Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:07

Ik zit met een probleempje, waar ik graag advies op wil:

Ik rij al zo'n 14 jaar bij een IJslanderstal hier in de buurt. De paardjes worden daar heel goed verzorgd, ze staan altijd buiten, worden liefdevol behandeld als ze exceem hebben, hoeven niet vaker dan 1 a 2 keer per dag in de les te lopen in het weekend en krijgen na de les allemaal een flinke schep brokken ect. Ik ken de eigenaars ook heel goed.
Van die 14 jaar rij ik al 9 jaar elke week op Tjaldur. Een leuke, mooie zwart/bonte ruin. Hij heeft makkelijke gangen en is 100% verkeersmak. Ik heb in die 9 jaar een enorm goede band met hem opgebouwd. We vertrouwen elkaar en zijn ook gek op elkaar. Als hij mij ziet komt hij bijvoorbeeld al van ver op mij afgelopen, terwijl het
eigenlijk helemaal geen aanhankelijk paard is, met een matige looplust. Hij doet dit dan ook bij niemand anders.
Ook tijdens het rijden zijn wij een goede combinatie en voelen elkaar meteen aan. Ik weet hoe hij reageert en hij zal me er nooit bewust afgooien. Zelfs als hij ergens heel erg van schrikt (hond plotseling in zijn staart), slaat hij op de vlucht, maar zal hij mij altijd meenemen.

Nu ben ik al een tijdje aan het denken over het kopen van een eigen IJslander. Ik heb ook vaak laten merken dat ik, als ik het geld bij elkaar heb, over een jaartje ofzo, graag een IJsje zou willen kopen.

Gisteren belde de eigenaresse van Tjaldur op, met de vraag of ik heb zou willen kopen. Onder voorwaarde dat ik hem bij hen laat staan. Wel vragen zij 150 euro stalling per maand excl. hoefsmid, dierenarts, ontwormen enz. Ook is de vraagprijs voor Tjaldur 3000 euro, terwijl hij al 16 jaar oud is.

Mijn vragen zijn nu:
- Is een paard van 16 jaar, dat 8 jaar lang ongeveer 8 a 9 uur in de week in lessen heeft meegelopen met onervaren ruiters op zijn rug, niet versleten?
- Zou je uberhaupt een paard van 16 jaar kopen?
- Hoelang zou ik heb dan nog kunnen berijden, aangezien ik niet een van de slankste ben (75 kg).
- Is 150 euro stalling in de maand niet een beetje veel?
- Is 3000 euro niet een beetje veel voor een 16-jarige IJslander zonder erg veel looplust en potentie?

Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden. Ik hou erg veel dat paardje, maar ik vraag me af of ik hier wel goed aan doe.

Alvast bedankt, groetjes Marieke

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:10

16 jaar is op zich niet heel oud, maar ik vind € 3000,- een hele prijs hoor!

plutolover

Re: Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:12

150 euro stalling vind ik eerlijk gezegt wel mee vallen ik betaal 190 stalling exl dierenarts,enten,wormenkuren enz

tja ik heb niet veel verstand van ijslanders maar ik vind persoonlijk 3000 euro veel voor een 16e jarige ijslander. En tja dat hij 8/9 jaar in manege lessen heeft gelopen betekend nog niet dat het diertje versleten is, Vele manege paardjes worden ouder dan pensionpaardjes hoef niet alltijd (voordat ik daar kritiek op krijg)

Maar hij kan nog zo 10 jaar mee misschien wel meer. Als je echt veel om hem geeft zal ik het doen.

