Weg willen wanneer je met de borstel in de aanslag staat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Weg willen wanneer je met de borstel in de aanslag staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:28

Ik lees eigenlijk heel erg vaak dat paarden het fijn vinden om geborsteld te worden.

Die van mij gaat al rennen wanneer hij die borstel ziet. Hij gaat het liefst zo snel mogelijk ervan door. Als ik hem dan eindelijk heb wil meneer absoluut niet stil blijven staan en gaat geirriteerd aan het halstertouw bijten of aan iets anders wat in de buurt is (of mijn jas als ik wat dichterbij sta). Of hij duwt me.
Dat stil blijven staan lukt zowiezo al niet. Las iets over aan twee kanten vast zetten maar die mogelijkheid heb ik niet.

Zijn er meer paarden die hier echt een hekel aan hebben?
(of hij zit me gewoon uit te dagen... het is wel een plaaggeest)

Laurierhaag

Re: Weg willen wanneer je met de borstel in de aanslag staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:17

Mijn paard doet dat ook, maar bij hem is dat meer verveling. Ik heb wel de mogelijkheid om hem aan twee kanten vast te zetten, dat scheelt echt een hoop. Kun je hem bij jou misschien tussen 2 boxen of 2 palen vast zetten?
Misschien moet je hem eerst gaan aaien, geruststellen als je hem wilt gaan borstelen? En dan als hij was rustiger wordt stiekem die borstel uit je jaszak halen
Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:24

een zachtere borstel gebruiken??
sommige paarden zijn te gevoelig en vinden harde borstels niet fijn.

ga eens met een washandje bezig( wel droog) of met een hele zachte borstel.
met je handen masseren vinden ze vaak ook wel lekker...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:31

Hier nog zo eentje die er een hekel aan heeft.
Een harde borstel op z'n hals vindt hij vreselijk, hij wordt dan ook echt boos. Ik haal de ergste korsten er zo snel mogelijk af (kiezen op elkaar jongen!) en de rest doe ik met een zachtere borstel.
Hij vindt het wel weer lekker als ik met m'n nagels door z'n manenkam heen krauw, zo hard mogelijk het liefst. Maar met een borstel?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 14:52

ellepel schreef:
een zachtere borstel gebruiken??
sommige paarden zijn te gevoelig en vinden harde borstels niet fijn.

ga eens met een washandje bezig( wel droog) of met een hele zachte borstel.
met je handen masseren vinden ze vaak ook wel lekker...

zelfs dat vind hij dus niet lekker! hij houd ook helemaal niet van gekriebel. In tegenstelling tot z'n maatje.. die gaat er echt voor staan.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:23

Goh die van mij vinden het allemaal heerlijk. Heeft ie geen pijn dan dat je weet?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:26

Als hij specifiek op 1 plaats (bijvoorbeeld z'n rug) zo ril is, dan kan het idd geen kwaad om daar eens naar te laten kijken.

Nes heeft er gewoon op z'n hele lijf een hekel aan. Al verschilt het ook per dag hoor, de ene dag is hij beter geluimd dan de andere.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:30

hij heeft het overal.
enige wat hij leuk vind is als ik op zijn neusje kriebel. Die andere vind het heerlijk als ik hem borstel of onder zijn kin of op zijn borst kriebel maar daar moet hij ook niks van hebben.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:43

Wij hebben een pony op de manege die het eigenlijk ook niet fijn vindt om gepoetst te worden en daarom durven veel mensen het ook niet en vinden ze haar eng. Ik heb er nooit moeite mee. Ik loop gewoon naar haar toe en kriebel en knuffel haar eerst. Wordt ze kalm van. Dan hou ik haar aan haar manen vast terwijl ik de borstel over haar hals haal. En ik hou oogcontact en zeg haar dat het goed is en dat ze braaf is. Dan laat ik los en kan ik gewoon poetsen en blijft ze stilstaan... (en ik doe geen halster of touw of wat om...)

Maar dat hoeft natuurlijk niet bij jou te werken...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:45

Margreet schreef:
Als hij specifiek op 1 plaats (bijvoorbeeld z'n rug) zo ril is, dan kan het idd geen kwaad om daar eens naar te laten kijken.

Nes heeft er gewoon op z'n hele lijf een hekel aan. Al verschilt het ook per dag hoor, de ene dag is hij beter geluimd dan de andere.

Ja dat kan idd. Onze pony moest er eerst ook weinig van hebben, maar gaandeweg heeft ze het geaccepteerd

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:53

Shalimar schreef:
(en ik doe geen halster of touw of wat om...)

Maar dat hoeft natuurlijk niet bij jou te werken...

Hij staat altijd buiten en heeft een inloopstal. Ik sluit hem nooit op daar omdat ie een beetje een fobie heeft en er erg nerveus van word dus vandaar moet ik hem wel buiten vast zetten/

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:46

Mijne had er vroeger ook een hekel aan, heb een zachtere borstel gehaald, haalde niks uit.
Nu doet ze het niet meer, ik knoop haar dan ook niet meer vast bij het poetsen. Ze staat gewoon los op de poetsplaats of in de wei. (wij hebben een stoepje bij de stal waar ze kan staan bij het poetsen) Dit vindt ze duidelijk fijner en dit scheelt dan ook heel veel. Als ze het echt niet leuk meer vind loopt ze gewoon weg en weet ik dat het dus niet prettig was.

Dit kan natuurlijk niet overal, ik heb de luxe dat ze aan huis staat en ik dus gewoon kan doen wat ik wil. Ze kan simpelweg niet weg omdat er een hek om de wei zit