Vlas of zaagsel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

Vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:00

Ik heb met mijn paard best wel wat ellende gehad, veel problemen met zijn luchtwegen zo'n 3 jaar geleden. Het laatste redmiddel na 5 maanden tobben, DA wel 15x geweest en naar utrecht was de wei. Daarna is hij bij terugkomst in een buitenstal en op zaagsel gegaan, Dit gaat nog altijd goed.
Nu is onze stal verkocht en deze mensen willen ook vlas leggen in de stallen voor hetzelfde bedrag als nu. Ik heb heel veel goede verhalen over vlas gehoord, zo zou het minder stoffig zijn en ook veel droger voor de hoeven.

Ik wil graag weten of er mensen zijn die op vlas staan en er ervaringen mee hebben en hoe die zijn. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen. waarom veranderen als het goed gaat? Maar aan de andere kant als het nou beter is?????

ArabStables

Re: Vlas of zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:27

Ik kan je maar 1 ding aanraden: Linabox vlas van Ecobodem.
Beter spul bestaat er niet. Uit de Bittest van verleden jaar kwam dit strooisel als beste uit de test. Het is absoluut stofvrij, optimaal ontstoft zoals geen ander stooisel!
Ik gebruik het nu een aantal maanden en ben zeer tevreden.
Ik had mijn paarden voorheen op zaagsel, daarna ben ik overgegaan op vlas van mijn dierenspeciaalzaak, maar dit bleek toch nog stof te bevatten en ze bleven snotteren en doen. Ik kwam toen via Bit op Linabox vlas van Ecobodem uit en heb hier op goede hoop, een aantal pallets van besteld. En nu: mijn paarden hoesten en snotteren niet meer en glanzen van gezondheid.
Ik ben ontzettend tevreden en wil NOOIT een ander strooisel meer!
Echt het proberen waard!

http://www.ecobodem.nl/

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:28

Bij ons op stal staan er veel paarden op vlas....ik vind het ideaal! (vooral ook omdat ik de stallen uitmest... ) Het stoft even als je het erin gooit maar daarna niet meer. En het is idd droger voor de hoeven...

Je kan het toch gewoon proberen?

Succes!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:35

Vlas!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:34

Wij hebben 2 paarden op vlas en dat is idd super!
Het uitmesten gaat makkelijk en het neemt ook veel vocht op!

Cabsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:26

Mijn pony staat ook sinds een paar weken op vlas. Het bevalt mij erg goed omdat het ook niet zo stoffig is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:01

Vlas zit iig minder stof in dan in zaagsel, als je het geschoont en van een goed merk koopt. Je hebt ook van ik dacht hempflax hennepvezel met eucalyptus erin.
Nog een tip: zoveel mogelijk buiten.

JoyRiderJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:21

Wij staan ook op vlas: superspul! En het stoft helemaal niet. Als je een hele baal in de stal gooit zie je niks dwarrelen ..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:35

Ik heb sinds 1 jaar mijn paarden op vlas staan en dat bevalt mij prima. Paarden blijven er schoner door, het neemt super vocht op en je ruikt geen rare luchtjes. 1x per week de natte plekken eruit en opstrooien en dagelijks even de mest eruit en klaar. Zaagsel heb ik ook geprobeerd doordat een pensionpaard last van verstoppingen kreeg toen deze op stro stond...maar zaagsel blijft lang zo mooi niet, helemaal niet als het nat wordt. En als t desbetreffende paard dan zo`n smeerkees is...

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:44

mmm is best unaniem, trouwens mijn paard staat zoveel mogelijk buiten in de zomer en in de winter probeer ik het ook maar laat de bak het vaak niet toe en is het weiland onbegaanbaar

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:25

RUBYWHITE schreef:
Ik heb sinds 1 jaar mijn paarden op vlas staan en dat bevalt mij prima. Paarden blijven er schoner door, het neemt super vocht op en je ruikt geen rare luchtjes. 1x per week de natte plekken eruit en opstrooien en dagelijks even de mest eruit en klaar. Zaagsel heb ik ook geprobeerd doordat een pensionpaard last van verstoppingen kreeg toen deze op stro stond...maar zaagsel blijft lang zo mooi niet, helemaal niet als het nat wordt. En als t desbetreffende paard dan zo`n smeerkees is...