Mijn haflinger heeft ook heel veel geld gekost. En hij heeft ook manege lessen gelopen maar dat was maar een jaartje en mijn haflinger is nu 7

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:12

Ik vind ijslanders sowiezo niet goedkoop. Maar hij kan misschien nog wel 15 jaar mee. Ik vind 150 euro, voor weidegang en verder niks wel heel erg duur. En ook de eis dat je hem niet mag verplaatsen, absoluut niet rieel. Daar moet je, vind ik, niet mee accoord gaan, geen van beiden. Ik weet niet of ze nog meer paarden in pension hebben en of die ook dat bedrag betalen? Ik vind een vraagprijs tussen de 2000 en 2500 meer gepast. Maar als je hem graag wilt... Alleen geen pension van 150 voor alleen weidegang en niet accoord gaan dat je hem niet mag verplaatsen(dat zou lekker zijn)

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:14

willeke16 schreef:
150 euro stalling vind ik eerlijk gezegt wel mee vallen ik betaal 190 stalling exl dierenarts,enten,wormenkuren enz

Het is niet voor stalling..het gaat om weidegang...dat is een heel ander verhaal.
Ik betaal 75 euro voor weidegang inclusief hooi en kuil voor mijn fjord, (er is daar dan geenstal of bak aanwezig). En dat terwijl bij mij in buurt bepaald geen overschot aan weilanden is.
Voor pension met stalling incl. zit je inderdaad tussen de 150 en 250 euro.(bij mij in de buurt dan)
Laatst bijgewerkt door toverpaardje op 31-12-05 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:15

16 jaar valt wel mee , maar er dan 3000 euries voor vragen... Is het een vijfganger? En wat krijg je wel voor die 150 stalling?

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:16

ik vind E3000 ook een aardig prijsje, aangezien hij een ruin is en al 16 jaar. daarentegen worden ijslanders vaan oud, en zijn ze enorm sterk. je zegt zonder veel looplust, maar bij jou loopt hij toch wel lekker? ook vind ik 75 kg niet veel voor een ijslander om te dragen.

over de lessen, hij loopt dus ongeveen 1 a 2 uur perdag. ik vind dit helemaal niet veel voor een paardje, en volgens mij is hij dan ook nog lang niet versleten.

over het slatgeld, wat krijg je ervoor terug?
een droge bak, een goede stal, voer en stro/hooi? een gezellige sfeer? een leuke omgeving? dan is het niet duur.

je kunt vast met overleggen wat van de prijs afhalen, maar zou het niet super zijn voor hem en jou ,om bij elkaar te blijven?

tenzij je de wedstrijden in wilt, wat me niet logisch lijkt met een ijslander, kun je het zeker overwegen!

succes ermee!

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:18

en dat je hem niet mag verplaatsen is natuurlijk belachelijk. het is dan tenslotte Jou paard!

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:19

Mijn nichtje betaalde voor een onbeleerde geruinde voskleurige ijslander € 6500 hij was toen 4 jaar vader had goede resultaten gehaald moeder niet veel bijzonders... ik vind 3000 voor een manegepaard van 16 erg veel geld!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:20

Moeilijk.
Ik vind 16 jaar niet echt oud, helemaal niet voor een ijslander. Die gaan vaak lang mee.
Wat betreft het lessen, ik denk eigenlijk niet dat ie daar zo van versleten zal zijn. Hij loopt niet erg veel, ik denk dat een fanatieke particulier haast net zo veel rijdt. Juist een paard wat een goede conditie heeft gaat vaak lang mee, maar ja, je weet natuurlijk niks van zijn geschiedenins voor ie op de manege kwam?

150 voor stalling, wat zit er wel bij in? Uitrijmogelijkheden, binnenbak? Ik vind het op zich niet duur hoor, als voer, hooi, stalbedekking, weidegang, en voeren en buitenzetten er bij in zit.
Vaak betaal je meer, helemaal als je op een goede lokatie zit en bijvoorbeeld een binnenbak hebt.

Is Tjaldur een vier- of vijfganger? Makkelijk te tölten of niet? Hij is al wat ouder, maar heeft geen zomereczeem neem ik aan, is gewoon een leuk recreatiepaard? Dan vind ik 3000 euro niet erg duur. Best redelijk eigenlijk.
Je zou is op verschillende sites moeten kijken wat ijslanders bij fokkers een beetje kosten. Dan kom je ook wel in die prijsklasse bij een soortgelijk paard.

