gedragstornis?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

gedragstornis?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:07

hallo bokkers!
ik heb nu sins anderhalf jaar een paardje erbij
alles ging goed en deed normaal
nu heb ik al heel lang last ervan dat die gek gaat doen, zo is er van de week ook iets gebeurt
ik ging eventjes wandelen met mijn paardjes eerst de ene nou dat ging echt super dat paardje is altijd heel erg lief dus ging ik ook met de andere wandelen nou dus ik ben onderweg begint die in een keer te steigeren bokken en heel hard trekken dus ik hou vast en probeer ik hem rustig te krijgen dus ik wandel weer verder laat hem ook steeds grazen nou opeens gaat die weer steigeren bokken en losrukken enzo maar nu steigerde die zo hoog dat ik er bijna onderkwam gaf die nog een trap die ik maar net kon ontwijken dus toen had ik hem niet meer vast, ging die in volle rengalop over de weg heen maar net richting een kruising komt er dus een auto en die kon die net ontwijken dus ik ren erachteraan en wist echt niet wat ik moest doen dus naar heel lang rennen en roepen enzo had ik hem dan toch tepakken..dus ik moest vandaag samen met mijn moeder de paarden naar een adresje brengen waar ik ze op stal kan zetten(ik zelf heb een weiland met inloopstal) dus wij gaan samen de wei uit(had al een hoofdstel omgedaan met longeerlijn) en begint die weer zo gek te doen gelijk al dus gelijk weer in het weiland gezet en nu weet ik dus niet wat ik moet doen..laat ze maar gewoon in het weiland staan

maar zo zijn er nog meer dingen..als ik aan het rijden ben, nou lekker ontspannen alles oke.., springt die in een keer heel hard weg en gaat die er weer vandoor en dan probeer ik hem weer rustig te krijgen en dan weer ontspannen te rijden nou dat lukt meestal niet echt, hij is vaak zo opgefokt dan, maar dan ga ik veel slangenbogen enz. rijden vooral in stap maar als ik dan weer ietsjes ga oppakken dan springt die weer heel hard weg en gaat die er weer vandoor
en hij maakt zich dan ook altijd zo groot en sterk
nou is mijn vraag of iemand misschien weet wat dit kan zijn en wat je eraan kunt doen ?
(er zijn ook wel is dagen dat het met rijden goed gaat hoor)
groetjes essiej_peace

Esmiralda_

Re: gedragstornis?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 16:30

niemand

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:28

Allereerst zou ik alle lichamelijke oorzaken proberen uit te sluiten.
Controleren of hij geen last heeft van zijn rug, gebit (had die van mij), benen, etc.

Wanneer je paard lichamlijk in orde is en je zadel en hoofdstel passen goed zou je kunnen overwegen om je paard te laten heropvoeden.

Volgens mij zijn er veel tevreden mensen die hun paard bij Ballingerhof gebracht hebben.

tituske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:32

heej
fijn dat te horen, mijn paard heeft daar ook soms last van!
dan heeft hij eens een week dat hij echt heel braaf is en dan de andere
week gaat die plots weer koppig doen !
ik zou ook graag tips hebben, dierenarts is vorige week geweest en alles
was is orde met hem!µ
maar ik denk zelf dat het komt omdat hij nog jong is, hij is nog maar
5 jaar dus ik hoopdat het daardoor komt !

groetjes

marlo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:26

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 11:35

bedankt voor jullie reacties, de dierenarts heeft hem al onderzocht en er is niks verkeerd aan zijn benen, rug of gebit
ik zal er eens over gaan praten met mijn ouders of we er misschien iemand anders bij moeten halen
groetjes essiej_peace

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:48

Je kan proberen het paard een stuk minder krachtvoer te geven en wat meer hooi en ruwvoer. Dat wil nog wel eens een hoop schelen in kuren.

Ik weet verder niet wat de omstandigeheden op stal zijn maar het zou fijn zijn als je paard een paar uur per dag buiten met wat andere paarden kan ravotten.

En verder denk ik toech goed concequent zijn naar het paard en even longeren voor dat je gaat rijden.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:37

Als de veearts niets heeft kunnen vinden, denk ik dat je paard een loopje (of sprongetje..) met je neemt. Hij ziet jou dan niet als leider, heeft geen respect en gaat z'n eigen gang.
Tijd voor forse maatregelen, het is een wonder wat een paar rake klappen aan gedragsverbetering kunnen bewerkstelligen...
Wegbrengen is een tussenoplossing, kans groot dat ie poeslief is, zolang hij door iemand wordt geleid die hem de baas is (door natuurlijk overwicht b.v.) maar zo gauw hij weer terug is, zal ie je weer te grazen nemen.
Check nog wel even of ie aan beide ogen normaal kan zien, want als ie zo reageert omdat ie deels blind is, is het natuurlijk een geheel andere zaak.

Esmiralda_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:33

Riant schreef:
Je kan proberen het paard een stuk minder krachtvoer te geven en wat meer hooi en ruwvoer. Dat wil nog wel eens een hoop schelen in kuren.

Ik weet verder niet wat de omstandigeheden op stal zijn maar het zou fijn zijn als je paard een paar uur per dag buiten met wat andere paarden kan ravotten.

En verder denk ik toech goed concequent zijn naar het paard en even longeren voor dat je gaat rijden.

mijn paard krijgt al geen krachtvoer hij krijgt meusli zonder haver en 3/4 plakken hooi per dag, en hij staat ook 24uur per dag buiten hij heeft een stalletje waar die zelf in en uit kan lopen wanneer die zelf wil, ook heeft die een maatje waar die de hele dag mee in het weiland staat
groetjes essiej_peace