niet uit dat die Shet geen Anky-halster heeft, of niet elke dag 3x speciale 'Pavo Nerve control' te happen krijgt (lees: voer voor 'moeilijke' paarden met onkundige eigenaren).

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:21

Praat me er niet van...
Mijn vriendin heeft al zo vaak geprobeerd om de DB in te schakelen.
Het ging om 2 shetlanders die dag en nacht in het land stonden. geen drinkwater toen het vroor, geen water toen het droog was in de zomer.
Mijn vriendin heeft dit aan de DB gemeld. De DB kwam kijken en zei: EEN PONY HEEFT GEEN DRINKWATER NODIG, DAT HAALT IE WEL UIT HET GRAS. Nou vraag ik je...

Sindsdien is mijn vriendin samen met kinderen uit het dorp regelmatig water gaan geven aan de pony's. De eigenaar deed altijd heel onnozel. Goh, is de emmer omgevallen?

Ook stonden deze shetten in een veel te vette wei en die ene was zo bevangen dat'ie stokkreupel was. Hij stond 's avonds nog op exact de zelfde plek als 's ochtends. De DB had toen toch maar even de eigenaar gevraagd. Hoefsmid was erbij geweest, zeiden die (was ook zo). Maar wel lekker die bevangen pony de hele zomer op die supervette wei laten staan. Hij lag eigenlijk alleen nog maar.
En de DB heeft er niks meer aan gedaan.

Die pony is nu naar de slacht.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:40

Het is toch wel ietwat erger dan de bovenstaande opgenoemde dingen.
Ik denk erover na.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:46

Als het nog erger is zou ik de DB zeker inschakelen ..

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:46

Ik zou alleen de DA bellen als ze er écht slecht aan toe zijn, zolang ze te eten krijgen en (schoon) drinkwater hebben....

Ik heb 1 keer de DB, bij een handelaar stond een paard in de wei met een grote open liggende beenwond, totaal ontstoken en allemaal vieze vliegen die erop zaten, het was bloedheet en het beestje moest gewoon geholpen worden. De handelaar deed er zelf niets aan, omdat het geld kostte en dat was dat 'beest' niet waard.

Ik zou idd eerst naar de mensen zelf gaan, tenzij je gewoon al weet dat ze niet voor rede vatbaar zijn.

en idd liever in de 'pratsj' (modder) met een lekker schuilstal dan opgesloten in een stal! (voor de winterharde dieren)
Want een sportpaard in een open wei zonder deken, vind ik ook in de buurt van dierenmishandeling komen`!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:10

Bij ons komen ze elk jaar naar mn verzorg- IJslanders kijken.
"Ja, ze staan de hele dag buiten in de kou"
Damn, echt al 10 jaar komen ze ofzo.
Zelf heb ik nog nooit de dierenbescherming hoeven bellen/ gebeld.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:46

Als je eerst naar de mensen toe gaat en daarna de DB belt, weten die eigenaren natuurlijk meteen wie gebelt heeft en dan kun je grote problemen met die mensen krijgen ..

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:54

heejj heejj!
ik heb een keer de dierenbescherming gemaild, met dezelfde vraag, waarneer hun dan teminste ingrijpen(ofzo iets). En hun antwoorde, dat ze ingrijpen als de dieren geen water en voedsel meer krijgen. opzich een g0eie reden tog..

alleen ik vind dat als de dieren dagenlang verwaarloosd worden , dat die mensen dan wel een soort van waarschuwing moete krijgen
xxxjes d0eii d0eii niinna

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:35

ArieLover schreef:
Het is toch wel ietwat erger dan de bovenstaande opgenoemde dingen.
Ik denk erover na.

Vind jij het niet zielig dat shetlanders structureel geen water krijgen? en is het normaal dat de DB dan zegt dat shetlanders genoeg vocht binnenkrijgen bij het gras?

En een zwaar bevangen shetlander in zo'n vette wei laten grazen (zeker een halve hectare vette volle kleiwei) zodat hij binnen no time niet meer kan staan en naar de slacht moet?

Wat moet er dan in 's hemelsnaam misgaan voor de DB wel ingrijpt?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:48

ik heb ze ook wel op de stope gehad, mijn pony stond in een modderige wei en dat vonden mensen zielig... gut o gut, de paarden kregen 2 keer per dag hooi, en hadden een aardig stuk betegeld waar ze wel droog op konden staan mét afdak. Maar dat zagen ze blijkbaar niet

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:08

van de dierenbescherming hoef je inderdaad zeker niet te verwachten dat er iets gebeurd.
ze zijn echt afgelopen jaren al tig keer bij mn verzorgshets (meike enz) geweest, zelfs op het moment dat meike alleen nog maar kon liggen, dus niet maar naar de sloot liep voor water, zo hoefbevangen was dat ze amper meer op kon staan zonder hulp en op een vette wei stond dag en nacht, zelfs toen hebben ze niks gedaan. inmiddels zijn we zo'n 3 of 4 jaar verder en staan ze er nog zo bij, ze hebben nog geluk (of eigelijk dus niet) dat ze nog in leven zijn maar vraag mezelf wel eens af hoelang dat nog zo zal zijn, vooral nu het voorjaar er weer aankomt