Ik denk persoonlijk, dat als ik zo'n goede band had met het paardje, ik hem gekocht had. Wel even laten keuren enz., als ie goed door de buigproeven komt zal er qua slijtage niet veel buitensporigs aan de hand zijn. Ik zou wel een da kiezen die verstand heeft van ijsjes

edit: voor alleen weidegang vind ik het wel aardig aan de prijs... Wat zit er aan service bij voor de rest?
En dat je hem daar moet laten staan... Volgens mij kunnen ze dat wettelijk nooi hard maken. Tis jou paard tenslotte.

Over je gewicht zou ik me trouwens geen zorgen maken, aangezien volwassen mannen ook fatsoenlijk kunnen rijden op ijslanders... Die wegen al snel meer als 75 kilo

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:21

Ik vind het best veel geld voor een IJslander van die leeftijd. En toch vreemd dat er dan nog de voorwaarde is dat je de pony daar moet laten staan. Dan mag je toch wel een vriendenprijsje verwachten. Misschien is het wel een vijfganger, maar het is toch een ruin. Als het een drieganger is dan is het zeker veel te veel geld. Ik zou hier en daar eens uitzoeken, wat een gangbare prijs voor een IJslander is. Volgens mij heb je er eentje van 10 jaar jonger voor rond de 3500 euro. De prijzen zijn op het ogenblik niet zo hoog voor paarden.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:23

Ja er staan nog ongeveer 10 pensionpaarden meer. Zij betalen ook allemaal 150 euro per 1 januari 2006. De prijs was in 2005 125 euro, maar gaat morgen dus omhoog met 25 euro.
Een vrouw die er vroeger haar paard had staan, maar hem helaas moest verkopen, vond die prijsverhoging echt belachelijk. Vroeger was het 75 gulden volgens haar.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:25

Jol1 schreef:
Volgens mij heb je er eentje van 10 jaar jonger voor rond de 3500 euro. De prijzen zijn op het ogenblik niet zo hoog voor paarden.

voor ijsjes wel, zeker als je een goede hebt. De ijs van mn schoonmoeder was eveneens ruin, 8 jaar, vijfganger, kon redelijk dressuur/springen (wat niet bij alle ijsjes zo is) en had echt de wildkleur. Die is voor 4500 weg gegaan..

Maargoed krijg je er ook zadel/hoofdstel e.d. bij?

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:27

Maar wat zit er nou precies bij je stalling in?
En dat het vroeger veel goedkoper was, ja natuurlijk, alles word duurder, ook voor de stalhouder. Dat kan je niet vergelijken vind ik.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:27

Hier in het westen is 150 euro niet zoveel. Maar het gaat er meer om dat je verplicht bent om het paard daar te laten staan. Het is jouw eigendom dan en je wilt toch vrij zijn om evt. te verhuizen. Als je zou gaan verhuizen, moet je het paard dan terugverkopen of zo? En als je hem ooit nog eens wil verkopen? Je kan toch niet in de toekomst kijken?

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:30

Ik vind het wel veel geld.
Maar kun je hem niet gewoon blijven verzorgen?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:30

Waaromwillen ze dat je hem daar laat staan?

Ik ben ook bezig met het kopen van een manegepaard, en als ik die op de manege gestald laat is de vraag prijs minder.
Ik doe daar nl nogal veel in verzorging van paarden en geef af en toe les.

Als ik weg ga is dat dus nadelig voor de eigenaar.
We hebben wel een contractje opgesteld wat redenen voor verhuis paard kunnen zijn. (bijv. kreupelheid, verhuizing door werk vriend=millitair, enz)

Maar goed de onderhandelingen lopen nog.

Hij wil nl liever dat ik een wat makkelijker te rijden paard koop...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:31

Jol1 schreef:
Hier in het westen is 150 euro niet zoveel. Maar het gaat er meer om dat je verplicht bent om het paard daar te laten staan. Het is jouw eigendom dan en je wilt toch vrij zijn om evt. te verhuizen. Als je zou gaan verhuizen, moet je het paard dan terugverkopen of zo? En als je hem ooit nog eens wil verkopen? Je kan toch niet in de toekomst kijken?

inderdaad, misschien eens goed gaan praten met de eigenaresse.