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens.
Alle paarden die ik ken die op vlas staan, en gaan liggen worden vies. Het vlas blijft gewoon aan de vacht plakken(en dan maar te zwijgen als ze in stront of natte plek gaan liggen).
Vlas blijft ook niet mooi.
Als je het er net in legt, ja heel netjes, maar als het paard er een nat in heeft gestaan is het donkerder geworden van kleur. Opzich is dat geen probleem, maar stro is toch netter.
Ook als je vlas er in doet komt er lichtjes stof vrij(wel minder erg als bij stro).

Verder ben ik zeer tevreden over vlas. Je moet er uiteraard voor zorgen dat ze genoeg te knabbelen hebben, maar verder is het netjes.
Als je het goed bijhoudt(2 pakken erin, iedere stront en natte plekken eruit en eens in de 2 maanden alles eruit, schoon spuiten en opnieuw beginnen) is het zeer fijn spul!!!

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:25

vlas
Dat verteerd ook, zaagsel niet

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:27

Iid, als je vlas op een bult legt wordt de blut langzaam aan kleiner (is bij mn vriendin!!)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:37

Vlas!

Voordelen:
Licht in verwerking
Minder stof
Hoog absorbtie vermogen
Natuurlijk afbreekbaar
Goedkoper in verbruik (op de juiste manier gebruikt dan)
Isolerende werking (paarden liggen warmer)
Natte plekken goed herkenbaar
Hoeven blijven droger
Licht in het verwerken

Nadelen:
Het kleurt sneller donker, maar top blijft wel droog
Paarden die veel ronddraaien in de stal maken er een zooitje van en de vaste onderlaag zet zich dan niet.
Wanneer je eens per week alles wilt uitmesten, werkt vlas niet.
(Iedere dag de mestballen verwijderen, natte plekken om de dag en eens per week nieuw pak opstrooien, dan blijft het goed).

Veel mensen mesten verkeerd. Ze werken met vlas net zo als met zaagsel of stro en dan heb je veel minder profijt van het vlas. Eenmaal per week grondig de stal leeg, is bij vlas niet nodig. Wel moet je iedere dag de drollen scheppen en om de dag de natte plekker verwijderen. Ook is het van belang dat in beginsel je echt 4 tot 5 pakken in een stal doet en van daaruit verder werkt met vlas. Een dun laagje als begin, gaat al snel verkeerd en dan ben je duurder uit.

Op internet bij een aantal leveranciers kun je wel info vinden over vlas mesten op de goede manier.

Succes!
PS: ik zou niet anders meer willen!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:57

Mijn paard staat ook op vlas. Een woord: Súper!!

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:15

mijn paard staat ook op vlas en idd het is echt super!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:52

ik ga absoluut voor vlas, daar kan je mee spelen dat het sneeuwt ! nee, ik vind het gewoon een stuk beter dan zaagsel, en de voordelen zijn al genoemd. verder lijkt het me ook aangenamer voor een paard.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 01:21

Vlas blijft veel langer droog dan zaagsel, en stoft veeeeeeeeeeeel minder. Ik vind het geweldig spul, eens per week een nieuw pak erin en klaar. Tussendoor alleen ff de drollen eruit scheppen.

Zaagsel vind ik zeer irri omdat het zo enorm stoft, en vrij snel nat wordt.

Ik zou dan ook zekerweten weer kiezen voor vlas!

