Waarmee hoofdstel invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kiovili

Waarmee hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:43

Titel zegt het eigenlijk al!

Was benieuwd waarmee jullie je hoofdstel invetten/inolieen (kan even de e met puntjes erop niet vinden )

Ook graag met ervaringen

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:28

af en toe met olie, vaker met vet of lederdressing
Olie is niet zo goed voor de stiksels en trekt op den duur pigment uit het leer

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:28

Marja1988 schreef:
af en toe met olie, vaker met vet of lederdressing
Olie is niet zo goed voor de stiksels en trekt op den duur pigment uit het leer

Bedankt voor de tip
Ik deed het de laatste tijd met olie, maar ik ga maar weer terug op mijn oude vetje

Ineke2

Re: Waarmee hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:33

Ik maak het eerst schoon met zadelzeep en daarna doe ik het regelmatig met lederdressing en af en toe met vet.

Wel goed uitwrijven met een schone doek daarna

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 08:10

Als ze echt droog zijn (als een paard een tijd niet is bereden b.v.) dan met vet.
En anders gewoon met lederdressing.

Kiovili

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 09:06

Degene die het met ledervet doen? (en een zwart hoofdstel hebben) Doen jullie het dan met ongekleurd vet of zwart?

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:39

Ik gebruik Halmanol (oranje-witte tube van Stubben), dat heeft een licht beige kleurtje, en werkt echt perfect, ik gebruik het op alles en alles ziet er ook nog perfect uit en erg soepel

polly2

Re: Waarmee hoofdstel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:45

Als het leer gortdroog is, of het is nieuw (bijv. zoals bij de nieuwe strengen van ons tuig) dan doe ik het in de olie en probeer de gebieden met stiksels een beetje te ontzien.
Als eht leer mooi soepel is doe ik het met vet of lederdressing.
Wat echter heel belangrijk is, is dat je het eerst goed schoonmaakt met zadelzeep, om oude vetresten weg te halen. Als je het er zo opsmeert gaan de poriën van het leer op den duur dichtzitten en kan het leer niet meer ademen. Daarvan wordt het slap en futloos en kan het eerder scheuren en kapotgaan.
Het maakt niks uit of je gekleurd vet of blank vet gebruikt. Het vet haalt hoe dan ook de kleur van het leer op. De kleur is alleen aan het vet toegeveogd voor ons idde. Dus goed zwart leer kleurt net zo mooi zwart op van blank vet als van zwart vet...geen verschil!
Ik heb een opleiding tot leerbewerking gedaan bij 1 van de beste zadel en tuigmakerijen in ons land en heb daar deze tips gekregen.