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:40

Ik raad het je sterk af.
Het is een ruin dus geen enkele fokwaarde (ik ga nu niet uit van het feit wat je er mee zou willen doen).
Hij is al 16 (voor een ijsje niet zo oud) dus de kans op DA kosten wordt al snel groter.
De vraagprijs in combinatie met hun eisen is bijna misdadig. Ze verkopen je wel een pony maar geven je dus niet de vrijheid die je bij een eigen pony hoort te hebben.
Op het moment dat jij de eigenaar bent mag de vorige eigenaar er geen zeggenschap meer over uit oefenen, toch wordt dat nu van je gevraagd.
Alleen jij krijgt de pony netjes aan het lopen, blijkbaar moet er de nodige moeite voor worden gedaan (zeker door anderen).
de pensionprijs voor alleen weidegang is ook behoorlijk hoog.

Ik vindt het niet reeel wat deze mensen van jou verwachten. Als je echt en eigen paardje wil, zorg dan dat jij de enige bent die beslissingen over het dier kan nemen. Wil je geen afstand doen van deze ijslander, zou ik lekker alles bij het oude laten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:41

Tjaldur schreef:
Ik zit met een probleempje, waar ik graag advies op wil:

Ik rij al zo'n 14 jaar bij een IJslanderstal hier in de buurt. De paardjes worden daar heel goed verzorgd, ze staan altijd buiten, worden liefdevol behandeld als ze exceem hebben, hoeven niet vaker dan 1 a 2 keer per dag in de les te lopen in het weekend en krijgen na de les allemaal een flinke schep brokken ect. Ik ken de eigenaars ook heel goed.
Van die 14 jaar rij ik al 9 jaar elke week op Tjaldur. Een leuke, mooie zwart/bonte ruin. Hij heeft makkelijke gangen en is 100% verkeersmak. Ik heb in die 9 jaar een enorm goede band met hem opgebouwd. We vertrouwen elkaar en zijn ook gek op elkaar. Als hij mij ziet komt hij bijvoorbeeld al van ver op mij afgelopen, terwijl het
eigenlijk helemaal geen aanhankelijk paard is, met een matige looplust. Hij doet dit dan ook bij niemand anders.
Ook tijdens het rijden zijn wij een goede combinatie en voelen elkaar meteen aan. Ik weet hoe hij reageert en hij zal me er nooit bewust afgooien. Zelfs als hij ergens heel erg van schrikt (hond plotseling in zijn staart), slaat hij op de vlucht, maar zal hij mij altijd meenemen.

Nu ben ik al een tijdje aan het denken over het kopen van een eigen IJslander. Ik heb ook vaak laten merken dat ik, als ik het geld bij elkaar heb, over een jaartje ofzo, graag een IJsje zou willen kopen.

Gisteren belde de eigenaresse van Tjaldur op, met de vraag of ik heb zou willen kopen. Onder voorwaarde dat ik hem bij hen laat staan. Wel vragen zij 150 euro stalling per maand excl. hoefsmid, dierenarts, ontwormen enz. Ook is de vraagprijs voor Tjaldur 3000 euro, terwijl hij al 16 jaar oud is.

Mijn vragen zijn nu:
- Is een paard van 16 jaar, dat 8 jaar lang ongeveer 8 a 9 uur in de week in lessen heeft meegelopen met onervaren ruiters op zijn rug, niet versleten?
- Zou je uberhaupt een paard van 16 jaar kopen?
- Hoelang zou ik heb dan nog kunnen berijden, aangezien ik niet een van de slankste ben (75 kg).
- Is 150 euro stalling in de maand niet een beetje veel?
- Is 3000 euro niet een beetje veel voor een 16-jarige IJslander zonder erg veel looplust en potentie?

Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden. Ik hou erg veel dat paardje, maar ik vraag me af of ik hier wel goed aan doe.

