lijnzaad

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 19:18

hoe ziet het eruit in droge vorm *foto?*
hoe lang moet het koken? *hoeveel lijnzaad op hoeveel water?*
hoeveel mag er per paard gevoerd worden? *afgemeten op droog lijnzaad of op gekookt lijnzaad*

Anoniem

Re: lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:53

Lijnzaad halen wij uit vlas : http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlas

Lijnzaad:
Afbeelding

Lijnzaad bevat blauwzuur, daarom moet je het dus koken. Het moet ongeveer 10 minuten worden gekookt. Ongekookt lijnzaad mag je alleen in kleine hoeveelheden (max 100 g. per paard per dag) geven. Als je het droog wilt geven moet het gemalen of geplet zijn, heel gaat niet.
Bron: Paardenvoeding van Margot Berger.

Citaat:
Lijnzaad

Lijnzaad bevat veel olie en zorgt voor een mooie glanzende vacht bij je paard. Lijnzaad kan ook laxerend werken. Geef geen grote hoeveelheden onbehandeld lijnzaad aan een paard, want lijnzaad bevat giftige stoffen. Door een hittebehandeling (of door koken) worden deze stoffen afgebroken en zijn dan volstrekt onschadelijk. Zodra na het afkoelen een grijze gelei boven op het lijnzaad ontstaat, is deze perfect om te voeren. Meng dit met een beetje nat gemaakte zemelen of krachtvoer.

Bron: http://www.pavo.nl/grondstoffen.html

Citaat:
Het lijnzaad voeren we als volgt;

Doe een kopje lijnzaad in zeer ruim water(een bodempje lijnzaad vergeleken bij de hoeveelheid water) Breng dit al roerend aan de kook en ‘draai het vuur’ laag zodat het lijnzaad net tegen de kook aan blijft. We laten dit meestal een kwartiertje pruttelen; GOED ROEREN anders koekt het verschrikkelijk aan! Het gaat erom dat het lijnzaad goed kan trekken en dus door dit trekken het blauwzuur eruit gekookt wordt(wat ook in beukennootjes zit)Het water wordt erg slijmerig. Geef driemaal per week zo’n portie door slobber, muesli of andere lekkere prakjes. Als je paard het lijnzaad niet lust; sommige paarden vinden het lekker met suiker, sommigen prefereren zout erdoor. Als je dit allemaal teveel gedoe vindt kun je ook lijnzaadolie in de paardenshop kopen; deze is koud geperst en dus super schoon en geconcentreerd. Twee eetlepels per maaltijd is al voldoende.

Bron: http://www.virtueelpaardrijden.com/vraag_2.htm

Zelf voer ik het eigenlijk nooit, maar we telen vlas dus weet er een beetje vanaf...

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:13

bedankt
meer moest ik niet weten.
ik kreeg nl telefoon van de eigenaar:
ik heb lijnzaad gekocht, hoeveel mag ik daarvan geven?
ik wist dat het giftig was, en eerst gekookt moest worden, maar voor de rest...
bedankt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:41

Zelf gebruik ik alleen gekookte lijnzaad in geval van koliek. Je hebt het ook in granulaatvorm en als lijnolie. Dat is echt veel handiger voor dagelijks gebruik. Dat koken is best nog een heel gedoe.

Marcella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:06

1 Deel lijnzaad 3 delen water. Koken tot het een vieze slijmerig rotzooitje word. En dan laten afkoelen.

Let op het blijft heel lang warm.

Die van mij krijg het nu dus ter voorkoming van koliek. Tot op heden gaat het dus weer helemaal perfekt.

sandra1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:10

Ik ben sinds kort overgestapt op gebroken lijnzaad, vond het koken teveel werk worden....gooi een klein handje over zijn ochtendvoer, gaat zijn vacht mooi van glimmen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:37

dus net gehoord dat hij ook zemelen gekocht heeft.
ik weet dat je dat iets vochtig moet maken omdat het anders opstopt?
wat is de functie van zemelen, hoeveel mag je geven per paard (belgisch trekpaard,boulonnais en fries)
gewoon wat water overgooien, of moet het laten trekken
hoe vochtig?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:15

Zemelen moeten echt héél vochtig, zeg maar een soepje als je het aanmaakt. Ze nemen heel veel vocht op. Als je het even laat staan dan zie je dat het water zó verdwijnt. Liever te nat dan te droog. Wij gaven het onze stro-eter (voordat ze op vlas stond) om haar maag te vullen. Een beetje kruidenmix en lijnolie erdoor en daar bleef ze ook slanker bij. Ze ging in ieder geval minder stro eten en haar vacht glansde ook mooi. Dus goed veel water gebruiken!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:17

O ja, wij gaven dagelijks een halve tot driekwart schep, maar dat was voor een Arabier die op dieet staat.