Met sleeën hoeft niks meer veilig of prettig voor je paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Met sleeën hoeft niks meer veilig of prettig voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:31

Zit zo eens even ITP en HAW door te nemen en kom daar natuurlijk behoorlijk veel sneeuw-topics tegen, waaronder ook veel slede-foto's.

Nou begrijp ik dat het natuurlijk heerlijk is om met dit weer te gaan sleeën, die kans hebben we niet dagelijks.
Maar gooien we dan ineens maar alle veiligheid en prettigheid aan de kant om maar te kunnen sleeën ?
Is amateuristisch prutsen dan ineens geen probleem meer, terwijl normaal continu wordt gehamerd op veiligheid ?

Ik ben geregeld dingen tegen gekomen waarvan mijn haren rechtovereind gaan staan;

Pony's aan martingaal-voortuigen, met 2 touwen aan de slee gebonden
Pony's die met een dekensingel iets omgeprutst krijgen
Pony's die nog nooit iets hebben getrokken er zomaar voor knallen
Pony's met beugelriemen in de benen, aanelkaargeknoopte teugels, touwtjes, sjabrakjes waarvan de lussen een slee+persoon moeten houden etc etc, ik kan nog wel langer doorgaan

( geldt ook voor paarden, maar kom hier voornamelijk pony's mee tegen )

Veiligheid staat bij mij altijd voorop, hoe leuk iets ook kan zijn, 2 pakjestouwen aan een sjabrak met dekensingel kan i.m.o nooit veilig zijn. Voor zowel mens als dier

Daarbij zijn tuigen niet voor niets ontworpen, ze zijn niet alleen veilig maar ook bedoeld om het trekken voor het paard zo comfortabel mogelijk te maken.
Een dun stuk leer of een martingaal-voortuig is niet prettig voor een paard, die zijn niet gemaakt om gewicht van achteren te trekken. Denk eens na wat voor druk dat op de borst geeft.
En nou is een slee niet zo zwaar als een kar misschien, tot komt er druk op de borst.

Nou snap ik ook wel dat niet iedereen een tuig tot beschikking heeft en dat niet wil kopen voor die ene keer sleetje-rijden in het jaar, maar een 2ehands borsttuig kost geen vermogen en scheelt wel een stuk in comfort en veiligheid.

En wat dan te denken van pony's die zomaar voor de slee geknoopt worden zonder dat ze ooit een tuig hebben omgehad of iets hebben getrokken...
Dat kan toch niet veilig zijn, misschien zijn het hier allemaal braverds en goedzakken, maar ik kan me voorstellen dat er een keer een pony zich het apelazerus schrikt en er met slee en al vandoor gaat.
Gezien het glad is vanwege de sneeuw is het dan voor zowel koetsier ( zo wil ik het niet eens noemen maar weet geen andere benaming ) als paard gevaarlijk. Stel koetsier dondert van de slee, paard knalt met prutserig vastgeknoopt sleetje ervandoor... kan van alles gebeuren en je paard of pony trekt nooit weer wat...

Ben ik nou de enige die hier zo over denkt ?
Ik zou dolgraag sleetjerijden, maar doe dat dan wel met een fatsoenlijk beleerde pony mét tuig....

Heb trouwens ook zat goede foto's gezien, daar hoor je mij niet over, ik bedoel dus echt de prutsgevallen die alleen maar 1 ding in de kop hebben : "SLEEËN!!!" en alleen daarvoor hun eigen veiligheid en die van paard/pony aan de kant schuiven

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:34

heey

ik ben het met je eens. als je wilt sleeen neem dan gewoon een tuig enzow en let gewoon goed op de veiligheid! ik wou ook sleeen maar leandro kan nog niet 100% voor de kar dus sleeen gaat gewoon niet door! klaar daar ben ik makkelijk in hoor. veiligheid gaat voor alles!!

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:35

Helemaal mee eens Ik zag laatst volgens mij zelfs een pony van 2,5 voor de slee? Lijkt mij behoorlijk dom.. maar oke. Of mensen van weet ik het hoe lang, die slepen gewoon met de foto mee op de grond, zal lekker zwaar trekken voor de pony. Maar ja hier is de sneeuw bijna verdwenen, dus de slee kan weer op zolder

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:38

Ik snap je punt, er wordt inderdaad heel wat afgeprutst. Toch denk ik dat de prijs van een beetje goed tuig voor de gemiddelde paardenliefhebber te hoog is om er 'zo maar eentje bij te te kopen' om 2x in het jaar te sleeën. Met een beetje handigheid kun je ook met een oude longeerlijn en longeersingel/voortuig/ oid wat knutselen. Wat wel zo is dat je ten alle tijden in gedachten moet houden (zoals SANEX) zegt, dat het veilig is, desnoods dus een mes in je zak zodat je touwtjes oid kan doorsnijden als het niet goed gaat. Natuurlijk ook iemand naast paard/pony laten lopen zodat die rustig de kans krijgt om te wennen. Ik kan wel zeggen dat het allemaal perfect veilig moet, maar zelf ben ik toen ik klein was ook aan het klungelen geweest met een bolderkar achter een shetje aan. Om een tuig aan te schaffen vind ik behoorlijk overdreven.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:41

Je hoeft om mij ook niet een compleet tuig aan te schaffen, maar met alleen een borsstuk kom je al een heel eind.
En zoals ik al zie kun je die 2ehands voor niet zoveel duiten wel krijgen.