Alvast bedankt, groetjes Marieke

Nou, als ik jouw verhaaltje lees, ligt jouw hart bij Tjaldur. Als jij op zoek zou gaan naar een andere IJslander zou je eigenlijk een 2e Tjaldur gaan zoeken.
Leeftijd: ik zou er niet zo mee zitten. Jouw paardje heeft een goed leven met goede verzorging en regelmatige beweging gehad. Dat weet je bij een vreemde pony niet. De kans is heel reëel dat je nog wel 10 jaar vooruit kunt. Daarbij vind ik persoonlijk dat je eerste eigen pony niet heel jong moet zijn, hoe ervaren je ook bent.
Gewicht: Een ijslander is relatief veel sterker dan een luxe pony of paard.ijslanders worden ook heel vaak door volwassen mannen bereden, die zijn ook al gauw 75 kg. Als je niet heel erg overdreven lang bent, zou ik er niet mee zitten.
150 euro is een reële prijs voor stalling. Wat ik vreemder vind, is de bepaling dat ze daar moet blijven staan. Zit daar een termijn aan, bijv. 1 jaar? Een goede stal is niet zo gemakkelijk te vinden, maar toch; stel je voor dat je gaat verhuizen? Dus een termijn afspreken of zeggen dat ze in principe daar blijft staan en het niet vastleggen in het koopcontract.
Prijs: geen idee. ik zit niet in de IJslanders. Een paard is waard wat een gek ervoor geeft. Misschien moet je eens bekijken wat je anders voor 3000 euro krijgt.

Ik heb een keer een verzorg/inrijdpaardje gehad. Die kon ik kopen, maar ze vroegen heel veel en bovendien kreeg hij ernstige koliek omdat hij nooit ontwormd werd. Ik heb er met pijn in mijn hart vanaf gezien omdat ik ook bang was dat de darm al teveel beschadigd zou zijn. Nou, inderdaad, 2 maand later ging hij dood. Ik was er kapot van. Ik heb toen mijn eerste paard gehad, maar nog jaren ben ik blijven vergelijken met mijn eerste liefde.
Wat ik wil zeggen, is dat je niet blind moet zijn voor ernstige fouten, maar dat je moet beseffen dat deze pony heel veel voor je betekent en dat het niet gemakkelijk is om zo'n band met een andere pony op te bouwen. Daarom denk ik dat je het om de combinatie prijs/leeftijd niet te gauw over moet laten gaan.

Laat je weten wat je gaat doen? Succes met je keuze!!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:45

Vraag 1: waarom komen ze er nu op dit moment mee af? Is er iemand anders geintresseerd misschien?

ipv verhuisverbod kun je misschien een afspraak maken dat ze iedere week of zo verslag krijgen van hoe het gaat en dat ze mogen komen kijken als je hem verhuisd.

16 voor een ijsje is toch niet oud? Dacht dat die paarden er om bekend stonden lang rijklaar te blijven? Ken nog een ijslander van 35 ofzo die even veel km of meer zelfs maakt als mijn paard(10), zonder moeite. De eigenaar van dit beestje heeft me toen vertelt dat hij geen uitzondering was.

Over je gewicht zou ik me geen zorgen maak zoals al eerder gezegd zijn dit paarden die tegen wat kunnen. Wat dacht je dat de mannelijk inwoners van Ijsland doen ? Geen import van grotere paarden hoor.

Stalgeld is in mijn ogen niet zo buitensporig veel. Niet goedkoop, maar ook niet overdreven duur. Hangt er ook vanaf wat je er voor krijgt...

Als je zo'n band het met het beestje zou je er later geen spijt van krijgen als je hem niet neemt? Veel manege paardjes die eigenpaard worden bloeien trouwens echt op, ook kwa energie en tempo.

succes met de beslissing

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:57

Krijg gelukkig veel reacties!

