lastig tijdens uitmesten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blessie

lastig tijdens uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:41

Heey..

Mijn verzorgpony is de laatste tijd erg vervelend als ik haar stal doe waar zij bij in staat. Als ik met de schep eraan kom om het eruit te halen dan legt ze de oren in de nek, probeert te bijten en draait de kond naar mij toe en probeerd mij 'bang' te maken. (nouja ik weet niet echt of ze me zal bijten, dat denk ik niet want ik sta dan wel dicht bij haar maar dan maakt ze zegmaar de 'bijtbeweging' ) Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Moet ik haar gewoon negeren en achter haar kond/hoofd langs lopen of....? Bedankt alvast!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:43

haar uit de stal doen en even ergens vast zetten, maar wel ergens waar je haar nog kan zien

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:43

Pony uit de stal halen lijkt mij!! Het is nogal gevaarlijk om uit te mesten als je pony zo doet

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:45

Ja, buiten vastzetten was ook het eerste wat bij mij opkwam...
Ik zet mijn verzorgpony ook altijd buiten aan de ring vast als ik zijn stal doe....staat hij niet in de weg en ben ik sneller klaar...

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:46

oke ja, daar dacht ik zelf ook al aan bedankt!

_Marleen_

Re: lastig tijdens uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:08

Vastzetten aan halster of in een andere stal of in de paddock.

xxx

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 17:10

_Marleen_ schreef:
Vastzetten aan halster of in een andere stal of in de paddock.

xxx

vastzetten in de stal helpt niet, ergens buiten de stal dus wel en in een andere stal kan meestal niet want die zijn dan al 'bezet door de andere pony's/paarden' en de paddock mag ik dr niet zomaar inzetten omdat het niet m'n eigen pony is

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:27

Jij vind het vast ook niet leuk als je moeder het toilet komt schoonmaken terwijl jij net lekker zit te poepen.

Gewoon even lekker losgooien als je jij de stal doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:05

Idd lekker losgooien. Bovendien is het ook niet goed voor de luchtwegen om haar in de stal te laten(ammoniak, stof). En de stal is haar plekje, rustpunt, ik vind het altijd verstandig om dat ook zo te laten. Dus niet met vorken in de weer.

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:17

ze staan elke dag buiten (als het weer het toelaat) ze krijgen genoeg frisse lucht! maar dit is ff off-topic dus

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:42

blessie schreef:
ze staan elke dag buiten (als het weer het toelaat) ze krijgen genoeg frisse lucht! maar dit is ff off-topic dus

In de tussen tijd dat ze op het land staat uitmesten dus

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:44

Kwestie van opvoede?
Ik mest alle stallen uit met paarden erin. Denk je dat op een handelstal met 50 paarden ieder paard eruit gehaald wordt tijdens het mesten? Als mijn paard haar oren in dr nek durft te leggen, of dr kont naar me toe durft te draaien, krijgt ze er een knal bij!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:46

Ben ik de enige die denkt dat er hier toch wel een dominantieprobleem zit? Op de stallen waar ik werkte moesten ze ook op stal blijven bij het mesten en paarden die aanvielen kregen gewoon een grom danwel een flinke pets en dan was het wel gedaan. Of dat meisje het paard in of buiten de stal heeft met mesten moet toch van haarzelf uitgaan, en niet van het dier?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:46

tegelijk met EngelAngela

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:49

2 zielen 1 gedachte zeggen ze weleens

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:52

EngelAngela schreef:
Kwestie van opvoede?
Ik mest alle stallen uit met paarden erin. Denk je dat op een handelstal met 50 paarden ieder paard eruit gehaald wordt tijdens het mesten? Als mijn paard haar oren in dr nek durft te leggen, of dr kont naar me toe durft te draaien, krijgt ze er een knal bij!

ja.. ik geef haar dan ook wel een 'knal' maar dan gaat ze zo weer door hoor!

