Kleine rondjes lopen in bak/weiland?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Kleine rondjes lopen in bak/weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:21

Ik heb even gezocht, maar kon er zo niets over vinden.
Ik heb dus een bijna twenter , ze is 20 maanden nu.
En eigenlijk doet ze het heel goed. Staat braaf op stal, komt veel buiten. In het begin heeft ze zeker nog een maand, wel langer in de wei gelopen, nu komt ze elke dag heel wat uren in de bak.

Alleen soms heeft ze de vreemde neiging een soort van kleine rondjes achter haar staart aan te lopen. Ze doet het beide kanten op, linksom en rechtsom. En zowel in de wei als in de bak.
Het gebeurd niet zovaak hoor, dus zoek er ook geen kwaad in, maar vroeg me toch af of iemand weet waarom ze dit doet.

Even een filmpje, die alleen zichtbaar is voor mensen met quicktime.
Afbeelding

En een index van een filmpje voor mensen die hem niet zien kunnen.
Afbeelding

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:35

Een merrie bij ons op de manege doet dat ook.
Als iemand dat voor het eerst ziet, dan lijkt het net of ze koliek heeft.
Maar dat is dus niet zo.

Ik zie het filmpje dan wel niet, maar volgens mij is het gewoon hetzelfde.

Het is gewoon verveling, dus misschien kun je hem wat meer hooi geven zodattie wat te doen heeft?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:42

mijn merrie deed dit ook wel eens, wij dachten ook aan het ergste, maar ze had gewoon juek, en kon er niet bij,
maar het kan altijd iets anders wezen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:48

Ze krijgt onbeperkt hooi. En in de wei staat gras, dus lijkt me niet dat ze meer eten moet.

Jeuk vind ik wel een goede, ze is nog een flinke tijd ook bezig geweest met vacht aanmaken enzo. Misschien toch eens een keer een borstel erover halen.

_Mayo_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:49

het ziet er uit als jeuk, en als ze het geen uren achter elkaar doet lijkt het mij niet zo ernstig.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:51

ziet er uit als verveling. maar kijk uit dat het geen gewoonte wordt zo als dieren in een dierentuin ook wel vertonen, let wel dit is niet zo goed voor botten en pezen van een jong paard.
ik zou er een ander paard bij zetten kan ze lekker spelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:52

Nee, af en toe eens. Denk 1,5 maand terug heeft ze op een middag in het weiland het wat gedaan. Daarna heb ik het nog 1x in het weiland gezien.
En toevallig gistermiddag deed ze het even in de bak. Maar geen uren hoor, is altijd maar eventjes.

Bedankt trouwens alvast!

Ze loopt met een ander paard samen, alleen staat die toevallig aan de andere kant van de bak. En denk niet dat het gewoonte wordt, ze doet het maar weinig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:53

Maar heb zelf het idee dat ze ergens heen wil met haar hoofd, dus idd jeuk. Toch eens goed nakijken, en een borstel eroverheen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:53

Hihi, moet je er misschien toch een westernpaard van maken...., Die kleine rondjes zijn de vooroefening naar de spin , volgens mij is het wel een lenig paardje zo?

Overigens ken ik twee paardjes die dat ook doen. En daar is bij de een vastgesteld dat ze wel degelijk buikpijn had, de tweede was een (dek)hengst en beet zichzelf bij de flanken helemaal stuk als hij in de paddock stond (beetje verknipte reactie), maar deed het niet als hij een deken om had. Daar moesten ze met een hekwerk om de hals voorkomen dat hij zichzelf verwondde. Maar ik ga er van uit dat dit bij Caru niet het geval is.
Ik zou het voorlopig idd op jeuk houden. Een flinke rosbeurt is idd misschien niet verkeerd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 11:55

Ik ben niet zo poetserig op jonge paardjes. Maar zal vanmiddag eens een keertje rossen. Sinds ze hier staat heeft ze pas 1 borstel gezien, alleen even erover gehaald.

En westernpaard, wie weet. Moet eerlijk zeggen dat western me wel trekt. Maar ja, geen ervaring mee qua echt rijden.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:01

Dyonne schreef:
Ze krijgt onbeperkt hooi. En in de wei staat gras, dus lijkt me niet dat ze meer eten moet.

Jeuk vind ik wel een goede, ze is nog een flinke tijd ook bezig geweest met vacht aanmaken enzo. Misschien toch eens een keer een borstel erover halen.

Ja, dat dacht ik ook, jeuk!
Maar als dat het niet is kan het ook iets anders zijn waar ze last van heeft, misschien geen koliek maar een andere pijn ofzo?
Wat de kat van mijn moeder heeft(geen paard maar goed) is in ieder ook erge jeuk, die gaat af en toe ook hele rare dingen doen!( hij krijgt er wel medicijnen voor trouwens)
Maar ik eens goed nagaan of dat het is, overal voelen en krabben dan merk je het wel!( kijk eens goed op de huid, luizen zijn namelijk best moeilijk te zien, bv.!
Reageerd ze dan heel boos als je haar aanraakt dan kan het iets pijnlijks zijn!
Succes, dit lijkt me in ieder geval géén verveling, hoor!