Even over de vragen van de stalling:
De paardjes staan daar in de winter op een groot maïsveld, in de zomer staan ze 's morgens lekker in de wei en 's middags in de bak. Ze staan nooit binnen. Is niet echt nodig bij gezonde IJslanders.
's Morgens worden ze gevoerd, krijgen ze hooi. Verder krijgen ze ook nog brokken minimaal 1x per dag.
Je kan wel gebruik maken van de stallen, je hoeft zelf niet te mesten en ze hebben een bak en een grote ovaalbaan waar je ook op mag rijden.
Verder krijg je er ook veel gezelligheid en weet ik zeker dat ze het beste met ons voorhebben. Als ze zien dat hij ziek of kreupel is ofzo, zullen ze niet wachten tot ik kom en meteen actie ondernemen. Daarbij komt ook dat er eens in de paar weken een dierenarts komt die veel ervaring heeft met IJslanders. En heb ik ook het geluk dat er veel professionals zijn. Het is bij de familie Blom, die zullen bij de IJslanderfanaten wel bekend zijn. Guy Blom is paardenfysiotherapeut en Yoni Blom gediplomeerd instructrice en veelvoudig Nederlands kampioen met haar hengst Tyrson. Ze heeft ook al 2 WK's meegelopen.

Over de geschiedenis van Tjaldur weet ik zo'n beetje alles al. Hij is in 1989 geboren bij de familie Blom. Hij heeft dan ook hun stalnaam 'van de Logtenburg'. Voor hij naar de begrazing ging heeft hij een aantal merries gedekt, vanwege zijn goede afstamming (vader = Byr von Schloss Neubron) en het is gewoon een prachtig paard. Heel mooi zwart platenbont en enorme lange manen.
Toen hij van de begrazing kwam is hij ingereden en daarna goedgekeurd met een 7,58. Met name exterieur kwam hij er goed vanaf, maar hij kreeg ook een 8,5 voor draf en galop. Zijn tölt was toen nog niet goed uitgebouwd.
Daarna heeft hij nog een stuk of 10 merries gedekt. Sommige daarvan staan nog steeds bij de familie Blom. Ze zijn allemaal heel leuk! Daarna is hij gecastreerd en werd hij ineens een stuk ondeugender.
Toen is hij nog ingezet als wedstrijdpaard voor dochter Anjo. Ook veelzijdig Nederlands Kampioen, maar dan met de zoon van Tjaldur: Saelingur. Maar Tjaldur's wedstrijdcarriere heeft niet lang geduurd. Hij liet Anjo meerdere malen weten dat hij daar niet van gediend was en Anjo heeft de wedstrijdbaan vaker ondersteboven gezien dan normaal. Sindsdien loopt hij alleen nog maar in de lessen mee.
Hij staat dus al zijn hele leven tussen de IJslanders van de familie Blom en ik zou hem daar liever ook niet weg willen halen.

Tjaldur is een goede vierganger, met een zuivere tölt die ik nu aan het uitbouwen ben tot een sneller tempo zonder teugelcontact. Dat gaat allemaal heel goed. Hij heeft een goede ruime draf en galop en ook de stap is meestal verzameld en soepel. Hij heeft een hele goede conditie, maar is vaak moeilijk te motiveren en activeren. Hij heeft een consequente ruiter, omdat hij anders toch maar doet waar hij zin in heeft. Hij heeft er ook een hobby van gemaakt om kleine kinderen voorover eraf te trekken als hij een lekker stukje gras ziet. Hij weet gewoon dat hij dat bij mij niet moet flikken.

Nouja, genoeg gepraat. Ben erg blij met jullie reacties!

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:02

Als je het kan betalen, je voelt je goed op die stal(waar de mensen echt om hem geven en waar dus niks verkeerds met hem zal gebeuren), de klik is er...Volg je hart en zorg er voor dat je niet "had ik maar" moet zeggen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:11

Een IJslander van 16 is waarschijnlijk nog lang niet versleten hoor! Maar over de prijs zou ik zeker wel praten.
Ja, ik zou (als ik de mogelijkheden had) een pony van goede gezondheid (vergeet de keuring niet) en een sterk ras best kopen op z'n 16e. 75 kg lijkt me voor een stevige IJslander ook echt geen probleem.

Ik zou ook een termijn afspreken voor de stalling, en onderhandelen over de details, maar verder: succes!

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:24

ik denk dat je het gewoon moet doen, zo te horen ben je echt gek op het beest en staat hij op een harstikke goede plek!
goed laten keuren en goede afspraken maken mbt verhuizen enz.
krijg je voor die prijs ook zadel en hoofdstel enzo bij? anders ben je natuurlijk nog veel duurder uit dan je al bent.