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:54

hoe goed ik het haar ook duidelijk maak.. ik denk ook dat het met dominantie te maken heeft

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:55

Urielle schreef:
Ben ik de enige die denkt dat er hier toch wel een dominantieprobleem zit? Op de stallen waar ik werkte moesten ze ook op stal blijven bij het mesten en paarden die aanvielen kregen gewoon een grom danwel een flinke pets en dan was het wel gedaan. Of dat meisje het paard in of buiten de stal heeft met mesten moet toch van haarzelf uitgaan, en niet van het dier?

inderdaad...mijn paardenstallen mest ik ook wel eens uit als ze nog binnen staan (bij erg slecht weer bv). Heb ook een dominant paard erbij gehad en het is gewoon een kwestie van logisch na denken en consequent handelen. Mijn paarden staan keurig aan een kant van de stal terwijl ik uitmest, met 1 simpele tong klik gaan ze naar de andere zijde. Ze zullen niet zomaar de stal uitlopen oid. Kwestie van opvoeden.

Begin bij deze pony ook rustig met het uitmesten, desnoods in stukken verdelen. De keren dat ze keurig blijft staan belonen. anders consequent " corrigeren" en haar op haar plek terug zetten

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:01

Ben het er niet mee eens, dat je gaat uitmesten als de pony nog op stal staat, dit kan gevaarlijk zijn, niet alleen voor je pony (scherpe vork) maar ook voor jou, je hoort vaak genoeg dat er iemand een knal krijgt van zijn pony tijdens dit soort werkzaamheden, ik mest uit als de paarden buiten staan, is ook veel frisser, ivm ammoniak en stof van stro.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:29

Ik ben het niet eens met je Brennie. Stallen mesten is niet gevaarlijk, op het moment dat jij Boven je paard staat. Als je je net als de TS weg laat jagen door je paard, wint hij of zij iedere keer aan dominantie ten opzichte van jouw.

Ik sluit me volledig aan bij de manier van RUBYWHITE. Zo mest ik de stallen van mn eigen verzorgpaarden, maar ook van de patienten die ik verzorg. Nou dat zijn paarden in vreemde omgevingen, met vreemde stallen, die zich vaak niet lekker voelen. En ook deze paarden (hoe groot, klein, dik of dun ook) luisteren uiteindelijk allemaal!

Ga oefenen met je paard. Begin met simpel meelopen aan de hand. Ergens neerzetten, laten staan, loop een rondje om dr heen. *ze blijft staan, verzet niet 1 stap). Dan ga met haar lopen. Op het moment dat jij stilstaat staat zij stil, op het moment dat jij terug loopt moet zij al 3 passen terug hebben gedaan. als jij stapt moet zij stappen. als jij stopt. staat zij stil. Herhaal het ergens los neerzetten, en het erom heen lopen.

gaat dit goed: Zet haar in de stal. Je zet haar bv links van je neer. Commando: BLIJF. Je mest haar stal aan de rechterkant. Op het moment dat ze netjes blijft staan, en jij die kant schoonhebt. Belonen, naar de andere kant zetten. zelfde verhaal. Als je klaar bent, belonen. deur dicht. Klaar! uitmesten met paard erin is veel gezelliger, en schilt je een hoop gezeul met paard

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:18

Brennie schreef:
Ben het er niet mee eens, dat je gaat uitmesten als de pony nog op stal staat, dit kan gevaarlijk zijn, niet alleen voor je pony (scherpe vork) maar ook voor jou, je hoort vaak genoeg dat er iemand een knal krijgt van zijn pony tijdens dit soort werkzaamheden, ik mest uit als de paarden buiten staan, is ook veel frisser, ivm ammoniak en stof van stro.

ik doe het niet met een vork en ze hebben ook geen stro in de stal meestal staan me vzpony's ook wel buiten maar heel af en toe (als het slecht weer is ofzo.. of ze hebben net gereden dan niet )

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 20:19

maar ze doet het ook alleen maar als ik bij haar in de stal aan het uitmesten ben.. en eerst deed ze dat nooit.. sinds kort nogmaar

Susanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:50

De pony uit de stal halen
In de wei, bak, paddock etc. zetten zodat jij de stal kunt uitmesten.

Ik zet mijn pony altijd in de wei tijdens uitmesten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:54

Even ergens anders inparkeren?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:09

blessie schreef:
maar ze doet het ook alleen maar als ik bij haar in de stal aan het uitmesten ben.. en eerst deed ze dat nooit.. sinds kort nogmaar

Ze is je dus aant uitproberen! Als je het nu niet afstraft, is ze over een tijdje bij alles over je de baas.