Vuurwerk.. paard in de wei ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Vuurwerk.. paard in de wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:44

Hoi,
Ik ga vanavond weg, oud en nieuw vieren bij mijn oma in Den Haag.
Onze paarden blijven natuurlijk gewoon thuis, maar is het veilig om ze in de wei/paddock te laten als wij er niet zijn ?
Onze buurvrouw houdt ze wel in de gaten, en onze wei ligt achter het huis, er kan in principe niemand bij zonder over ons erfje te gaan.
Maar toch, ik houd al helemaal niet van vuurwerk, en als de paardjes wat overkomt....
Als ik mijn pony op stal zet wordt ze gek, ik laat haar dus zowiezo in de uitloop stal staan. Het paard van mijn zus gaat in een buitenstal, kan dus mijn pony zien, ruiken en voelen. Zo doen we het altijd. Maar onze 2 kleine pony'tjes staan in de paddock. We hebben gister een klein soort van stalletje gemaakt in de schuur, voor het barre weer.
Moeten ze daar in? Of kunnen ze gewoon buiten blijven ?
Groetjes !

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:51

Hoi,

zelf laat ik mijn paard op stal staan met de radio aan. Ik zou je paard niet in de wei zetten. Stel dat hij schrikt en op hol slaat.... Fijn dat de buurvrouw hem in de gaten houd natuurlijk, maar ze zal hem niet de hele tijd kunnen zien. Stel dat hij schrikt en door de draad gaat. Dan zou ik ze in een stal met uitloop zetten of in de paddock. Tenminste dat zegt mijn gevoel misschien dat andere mensen hier een andere mening over hebben

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:54

Ik zet mijn paard ook binnen. Nu staat ze buiten en letten de mensen die ernaast wonen op haar. Zij zijn nu ook met vuurwerk bezig, maar dan went ze er wat aan. En vanavond gaat ze naar binnen maar dan vind ze het vuurwerk ook niet meer spannend.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:55

Trouwens ik zou te eng vinden dat mijn paard 's-nachts met al dat vuurwerk als een blinde door de draad of omheining heen zou vliegen van de angst.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:56

mijn paarden lopen gewoon buiten elk jaar al en er is nog nooits iets gebeurt, maar er kan dan ook niemand in onze wei komen zonder sleutel en ze staan in het midden..

Kimbers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:57

Kunnen ze niet over het hek klimmen dan? Ik het liever dat mijn paardje binnen staat. Stel je voor dat er wel iemand is die het leuk vind vuurwerk in je wei te gooien. Vind het maar niks

marscha22

Re: Vuurwerk.. paard in de wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:02

wij laten vandaag ook alle paarden op stal staan stel je voor dat ze door het draad gaan dan hou je er helemaal niks aan en heb je dat probleem weer. dus hier staan de paarden lekker op stal we geven ze dan wel vaker wat hooi op stal. op stal staan ze in ieder geval veilig.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:04

Als je paard gewend is buiten te staan zou ik hem gewoon buiten laten staan.Een paard is immers een vluchtdier en in de stal kan hij niet weg.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:05

Mijn paard staat gelukkig ook weer achteraf en alleen de buren steken wat vuurwerk af, maar houden het goed in de gaten hoe Solide erop reageert, maar ze geeft er niks meer om. Vanmorgen was het even spannend. Maar voor de veiligheid gaat ze vanavond lekker naar binnen (ze gaat ook iedere avond naar binnen dus is voor haar niks vreemds) en krijgt wel extra hooi natuurlijk.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:06

Je schrijft dat je paarden niet gewend zijn om binnen te staan. Dan zou ik ze buiten laten.

Vuurwerk vinden ze waarschijnlijk toch al eng en als ze dan ook nog in een nieuwe stal moeten die ze niet gewend zijn lijkt mij dat een beetje veel van het goede. In hun vertrouwde omgeving in dit geval de wei zullen ze zich veiliger voelen. Helemaal omdat paarden vluchtdieren zijn en je in een wei nou eenmaal meer ruimte hebt dan in een stal.

Als de wei in een drukke omgeving ligt waar er veel kans bestaat dat mensen vuurwerk in de wei gaan gooien zou ik wel overwegen om ze binnen te halen. Beter een bang paard dan een gewond paard.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 14:13

Oke, dankjullie wel. Ik laat ze gewoon buiten, en over het hek klimmen doen ze echt niet hoor ! Ze zijn geen aapjes..
Nu staan ze ook gewoon rustig terwijl het hier al lekker loopt te knallen.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:19

Ik zet mijn paardje ook op stal, geef haar om 5 voor 12 een paar plakken hooi, en dan komt het vast wel weer goed.

snoopy_love

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:20

ik zet myn shetlander ook gewoon op stal met lekker veel hooi en myn andere paardje staat veilig op de manege. Jammer dat sommige mensen zo triest zijn expres voor een manege vuurwerk te gaan afsteken

