Verzorgster en verzekering. Hoe zit dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Verzorgster en verzekering. Hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:52

Het is de opzet dat ik de zorg voor mijn paard in ieder geval de komende 2 jaar deel met een verzorgster. Nu heb ik al een meisje gevonden maar we zitten allebei een beetje in onze maag met het verzekeringsgedeelte, wie is wanneer aansprakelijk. Omdat we geen bak ter beschikking hebben wordt er voornamelijk buiten gereden. Dit levert natuurlijk meer risico op dan in een bak rijden.

Zowel de moeder van dat meisje als mijn vader hebben met de verzekering gebeld. Onze verzekering zegt: als je goed WA verzekerd bent is er niks aan de hand omdat de bestuurder altijd verantwoordelijk is. Haar verzekering zegt echter dat het moeilijk ligt want wie is er aansprakelijk als de verzorgster rijd en links wil terwijl het paard rechts wil?

Ik heb al een soort "contract" gemaakt maar dat is natuurlijk niet rechtsgeldig. Daar heb ik dingen ingezet over een cap, de verantwoordelijkheid en ook bijv. wie er de kosten betaald wanneer er iets stuk is gegaan.

Zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben en hoe lossen jullie dat op?

Qimm

Re: Verzorgster en verzekering. Hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:00

fjordnina schreef:
Haar verzekering zegt echter dat het moeilijk ligt want wie is er aansprakelijk als de verzorgster rijd en links wil terwijl het paard rechts wil?

Dit is natuurlijk onzin, zij blijft de bestuurder en als zij haar 'voertuig' niet onder controle heeft heeft zij nog steeds schuld mocht er wat mis gaan.
Als je in de auto zit en je krijgt een klapband en daardoor rij je iemand aan ben jij als bestuurder verantwoordelijk!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:12

Qimm schreef:
fjordnina schreef:
Haar verzekering zegt echter dat het moeilijk ligt want wie is er aansprakelijk als de verzorgster rijd en links wil terwijl het paard rechts wil?

Dit is natuurlijk onzin, zij blijft de bestuurder en als zij haar 'voertuig' niet onder controle heeft heeft zij nog steeds schuld mocht er wat mis gaan.
Als je in de auto zit en je krijgt een klapband en daardoor rij je iemand aan ben jij als bestuurder verantwoordelijk!

Zoiets bedacht ik me ook al maar als de ene verzekering het op de andere af gaat schuiven hebben we natuurlijk een probleem als er echt wat gebeurt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:06

Weet niemand er dan meer van?

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:13

Qimm schreef:
fjordnina schreef:

Zo'n onzin is het niet. Er heeft volgens mij ooit een artikel over in het bit gestaan. Wettelijk gezien ligt het moeilijk en kan jij als eigenaar van het paard aansprakelijk worden gesteld mocht je bijrijdster wat overkomen. Dus zou het wel ff goed uitzoeken. Ik zal ff kijken of ik dat artikel nog ergens kan vinden.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:17

Ik heb een persoonlijke verzekering, die dekt alles (ook toen ik vorig jaar een ongeluk had met de auto trouwens). Bovendien sta ik nog ingeschreven bij de mensen met wiens paarden ik rijd, zodat de verzekering aan derden ook geldt (anders is dat hier blijkbaar niet zo).

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:47

Memuska schreef:
Ik heb een persoonlijke verzekering, die dekt alles (ook toen ik vorig jaar een ongeluk had met de auto trouwens). Bovendien sta ik nog ingeschreven bij de mensen met wiens paarden ik rijd, zodat de verzekering aan derden ook geldt (anders is dat hier blijkbaar niet zo).

Hoe sta jij ingeschreven bij die mensen en met wat voor polis? Er staat mij namelijk iets van bij dat je alleen als gezinslid van de eigenaar van het paard op een WA verzekering kunt staan.

@SisLeone: Als je dat artikel kunt vinden, heel graag.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:51

Wat ik altijd geleerd heb is dat de eigenaar altijd verantwoordelijk is, wie er ook op het paard rijdt. Heeft een tijd terug een stuk in de krant gestaan over 2 mensen die zijn gaan joyriden met een paard, veel dingen stuk gemaakt en de eigenaar van het paard draaide op voor de kosten!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:58

Voor zover ik weet is de eigenaar van het paard te allen tijde verantwoordelijk.
Maar zeker weet ik het ook niet, aangezien je op concours als ruiter gedekt moet zijn voor een X bedrag en dat spreekt dat toch weer tegen.

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:01

Als dat meisje dr ruiterbewijs heeft dan dekt deze
verzekering de kosten. www.srr.nl of informeer bij de FNRS.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:35

je bent zo wiezo beide verzekerd. Jouw paard valt onder huisdier bij je wa. Zij is ook verzekerd via haar ouders. Zolang jij ( ik neem aan dat jij meerder jarig bent ) haar geen toestemming geeft om bepaalde onverantwoorde dingen te doen met jou paard ( noem maar een paar achterlijke dingen) dan vechten de verzekeringen het onderling met elkaar uit wie er voor eventuele schade op gaat draaien.

Zou jou paard nou bekent staan op stal als onberekenbaar en niet t erijden en jij geeft teostemming om een heerlijk buitenritje te gaan maken boijv. dan kan een verzeekring wel moeilijk gaan doen omdat je zelf al weet dat dat problemen zou gaan geven. Snap je? Maar alles binnen het "normale"paardengebruik door wie dan ook is gedekt door de verzekeringen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:56

sandr0 schreef:
je bent zo wiezo beide verzekerd. Jouw paard valt onder huisdier bij je wa. Zij is ook verzekerd via haar ouders. Zolang jij ( ik neem aan dat jij meerder jarig bent ) haar geen toestemming geeft om bepaalde onverantwoorde dingen te doen met jou paard ( noem maar een paar achterlijke dingen) dan vechten de verzekeringen het onderling met elkaar uit wie er voor eventuele schade op gaat draaien.

Zou jou paard nou bekent staan op stal als onberekenbaar en niet t erijden en jij geeft teostemming om een heerlijk buitenritje te gaan maken boijv. dan kan een verzeekring wel moeilijk gaan doen omdat je zelf al weet dat dat problemen zou gaan geven. Snap je? Maar alles binnen het "normale"paardengebruik door wie dan ook is gedekt door de verzekeringen.

Vanaf woensdag ben ik meerderjarig . Als er iets is wat mijn paard niet is dan is het wel onbetrouwbaarheid, je houd het niet voor mogelijk wat hier voor karakter in zit. Ik ben ondanks haar karakter heel voorzichtig met dit soort dingen, mijn bijrijdster zal nooit zomaar dingen mogen doen die anders gaan dan anders zonder toestemming.

Het komt er eigelijk op neer dat niemand precies weet hoe het zit, als ik de antwoorden hier bekijk, maar blijf vooral posten, iedere post zal ergens een waarheid bevatten