Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
willeke16 schreef:150 euro stalling vind ik eerlijk gezegt wel mee vallen ik betaal 190 stalling exl dierenarts,enten,wormenkuren enz

Jol1 schreef:Volgens mij heb je er eentje van 10 jaar jonger voor rond de 3500 euro. De prijzen zijn op het ogenblik niet zo hoog voor paarden.
Jol1 schreef:Hier in het westen is 150 euro niet zoveel. Maar het gaat er meer om dat je verplicht bent om het paard daar te laten staan. Het is jouw eigendom dan en je wilt toch vrij zijn om evt. te verhuizen. Als je zou gaan verhuizen, moet je het paard dan terugverkopen of zo? En als je hem ooit nog eens wil verkopen? Je kan toch niet in de toekomst kijken?
Tjaldur schreef:Ik zit met een probleempje, waar ik graag advies op wil:
Ik rij al zo'n 14 jaar bij een IJslanderstal hier in de buurt. De paardjes worden daar heel goed verzorgd, ze staan altijd buiten, worden liefdevol behandeld als ze exceem hebben, hoeven niet vaker dan 1 a 2 keer per dag in de les te lopen in het weekend en krijgen na de les allemaal een flinke schep brokken ect. Ik ken de eigenaars ook heel goed.
Van die 14 jaar rij ik al 9 jaar elke week op Tjaldur. Een leuke, mooie zwart/bonte ruin. Hij heeft makkelijke gangen en is 100% verkeersmak. Ik heb in die 9 jaar een enorm goede band met hem opgebouwd. We vertrouwen elkaar en zijn ook gek op elkaar. Als hij mij ziet komt hij bijvoorbeeld al van ver op mij afgelopen, terwijl het
eigenlijk helemaal geen aanhankelijk paard is, met een matige looplust. Hij doet dit dan ook bij niemand anders.
Ook tijdens het rijden zijn wij een goede combinatie en voelen elkaar meteen aan. Ik weet hoe hij reageert en hij zal me er nooit bewust afgooien. Zelfs als hij ergens heel erg van schrikt (hond plotseling in zijn staart), slaat hij op de vlucht, maar zal hij mij altijd meenemen.
Nu ben ik al een tijdje aan het denken over het kopen van een eigen IJslander. Ik heb ook vaak laten merken dat ik, als ik het geld bij elkaar heb, over een jaartje ofzo, graag een IJsje zou willen kopen.
Gisteren belde de eigenaresse van Tjaldur op, met de vraag of ik heb zou willen kopen. Onder voorwaarde dat ik hem bij hen laat staan. Wel vragen zij 150 euro stalling per maand excl. hoefsmid, dierenarts, ontwormen enz. Ook is de vraagprijs voor Tjaldur 3000 euro, terwijl hij al 16 jaar oud is.
Mijn vragen zijn nu:
- Is een paard van 16 jaar, dat 8 jaar lang ongeveer 8 a 9 uur in de week in lessen heeft meegelopen met onervaren ruiters op zijn rug, niet versleten?
- Zou je uberhaupt een paard van 16 jaar kopen?
- Hoelang zou ik heb dan nog kunnen berijden, aangezien ik niet een van de slankste ben (75 kg).
- Is 150 euro stalling in de maand niet een beetje veel?
- Is 3000 euro niet een beetje veel voor een 16-jarige IJslander zonder erg veel looplust en potentie?
Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden. Ik hou erg veel dat paardje, maar ik vraag me af of ik hier wel goed aan doe.
Alvast bedankt, groetjes Marieke