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:24

Mijn merrie wordt helemaal gek. Die gaat op stal met de deuren toe, maar dat is elke avond zo dus dat is ze gewend Tegen elf uur ga ik er alvast even langs om haar wat Tranquigel toe te dienen, en vanaf kwart voor twaalf ben ik bij haar tot het voorbij is... Arme Mushy

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:37

Mijn ponys staan ook allemaal buiten met oud en nieuw.
Ze zijn geen stal gewend (we hebben het ook niet ).
Elk jaar is het natuurlijk wel weer spannend ben echt blij als het weer achter de rug is.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:39

Denk dat je zelf wel het beste weet hoe jou paarden zijn. Als ze nu vrij rustig staan zal ik ze laten staan als je dat vertrouwd.
Die van mij gaan op stal, maar onze omheining kan ook niet zo goed tegen op hol geslagen paarden En ze zijn het niet gewend om buiten te blijven. Zou wel genoeg voer neerleggen voor ze!

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:58

Normaal staan hier de meeste pony's 24/7 buiten.
Ik heb er een aantal naar huis gehaald die vannacht op stal staan.
Deze groep staat net op de rand van het dorp en er wordt aardig wat vuurwerk afgestoken.
Morgenochtend gaan ze weer naar buiten.

Er loopt ook nog een klein groepje op een wei ver buiten het dorp en die blijven net als andere jaren gewoon buiten.
Rond kwart voor 12 voeren we ze een flinke portie kuil midden op de wei en om 12 uur houden we ze even 10/15 minuten in de gaten tot het ergste voorbij is.
De mensen die naast en achter de wei wonen houden ze ook in de gaten.

De hekken zijn op slot en er gaat een extra ketting om.
De watertanken hebben we naar huis gehaald en er is verder niets wat gesloopt kan worden.
De jeugd hier in het dorp wil nog wel eens aanhangers e.d. verplaatsen voor de gein

In de schuur heb ik het kattenluik al dicht gemaakt en de katten moeten dus verplicht een nachtje in de schuur of in huis zitten.

De pony's die buiten blijven, geven eigenlijk ook weinig om.
Ze staan om 12 uur even naar de lucht te kijken naar het siervuuwerk maar dan gaan ze weer snel verder met eten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:03

Onze 3 veulens met de jaarling blijven ook gewoon buiten. Vanmorgen met het eerste geknal waren ze wel wat nerveus, maar nu kijken ze niet meer op of om. Gelukkig is de wei ook vrij achteraf (achter het huis en daarachter alleen maar akkers) en de buurt knalt niet echt vuurwerk. Het enige wat ze horen komt van 1,5 km verderop, vanuit het dorp.
De rest van de pony's staat wel binnen, maar die zijn dat ook gewend.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:08

Die van mij gaat naar binnen. Hij is gisteren al flink geschrokken en is aan de ren gegaan. Dus die herrie van vannacht......... Ik ben blij dat hij binnenstaat!

KisSs_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:13

Ik zou hem wel op de wei zetten,tenminste,als je een goed stevig hek hebt
In de stal kunnen ze namelijk niet vluchten,in de wei wel
Maar dat is bij elk paard verschillend denk ik

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:15

je moet alleen je paard heel goed kennen, want als hij echt in blinde paniek is kan hij ook in de sloot terechtkomen. ben je verder van huis.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:16

Mijn paarden blijven op stal. Overdag en zeker vannacht. Radio aan en nog een pluk hooi tegen 23.30 uur en daar moeten ze het dan maar mee doen. Gelukkig hebben we de paarden aan (achter) huis staan, dus dat is erg prettig. Morgen mogen ze weer lekker naar buiten.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:25

Mijn stalgenootje was net op stal en haar paard vind het dus helemaal niks binnen staan met al die knallen.
Kan ze haar nou beter buiten laten staan? kan ik beter mijn paardje erbij zetten? ben bang dat als mijn paardje echt bang is gaat stijgeren met haar pootjes over het hek ofzo..zie de meest enge dingen voor me..ik heb geen rek boven om dicht te doen.
Wat zouden jullie doen? vind het heel moeilijk..

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:39

Als je veilige omheining hebt zeker buiten laten ,,
een paard is idd een vluchtdier en wil zien wat er gebeurd ..
Onze paarden lopen ook elk jaar buiten en er is nog nooit iets fout gegaan maar wij zetten de paarden in de paddock ipv de wei ,, daar zit een stal aan vast met afdak en daar leggen we dan een grote plak hooi neer ..

Mijn vriendin en ik hadden het er laatst ook over en die zij dat ze haar paarden ook buiten liet ; arabier, veulen en 1 jarige

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:46

buiten laten! Als ze dat gewent zijn, gewoon laten staan

Buiten is imo ook veiliger dan binnen als er niemand thuis is.. Er zal maar vuurwerk in je stal terecht komen