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:01

Vlas is super voor de eigenaar, maar niet voor het paard.
Als je een paard hebt die af en toe een hap neemt (of langzamerhand vlas binnenkrijgt als ie de laatste plukken hooi/kuil bij elkaar snuffelt) dan is er het gevaar dat ie verstopt raakt. En dan is vlas plots helemaal niet meer fijn en/of goedkoop, want een vlasverstopping is er niet altijd met olie uit te krijgen. En dan moet je naar een kliniek om te opereren...
Bovendien valt mij op dat er relatief veel hoefzweren ontstaan bij paarden op vlas (welk merk dan ook). Of dat nu is omdat die kleine, scherpe stukjes makkelijker een brokkelhoef indringen ofdat het met de zuurtegraad ofzo van de bodem te maken heeft, weet ik niet.
Maar ik kies nog steeds voor krullen (zaagsel). Raken ze daarmee verstopt, dan weet je in ieder geval dat het weer op te lossen is zonder rekening van 3000 euro.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:14

LauEef schreef:
RUBYWHITE schreef:

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens.
Alle paarden die ik ken die op vlas staan, en gaan liggen worden vies. Het vlas blijft gewoon aan de vacht plakken(en dan maar te zwijgen als ze in stront of natte plek gaan liggen).
Vlas blijft ook niet mooi.
Als je het er net in legt, ja heel netjes, maar als het paard er een nat in heeft gestaan is het donkerder geworden van kleur. Opzich is dat geen probleem, maar stro is toch netter.
Ook als je vlas er in doet komt er lichtjes stof vrij(wel minder erg als bij stro).

Verder ben ik zeer tevreden over vlas. Je moet er uiteraard voor zorgen dat ze genoeg te knabbelen hebben, maar verder is het netjes.
Als je het goed bijhoudt(2 pakken erin, iedere stront en natte plekken eruit en eens in de 2 maanden alles eruit, schoon spuiten en opnieuw beginnen) is het zeer fijn spul!!!

Kom dan maar eens bij mij kijken Ze adviseerden bij mij toen ik op vlas ging: schone lege box, 3 zakken vlas erin, elke dag mestballen eruit, 1x per week natte plekken eruit, elke week opstrooien en na 10weken alles eruit en weer opnieuw beginnen.

Mijn paarden hebben geen vieze pisvlekken, ja misschien een keer een beetje mest aan de hakken omdat ze er wel eens per abuis in gaan liggen maar ik sta er ook niet elke minuut bij om elke mestbal diret te verwijderen dit gebeurd 1x per dag. En natuurlijk als ze liggen b lijft er wel eens wat vlas aan hun vacht hangen maar niet omdat t vies is. Wrijf er met hand of borstel overheen en weg is het. Maar dit heb je met stro, zaagsel etc net zo goed.

Ik heb 1 paard op stal staan wat een behoorlijke smeerkees is. Haar box is iets bewerkelijker omdat ik er meer uithaal en meer in opstrooi. Maar ik ben hier wijzer mee dan stro en zaagsel. Kijk als ik een aantal dagen er geen mest uit haal, tsja...dan is het logisch dat t misschien viezer wordt. Maar dan moet je geen dieren nemen als je er helemaal geen werk van wilt hebben

grauwman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:36

Mijn paard is echt een smeerkees en deze blijft op zaagsel toch echt schoner dan op vlas! Ik moet elke dag de natte plek eruit halen anders kan ik deze de volgende dag voor de helft leeg halen. Helaas mogen bij ons op stal de paarden niet op zaagsel maar anders had ik het wel geweten.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:43

ik bedenk me net, dat het er ook sterk vanaf hangt WAT voor vlas je gebruikt. die goedkopere vlas heb ik nooit gehad. mijn paarden staan op thoro vlas, iets duurder, maar echt beter...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:05

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:11

Wij hebben op stal allebei gehad
Vlas is erg glad!
Wij zijn zelf erge voorstander van Zaagsel
Vind het zelf ook mooier staan

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:27

ik ga voor vlas met een dikke laag stro erover
dat bevalt mij prima
ik koop altijd 4 pallets tegelijk (72 pakken) dat scheeld in de kosten
ik heb niet het hele stof vrije volgens mij (linabox is daarin de beste)
maar dat maakt me niets uit en ligt stro overheen en de paarden staan de hele dag buiten
hoestende paarden heb ik nog nooit gehad

het kan idd wel glad zijn heb ik gehoord
maar dat ligt ook aan de ondergrond
ik heb ze op dikke vochtdoorlatende rubber matten dus de bodem is altijd stroef..dat zal vast schelen