Ik rijd nooit, dus voor mij is het flauwekul om een zadel te kopen. Toch wil ik dat mijn ruitertjes veilig op mn pony zitten, dus heb wel een zadel aangeschaft... Wederom voor zowel pony als mens veiliger

Vind ik een beeytje het zelfde idee

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:42

Ik ben hier helemaal mee eens. In eens wordt er alleen maar aan de lol van de mens gedacht en de lol van het paard en veiligheid is dan ver te zoeken. Vaak zijn de paarden het ook niet gewend en weten niet wat er gebeurd. En zolang het goed gaat vind iedereen het prachtig, maar zo gauw het fout gaat dan krijg je het commentaar.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:58

Ik ben het hier ook helemaal mee eens.
Als je er dan iets van zegt wordt er niet op gereageerd en als je het dan iets duidelijker zegt ben je weer gemeen.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:19

Ben inderdaad ook wat van die gevallen tegengekomen. BElahelijk zeg! Echt niet normaal. Op zich kan je best een borsttuig in elkaar knutselen, maar dan wel veilig en goed voor de pony.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:26

Klopt helemaal Sanneke. Ik heb ook verschillende topics met open mond zitten bekijken.
Een slee trekken is dan wel niet zo'n massa maar zoals ik er gister 1 zag, de longeer lijnen gewoon tegen de bovenbenen, die vervolgens moeten trekken? Dat kan echt niet...

Er een onbeleerde pony voorzetten, tsja... Opzich is het een goede voorbereiding voor het voor de wagen lopen, maar je moet dan wel weten waar je mee bezig bent.
Fellow heeft vorig jaar voor de slede gelopen, en niet eerdre voor de wagen. Maar hij kon al wel aan de lange lijnen lopen, was het tuig gewend, al druk uitgeoefend op het borst stuk. Imo kan het dan wel prima. Maar dan zal er nog zeer voorzichtig mee omgegaan moeten worden want 1 keer die slee op zijn hielen en de kans dat hij het de volgende keer veel minder grappig vind is dan groot. Beetje zonde...

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:48

Tja ieder zn eigen ding.. Zo hebben wij hier in de buurt een keer een grietje gehad die ook dacht slim te zijn * not* . Ze moest en zou dr pony zelf beleren voor de kar.. Wat doe die muts.. Zet die pony voor een kruiwagen.. trouwtjes eraan en gaan..Zo dacht ze.. Gevolg was dat de pony los kwam en door het park heen is gegaan en bijna op de grote weg hier kwam..
Uiteindelijk is het fout gegaan en is de pony 1 oog kwijt geraakt..
Meisje kwam dr met wat kleerscheuren vanaf...

Sindsdien ben ik wat huiverig voor t mennen,ookal is dit zeker 10 jaar geleden al..

Maar goed, een ieder die dat doet,moet dat zelf weten..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:56

Ik heb idd ook met verwondering zitten kijken. Heb dan al wat teveel ervaring geloof ik.

Een borsttuigje hoeft echt niet superduur te zijn.
En sommigen knutselen wat in elkaar maar hebben geen flauw idee hoe het op een pony moet liggen, zodat het idd veel te laag etc hangt om te trekken.

Maar ja, echt veel doe je er niet aan. Mocht iemand uit mijn omgeving het doen zal ik diegen er vriendelijk op wijzen.

Echwel

Re: Met sleeën hoeft niks meer veilig of prettig voor je paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:05

En dan te bedenken dat pony's die voor het eerst worden ingespannen
nog wel eens naar achteren willen slaan.
Je moet er dan niet aan denken dat je er dan op een sleetje achterzit.
Bij echte slee- ritten worden heel wat voorbereidingen getroffen,
bv speciale ijzers enz..

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:24

Dyonne schreef:
Mocht iemand uit mijn omgeving het doen zal ik diegen er vriendelijk op wijzen.

Ja idd,dat meisje stond bij ons op het land,die hebben we gelijk weg geskupt,want zulke ongein hoeven we niet te hebben bij onze beesten op het land..

