intensief gereden na enting

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MYA

intensief gereden na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 08:54

Gisteren reed ik op mijn bijrijdpaard. Hij was al minstens een week niet gereden (gezondheidsproblemen) en niet buiten geweest omdat de grond hard was.
Hij was dus echt even een rodeopaard.

We hebben zeker 3/4 uur gereden, goed in het zweet.

Toen ik klaar was om naar huis te gaan zei de manege eigenaresse dat de paarden gisteren geënt waren..

uhh

Wat kan hij er nu aan overhouden ?

Kusia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:16

De enting zal waarschijnlijk uitgezweet zijn. Ik denk dat je even contact op moet nemen met de DA.

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:22

Nou, dat een enting is uitgezweet lijkt mij sterk.
Het wordt afgeraden om te rijden op paarden die net zijn geent, omdat de enting in een spier wordt gegeven. En zo'n naald in een spier die kan toch zorgen voor wat (plaatselijke) spierpijn / nare plek in de spier. Dus daarom is het voor de paarden vaak prettiger om die spier even een dagje niet te veel te hoeven gebruiken.

Nathalie1976

Re: intensief gereden na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:25

mij is ook altijd gezegd dat je je paard wel mag rijden maar niet in het zweet............waarom heb ik nooit gevraagd.vind ik niet belangrijk.wat ik wel belangrijk vind is dat de manege eigenaresse dat wel eerder aan het meisje had kunnen melden en niet pas achteraf...........

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:32

Ow, daarom denk jij (Kusia) natuurlijk aan 'uitzweten'!
Licht rijden mag best, losrijden van die stijve spier kan best prettig zijn voor een paard. Maar ja, met toch een pijnlijke spier hem in het zweet werken, dan is die spier de dag erna nog pijnlijker.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:39

Het juiste antwoord is: als je paard net zijn enting heeft gehad tegen influenza is hij wat vatbaarder om kou te vatten. Daarom is het beter ze 1 à 2 dagen niet in het zweet te rijden.
Bij sommige entstoffen is dit al weer achterhaald, omdat daar het virus in gesplitste deeltjes zit en daar worden ze niet vatbaarder van.
Het hangt dus van de entstof af of je wel of niet het paard in het zweet kunt rijden....
Controleer de komende tijd even goed of hij verkoudheidsverschijneslen heeft. Als je hem goed naverzorgd hebt zal het wel loslopen... Als het de entstof in deeltjes was is het helemaal geen probleem.
Dat er in een spier is geënt en dat dit vervelend aan kan voelen is juist...maar op die basis is het juist beter om wel te bewegen, dan is het namelijk zo weg. Ik spreek uit ervaring: ik zet elke maand een B12 injectie in mijn eigen bilspier en als ik daarna ga rijden of fietsen is het zo weg, het stijve gevoel en als ik niks doen heb ik drie dagen een stijve bil.
En de enting wordt niet uitgezweet, dat is onzin.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:46

ja, is vast uitgezweet.

Wij rijden een dag na de enting niet.

MYA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:14

Bedankt !

Hij is helemaal drooggestapt en daarna met wollen deken op stal

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:14

Fun_Fun schreef:
ja, is vast uitgezweet.

Nee, een enting zweet er niet uit.

Wat is een enting? Bij een enting spuit je ziekteverwekkende deeltjes in. Die deeltjes zijn dusdanig verzwakt of incompleet dat je paard er niet ziek van wordt, maar wel dusdanig herkenbaar voor het paard dat het afweersysteem geactiveerd wordt om die vermeende ziektekiemen aan te vallen. Het afweersysteem maakt afweerstoffen aan die specifiek gericht zijn op díe ziektekiemen. Het 'leger' slaat als het ware een voorraadje speciale 'kogels' is waarmee alleen maar influenza 'doodgeschoten' kan worden. Gedurende het jaar 'roesten' die kogels langzaamaan weg, en daarom moet je ieder jaar opnieuw inenten.

Wanneer werkt een inenting nou minder of niet? Als het afweersysteem 'ziek' is, dus minder goed afweerstoffen aan kan maken.

Wanneer is het afweersysteem ziek? Als het paard ziek is - daarom moet je niet inenten als het paard bv koorts heeft. Maar het afweersysteem is ook 'ziek' als een paard stress heeft. Bij een verhuizing, bij ondervoeding, na een ongeval, bij angst, en óók als het paard heel erg zwaar gewerkt heeft. Dan moet je niet denken aan een uurtje dressuur- of springarbeid, of een buitenrit van een paar uur, maar echt aan 'het paard is overnomen', maw, tot aan of over de uitputtingsgrens gereden.

En om díe reden, dat het afweersysteem van een paard niet optimaal werkt wanneer er een zware aanslag op het lichaam is geleverd, wordt aangeraden het paard een dagje rust te geven. Een voorzorgsmaatregel dus. Met name ook omdat een bezoek van de DA ook een stressmoment kan zijn, en dan nog eens hard werken erbij, dat zóu in theorie een effect op de hoeveelheid aan te maken afweerstoffen kunnen hebben.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:21

Ik zou me maar niet al te veel zorgen maken. Het is nu toch al gebeurd en waarschijnlijk zal het paard er niets aan overhouden. Hopelijk geeft de eigenaresse volgende keer tijdig door dat het paard wordt geënt, zodat je er rekening mee kan houden.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:36

Ik zou toch even tegen de eigenaresse van het paard vertellen dat je gereden hebt en dat je niet wist dat hij ingeënt was. Dan kan zij altijd nog contact opnemen met de dierenarts als ze het niet vertrouwd. Het blijft haar keus wat er nu moet gebeuren, maar dan moet ze het dus wel weten.