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:31

tjah, ik zou mijn paard er niet voorzetten, ookal loopt die in de sulky.
ook heb ik het materiaal niet om mijn paard iets dergelijks te laten trekken en met mijn sulky in de sneeuw vind ik sowieso al niet veilig.
als je dan persé wilt sleeën verzamel dan een groepje penny's die je slee kan voortrekken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:48

ik heb vorig jaar wel mijn shet voor de slee gehad. met borstuig om aan de slee vast te maken. voor de rest hiel ik me aan de slee vast zoda tik haar niet in de modn zat, want dit valt mij ook heel vaak op op de foto's. die van mij had er wel plezier in. en ze is trouwens goed betuigd. we hebben ook niet te lang gesleed want het is best zwaar voor ze

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:11

Indd, heel onverstandig, met zelf in elkaar geprutste tuigjes aan het sleeen gaan (tenzij dit goed en veilig gebeurd natuurlijk)
Ik heb een betuigde pony, met tuig, maar ben niet aan het sleeen geweest volgende keer misschien

En al helemaal onverstandig pony s/ paarden die niet beuigd zijn

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:14

wat me ook hooglijk verbaasd is dat mensen de slee direct aan de strengen knopen, geen houtje ertussen, dat getuigt ook niet van veel verstand, valt in dezelfde categorie als alle zelfgeknoopte "tuigen".....

ik heb die topics nog niet echt bekeken, kwam alleen wat losse foto's in andere topics tegen waar me e.e.a. aan opviel, ik ga maar niet kijken ook....... niet goed voor m'n emotional fitness

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:17

Ben het wel gedeeltelijk met je eens. Als je foto's plaatst op hAW zonder cap krijg je van alles over je heen, maar een snijdend touw als borsttuig haalt niet uit

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:42

Ik ben het ook wel met je eens.
Een paar jaar geleden heb ik eens op het punt gestaan om iets in elkaar te knutselen zodat ik ook een keer sleetje kon rijden, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
Heb geen ervaring met dit soort dingen en bovendien had ik geen spullen om het enigzins veilig te kunnen laten verlopen
Mijn paard was ook niet gewend om een slee / kar te trekken, dus da's niet echt verstandig.
Ik denk wel dat hij braaf genoeg was geweest om met minimale middelen het sleetje een paar rondjes voort te trekken, maar ik had die minimale middelen niet (alleen een longeersingel/lijn/martingaal) en dan ga ik geen risico's nemen.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 22:25

Een nylontuig kost ong. 100 euro (www.marathonwagen.com). Voor dit soort dingen voldoet zo'n tuig prima, het is veilig en prettiger voor het paard dan een simpel touwtje. Je kunt met zo'n nylongtuig ook nog een keer een karretje achter je paard hangen.
Dus een tuig om veilig sleetje te rijden hoeft niet duur te zijn.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 23:10

Smurf ook dat idd, niet even een soort van 'evenaartje' voor het spul aan de slee geknupt wordt, maar linea recta aan de slee.
En idd zie je ook veel dat de pony's met de mond trekken i.p.v met hun borst, en dat komt mede ook weer door het prutsen met onbedoelde middelen

Germie, een compleet tuig is niet eens nodig, borsstukje kom je al een heel eind mee voor een half uurtje sleeën.
Schoftje erbij is nog mooier, maar voor 25 euro heb je een degelijk 2ehands borststuk. Is misschien niet mooi meer, maar wel degelijk en veilig/comfortabel

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:44

Zo'n houtje/evenaar er tussen maken is al helemaal een simpel klusje. Hebben wij ook gedaan. En dan vanuit het midden het draag punt dus alsnog verdeelde druk op het borst tuig.
Je bent dan de eerste keer wel even bezig met alles goed in orde maken, maar dan heb je ook wat.

BTW Als er 1 zou slaan en dan raak dan zou die ook wel erg dicht op de slee gestaan hebben? Je kunt nl best de strengen wat langer maken, dan de evennaar/houtje nog, stukje verlengt touw en dan de slee. Fellow stond er ook niet dicht op.
Grote voordeel is wel dat je zo afgestapt bent... Stukke sneller dan van de wagen.

Ik zal even een foto zoeken...
Afbeelding
Stukje lijn na de evenaar zou iets minder lang mogen, maar deed goed genoeg dienst dus zat niets in de weg

[edit] Scheeld natuurlijk dat we hier al een compleet tuig hebben liggen voor Pink.. Anders zou ik ook niet zijn gaan knutselen, hoor! [/edit]

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:08

Tja ik heb een tuig van de buurman geleend, mijn 10 jarige onbeleerde pony in 10 minuten ho,voorwaarts ,links en rechts bij gebracht door er achter te lopen,slee erachter er een rondje naast gelopen en binnen 20 min was ik aan het sleetje rijden met een pony die 20 min daarvoor alleen aan een touwtje kon lopen Inmiddels loopt hij al een tijdje zodra er iets sneeuw ligt voor het sleetje en hij heeft nooit een pas verkeerd gezet.Met strotouwtjes e.d. zul je mij echter niet zien klungelen

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:13

Ik denk dat hem daar het grote probleem ook zit Nimber. Als jij dat kunt, zonder kleerscheuren denkt 1 of andere penny die nouwelijks verder is dan shetlander-aaien dat die dat ook kan...
Bij jou zal ik echt geen twijfel hebben, of het fout zou gaan. Ookal is het dan een onbeleerde pony. Bij sommige WEL goed beleerde pony's en minder bekwame mensen zou ik die twijfel wel hebben...

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:14

thanx daar heb je ook wel gelijk in. maar is dit niet een algemeen probleem?In de zin van dat er tegenwoordig na 10 manege lessen al een paard wordt gekocht terwijl men zelf niet kan opzadelen e.d.